Men om jag går till ARN så får jag bara en rekommendation, risken är att jag då får gå 6-8 månader och vänta på ARN och sedan ändå bli tvungen att gå till tinget, isåfall tar det uppemot två år innan ett nytt badrum finns färdigt.
Suck...

Det är väl tyvärr just det som de här "hantverkarna" känner till. Till slut ger kunden upp alla krav för att det skulle ta sån evinnerlig lång tid att driva det igenom hela processen...

Dags att sätta lite fart på saker och ting! Nedanstående mail har skickats till entreprenören och jag hoppas att det ska vara tillräckligt för att få saker att börja hända. Trist att behöva skärpa tonen så mycket, men något måste göras för att driva på saken:

"Alo,

Jag har nu upprepade gånger krävt att få tillbaka min nyckel, samt information om när den ombesiktning som du begärt ska genomföras. Du förefaller ganska ointresserad av att komma till rätta med det här eftersom vare sig nyckeln eller besiktningstiden nått mig ännu och själv börjar jag tvivla på att mina påminnelser har någon effekt, jag meddelar därför härmed att om nyckeln inte kommit tillrätta senast kl 8.00 på morgonen på fredag 5'e februari så ämnar jag polisanmäla saken. Gällande badrummets skick vill jag inte riskera att dra ut på saken längre än nödvändigt och överväger nu därför att gå direkt till tingsrätten istället för att ta saken via ARN, om du inte ger mig anledning att ändra mitt resonemang så har jag för avsikt att anmäla ärendet dit under den kommande veckan.

I det fall nyckeln inte kommer till rätta kommer jag bli tvungen att anmäla saken även till bostadsrättsföreningen, vilket kan komma att medföra att lås behöver kodas om/bytas ut och de kostnader som följer av detta kommer naturligtvis i slutändan att åläggas dig.

Som du vet står det i vårt kontrakt att dröjsmål kan utgöra grund för skadeståndskrav, vilket jag kommer att yrka på om du inte fortsättningsvis markant ökar ditt engagemang i att reda ut detta. Det är helt oacceptabelt att en så banal sak som att boka ny besiktningsman, som tar fem minuter i anspråk, drar iväg på det här sättet. Det har nu gått två veckor sedan förra besiktningen (20 januari) och därmed närmare tre veckor sedan jag först meddelade att jag ville ha tillbaka nyckeln (14 januari) och därmed är mitt tålamod slut.

/ Peter"

Förhoppningsvis får detta lite effekt. Kommentarer?

Låter bra!

Sedan ett råd i största allmänhet: du bör utgå från att entreprenören läser allt du skriver här på byggahus och att det kan användas i en ev tvist. Tycker inte hittills att du skrivit något som skulle innebära problem, men du bör ha det i åtanke i framtiden.

stefand skrev:
Anmäl dig hit: [länk]
Blir det en säsong till så är du säkert en bra kandidat.
Haha, ja man kanske skulle...

frhe skrev:
Låter bra!

Sedan ett råd i största allmänhet: du bör utgå från att entreprenören läser allt du skriver här på byggahus och att det kan användas i en ev tvist. Tycker inte hittills att du skrivit något som skulle innebära problem, men du bör ha det i åtanke i framtiden.
Ja, jag har funderat på det. Det är en svår balansgång, men jag resonerar som så att så länge jag bara återger faktiska sakförhållanden och mina åsikter därom, samt försöker hålla mig till ett minimum av okvädningsord, så finns egentligen inget att oroa sig för. På sätt och vis är det ju nästan önskvärt att han får nos på tråden, nu eller i framtiden. Tackar för omtanken, dock!

HerrPeter skrev:
Haha, ja man kanske skulle...

Ja, jag har funderat på det. Det är en svår balansgång, men jag resonerar som så att så länge jag bara återger faktiska sakförhållanden och mina åsikter därom, samt försöker hålla mig till ett minimum av okvädningsord, så finns egentligen inget att oroa sig för. På sätt och vis är det ju nästan önskvärt att han får nos på tråden, nu eller i framtiden. Tackar för omtanken, dock!
Hur verifierar du att mailen har kommit fram till mottagaren, rätt mottagare och lästs?
Vill du vara säker bör du nog istället använda ett rekommenderat brev om du nu avser att starta en process. Jag har inte koll vad som gäller juridiskt men detta med mail är nog lite vanskligt. Om du t.ex. har satt "läs kvittens" så vet du faktiskt inte vem som läst mailet och ev. sedan kastat det.

AndersS skrev:
Hur verifierar du att mailen har kommit fram till mottagaren, rätt mottagare och lästs?
Vill du vara säker bör du nog istället använda ett rekommenderat brev om du nu avser att starta en process. Jag har inte koll vad som gäller juridiskt men detta med mail är nog lite vanskligt. Om du t.ex. har satt "läs kvittens" så vet du faktiskt inte vem som läst mailet och ev. sedan kastat det.
Ja, det är förstås svårt att vara 100% säker, men eftersom jag använder kontaktuppgifter som entreprenören själv har lämnat så måste det ju också vara acceptabelt att utgå ifrån att han är kontaktbar där. I de fall han svarar får jag ju dessutom ett kvitto på att han läst mitt mail. REK hade förstås varit bra på ett sätt, men samtidigt väldigt tidsödande och kostsamt.

För övrigt har jag fått svar på mitt senaste mail, svaret lyder:

"Hej!
Besiktning är beställd det tog fem minuter men jag har inte fått nån tid av besiktningsmannen.
Nyckeln trodde ja att vi skulle använda för att göra det sista.
Men ok jag kan komma ner med nyckeln när du vill.
Alo"

Hmmm... "Det sista". Vi står helt klart i olika utgångspunkter för den här diskussionen.
Jag svarade:

"Jag har åtskilliga gånger krävt att få tillbaka nyckeln, det är bara att titta i mailhistoriken. Att du trots dessa upprepade påminnelser uppfattat det som att du ska behålla nyckeln är ett mysterium för mig. Senast klockan 8.00 på fredag morgon förväntar jag mig som sagt att den är tillbaka, det går bra att skicka den med REK om inte annat.

Möjliga tider för besiktning denna veckan gäller enligt vad jag meddelat tidigare, kommande veckor är jag på jobb och då finns möjlighet att genomföra besiktningen efter kl 17 mån-fre, jag tänker dock inte sitta och vänta längre nu utan går vidare som tidigare meddelat.
Vilken besiktningsman är det du bokat med, vad heter företaget?

/ Peter"

Förhoppningsvis kommer fortsättning inom kort.

Det är en ovanligt händelserik dag, jag har redan fått svar:

"Jag skickar den per post i rek brev,
som du säkert förstår börjar jag bli fruktansvärt trött på dina mail.
Saker går inte fortare för att man håller på att hota med änn det änn det andra.
Tid var bokad för att fixa det sista, sen börja du med besiktningsman osv.
Detta skulle varit ur världen för länge sen, om viljan att lösa det hade funnits från din sida.
Besiknings firma klprojektteknik.
Alo"

Besynnerligt, på många sätt. Nåja, jag svarar:

"Bra, då bör ju nyckeln vara framme i tid och sen är åtminstone den saken ur världen.

Tro mig, jag är också hjärtligt trött på de här mailen och för den delen på hela ärendet, men jag ser inget annat sätt att driva saken framåt. Det du skriver om att "hota med änn det änn det andra" känns främmande, jag försöker hålla dig informerad om sakläget och hur jag ämnar gå vidare, samt driva på saken så mycket som möjligt. Hade du visat minsta intresse för att komma vidare och reda ut saken så är jag säker på att vi hade kunnat göra det här på ett trevligare och mindre tidsödande sätt, men jag tänker inte tolerera att ni först lämnar ett så undermåligt arbete bakom er och sedan försöker glida undan ansvaret genom att låtsas att det bara är att lägga till några snabba ful-lösningar för att det ska bli klart. Jag har låtit flera sakkunniga titta på badrummet utöver den besiktningsman som var här och alla säger samma sak: Det måste rivas ut och göras om från början", så jag försöker nu hitta snabbaste vägen till ett avgörande,.om du sen uppfattar det som hotfullt så kan jag bara beklaga.

Jag har kontaktat KLProjektteknik och meddelat vilka tider jag har möjlighet och det borde enligt dem inte behöva ta många dagar innan det kan bli av, så nu borde det vara oerhört enkelt för dig att lösa detta med dem.

/ Peter"

Jag antar att man får se det positivta i att silkesvantarna nu börjat åka av, det är ju lite lättare att vara direkt och tydlig med sina åsikter nu, även om man helst hade önskat att hålla en god ton.

Någon som känner till besiktningsfirman? De finns hos BKR och har en hemsida, men där nämns inte så mycket om den här typen av arbete, har ni där ute någon erfarenhet av dem? (Om ni inte vill skriva här så skicka ett PM.)

Om inte annat finns ju möjligheten att ringa och höra sig för, de borde ju gladeligen upplysa om hur det "fungerar" och var de är certifierade (om de är det) om man är en ev. blivande kund.

Är man lite orolig för att bli "spårad" kan man ju ringa från en kompis eller nåt.

Får hoppas att de är opartiska och att även de kommer fram till att golvbrunnen är felaktigt gjord så badrummet måste göras om bara för det och du kan reklamera skiten.

Rek brev eller mail spelar ingen roll. Ingen vet ju vad som finns i ditt Rek-brev så då spelar det ju ingen roll att du får ett kvitto på att det mottagits. Kostar bara onödigt mkt.

Hur menar du att de finns hos BKR? Hittar dem inte i företagsförteckningen.

Det går att söka besiktningsmän via http://www.bkr.se/sok_besiktningsman.asp?pageNumber=3& och där framkommer det att:

""Fristående besiktningsmän som deltagit i Byggkeramrådets kurser om branschreglernas tillämpning. Gruppen får kontinuerligt teknisk information. I övrigt finns inga kopplingar till Byggkeramikrådet.""

Då förstår jag. Tittade på företagsförteckningen. Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.