143 096 läst ·
423 svar
143k läst
423 svar
mitt badrum - ett fuskbygge?
När jag läser detta, vill jag gråta. Hur klarar av en vanlig svensson att kämpa mot giriga, slarviga hantverkare. Man behöver vara advokat eller en livsfarlig typ för att de ska visa respekt. Kan bara hoppas att det ordnar sig för TS.cem77 skrev:
Bästa sättet är att lära sig saker själv och slippa beblanda sig med lurendrejare. Egen kunskap gör att man lättare håller sig från problem.kamilenski skrev:
Byggahus.se och övriga internet är ju ett utmärkt exempel på vilken möjlighet man har idag att nästan gratis skaffa sig kunskap om hur saker ska göras. Ingen pik till Ttrådstartaren här men om man innan man bestämmer sig för att göra om sitt badrum ägnar en del tid åt att läsa på så slipper man hamna i svåra situationer.
Det är såhär Sverige idag har blivit, en gång i tiden kunde man lita på folk. Svenskar överlag är ett pålitligt folk (eller iaf var) om man frågar andra länders innevånare.
Men men sparkar man på de skötsamma länge nog så slutar även de sköta sig.
Till TS:Du kan ju åtminstone ringa upp Mr. besiktningsman och fråga hur 45-60 minuter kan bli 5 timmar. Ok att snubben ska ha betalt är det ju inte frågan om men tidigare prisuppgift gäller ju och på den är det 10% maximalt som gäller.
Men men sparkar man på de skötsamma länge nog så slutar även de sköta sig.
Till TS:Du kan ju åtminstone ringa upp Mr. besiktningsman och fråga hur 45-60 minuter kan bli 5 timmar. Ok att snubben ska ha betalt är det ju inte frågan om men tidigare prisuppgift gäller ju och på den är det 10% maximalt som gäller.
Har du koll på vilka regler som gäller vid en överbesiktning? Har för mig att det finns olika varianter (gäller kanske bara vid småhusentreprenader?) Alternativen är: Entreprenören utser en besiktningsman på egen hand, entreprenören och beställaren kommer gemensamt överens om en överbesiktningsman eller entreprenören väljer ut en besiktningsman och beställaren väljer ut en besiktningsman och dessa utser gemensamt en tredje besiktningsman. Det två sista alternativen undviker förhoppningsvis alla problem med att besiktningsmannen springer entreprenörens ärenden.HerrPeter skrev:
När vi påkallade och utförde en särskild besiktning av dräneringen på vårt nybyggda hus så betalade entreprenören besiktningen utan krångel när det vid besiktningen konstaterades att dräneringen var felaktig och måste göras om. Det kanske är speciella regler som gäller vid småhusentreprenader men det kan vara värt att undersöka vad som gäller för er situation.
Redigerat:
Tack för era inlägg! Ja, jag känner också att det hela börjar få ett komiskt drag, det är inte mycket som blir rätt från början här!
Jag vill dock understryka att jag fortfarande har förtroende för besiktningsmannen som yrkesman, han gav ett seriöst och kunnigt intryck (Jo, jag vet, det gjorde hantverkaren också...) och jag har än så länge ingen anledning att tro att han är oproffsig i det avseendet.
Jag skrev till honom och frågade angående fakturan och fick ett svar med ganska avmätt ton, där han menar att han debiterar för den tid det faktiskt tagit, men att besiktningen hos mig var ovanligt omfattande (Häpp! Trots <3 kvm, enbart dusch), att han fått lägga mycket extra tid på förarbete (Häpp häpp! Det måste vara de fem foton jag mailade och bad honom kolla på i förberedande syfte) samt att han minsann berättat på telefon att moms skulle tillkomma (Häpp häpp häpp, ord mot ord och knappast ett oväntat försvar)! Allt sammantaget så känns det dock inte det minsta lönt att lägga mer energi på det, jag räknar inte med att behöva ta kostnaden i slutändan och ville bara informera honom om att jag reagerat på priset utifrån det vi kommit överens om från början och det målet får väl nu anses vara uppnått.
MrBygg, bra tips där! Tackar!
Jag vill dock understryka att jag fortfarande har förtroende för besiktningsmannen som yrkesman, han gav ett seriöst och kunnigt intryck (Jo, jag vet, det gjorde hantverkaren också...) och jag har än så länge ingen anledning att tro att han är oproffsig i det avseendet.
Jag skrev till honom och frågade angående fakturan och fick ett svar med ganska avmätt ton, där han menar att han debiterar för den tid det faktiskt tagit, men att besiktningen hos mig var ovanligt omfattande (Häpp! Trots <3 kvm, enbart dusch), att han fått lägga mycket extra tid på förarbete (Häpp häpp! Det måste vara de fem foton jag mailade och bad honom kolla på i förberedande syfte) samt att han minsann berättat på telefon att moms skulle tillkomma (Häpp häpp häpp, ord mot ord och knappast ett oväntat försvar)! Allt sammantaget så känns det dock inte det minsta lönt att lägga mer energi på det, jag räknar inte med att behöva ta kostnaden i slutändan och ville bara informera honom om att jag reagerat på priset utifrån det vi kommit överens om från början och det målet får väl nu anses vara uppnått.
MrBygg, bra tips där! Tackar!
Redigerat:
Tror inte problemet är att man sparkar på skötsamma. Problemet är att man inte sparkar på misskötsamma, man kommer undan med väldigt mycket.v-g skrev:
Det får många som är på gränsen att kliva över fel sida. Händer ju ändå aldrig något. Om något skulle hända så är påföljden skrattretande.
Hade vi haft sharia-lagar på byggfusk så hade svenska hus mått bättre.
Denne entrepenör hade inte hävdat att det var rätt gjort, Älvsbyhus VD hade inte suttit i TV-soffor och ljugit folk rätt upp i ansiktet, moderna trähus med tunnputsade fasader hade inte fått byggas om på ägarnas bekostnad. osv. osv.
.
somelvis:Problemet blir pålagor för de som sköter sig, så att som i detta fall, som gör att badrum blir väldigt mycket dyrare att göra _helt_ korrekt.
Ett annat problem är de sk. certifieringarna som inte verkar vara värda pappret de är skrivna på. Enkelt att lösa tycker jag en pdf på hemsidan som skall lämnas till kunden där allt står specat om hur man klagar osv. Är klagomålet giltigt och hantverkaren vägrar/inte klarar av/struntar i åtgärd så ryker certifieringen direkt och en viss låstid typ 2-3 år.
Men jag håller med dig, man får ju fängelse för att utge sig att vara polis, detsamma borde finnas i skalan om man utger sig för att vara hantverkare
Ett annat problem är de sk. certifieringarna som inte verkar vara värda pappret de är skrivna på. Enkelt att lösa tycker jag en pdf på hemsidan som skall lämnas till kunden där allt står specat om hur man klagar osv. Är klagomålet giltigt och hantverkaren vägrar/inte klarar av/struntar i åtgärd så ryker certifieringen direkt och en viss låstid typ 2-3 år.
Men jag håller med dig, man får ju fängelse för att utge sig att vara polis, detsamma borde finnas i skalan om man utger sig för att vara hantverkare
Jag tror att de skötsamma, som förmodligen är den absolut största delen av alla hantverkare, drabbas hårt av alla okunniga, slarviga eller helt inkompetenta sk. hantverkare (ingen utbildning eller yrkesstolthet???). Det som är förvånar mig mest är att inte branschorganisationerna på ett tydligare sätt försöker att värna om sina seriösa medlemmar och varna för "lyckosökarna" och ta krafttag mot de som inte sköter sig för de orsakar så mycket onödigt missnöje och misstro mot hantverkare i allmänhet.somelvis skrev:Tror inte problemet är att man sparkar på skötsamma. Problemet är att man inte sparkar på misskötsamma, man kommer undan med väldigt mycket.
Det får många som är på gränsen att kliva över fel sida. Händer ju ändå aldrig något. Om något skulle hända så är påföljden skrattretande.
Hade vi haft sharia-lagar på byggfusk så hade svenska hus mått bättre.
Denne entrepenör hade inte hävdat att det var rätt gjort, Älvsbyhus VD hade inte suttit i TV-soffor och ljugit folk rätt upp i ansiktet, moderna trähus med tunnputsade fasader hade inte fått byggas om på ägarnas bekostnad. osv. osv.
.
Har man branschregler, certifierade företag och en tydlig strategi hur det borde se ut så måste man också arbeta aktivt för att få bort rötäggen från marknaden. Det räcker uppenbarligen inte att bara sätta upp ett antal regler och hoppas på att de efterföljs utan det krävs mer drastiska åtgärder. Framförallt så gynnar en hårdare linje de som verkligen är seriösa och det borde vara lättare för en konsument att verkligen kunna hitta en seriös hantverkare utan att ha flera referenser, vilket idag närmast är ett måste för att inte riskera att det går käpprätt åt h*veteq(;^
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har raderat två länkar till olaglig verksamhet i den här tråden. Sådan länkning är inte tillåten!
Det är väl inte olagligt att driva inkassobolag? Det är iofs en ot-diskussion som jag inte vill ha i tråden, men jag tycker det var anmärkningsvärt att inläggen raderades!Marlene Eskilsson skrev:
I ärendet har inte hänt så mycket på ett par dagar, jag skickade ett påminnelsemail till entreprenören i lördags och påpekade att jag fortfarande inte fått tillbaka min nyckel samt att han fortfarande inte meddelat när han vill göra ombesiktningen. Det hela börjar kännas mer och mer trögjobbat, så jag börjar fundera på att strunta i ARN och gå direkt till tinget. Fördelen är ju att jag har en kortare väg fram till ett definitivt avgörande, nackdelar kan jag i nuläget inte komma på några. Kan ni?