143 096 läst ·
423 svar
143k läst
423 svar
mitt badrum - ett fuskbygge?
Jag syftade på silikonet som smetats ut på fogen mellan glasblocken, ser i mitt tycke inte riktigt klokt ut! Men precis som du skriver, det är förmodligen det minsta bekymret!somelvis skrev:
Jag har just haft besiktningsmannen (och entreprenören) på besök och det stod ganska klart redan från början att besiktningsmannen, precis som många kunniga, kloka människor här på forumet, menade att det bara finns en väg att gå och det är att riva ut allt och börja om från början.
Jag vet inte i nuläget hur jag ska gå vidare, men eftersom det nu finns en professionell, objektiv bedömning som tydligt visar att badrummet är felbyggt så tycker jag nu att det finns tillräcklig grund för att lämna ut namnet på entreprenören, för att undvika att fler råkar ut för samma typ av hantverk. (Skulle detta strida mot forumregler, PUL, god sed eller vad som helst så ber jag härmed moderatorerna att ta bort informationen.)
Entreprenören bor i Stenungsundstrakten, heter Alo Pettersson och har en enskild firma på sitt personnummer, 611024-4958 och han har i sin tur lejt ut jobbet till en yngre, estnisk kille vid namn Martin, som av entreprenören påstås ha våtrums-cert.
Jag får skriftlig rapport på besiktningen inom ett par dagar, ska då försöka få upp den här eftersom jag förstått att det är många som intresserar sig för mitt fall (och bakfall).
/ P
Haha, förlåt att jag hållt er på tårna så länge, följande har hänt:
Entreprenören föreslog i början av besiktningen en rad mer eller mindre fula lösningar ("Vi borrar ett hål i botten av glasmuren så vattnet kan rinna under", "Vi kan rolla tätskikt från mattan ner under klämringen"(!) ) men besiktningsmannen från BKR var mycket tydlig (Entreprenören: -BKR, sa du? Vad är det? (!!) ) och dömde ut renoveringen fullständigt. Han visade dessutom m h a en golfboll att det fanns ett flertal lågpunkter runtom golvbrunnen. Det framgick snabbt att alltihop behöver rivas ut och göras om och när entreprenören insett detta fick han bråttom någonstans och tog på sig sin jacka och gick.
Idag har jag fått det skriftliga protokollet på mail från besiktningsmannen. Jag har svarat och bett honom vänta med att posta det underskrivna protokollet eftersom jag vill komplettera med ett par ytterligare punkter, men följande är de brister som han tar upp:
Jag har även ikväll skickat följande mail till entreprenören:
Hej,
Jag har idag fått protokollet från besiktningen jag gissar att besiktningsmannen även mailat det till dig, som framgick tydligt redan i onsdags så visar det att allt måste rivas och göras om från början. Jag meddelar därför härmed, för formalitetens skull, att jag reklamerar det utförda arbetet.
Situationen är nu följande:
Jag har betalt större delen av fakturan och ytterligare uppskattningsvis ~ 7000 kr i material och skulle haft ett färdigt badrum den 15 december -09. Vi befinner oss alltså redan nästan 40 dagar efter schemat på ett jobb som skulle ta ca en vecka och redan är nästan till fullo betalt, så jag ser ingen anledning att fördröja saken ytterligare.
Jag undrar nu hur din plan ser ut för att göra om det här på rätt sätt, inom en rimlig tid, med kompetent personal och jag räknar med svar från dig senast måndag 25/1. Jag menar att både du och Martin uppenbart saknar kompetens för uppgiften, men jag utgår ifrån att den hantverkare du anlitar härnäst för att utföra jobbet är kunnig i gällande standards och branschregler, samt har erfarenhet av badrumsrenovering.
Vidare, eftersom besiktningen tydligt visat att det utförda arbetet är undermåligt utfört kommer jag att vidarebefodra den kostnaden till dig.
Jag utgår ifrån att du, precis som jag, vill att detta ska bli rätt och är villig att anstränga dig för att det ska bli klart utan några onödiga dröjsmål och emotser ditt utförliga svar senast på måndag.
Så, det blev iallafall en uppdatering som hette duga, tycker ni inte?
Mer info kommer såfort det finns något nytt av värde att berätta!
Fortsätt gärna dela med er av era tankar!
Entreprenören föreslog i början av besiktningen en rad mer eller mindre fula lösningar ("Vi borrar ett hål i botten av glasmuren så vattnet kan rinna under", "Vi kan rolla tätskikt från mattan ner under klämringen"(!) ) men besiktningsmannen från BKR var mycket tydlig (Entreprenören: -BKR, sa du? Vad är det? (!!) ) och dömde ut renoveringen fullständigt. Han visade dessutom m h a en golfboll att det fanns ett flertal lågpunkter runtom golvbrunnen. Det framgick snabbt att alltihop behöver rivas ut och göras om och när entreprenören insett detta fick han bråttom någonstans och tog på sig sin jacka och gick.
Idag har jag fått det skriftliga protokollet på mail från besiktningsmannen. Jag har svarat och bett honom vänta med att posta det underskrivna protokollet eftersom jag vill komplettera med ett par ytterligare punkter, men följande är de brister som han tar upp:
- Bakfall förekommer kring golvbrunn.
- Tätskiktsanslutning mot golvbrunnen ej korrekt utförd.
- Bakfall på golv förekommer utanför duschdelen.
- Den relativa luftfuktigheten RF i golvkonstruktionen uppmättes till 100%. Mätinstrument Tramex Impedansmätare.
- RF på vägg i dusch mot kök uppmättes till 85-90%.
- Radiator ej återfixerad i vägg.
- Glasblockvägg ej korrekt fogad mellan block.
- Enl B saknas rörmanschetter vid rörgenomgångar.
Jag har även ikväll skickat följande mail till entreprenören:
Hej,
Jag har idag fått protokollet från besiktningen jag gissar att besiktningsmannen även mailat det till dig, som framgick tydligt redan i onsdags så visar det att allt måste rivas och göras om från början. Jag meddelar därför härmed, för formalitetens skull, att jag reklamerar det utförda arbetet.
Situationen är nu följande:
Jag har betalt större delen av fakturan och ytterligare uppskattningsvis ~ 7000 kr i material och skulle haft ett färdigt badrum den 15 december -09. Vi befinner oss alltså redan nästan 40 dagar efter schemat på ett jobb som skulle ta ca en vecka och redan är nästan till fullo betalt, så jag ser ingen anledning att fördröja saken ytterligare.
Jag undrar nu hur din plan ser ut för att göra om det här på rätt sätt, inom en rimlig tid, med kompetent personal och jag räknar med svar från dig senast måndag 25/1. Jag menar att både du och Martin uppenbart saknar kompetens för uppgiften, men jag utgår ifrån att den hantverkare du anlitar härnäst för att utföra jobbet är kunnig i gällande standards och branschregler, samt har erfarenhet av badrumsrenovering.
Vidare, eftersom besiktningen tydligt visat att det utförda arbetet är undermåligt utfört kommer jag att vidarebefodra den kostnaden till dig.
Jag utgår ifrån att du, precis som jag, vill att detta ska bli rätt och är villig att anstränga dig för att det ska bli klart utan några onödiga dröjsmål och emotser ditt utförliga svar senast på måndag.
Så, det blev iallafall en uppdatering som hette duga, tycker ni inte?
Mer info kommer såfort det finns något nytt av värde att berätta!
Fortsätt gärna dela med er av era tankar!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Vet inte om det kommit på tal innan, men var fick du tipset om att anlita detta företaget ifrån ?
Tog du inga referenser alls ?
Kollade inte ens att de var behöriga att arbeta med våtrum ?
Mycket beklagligt det som inträffat och att det finns sådana här typer som svärtar ner branschen...
Lycka till !
Mycket beklagligt det som inträffat och att det finns sådana här typer som svärtar ner branschen...
Lycka till !
Jag träffade på entreprenören i samband med ett dräneringsjobb då han berättade att han även gör badrum (i synnerhet vintertid när utomhusjobb är svåra att genomföra). Han hävdar även att hantverkaren som utförde jobbet har våtrumslicens och såhär i efterhand önska jag förstås att jag skulle undersökt saken noggrannare, men när jag äntligen hade hittat en kille som talade svenska, hade svensk firma, var villig att skriva kontrakt på jobbet och även erbjöd ett bra pris, då slog jag till. Ett misstag, helt uppenbart, men allt verkade ok i början.Paul-Staffanstorp skrev:Vet inte om det kommit på tal innan, men var fick du tipset om att anlita detta företaget ifrån ?
Lycka till !
Jag hoppas, som nämns ovan, att det faktuim att han är personligt ansvarig pga sin företagsform gör att han kommer vilja göra rätt för sig.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ok...HerrPeter skrev:Jag träffade på entreprenören i samband med ett dräneringsjobb då han berättade att han även gör badrum (i synnerhet vintertid när utomhusjobb är svåra att genomföra). Han hävdar även att hantverkaren som utförde jobbet har våtrumslicens och såhär i efterhand önska jag förstås att jag skulle undersökt saken noggrannare, men när jag äntligen hade hittat en kille som talade svenska, hade svensk firma, var villig att skriva kontrakt på jobbet och även erbjöd ett bra pris, då slog jag till. Ett misstag, helt uppenbart, men allt verkade ok i början.
Jag hoppas, som nämns ovan, att det faktuim att han är personligt ansvarig pga sin företagsform gör att han kommer vilja göra rätt för sig.
Ja,man får ju hoppas det för din skull.
Sen borde han kanske fundera på sitt rykte beroende på var han håller hus...