BiFuel skrev:
Vad sa entreprenören då? Hade han nåt att invända eller säga till försvar?
Det blev intget långvarigt samtal, jag skulle ju bara informera om besiktningen och bjuda in honom.
Han har ju själv inte sett det (nästan) färdiga resultatet, så han hade inte mycket att säga, åtminstone inte ännu. Jag har skickat honom ett par foton, bl a det med mattan/klämringen och han har bett att få fler, så jag antar att han inser att han bör komma förberedd till besiktningen.
Jag kommer naturligtvis posta vidare här allt eftersom saken utvecklas!

Gasledningen kommer att vålla problem. Den får inte gå igenom duschen och den får inte byggas in,

Jenzza skrev:
Gasledningen kommer att vålla problem. Den får inte gå igenom duschen och den får inte byggas in,

Jenzza, så dushen måste alltså flyttas till en annan del av rummet, t ex byta plats med tvättmaskinen?

Herr Peter:

Se mitt tidigare inlägg om detta. Man ska undvika att duscha rakt över ett rör som inte kan tätskiktas på föreskrivet sätt med manschett.

somelvis skrev:
Det är synnerligen olämpligt att ha onödiga genomföringar i en dusch.

Jag anser att en del av problemen i detta badrum är orsakat av hur man vill ha planlösningen. En seriös firma hade vägrat vissa saker, gasledningen borde byggas in så att duschen blir mindre. Tvättmaskin kanske man får skippa, går det inte så går det inte. Bättre att ha mindre grejer och göra rätt än att försöka få allt och det inte är tekniskt lösbart.

HerrPeter skrev:
Jenzza, så dushen måste alltså flyttas till en annan del av rummet, t ex byta plats med tvättmaskinen?
Eller dra om röret på ett lämpligare ställe.

snuttjulle skrev:
Måste bara bryta in och fråga om detta. Är manschetten 400x400mm kan brunnens centrum ligga 200mm ut från vägg utan att vika manschett. Men överallt läser man brunnen ska vara 200mm från vägg vilket normalt tolkas av mig som att det är kant på brunnen som har 200mm till vägg.

Ps Sorgligt att det finns de som kallar sig hantverkare och gör liknande jobb. Ds
Det är mellan kanten och brunnen det ska vara minst 200 mm. Det ska vara minst 200 mm därför att golvkillen/kaklaren ska ha en rimlig chans att täta ordentligt plus att han måste kunna uppnå ett godkänt fall från vägg till brunn. Viktigt att få fall från väggarna annars blir det lätt stående vatten kvar mellan plattor och tätskickt i golvvinkeln till vägg.

Jag har bott på hotell i riga i lettland och en del av de kreativa lösningar man såg där gör att man inte blir särskilt förvånad när man ser jobb utfört här i sverige på liknande sätt. Jag hoppas att den jeppen som anställde de där letterna räddar dig och sig själv genom att ta på sig hela ansvaret och fixa badrummet från scratch med riktig och utbildad arbetskraft.

Vill karln ha kvar sin firma så är det nog enda lösningen, såvida han inte opererar i en stad modell större där det är mkt lättare att blåsa folk än i mindre städer. I en liten stad har du lixom slut på kundkretsen när ryktet nått de flesta, i en stor stad kan du ju härja väldigt mkt längre innan "alla" vet vem du är och hur oduglig du är. :S

Jag ser med spänning fram mot onsdag, lär komma mer input från mig här sedan. Dessvärre är ju detta Göteborg, så han skulle nog kunna härja vidare ett bra tag om det inte vore för vårt kära internet, där folk som jag kan visa vad folk som han lämnar efter sig. I det (sannolika) fall besiktningsmannen gör samma bedömning som jag så kommer jag inte tveka på att lämna ut namnet på personen/firman som ansvarar för detta, men eftersom det hittills inte finns någon helt objektiv helhetsbedömning från fackman så väntar jag. (Som nämnt tidigare, om du bor i Gbg-trakten och är rädd att du råkat ut för samma firma så gör som flera andra redan gjort och hör av av dig på PM.)

HerrPeter skrev:
Det är den här yngre killen som gjort huvuddelen av arbetet och han hade dessutom vid ett tillfälle med sig en äldre (estnisk) man som gjorde jobbet med muren..
..och alla dessa pulare går under titeln hantverkare...

Tänkte på en sak till, vit silicon blir ju väldigt snabbt gul, hur hade han tänkt där?
Herr Peter, vi följer din tråd med spänning. Tack för ditt inlägg och lycka till trots allt!

Vad ska jag säga, det är inget nytt för mig som gammal "riktig" hantverkare.
Det gick så långt att jag gav upp mitt yrkesverksamma liv, efter 20år som murare/plattsättare, Det är en ny branch i dag tyvärr.
Det finns några få tappra kvar därute men dom är inte många.

För det där jobbet i ditt badrum skulle jag inte betala så mycket som 1kr, Tvärtom du ska ha skadestånd.

Att det är en ny bransch gäller även svenska firmor.
Har hyreshus och haft plattsättare hemma, de vräker upp plattor på fix de kammade ut för en halvtimme sedan, trycker inte fast platta ordentligt utan låter den bara toucha så den nätt och jämnt sitter. Klipper plastlister för hörn som sjuåringar i slöjdsalar.

Yrkesstolthet verkar vara ett utdöende begrepp, moderna fantastiska material ses som ett sätt att jobba snabbare - inte bättre. Helt makalöst vad fint det blev förr när varje platte fick en klick fix på sig och sattes med omsorg. Eller sattes i murbruk på vägg utan att det blev en millimeter fogsprång i ett helt rum.
.

JPL skrev:
.
Tänkte på en sak till, vit silicon blir ju väldigt snabbt gul, hur hade han tänkt där?
Fast det kan man inte anklaga hantverkaren för ändå. Sådana val brukar ske i samspråk med kunden. Men ganska mycket annat kan man anklaga honom för.
Egentligen ska man nog inte använda termen hantverkare om sådana här killar. Det är troligast att de inte varit det i sitt hemland heller.

somelvis skrev:
Fast det kan man inte anklaga hantverkaren för ändå. Sådana val brukar ske i samspråk med kunden.
Så var det inte med de hantverkare vi anlitade i alla fall. Jag fick fråga om precis allt för de sa inte ett knyst om vad de tänkte använda. Sedan blev de istället sura för att jag var "paranoid". Mmm, man blir lätt det när man redan första dagen ser att de frångår branschregler...

somelvis skrev:
Fast det kan man inte anklaga hantverkaren för ändå. Sådana val brukar ske i samspråk med kunden. Men ganska mycket annat kan man anklaga honom för.
[...]
I just det här fallet kan man faktiskt anklaga honom även för detta, silikonet hittade han på helt på eget initiativ. Jag har aldrig sett något liknande och lär nog ärligt talat aldrig försöka mig på något sådant själv. En ganska märklig idé, tycker jag.

Syftar på användat av vitt silikon generellt.
Jag tycker man ofta ser vitt silikon i badrum, förmodligen överenskommet mellan kund / hantverkare.

Jag vet inte var i ditt badrum som de satt vitt silikon. Silikonets färg och ev gulning är det minsta problemet i ditt badrum......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.