Paul-Staffanstorp skrev:
Hitta EN ENDA fördel med det här EU-medlemsskapet... :confused:
Större spritkvot vid privat införsel. =)

Billigare fordon och verktyg...

Bezt skrev:
Större spritkvot vid privat införsel. =)

Paul-Staffanstorp
Ok... sorry... ett förtydligande...

Jag syftade ju på om det nu var en fördel med att oseriösa människor kan ta hit utländsk arbetskraft som slavar och det kommer in outbildad arbetskraft som många ggr inte vet vad de pysslar med eftersom de inte är insatta i svenska normer m.m...

Jag ser inte EN ENDA fördel i detta...

optimum
En tvist kan uppstå ganska snabbt och då är det bra att ha förberett sig.

T.ex. om motparten tycker jobbet är ok (trotts påtalade brister) eller att motparten erbjuder sig att åtgärda (fixa) bristerna och du själv inte är villig att släppa in denne mer.

Lite mer om hur lurigt det kan vara.

Vi handlade med en privatperson som utgav sig för att ha ett företag och alla köpekontrakt var med företagsnummer, F-skatteuppgifter mm. Personen hade hade tidigare haft ett sådant företag men var nu nedlagt (gissningsvis konkurs eller annat problem) Vi tyckte allt verkade ok och genomförde alltså affären med en privatperson och inte ett företag. I det fallet gäller endast köplagen och allt i konsumentköplagen kan man inte använda.

Specad moms och rotavdrag samt arbetsgivaravgifter kan bli ett elände i sådanna fall.

Nu verkar det ju som om att detta fall finns ett företag men jag skulle ändå göra en dubbelkoll eftersom priserna är låga för utfört arbete.

Vid tvist bör man ha en bra advokat och då är detbra att veta om man har rättskydd i sin föräkring och att försäkringsbolaget är villiga att betala en edvokat i en tänkbar tvist. Finns inget sådant skydd eller försäkringsbolaget inte är villiga att betala så skulle jag i detta fall inte blanda in advokat utan ta den ekonomiska smällen själv.

Såvida inte den som gjort renoveringen snällt betalar tillbaka alla pengar och betalar för allt material som nu är förstört.
Knappast troligt.

Sådant här är mycket lärorikt för alla inblandade och andra som enbart läser tråden. Vi har själva betydligt höjt vår kunskap om konsumentköplagar, köplagen och avtal mella nparter samt hur bra advokater och försäkringsbolag ställer upp för sina kunder samt hur lätt det kan bli riktigt fel.

mvh Roland

Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... sorry... ett förtydligande...

Jag syftade ju på om det nu var en fördel med att oseriösa människor kan ta hit utländsk arbetskraft som slavar och det kommer in outbildad arbetskraft som många ggr inte vet vad de pysslar med eftersom de inte är insatta i svenska normer m.m...

Jag ser inte EN ENDA fördel i detta...
Att du som hantverkare, som får konkurans från billigare parter, inte ser någon fördel är inte så konstigt. Att jag som privatperson får kassa hantverkar som inte kan svenska byggregler är helle ingen fördel.

Men (tro det om du vill) det finns seriösa firmor som tar hit arbetskraft och låter de arbeta med övervakning och granskning av folk som har de kunskaper som behövs. Och då blir det billigare för kunden och lika bra som om det var utfört av en svensk seriös firma. För det finns svenska firmor med svenska hantverkare som inte är speciellt seriösa de heller...

Gladh skrev:
Att du som hantverkare, som får konkurans från billigare parter, inte ser någon fördel är inte så konstigt. Att jag som privatperson får kassa hantverkar som inte kan svenska byggregler är helle ingen fördel.

Men (tro det om du vill) det finns seriösa firmor som tar hit arbetskraft och låter de arbeta med övervakning och granskning av folk som har de kunskaper som behövs. Och då blir det billigare för kunden och lika bra som om det var utfört av en svensk seriös firma. För det finns svenska firmor med svenska hantverkare som inte är speciellt seriösa de heller...
Det är i stort sätt bara de stora firmorna som övervakar. ALla en mans tänker bara på pengar...
:blushing:

kamilenski skrev:
Det är i stort sätt bara de stora firmorna som övervakar. ALla en mans tänker bara på pengar...
:blushing:
Nu e vi lite OT va? Men jag har bra erfarenheter av enmansföretagarna, det är ju då det INTE kommer nån annan än den man gick igenom jobbet med i förväg. Utan den som gör jobbet är samma gubbe som man har pratat med från början och som man pratar med under hela arbetet.

Jan-Å skrev:
Nu e vi lite OT va? Men jag har bra erfarenheter av enmansföretagarna, det är ju då det INTE kommer nån annan än den man gick igenom jobbet med i förväg. Utan den som gör jobbet är samma gubbe som man har pratat med från början och som man pratar med under hela arbetet.
Du har rätt med förutsättning att det är samma man som utför arbetet. Är det däremot en man som bara fixar jobb och lämnar över till andra utländska killar, blir det mindre bra!

Dom som har gjort jobbet kan vara godkända för våtrumsarbete men följer inte regelverket.
Det får inte finnas rör som på bilden i en dusch, kan de inte flyttas så skall de byggas in.
Det ser ut som att det är skivor på väggen med färdigt tätskikt

När man drabbats av problem som detta - betala aldrig hur de än gapar. Ta dit en godkänd besiktningsman omedelbart.

Du kan inte låta det vara så här
Blir det vattenskador och försäkringsbolaget upptäcker att det inte är rätt utfört så riskerar du att Du inte får någon ersättning och är det i en lägenhet så kan Du få betala fastighetsägarens alla kostnader också.

JEE skrev:
Det ser ut som att det är skivor på väggen med färdigt tätskikt

När man drabbats av problem som detta - betala aldrig hur de än gapar. Ta dit en godkänd besiktningsman omedelbart.

Tack för svaret. Utveckla gärna vad du menar med "skivor på väggen med färdigt tätskikt", är det något som ser rätt ut eller något som ser fel ut?

Besiktningsman kommer på onsdag!

Jag är rörläggare sedan snart 20 år . Ditt badrum och dina rör ser inte proffsigt ut. Ser ut som om personen som dragit rören och satt duschblandaren har gått på en Bauhaus-kurs.... gör om gör rätt.
Jag kan intyga att det inte är fackmanna mässigt utfört.

vad i hela friden har ni för hantverkare i södra sverige(dömer inte alla). om en firma uppe i norr gör på detta sätt så blir dom svartlistade per automatik

bjorn_liljedahl skrev:
Jag är rörläggare sedan snart 20 år . Ditt badrum och dina rör ser inte proffsigt ut. Ser ut som om personen som dragit rören och satt duschblandaren har gått på en Bauhaus-kurs.... gör om gör rätt.
Jag kan intyga att det inte är fackmanna mässigt utfört.
Supertack, det känns extra bra (i sammanhanget) att få ett sådant utlåtande från någon som själv är fackman

Jag har nyss pratat med entreprenören på telefon för att informera och bjuda in honom till besiktningen, har även skickat ett par foton (bl a klämringen/mattan). Jag tror att han har fått en del att fundera på.

Vad sa entreprenören då? Hade han nåt att invända eller säga till försvar?

Problemet med detta badrum är att det förmodligen inte byggt av en utländsk hantverkare.
De baltiska hantverkare som finns i Sverige är duktiga yrkesmän.
Om de skulle bygga enligt polsk eller lettisk standard skulle det inte vara nån fara på taket för det är med allra största sannolikhet gott nog.

Detta arbete är utfört av arbetare som inte har någon riktig yrkesbakgrund i sitt hemland.
Det är glada hemmafixare som kommer hit och tjänar mer än i hemlandet. Många har säkerligen varit arbetslösa i hemlandet, där finns inga A-kassor och sociala skyddsnät att luta sig tillbaka på.

Hade ditt badrum byggts av en baltisk hantverkare hade vi aldrig sett denna tråd. Det är väldigt synd att det finns dessa avarter på firmor från baltikum som anställer alla med två armar.
.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.