Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar inte om detta...
I så fall hade det bara varit att skära av den del av en normal brunnsmaschett som i annat fall gått upp på väggen. :rolleyes:
En normal brunnsmanschett är 400x400mm.

Det handlar om att brunnen ska placeras minst 200mm från väggen enligt tillverkarnas anvisningar och ska man då göra arbetet fackmässigt så ska ju de reglerna följas... :rolleyes:
Måste bara bryta in och fråga om detta. Är manschetten 400x400mm kan brunnens centrum ligga 200mm ut från vägg utan att vika manschett. Men överallt läser man brunnen ska vara 200mm från vägg vilket normalt tolkas av mig som att det är kant på brunnen som har 200mm till vägg.

Ps Sorgligt att det finns de som kallar sig hantverkare och gör liknande jobb. Ds

Förstår inte allt snack om att blanda in försäkringsbolag och inte heller snacket om att detta är något man får se som förlorade pengar. Arbetet är ett solklart brott mot konsumenttjänstlagen och då torde väl konsumentverket vara rätt väg att gå. Eller? Reklamera jobbet så får du pengarna tillbaka. Förstår inte heller varför du ska anlita en besiktningsman och betala dyra pengar för det - en treåring kan ju se att jobbet inte är fackmässigt utfört och skulle hantverkaren hävda det så är det väl upp till honom att hitta en besiktningsman som kan intyga det.

Frågan är bara vilken timpenning man har på att försöka återvinna sina pengar.
Det går åt många timmar till att tvista.
Oftast är det enklast att svälja förtreten och se det som lärpengar även om det svider.
Men om du ska tvista, har du rättsskydd på hemförsäkringen. Men det hör mer hemma under juridik.

frhe skrev:
... upp till honom att hitta en besiktningsman som kan intyga det.
Och om han mot förmodan hittar en som godkänner jobbet så kan du säkert hitta 100 som intygar att det inte är godkänt.

frhe, jag instämmer i det du säger, men även om det förefaller uppenbart att det är undermåligt gjort så ger ett protokoll från en professionell, oberoende besiktningsman förstås avsevärt mer tyngd än en åsikt från en oerfaren lekman som mig. Om det sedan skulle bli nödvändigt att driva saken vidare till konsumentverket och eventuellt rättstvist så lär ett sådant utlåtande ändå komma att behövas.

Besiktningsmannen som jag varit i kontakt med debiterar 650 kr/tim och menade att det kan bli fråga om maximalt tre debiterade timmar (han har då bara ca 10 minuters bilresa hit), vilket alltså blir en kostnad på 1950 kr (som jag, förutsatt att besiktningsmannen delar min bedömning) bör kunna kräva tillbaka från entreprenören).

Ericc
HerrPeter skrev:
frhe, jag instämmer i det du säger, men även om det förefaller uppenbart att det är undermåligt gjort så ger ett protokoll från en professionell, oberoende besiktningsman förstås avsevärt mer tyngd än en åsikt från en oerfaren lekman som mig. Om det sedan skulle bli nödvändigt att driva saken vidare till konsumentverket och eventuellt rättstvist så lär ett sådant utlåtande ändå komma att behövas.

Besiktningsmannen som jag varit i kontakt med debiterar 650 kr/tim och menade att det kan bli fråga om maximalt tre debiterade timmar (han har då bara ca 10 minuters bilresa hit), vilket alltså blir en kostnad på 1950 kr (som jag, förutsatt att besiktningsmannen delar min bedömning) bör kunna kräva tillbaka från entreprenören).
Problemet är nog inte att få det klassat som icke fackmässigt utfört.

Problemet löses nog inte så enkelt som någon skrev att man läser konsumentjänstlagen så är det klart.

Problemet uppstår när du ska dra allt i en bitter tvist, för så brukar det sluta.

HerrPeter skrev:
bör kunna kräva tillbaka från entreprenören).
Finns det nåt att ta där? :confused:
Som bekant, kan man inte lugga den skallige. :eek:

optimum
frhe skrev:
Förstår inte allt snack om att blanda in försäkringsbolag och inte heller snacket om att detta är något man får se som förlorade pengar. Arbetet är ett solklart brott mot konsumenttjänstlagen och då torde väl konsumentverket vara rätt väg att gå. Eller? Reklamera jobbet så får du pengarna tillbaka. Förstår inte heller varför du ska anlita en besiktningsman och betala dyra pengar för det - en treåring kan ju se att jobbet inte är fackmässigt utfört och skulle hantverkaren hävda det så är det väl upp till honom att hitta en besiktningsman som kan intyga det.
Läs nu hela detta.

Om man får problem med att någon inte vill göra rätt för sig kan advokater och domstol behövas.
Om man inte vill stå för hela kostnaden själv är det bra att ha en hemförsäkring som täcker sådant och det kallas "Rättsskydd"
Om man misstänker att man eventuellt kan behöva använda denna del av försäkringen så är kontakt med försäkringsbolaget lämplig före man går för långt.

Detta behöver man inte vara speciellt utbildad för att förstå.

Vi har själva relativt nyligen genomfört detta med hjälp av vårt försäkringsbolag och advokater är svindyra att betala själv.
Dock inget som gällde vårat hus utan annat fall som hemförsäkringen täcker.

Besiktningsman är för att finna alla fel, vilket knappast en lekman klarar. Dessutom ska detta användas vi en eventuell uppgörelse i domstol. Utan detta står du relativt tomhänt om du ska driva detta. Liknande fall som tagits upp på forumet där besiktningsmannen bl.a. även hittade att det var vanligt gips i väggarna och inte det typ av våtrumsskivor det borde varit.

Hantverkaren struntar helt i att ta dit egen besiktningsman och skulle du komma i diskussion så kommer du oftast på på efterkälken och kan få betalningsanmärkningar om du på eget initiativ håller inne med betalningar. Lurigt.

Kan även förklara hur svag konsumentköplagen kan bli om man upptäcker att det inte är en firma man handlat av utan av en privatperson. Då gäller inte konsumentköplagen då gäller köplagen och då kan man bara hoppas att riktiga avtal tecknats. Dessutom kan man bli skyldig att betala arbetsgivaravgifter mm för de jobb som är utförda.

Det här är inte så enkelt som det verkar. Att upptäcka att det är fel kan nog de flesta göra men att få rätt kan vara betydligt svårare. Ännu svårare att få ut ersättning för felen.

Förstår du nu eller måste jag förklara mer?

//

Men det finns en fördel att han gjorde det som enskild firma.
Kronofogden svarar på om personen/firman har betalningsanmärkningar.
Om det finns sådana, kan det som det stod tidigare bli svårt att lugga en skallig.

rolri skrev:
Läs nu hela detta.

Om man får problem med att någon inte vill göra rätt för sig kan advokater och domstol behövas.
Om man inte vill stå för hela kostnaden själv är det bra att ha en hemförsäkring som täcker sådant och det kallas "Rättsskydd"
Om man misstänker att man eventuellt kan behöva använda denna del av försäkringen så är kontakt med försäkringsbolaget lämplig före man går för långt.

Detta behöver man inte vara speciellt utbildad för att förstå.

Vi har själva relativt nyligen genomfört detta med hjälp av vårt försäkringsbolag och advokater är svindyra att betala själv.
Dock inget som gällde vårat hus utan annat fall som hemförsäkringen täcker.

Besiktningsman är för att finna alla fel, vilket knappast en lekman klarar. Dessutom ska detta användas vi en eventuell uppgörelse i domstol. Utan detta står du relativt tomhänt om du ska driva detta. Liknande fall som tagits upp på forumet där besiktningsmannen bl.a. även hittade att det var vanligt gips i väggarna och inte det typ av våtrumsskivor det borde varit.

Hantverkaren struntar helt i att ta dit egen besiktningsman och skulle du komma i diskussion så kommer du oftast på på efterkälken och kan få betalningsanmärkningar om du på eget initiativ håller inne med betalningar. Lurigt.

Kan även förklara hur svag konsumentköplagen kan bli om man upptäcker att det inte är en firma man handlat av utan av en privatperson. Då gäller inte konsumentköplagen då gäller köplagen och då kan man bara hoppas att riktiga avtal tecknats. Dessutom kan man bli skyldig att betala arbetsgivaravgifter mm för de jobb som är utförda.

Det här är inte så enkelt som det verkar. Att upptäcka att det är fel kan nog de flesta göra men att få rätt kan vara betydligt svårare. Ännu svårare att få ut ersättning för felen.

Förstår du nu eller måste jag förklara mer?

//

Visst - när det börjar bli fråga om en tvist kan man behöva rättshjälp via försäkringsbolaget, men som trådskaparen också skrivit så är fb sällan så intresserade innan det börjar dra ihop sig till tvist. Fram till dess kan man få utmärkt hjälp via t.ex. konsumentvägledaren.

Betalningsanmärkning kan du aldrig få om du bestridit fakturan, t.ex. genom att du reklamerat tjänsten och håller inne på pengarna. Vill hantverkaren få ut pengarna måste de starta en tvist mot dig och först då de vunnit denna kan kronofogden börja driva in pengarna och du kan då riskera en anmärkning.

Så visst håller jag med dig till viss del, men jag tycker det är ett problem att de flesta struntar i att ge råd om kontakt med t.ex. konsumentväglerare eller att man reklamerar och håller inne pengarna eftersom det faktiskt är den väg man ska gå om man är missnöjd med en utförd tjänst. Många verkar nöja sig med att förhandla fram en lösning med hantverkaren och nöjer sig med betydligt sämre ersättning än de faktiskt har rätt till.

Paul-Staffanstorp
HerrPeter skrev:
Jag har inte sett F-skattesedal, men på kontraktet intygar entreprenören att han har f-skatt och anger sitt org-nr (som är ett person-nr, alltså enskild firma?). Jag har inte sett något som tyder på att entreprenören är certifierad av BKR (eller annan organisation), men i kontraktet garanteras att han tar på sig ansvar för att jobbet blir fackmässigt utfört.

Med risk att röra till det lite: Totalt har det varit tre hantverkare i badrummet. Jag valde entreprenören för att han talade svenska och hade svensk firma och det är honom jag har skrivit kontrakt med. När det var dags att starta arbetet hade han med sig en yngre, estnisk kille som inte talar svenska (och knappt engelska), vilket kändes lite retligt eftersom jag ville undvika sånt p g a risken för kommunikationsproblem. Det är den här yngre killen som gjort huvuddelen av arbetet och han hade dessutom vid ett tillfälle med sig en äldre (estnisk) man som gjorde jobbet med muren.
Nu är vi ju med i EU och det här är en av de fördelar(?) det innebär, min entreprenör kan skicka in en billig estländare eller två och på så sätt slippa göra jobbet själv. Själva hantverksmissarna har alltså inte gjorts av killen jag har avtal med, men för min del så är det naturligtvis honom jag håller ansvarig, så får han diskutera med sina underentreprenörer sen bäst han vill.
Misstänkte också detta skarpt att det var en lycksökare som nyttjar billig arbetskraft från öst som inte har någon som helst erfarenhet av denna typen av arbete med tätskiktssystem och annat.
En hel rad missar som jag garanterat kan lova dig att du inte missar till nästa gång.

ALLA människor har ett personnummer att skriva på ett papper... ;)
Är du ens säker på att det är hans PN och inte ett taget med slumpens hjälp... :rolleyes:

Självklart ska du hålla killen du har avtal med skyldig till detta och inte Esterna...

Tyvärr rent för många lycksökare i hantverksbranschen som tar in dessa killar och jag kan ju GARANTERAT lova dig att inte en Estländare har våtrumsbehörighet och jag känner det föga troligt att han har kunskapen att arbeta med Casco tätskiktssystem heller med tanke på hur dina väggar ser ut.

Jag hade aldrig godtagit att den s.k firman skulle göra om jobbet utan sett till att få in en riktig firma som vet vad de sysslar med.

Hitta EN ENDA fördel med det här EU-medlemsskapet... :confused:

snuttjulle skrev:
Men överallt läser man brunnen ska vara 200mm från vägg vilket normalt tolkas av mig som att det är kant på brunnen som har 200mm till vägg.
Helt rätt... det är från brunnens kant till väggen det ska vara 200mm. d^_^b

Immobil skrev:
Finns det nåt att ta där? :confused:
Som bekant, kan man inte lugga den skallige. :eek:
Tyvärr är det väldigt vanligt bland denna typen av firmor att där inte finns någonting att hämta när det väl blir problem och får de för stora problem så upphör helt plötsligt "firman" att exictera... :o

rolri skrev:
Precis detta som jag varnat för i många trådar och inlägg, vilket kan hända om du inte bett att få se F-skattsedeln utan bara litat på hantverkarens ord och skrift om att han har en sådan...

Redigerat:
Passande uttryck, det där med att lugga en skallig! Vad jag har kunnat utläsa av den kontakt jag haft med entreprenören så lär där inte finnas mycket pengar, men rimligen måste jag ju (efter avslutad tvist där jag utgår ifrån att jag skulle vinna) hållas skadefri så länge han inte föredrar att gå i personlig konkurs?

Gällande F-skattesedel så står det både i kontraktet och på fakturan att sådan finns och dessutom dyker han upp som enskild firma (registrerad 2002) när jag söker på Ratsit, så det bör inte bli ett problem.

Jo det är lite av detta jag har arguenterat om på div andra trådar, man KAN inte vara hur billig som helst så om ngn ger ett för lågt pris så måste man dra öronen åt sig om man vill undvika sådana här situationer.
Ok nu menar jag inte att det på ngt sätt är ditt eget fel Herr Petter men som även Paul skriver så finns det orsaker till att ett sådant här arbete hos en äkta och seriös firma kostar typ 5ggr så mycket.

Jag hoppas självklart att det löser sig för dig på bästa sätt :)

Paul-Staffanstorp skrev:
Misstänkte också detta skarpt att det var en lycksökare som nyttjar billig arbetskraft från öst som inte har någon som helst erfarenhet av denna typen av arbete med tätskiktssystem och annat.
En hel rad missar som jag garanterat kan lova dig att du inte missar till nästa gång.

ALLA människor har ett personnummer att skriva på ett papper... ;)
Är du ens säker på att det är hans PN och inte ett taget med slumpens hjälp... :rolleyes:

Självklart ska du hålla killen du har avtal med skyldig till detta och inte Esterna...

Tyvärr rent för många lycksökare i hantverksbranschen som tar in dessa killar och jag kan ju GARANTERAT lova dig att inte en Estländare har våtrumsbehörighet och jag känner det föga troligt att han har kunskapen att arbeta med Casco tätskiktssystem heller med tanke på hur dina väggar ser ut.

Jag hade aldrig godtagit att den s.k firman skulle göra om jobbet utan sett till att få in en riktig firma som vet vad de sysslar med.

Hitta EN ENDA fördel med det här EU-medlemsskapet... :confused:

Helt rätt... det är från brunnens kant till väggen det ska vara 200mm. d^_^b

Tyvärr är det väldigt vanligt bland denna typen av firmor att där inte finns någonting att hämta när det väl blir problem och får de för stora problem så upphör helt plötsligt "firman" att exictera... :o

Precis detta som jag varnat för i många trådar och inlägg, vilket kan hända om du inte bett att få se F-skattsedeln utan bara litat på hantverkarens ord och skrift om att han har en sådan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.