Så har det till slut blivit den 24/9 och den förlängda tiden för förlikningsförhandlingar går alltså ut idag. Naturligtvis är jag nyfiken på resultatet så jag ringde juristen och fick till min förvåning en telefonsvarare som berättade att hon är på semester. Ringer upp firmans växelnummer istället och får tag i en annan jurist som lovar att kolla upp läget och återkomma under dagen, så nu väntar jag spänt på att bli uppringd.

Lite segt att mitt nya ombud inte informerat mig varken när hon beviljat förlängt anstånd (ringde Tingsrätten själv och kollade) eller när hon går på semester över viktiga datum i mitt ärende, men som jag förstått på andra så är det mer regel än undantag att man som klient får jaga.

Nu har jag blivit uppringd och informerad om läget.
Ett nytt bud har inkommit från motparten, naturligtvis på sista dagen.
Alo godkänner nu mitt bud i pengar, men villkorar det mot att jag
1: Drar tillbaka min anmälan vid Tingsrätten
2: Raderar den här tråden

Gällande anmälan till Tingsrätten så dras den naturligtvis tillbaka om jag accepterar budet, men radera tråden varken kan eller vill jag göra. Jag tror det finns ett betydande värde både för mig själv och andra i det som skrivits här och som konstaterats tidigt i tråden handlar detta om mer än ett badrum, det är sedan länge mer av en principsak.
Pengarna motsvarar knappast olägenheten och arbetet detta har medfört sedan närmare tio månader tillbaka, de är på sätt och vis av underordnad betydelse, men principen att man får stå sitt kast och finna sig i att ställas till svars för ett uselt hantverk och dito kundbemötande betyder desto mer.
Jag ska fundera på mitt svar över helgen och hoppas på kloka tankar från er som läser och bidrar till tråden.

Att det kommit in ett nytt bud i elfte timmen innebär förstås att det fortfarande råder förlikningsförhandlingar, vilket är minst sagt tröttsamt med tanke på att tiden för förlikning skulle gått ut för två månader sedan om det inte vore för detta ständiga förhalande, men det är väl bara att finna sig i det.

Så, vad tycker ni? Ska man vika sig och låta sig censureras, eller hålla på sina principer och ta konsekvenserna av det? Alltså, undantaget vad som vore enklast, vad vore RÄTT att göra? Att radera tråden står inte i min makt och det strider mot forumets policy, vilket motparten också känner till, men skulle det vara rätt sak att göra om jag kunde?

Bifogar skrivelsen från motparten.

Det som är publicerat en gång på nätet kommer aldrig att försvinna.
Jag skulle bara behöva trycka ctrl-A och sedan ctrl-C, sedan kan jag klistra in det varhelst jag vill och då finns det igen.

Det Alo kräver kan inte uppfyllas.

Protte

Det är väl bara att tala om att trådens existens ligger utanför din påverkan. Han kan ju inte ställa krav på dig angående något som en annan aktör styr över.

Har du provat att radera ett inlägg? Nej, just det. Det går inte och det kan du hälsa dem.

Jag måste pytsa in mina tankar.

Dels har ju den ovanstående aspekten, nämligen att det är utom din kontroll att kunna radera tråden. Det får väl Marlene svara på men det enda jag kan tänka mig vore möjligt för Alo är att han lämnar in en begäran om föreläggande mot forumet. Det kommer dock inte att lyckas (tro mig) så det handlar helt och hållet om forumadministratörens välvilja, och nu känner jag ingen av dom alls, men en inte allt för vild gissning är att de utsikterna är.. tja, små?

Sen är det definitivt värt att fundera över följande:

- Varför tror du att han förhalar det och ändå är villig att betala det du begär men vill få bort tråden?

Min gissning är att han förstått att han kommer åka på däng i tingsrätten, därav förhalningen, och viljan att betala. Sen skadas hans affärer av denna tråd (vilket vi redan sett exempel på) vilket såklart är något han vill göra något åt.

Du har således ingen möjlighet eller anledning att gå med på kravet att ta bort tråden. Svaret bör bli att du gärna tar pengarna men varken kan eller vill medverka till att ta bort tråden, alternativet är att gå till domstol. Glöm inte att begära uppräkning av beloppet med dröjsmålsränta för varje dag som går.

Är inte avundsjuk på byggaren.... Herregud, det här hade han nog inte räknat med.

En ny sökning på google ger att denna tråd numera hamnar på topp 3, inte konstigt att han har mjuknat...
Och varje gång hans namn nämns i tråden, desto högre upp i träfflistan kommer den.

Så jag avstår att nämna hans namn, han borde ha problem nog numera att få några jobb

eftertänksam skrev:
En ny sökning på google ger att denna tråd numera hamnar på topp 3, inte konstigt att han har mjuknat...
Och varje gång hans namn nämns i tråden, desto högre upp i träfflistan kommer den.

Så jag avstår att nämna hans namn, han borde ha problem nog numera att få några jobb
Jag förstår inte varför vi av någon anledning ska underlätta för Alo Pettersson att få några jobb genom att sluta nämna honom så andra som vill undersöka honom inte får ta del av hans metoder?

Jag förstår inte varför Alo skall ha 30 dagar på sig att betala efter en förlikning, som det står i budet. Om han i domstol döms att betala så skall man omgående erlägga sitt skadestånd.

Det kan tilläggas att Alo via sitt ombud redan för länge sedan varit i kontakt med byggahus.se och begärt att tråden ska tas bort, men blivit nekade. Som jag uppfattat saken så är byggahus-policyn att man inte tar bort något såvida det som skrivits inte bryter mot lagen och som Marlene mycket riktigt påpekar här ovanför så finns ju ingen "ta bort-funktion" för mig att använda. Eftersom Alo dessutom själv finns på forumet och läser tråden kan man tycka att han rimligen borde förstå detta och att hans krav därför inte kan uppfyllas, så jag kan inte se att det finns något annat skäl till ett sådant krav än att helt enkelt förhala och dra ut på saken ytterligare.

En annan intressant aspekt är att Alo borde kunna vara ganska objektiv och bara vidareförmedla saken till underentreprenören Martin, som ju är den som utfört jobbet och därmed den som i förlängningen bör bli betalningsskyldig till Alo för de utgifter han kan komma att få i samband med ärendet, förutsatt att Martin har en egen firma med egen försäkring och våtrumsbehörighet, som påstods vid besiktningen. Isåfall borde ju Alo i slutändan stå ekonomiskt skadefri, vilket rimligtvis borde inneburit att han hellre försökt få det här ur världen så fort som möjligt och sen göra upp räkningen med sin underentreprenör för att sedan aldrig anlita honom igen. Men så verkar det inte riktigt ha fungerat hittills. Märkligt!

Har det i tråden framgått huruvida Martin var anställd direkt av Alo eller om han var anställd som UE?

vojma skrev:
Har det i tråden framgått huruvida Martin var anställd direkt av Alo eller om han var anställd som UE?
Nej, det råder lite oklarhet i den frågan. Från början hade jag uppfattningen att Martin var anställd av Alo, men vid ena besiktningen nämnde Alo att det skulle vara Martins firma som via sin försäkring skulle få stå för notan, eftersom det var han som hade utfört jobbet. Nu vet jag ju inte om Martin har en firma alls (har inte kunnat hitta någon sådan, dock osäker på om jag har rätt efternamn på honom, någon som vet får gärna höra av sig via PM eller här i forumet), men med tanke på att han INTE har våtrumslicens känns det ju föga sannolikt att han skulle ha en gällande försäkring för sådana arbeten, om firma överhuvudtaget finns.
Jag vill inte i det här läget spekulera i hur det egentligen ligger till med anställningsförhållande / underentreprenörsavtal, men man kan ju konstatera att det finns en del frågetecken.

Oavsett hur förhållandet mellan Alo och Martin ser ut så är det ändå Alo som är din motpart. Sedan får han kräva Martin på pengar om det visar sig att han har egen firma.

vojma skrev:
Oavsett hur förhållandet mellan Alo och Martin ser ut så är det ändå Alo som är din motpart. Sedan får han kräva Martin på pengar om det visar sig att han har egen firma.
Precis, det är därför jag inte kan förstå vad Alo har för anledning att förhala på det här viset, om han ändå inte är den som får betala i slutändan borde han varit avsevärt mer intresserad av att avsluta det här för länge sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.