143 120 läst ·
423 svar
143k läst
423 svar
mitt badrum - ett fuskbygge?
Jag mailade till brabyggare.se för att påpeka att Alo kanske inte hör hemma som kvalitetssäkrad samt att det faktum att han gör det påverkar deras trovärdighet som förmedlare av hantverkare.
Jag fick detta svar och tänkte att det skulle kunna vara bra att dela med mig av ifall det är nån som håller på att anlita hantverkare denna väg. I så fall bör ni nog även göra era egna efterforskningar och absolut inte lita blint på "kvalitetssäkrad" stämpeln. Förövrigt är jag övertygad om att Alo själv sett till att de två kommentarerna hamnat där.
Hej Jonathan,
Stort tack för ditt mail
Jag har kontrollerat och det stämmer som du säger att bolaget är medlem i vår tjänst, den kontroll vi gör på våra medlemmar är först när den ansöker om medlemskap då kontroll görs av f-skatt, moms samt en kreditbedömning görs. Därefter läggas medlemsföretaget på löpande kontroll via ett bolag som heter Creditsafe vilket gör att vi direkt blir informerade om förändringar om tex f-skatten vilket såklart medför omedelbar avstängning. Det kanske viktigaste är dock vårat betyg & omdöme-system där kunder som hittat bolaget via tjänsten kan berätta hur de upplevt bolaget i fråga.
Det var en mycket tråkig historia som du länkat till vilket självfallet inte var bra men det vi kan se från vårat håll är att de enligt Creditsafe har betyget Mycket god kreditvärdighet och självfallet f-skatt & moms på plats. Utöver detta så har de under det snart ett år de varit medlemmar fått in två mycket goda betyg och omdömen.
2010-07-09
av Juha och Ingela
Dränering
Kommentar: Jobbet gjordes snabbt och korrekt och är väldigt nöjd med resultatet.
Kan rekommenderas.
2010-02-14
av Stina och Fredrik
suterenghus, fukt i grund under ytterdörr
Kommentar: Vi är väldigt nöjda med Alo Pettersson och hans snabba enkla lösning på vårt dräneringsproblem!
Tre veckor efter annonsen sattes in var arbetet klart och vi har även diskuterat nästa projekt!
Jag fick detta svar och tänkte att det skulle kunna vara bra att dela med mig av ifall det är nån som håller på att anlita hantverkare denna väg. I så fall bör ni nog även göra era egna efterforskningar och absolut inte lita blint på "kvalitetssäkrad" stämpeln. Förövrigt är jag övertygad om att Alo själv sett till att de två kommentarerna hamnat där.
Hej Jonathan,
Stort tack för ditt mail
Jag har kontrollerat och det stämmer som du säger att bolaget är medlem i vår tjänst, den kontroll vi gör på våra medlemmar är först när den ansöker om medlemskap då kontroll görs av f-skatt, moms samt en kreditbedömning görs. Därefter läggas medlemsföretaget på löpande kontroll via ett bolag som heter Creditsafe vilket gör att vi direkt blir informerade om förändringar om tex f-skatten vilket såklart medför omedelbar avstängning. Det kanske viktigaste är dock vårat betyg & omdöme-system där kunder som hittat bolaget via tjänsten kan berätta hur de upplevt bolaget i fråga.
Det var en mycket tråkig historia som du länkat till vilket självfallet inte var bra men det vi kan se från vårat håll är att de enligt Creditsafe har betyget Mycket god kreditvärdighet och självfallet f-skatt & moms på plats. Utöver detta så har de under det snart ett år de varit medlemmar fått in två mycket goda betyg och omdömen.
2010-07-09
av Juha och Ingela
Dränering
Kommentar: Jobbet gjordes snabbt och korrekt och är väldigt nöjd med resultatet.
Kan rekommenderas.
2010-02-14
av Stina och Fredrik
suterenghus, fukt i grund under ytterdörr
Kommentar: Vi är väldigt nöjda med Alo Pettersson och hans snabba enkla lösning på vårt dräneringsproblem!
Tre veckor efter annonsen sattes in var arbetet klart och vi har även diskuterat nästa projekt!
Redigerat:
Kan ju faktiskt vara så att dränering är det alo skall göra och inget annat.
Bara en tanke.
Bara en tanke.
Jag har läst tråden och insett som alla här på byggahus att Alos företag har gjort ett mycket bristfälligt våtrumsarbete.jonathanth skrev:Jag mailade till brabyggare.se för att påpeka att Alo kanske inte hör hemma som kvalitetssäkrad samt att det faktum att han gör det påverkar deras trovärdighet som förmedlare av hantverkare.
Samtidigt så har tydligen TS gått ner i ett dike för att söka billig badrumsbyggare och fått napp.
Priset var väl 25000 och ts har betalt 75 % dvs 18750 :-.
Men kom igen, priset är långt under marknadspriset, ts hittade Alo i ett dike där man kanske inte normalt söker badrumsbyggare.
Alo har nog lärt sig att fortsätta med grunder och schaktarbeten istället för badrum och är även han en privatperson och inte enbart ett företag!
Personligen tycker jag nog häxjakten bör avta och låta rättssystemet ha sin gång.
Alo har tydligen inte konstanta bristfälliga arbeten utförda, då man googlar Alo´s firma vilket kanske inte gör det helt omöjligt att de två goda referenserna var OK men jonathanth hävdar är falska.
falegname skrev:Jag har läst tråden och insett som alla här på byggahus att Alos företag har gjort ett mycket bristfälligt våtrumsarbete.
Samtidigt så har tydligen TS gått ner i ett dike för att söka billig badrumsbyggare och fått napp.
Men kom igen, priset är långt under marknadspriset, ts hittade Alo i ett dike där man kanske inte normalt söker badrumsbyggare.
Alo har nog lärt sig att fortsätta med grunder och schaktarbeten istället för badrum och är även han en privatperson och inte enbart ett företag!
Personligen tycker jag nog häxjakten bör avta och låta rättssystemet ha sin gång.
Alo har tydligen inte konstanta bristfälliga arbeten utförda, då man googlar Alo´s firma vilket kanske inte gör det helt omöjligt att de två goda referenserna var OK men jonathanth hävdar är falska.
Bra inlägg. Det är svårt att få en balanserad diskussion i forumformat och jag instämmer helt i att vi inte ska låta det urarta i en häxjakt, det är också därför jag flera gånger försökt poängtera att vi måste försöka hålla oss till faktiska omständigheter och skilja på sak och person. Jag tänker däremot fortsätta återge hur saken fortskrider.
Jag vet dessutom att det finns fler trådar än denna på forumet som handlar om samma entreprenör, eftersom andra trådskapare har PM'at mig, men de har valt att inte offentliggöra namnet på entreprenören och då har jag avstått från att länka till dem. Om de inte vill berätta vem entreprenören är så är det inte min sak att avslöja det när de nämnt det för mig i förtroende.
Gällande priset så är faktum att jag hade fått billigare anbud, men valt att tacka nej till dem eftersom jag ville ha en svensktalande hantverkare med F-skatt och försäkring, som var villig att skriva kontrakt på jobbet. Jag hade då så gott som ingen erfarenhet av att ta in offerter och kunde inte då göra bedömningen om ett pris var för lågt, men med tanke på att jag köpte all glasbetong, kakel, fix, et c separat, det fanns inget porslin att köpa eller koppla in, inga nya blandare, inga spotlights et c, så tyckte jag inte att 25000 lät som ett helt omöjligt pris, i synnerhet då det handlar om ett rum på 2,8 kvm.
Gällande de omdömen som lämnats på BraByggare har jag inga åsikter alls, de kan mycket väl vara sanna såvitt jag vet. Funderar dock på hur det funkar när en hantverkare lämnar uppgifter om sin ansvarsförsäkring, kontrolleras den inte alls av siten, eller sker det också genom CreditSafe? Någon som vet? Kan man som utomstående kontrollera sånt innan man anlitar en hantverkare?
Avslutningsvis, nytt anstånd har beviljats för förlikning t o m den 24/9.
Ja en privatperson kan begära av hantverkaren att veta vilket bolag han har försäkring hos. Sedan ringer du det bolaget och begär att få veta att det finns en ansvarsförsäkring och information hur den gäller för hantverkaren/besiktningsmannen eller vilken tjänst man nu anlitar. Det finns lite olika försäkringar de vanligaste är kanske koff (kombinerad företagsförsäkring) och smoff (småföretagarförsäkring) ansvarsförsäkringen i dessa gäller på liknande sätt och kan ersätta vid skadeståndsskyldighet men då gäller också att kolla vilken verksamhet som försäkringsbolaget har bedömt risken på så att hantverkaren inte tecknat försäkring för fastighetsskötsel och plötsligt tar på sig badrumsrenovering
De flesta försäkringsbolag lämnar ut sådana uppgifter då sekretess saknas och det oftast saknas ansvarspolicy gällande företagsförsäkringar. Självklart lämnas ingen övrig information utan endast sådan här info som de facto innefattar kunden och företagets hantering av framtida ärenden med kunden. Har ni otur med en kinkig handläggare så kan man kräva att hantverkaren själv begär ut intyg på ansvarsförsäkring. Det finns färdiga sådana mallar hos försäkringsbolaget även om det tar längre tid än att få info direkt via källan
MVH Lorant
De flesta försäkringsbolag lämnar ut sådana uppgifter då sekretess saknas och det oftast saknas ansvarspolicy gällande företagsförsäkringar. Självklart lämnas ingen övrig information utan endast sådan här info som de facto innefattar kunden och företagets hantering av framtida ärenden med kunden. Har ni otur med en kinkig handläggare så kan man kräva att hantverkaren själv begär ut intyg på ansvarsförsäkring. Det finns färdiga sådana mallar hos försäkringsbolaget även om det tar längre tid än att få info direkt via källan
MVH Lorant
Jag skulle acceptera det senaste budet och inte gå till tingsrätt med det hela. Där kommer du på din höjd att få ersättning för de pengar du betalat Alo + förstört material. Att han skulle tvingas betala ditt nya badrum som en annan firma nu erbjuder sig att göra för 69000 kr finns inte på kartan att rätten kommer utdöma. De enda ersättningar du kan kräva är ju självklart ersättning för utlägg som inte lett till det badrum du önskat.
Betalar han tillbaka det som badrummet kostat dig hittils och kanske ett par tusenlappar för problemen som du fått utstå kan du inte förvänta dig mer än så. Du har då fått tillbaka dina pengar samt kan låta någon annan firma bygga om ditt badrum. :|
Betalar han tillbaka det som badrummet kostat dig hittils och kanske ett par tusenlappar för problemen som du fått utstå kan du inte förvänta dig mer än så. Du har då fått tillbaka dina pengar samt kan låta någon annan firma bygga om ditt badrum. :|
falegname skrev:Jag har läst tråden och insett som alla här på byggahus att Alos företag har gjort ett mycket bristfälligt våtrumsarbete.
Om man Googlar Alo Pettersson så får man 84 träffar där endast den på brabyggare kan uppvisa något positivt.
För övrigt är det facebook och liknande träffar så något positivt framgår inte om man googlar.
Det skall sägas att det, förrutom badrumsrenoveringen inte framkommer något negativt heller.
Men det kan ju å andra sidan bero på att de flesta människor sväljer förtreten och backar undan.
Men tack vare TS så har vi fått reda på hur Alo verkligen är.
Han har ju enbart sig själv att skylla, TS har ju gett honom alla chanser i världen att göra rätt för sig men han har vägrat.
Troligen så har hans taktik funkat förr mot andra, för kom inte och säg till mig att detta är första gången en 49 åring gör på det här utstuderade sättet...................
Jag kan mycket väl ha varit helt fel ute i mitt antagande att omdömena var falska. Kanske kändes det bara så eftersom jag var upprörd efter att ha läst hela tråden i ett svep..
Hursomhelst vill jag inte vara en del av någon häxjakt. Jag tyckte bara att det var information som andra skulle kunna ha nytta av. Det kan ju vara lätt att invaggas i falsk trygghet när en hantverkare klassificeras som kvaitetssäkrad. Man kan lätt anta att denna stämpel faktiskt har något att göra med kvaliteten på det utförda arbetet, vilket den alltså inte har.
Detta gäller ju alla typer av hantverkare som kan tänkas anlitas genom sidan.
Hursomhelst vill jag inte vara en del av någon häxjakt. Jag tyckte bara att det var information som andra skulle kunna ha nytta av. Det kan ju vara lätt att invaggas i falsk trygghet när en hantverkare klassificeras som kvaitetssäkrad. Man kan lätt anta att denna stämpel faktiskt har något att göra med kvaliteten på det utförda arbetet, vilket den alltså inte har.
Detta gäller ju alla typer av hantverkare som kan tänkas anlitas genom sidan.
Tänkte på det cem77 skrev, kan man inte få utslag för mer pengar än det som lagts ut om det är fördyrande omständigheter som den nya firman måste ta betalt för pga att den tidigare ställt till det jämfört med om den nya firman hade fått utgå från orginalskicket dom också?
Glufsglufs skrev:
Självklart kan han/ och kommer han att bli tilldömd ersättning för utlägg och kostnader som har varit, samt kostnad att äterställa badrummet då att ny hantverkare kan börja om från början och färdigställa badrummet
Och med återställa måste vi ju då mena till det skick som badrummet hade innan klanthantverkaren började jobba. Att tro att man ska få ett helt NYTT badrum betalat är att leva i det blå.ceres skrev:
För att det överhuvudtaget ska bli tal om någon ersättning måste TS nu inför rätten till att börja med bevisa att badrummet inte är fackmannamässigt utfört. En uppförsbacke bara det i värsta fall.:O
Jag förstår inte varför det är en poäng att komma med kommentarer av den här typen så här långt in i tråden? Det har ju besiktigats, protokollsförts och konstaterats flera gånger om redan att det inte är fackmannamässigt utfört, det är inte ens vad tvisten förefaller att handla om längre, utan det som kvarstår är att Alo försöker rädda så många kronor han kan undan förlikningen.cem77 skrev:
Kan vi hålla oss till saken?
Det har väl absolut med saken att göra. Tvisten gäller om badrummet är riktigt utfört och vilken ersättning som ska betalas ut. Om förlikningen misslyckas tas ju allt upp i förhandlingen i rätten och då är det från ruta noll ju. Alo kan ju där neka till allt. Att han vill gå med på en förlikning nu gör ju inte att han erkänner att något är fel. Bara att han är beredd att betala för att slippa eventuella högre kostnader i rätten.timmelstad skrev:Jag förstår inte varför det är en poäng att komma med kommentarer av den här typen så här långt in i tråden? Det har ju besiktigats, protokollsförts och konstaterats flera gånger om redan att det inte är fackmannamässigt utfört, det är inte ens vad tvisten förefaller att handla om längre, utan det som kvarstår är att Alo försöker rädda så många kronor han kan undan förlikningen.
Kan vi hålla oss till saken?
Meningen med min kommentar här är att försöka vara en motpol så att inte TS och övriga blir helt fartblinda. Kanske klokare att ta ett bra förlikningsbud istället för att faktiskt riskera att inte få något eller väldigt lite någon gång i framtiden. Det finns inga som helst garantier för hur rätten kommer att döma i detta fallet.
Det är ju helt sant som du skriver, ett förlikningsbud nu innebär inte på något sätt ett erkännande i juridisk mening. Jag menar dock att bevisläget nu är sådant att det torde vara bortkastad tid att försöka anföra att badrummet är korrekt utfört och frågan borde snarare komma att gälla vad som är rätt ersättningsnivå.cem77 skrev:Det har väl absolut med saken att göra. Tvisten gäller om badrummet är riktigt utfört och vilken ersättning som ska betalas ut. Om förlikningen misslyckas tas ju allt upp i förhandlingen i rätten och då är det från ruta noll ju. Alo kan ju där neka till allt. Att han vill gå med på en förlikning nu gör ju inte att han erkänner att något är fel. Bara att han är beredd att betala för att slippa eventuella högre kostnader i rätten.
Meningen med min kommentar här är att försöka vara en motpol så att inte TS och övriga blir helt fartblinda. Kanske klokare att ta ett bra förlikningsbud istället för att faktiskt riskera att inte få något eller väldigt lite någon gång i framtiden. Det finns inga som helst garantier för hur rätten kommer att döma i detta fallet.
I min stämningsansökan har jag m h a mitt ombud formulerat kraven enligt vad som är praxis, d v s ett återställande till ursprungligt skick, et c, men vid en förlikning har jag gjort ganska rejäla avdrag från det ursprungliga kravet (Om jag minns rätt - slopat dröjsmålsräntan, slopat mina ombudskostnader, samt gjort ett avdrag på 10.000 kr ospecat.) och då också meddelat att det var mitt slutgiltiga anbud, förlikningsvis.
I det fall vi hamnar i Tingsrätten kommer jag naturligtvis att åter kräva det ursprungliga beloppet.