Oj, detta var en av dom bästa trådarna som jag läst på länge.
Letar själv hantverkare för badrumsrenovering och bor i närheten av TS och hans antagonist.

Kommer följa denna tråd och kanske till och med anlita den firma som du anlitar för att göra om badrummet.
Om HerrPeter blir nöjd med jobbet.

Lycka till i framtiden.
Myggenäsbon

Hej
Angående radiatorn o rören.
Jag försvarar inte hantverkaren alls men avsluten med kakel o klinker mot befintliga rör och den på golvet stående radiatorn går ju inte att göra snyggt, blir ju klippkanter o massa silikon hur man än gör.
Hur kommer det sig att du beställer en renovering o låter allt det där skrotet sitta kvar??? Det är ju inte hantverkarens fel att klinker o kakel ser ut som det gör, det går ju inte direkt att vika plattorna över gamla skrotrör. Det är ju keramik inte fyrkantiga gummibitar.

Mvh
Bigge08

Bigge08 skrev:
Hej
Angående radiatorn o rören.
Jag försvarar inte hantverkaren alls men avsluten med kakel o klinker mot befintliga rör och den på golvet stående radiatorn går ju inte att göra snyggt, blir ju klippkanter o massa silikon hur man än gör.
Hur kommer det sig att du beställer en renovering o låter allt det där skrotet sitta kvar??? Det är ju inte hantverkarens fel att klinker o kakel ser ut som det gör, det går ju inte direkt att vika plattorna över gamla skrotrör. Det är ju keramik inte fyrkantiga gummibitar.

Mvh
Bigge08
Hej!
Jag har förståelse för att plattorna kan vara svåra att få snygga runt fasta hinder, men...
Radiatorn skulle skruvats bort som en del av rivningen (meningen var att jag skulle lämna in den för blästring och målning så den skulle vara snygg igen tills badrummet var klart). Jag bedömde det som nödvändigt för att kunna applicera tätskiktet. Från början visste entreprenören inte hur han skulle bära sig åt för att ta loss den utan att stänga av vattnet i hela huset, men efter att jag förklarat hur båda rören kan stängas kom vi överens om att han skulle säga till när den var loss. Av någon anledning brydde sig entreprenören och hans hantverkare dock aldrig om att lossa radiatorn utan jobbade istället s a s runt den, med resultat som ses i tidigare inlägg. Hur man då kan få ett korrekt tätskikt kan jag inte begripa, men det kanske visar sig vid nästa rivning (förhoppningsvis snart) hur det står till med den saken.
När det gäller plattorna som angränsar till rörens infästningar i väggen så har jag sett att andra hantverkare använder borr och vinkelslip för att få raka, snygga snitt där man måste göra urtag i plattan, men här ser det snarare ut som att man i bästa fall använt hovtång. I det hantverksmässiga begreppet ingår ju även en estetisk aspekt, så även på den punkten får jobbet underkänt.

Klart det går att få snygga avslut. Mina rörgenomföringar som för övrigt dolts bakom väggbrickor är 10 gånger snyggare. Fast det är klart de gjordes ju inte på 30 sekunder heller å andra sidan. :rolleyes:

Det är som att säga att nä det går inte att borra hål genom brädan jag får göra det bästa jag kan med motorsågen. :rolleyes:

Det roliga är att jag som ej proffs ofta kollar på hur detaljerna är lösta i olika badrum och synd å säga men det det är sällan det är något märkvärdigt särskilt då det gäller kakel/klinker. Tro inte att jag är en skrytmåns men jag tycker att man borde kunna lägga ner iaf 5 minuter på en såpass viktig del som rörgenomföringar osv.

Jag har idag via mitt ombud mottagit ett svar från Alo, via hans dito. Det innehåller två saker, dels ett nytt förlikningsbud och dels ett krav på att jag tar bort den här tråden med antydan om att det jag skrivit kan vara brottsligt.

Förlikningsbudet möter inte det bud som jag meddelat som slutgiltigt, så vi får väl helt enkelt konstatera att vi inte är överens om nivån och istället gå till tinget. Alo låter dock meddela att han tänker begära ytterligare anstånd, så det kommer förmodligen att dra ut på tiden ännu mer. Man får inte ha bråttom i det här ärendet! Nåja, huvudsaken är att det blir rätt i slutändan.

Angående den här tråden så kan jag förstå om den sticker i ögonen, men jag kan inte förstå att något av det jag skrivit skulle vara olagligt. Jag har försökt hålla mig saklig och manat andra att göra det samma, jag har enbart beskrivit faktiska förhållanden och återgivit sådant som jag fått skickat till mig personligen. Jag har även försökt vara tydlig med att ingenting skrivits i syfte att smutskasta eller på annat sätt framställa Alo Pettersson i dålig dager, även om många reagerat negativt på det utförda arbetet så har min ambition varit att återge vad som hänt. Vad andra sedan skrivit i tråden som kommentarer till bifogade bilder et c, kan jag förstås inte ta ansvar för.

Bifogar brevet från Alo m ombud.

Redigerat:
Låt du dem utreda bäst dem vill huruvida något du skrivit i denna tråd utgör någon brottslig handling. Låt dig inte luras av denna typ av förhandlingsteknik. Likaså ska man inte förblindas av att den snillrika retoriska begreppsapparaten begagnar sig av termer såsom goodwill.

Vi har yttrandefrihet i Sverige och självklart får man berätta öppet när man har blivit illa behandlad av ett företag. Jämför med Plus eller Fuskbyggarna. Sedan är det också så att när något har blivit publicerat i vårt forum är publiceringen definitiv, enligt våra diskussionsregler. Vi avpublicerar inget såvida det inte är olagligt. Det går inte att spela med publicerad information i vårt forum vid någon förhandling.

Så, de där juristerna ska snarare inrikta sig på att göra dig nöjd istället för att försöka tysta dig genom hot. Det du gör om entreprenören inte kompenserar dig är ju att gå till en tv-produktion med ditt fall.

Redigerat:
Det lite roliga är att googlar man "Alo Petterson" kommer denna tråd upp på top-10. De flesta som anlitar en firma i den storleken kan jag tänka mig gör en slagning på nätet för att se om man får några intressanta träffar.
Dvs det förvånar mig ytterligt att inte Alo ser till att få detta avslutat snabbt och smidigt för att "begrava" denna tråd så snart som möjligt. Som det nu är gräver han väl bara sin egen grav...

I och med att de börjar tala om goodwill har de på sätt och vis redan erkänt sin skuld men vill nu komma undan lite billigare. Jag noterar att goodwillsumman ligger ungefär halvvägs mellan era uträknade summor.

Stå på dig!

I och med att han skriver att de kommer begära ytterligare anstånd eftersom "de är i förlikningsförhandlingar" så är de ju inte speciellt intresserade av att ta det till rätten, detta för att de troligen vet om att utfallet där till stor sannolikhet skulle medföra ökade kostnader.
Stå på dig!
Jättebra att du varnat för den där filuren, istället för att se det som att Alo har förlorat jobb så har du istället räddat ett antal fastighetsäger från att hamna i samma situation som du med förstörda fastigheter.

HerrPeter skrev:
En sak till, jag har förstått att det eventuellt kan finnas ett visst intresse från en viss kommande produktion på en viss TV-kanal, vet dock inte riktigt hur jag ska ställa mig till det... Tankar, någon?

[länk]

Självklart bör du låta TV3 göra ett program om detta. Detta oavsett den juridiska tvistens utfall.

Du gör det inte för din egen skull, utan för alla människor som i annat fall riskerar att blåögt anlita denna "hantverkare". Förhoppningsvis slipper de då göra om samma tråkiga resa som du gjort/gör.

Keep it up! d^_^b

Redigerat:
Jag är lite osäker på hur jag ska ställa mig till tv-produktionen eftersom jag inte känner mig helt säker på att saklighet är mer värt än viljan att göra lättsmält tv-underhållning. Som läget är nu har jag dock bara blivit kontaktad av produktionsbolaget och vi har inte pratat ännu om hur ett program skulle kunna se ut, så alla dörrar är öppna. Inklusive min badrumsdörr, för ventilationens skull.

Mitt ombud har idag sänt svar till Alo för att meddela att jag inte accepterar hans bud. Inget nytt där alltså, men bifogar dokumentet här.

Tillägg: Jag har sedan några dagar ett nytt juridiskt ombud från samma byrå som innan, eftersom mitt förra ombud nu är tjänstledig för tingstjänstgöring, m m.

Har precis läst hela tråden och som tidigare sagt helt otroligt bra jobbat.
Är ju bara att hoppas att det löser sig och att du får ett bra badrum tillslut :)

Kämpa på rättvisan kommer att segra.

Kommer att följa tråden med spänning.

Topp 10 på google för Alo gratis reklam ;) Eventuellt borde Alo göra något annat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.