kristofer12345 kristofer12345 skrev:
putten, om du nu vill jag ska leta upp någon annan som kan lösa problemet så behöver du inte slösa din tid en lör kvl. med att glänsa din kunskap över vad som behövs eller inte. ät dina chips ist..
Onödig kommentar. Fler har gett rådet att be om hjälp med vinkylen.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Putten Putten skrev:
Onödig kommentar. Fler har gett rådet att be om hjälp med vinkylen.
forum passar dina råd.

Om du inte vill laga o bara få igång den,

Töm kretsen, kör vakuum och fyll på nytt köldmedium antal gram enligt märkskylt

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
O orutti skrev:
Om du inte vill laga o bara få igång den,

Töm kretsen, kör vakuum och fyll på nytt köldmedium antal gram enligt märkskylt
jag tänkte testa det för att se hur länge den håller köldmedium..väntar på pumpen :)

kristofer12345
vad säger ni nudå! 🛠️

• Gasflaska med grön ventil ansluten till blå och gul slang, placerad på våg, bredvid apparat med etikett "CSH10".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer med blå ram visar tryck och temperatur, del av mätinstrument för kylsystem.
    Skapa konto
  • Vinkyl med blå belysning på svart marmorgolv i modernt kök.
    Skapa konto
Snyggt!!!

Frågan kvarstår. Var är läckan? Låt den stå avstängd, kolla kopplingarna och serviceuttag mm med läckspray.

Var den helt gastom när du kopplade in dig?
Luftade du slangen med gas innan inkoppling?

Redigerat:
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Putten Putten skrev:
Snyggt!!!

Frågan kvarstår. Var är läckan? Låt den stå avstängd, kolla kopplingarna och serviceuttag mm med läckspray.

Var den helt gastom när du kopplade in dig?
Luftade du slangen med gas innan inkoppling?
ja det är en bra fråga! får kolla det ja, först ville kag se om det var gasen som var problemet.. den var ganska tom men inte helt tom. jag luftade innan med gas ja..dock som du sa var jag sämst med gaspåfyllningen.. jag skulle ha 18 gram..tror dock jag fick i mer än 60..mitt misstag som trodde det skulle ta tid.. ingen könsla för det här..stod o fyllde på i 8 min ..första 14 gram gick som tåget..nu undrar jag då kylen funkar precis sommden ska om jag ska pysa ut helt oventande om hur mycket eller bara låta det var kvar.?!

Lite extra gas som man säger om det nu är läck. Men jag vet det kan drabba kompressorn..ser jun isen redan bak på…zzz 🫡

Bättre att ha gasen kvar i kylen än att släppa ut den,då har du bättre skydd för hela kylkretsen än att låta den stå tom.

Man fyller med kompressorn igång då är det betydligt enklare. Sen då man fyller i gasfas kokar köldmediet av i gasbehållaren, den blir kallare och tillslut så har du samma tryck i behållaren som i kylkretsen. Små flaskor är känsligare än stora. Manometerställ/slangar rymmer ca 50 gram i vätskefas. I gasfas betydligt mkt mindre.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Putten Putten skrev:
Bättre att ha gasen kvar i kylen än att släppa ut den,då har du bättre skydd för hela kylkretsen än att låta den stå tom.
okej då gör vi det! får se hur länge den står kall nudå men vad var det jag skulle söka med för läck?! har du länk o sprutar man bara på?

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
okej då gör vi det! får se hur länge den står kall nudå men vad var det jag skulle söka med för läck?! har du länk o sprutar man bara på?
Finns flera fabrikat läckspray. Men den jag har bäst resultat av är wobst läckspray. Tror würth har också. Den sprutar man på.

Kan gå med såpvatten också men där har jag inte koll på proportionerna.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Putten Putten skrev:
Finns flera fabrikat läckspray. Men den jag har bäst resultat av är wobst läckspray. Tror würth har också. Den sprutar man på.

Kan gå med såpvatten också men där har jag inte koll på proportionerna.
får testa

Grymt!

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Farstatjej90
Du kan blanda vatten och diskmedel i en vanlig sprayflaska....

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kan blanda vatten och diskmedel i en vanlig sprayflaska....
testade biltemas.. för sakens skull .. inte lust o betala 400kr nu. inga bubblor dock..vi får se hur länge det håller eller om det sjunker

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hmm jag har också en kyl som inte kyler så nu blev man ju sugen på att prova fixa den 🙂

Bra jobbat

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.