kristofer12345
Putten Putten skrev:
Just när det kommer till småa kylkretsar t.ex kylskåp och liknande som arbetar med kapillärrör som stryporgan krävs det fingertoppskänsla och att man vet vad man gör. Speciellt system med 60 gram fyllning eller liknande kräver extra mycket fingertoppskänsla. Fyller man för mycket så kan kompressorn arbeta mot för högt tryck eller få vätskeslag, bägge två tar livet av kompressorn i förtid.
okej menså svårt kan det ju inte vara, hälften vågat hälften vunnit

kristofer12345
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.dometic.com/externalassets/dometic-macave-s46g_72150.pdf

kristofer12345
S17g har jag

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
okej menså svårt kan det ju inte vara, hälften vågat hälften vunnit
Jag jobbar med kyla dagligen allt från småa kylkretsar hela vägen upp till industrianläggningar. Ju mindre kylkretsen blir desto mer känsla krävs för att få grejerna rätt.

Det som krävs för att få allt rätt är följande: Manometer (helst ett ställ med kranar), köldmedie R600a, våg med gramskala så man håller koll på hur mkt som fylls.

Vilken av fläktarna är det som inte går?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Putten Putten skrev:
Jag jobbar med kyla dagligen allt från småa kylkretsar hela vägen upp till industrianläggningar. Ju mindre kylkretsen blir desto mer känsla krävs för att få grejerna rätt.

Det som krävs för att få allt rätt är följande: Manometer (helst ett ställ med kranar), köldmedie R600a, våg med gramskala så man håller koll på hur mkt som fylls.

då kan du hjälpa mig..fick igång alla fläktar..

en sånhär:

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.dometic.com/externalassets/dometic-macave-s46g_72150.pdf

kristofer12345
annars får du gärna länka grejorna..

Lämna den igång ett dygn nu då alla fläktar går. Förmodligen har du fått en vätskeansamling i förångaren, köldmediet samlas på kallaste stället och klarar inte att koka av till gas om någon fläkt står still, du får ett för lågt tryck, kompressorn orkar inte suga tillbaka köldmediet

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Putten Putten skrev:
Lämna den igång ett dygn nu då alla fläktar går. Förmodligen har du fått en vätskeansamling i förångaren, köldmediet samlas på kallaste stället och klarar inte att koka av till gas om någon fläkt står still, du får ett för lågt tryck, kompressorn orkar inte suga tillbaka köldmediet
jag har redan gjort detta, den blir bara varm idag gick den från 22 till 25 men hade den igång hörom dagen 24 h hönde ingenting,

kristofer12345
ok kyen bar går o går fast jg stllt till 5 grader oh kompressorn blir mkt varm

kristofer12345
de jag fick den av har också haft igpng den lönge utan resultat, df de ville bli av med den, jag könde dock på skruven som kändes lite lösså spände den df kanske det löckt ut sedan tror jag folk har fraktat den helt galet runt upp o ner osv

kristofer12345
Putten Putten skrev:

detta du tänker plus gas?

• Tryckmätare för kylmedel med tre färgade slangar och mätare, lämplig för R32 och R410A, visas på en skärmbild från en e-handelswebbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Shoppingvagnsöversikt som visar två produkter: en digital gramvåg och en HVAC tryckmätare. Totalt pris 338,94 kr, med fri frakt och rabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp

Men känner du någon som jobbar med kyla? Ta hjälp av han/hon med att hjälpa dig. Fyller du gas så finns ingen säkerhet att den stannar kvar. Måste provtryckas och läcksökas innan du fyller gas iom att den verkar ha taskig fyllning redan.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
Putten Putten skrev:
Japp

Men känner du någon som jobbar med kyla? Ta hjälp av han/hon med att hjälpa dig. Fyller du gas så finns ingen säkerhet att den stannar kvar. Måste provtryckas och läcksökas innan du fyller gas iom att den verkar ha taskig fyllning redan.
jag känner ju dig..som kan. :) rådgivning kostar inte mycket..

kristofer12345
räcker det med denna manometern jag länka för att provtrycka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.