25 874 läst ·
77 svar
26k läst
77 svar
Min väninna ska skiljas. Maken vägrar ge 50% av lägenhet.
Fantastiskt intressant (tycker jag som jurist) men verkligen jobbigt för de inblandade.
Helst bör man försöka komma överens i sådana här fall. Juridiska tvister är dyra och tar ordentligt på krafterna.
Att söka juridisk hjälp är heller inte lätt. Alla advokater och andra jurister påstår att de är bra på fastighetsrätt och familjerätt, vilket såklart inte är sant. Det är i själva verket kanska få som är duktiga.
Sakfråga då? Ja det är inte osannolikt att HELA lägenheten kan anses vara enskild egendom för mannen, sett till tidigare rättspraxis. Samtidigt kan det förstås visa sig att omständigheterna gör att lägenheten till fullo är giftorättsgods. Men sannolikt skulle en domstol hamna någonstans däremellan.
Vilket typiskt jurstsvar va?
Helst bör man försöka komma överens i sådana här fall. Juridiska tvister är dyra och tar ordentligt på krafterna.
Att söka juridisk hjälp är heller inte lätt. Alla advokater och andra jurister påstår att de är bra på fastighetsrätt och familjerätt, vilket såklart inte är sant. Det är i själva verket kanska få som är duktiga.
Sakfråga då? Ja det är inte osannolikt att HELA lägenheten kan anses vara enskild egendom för mannen, sett till tidigare rättspraxis. Samtidigt kan det förstås visa sig att omständigheterna gör att lägenheten till fullo är giftorättsgods. Men sannolikt skulle en domstol hamna någonstans däremellan.
Vilket typiskt jurstsvar va?
Då bör du kunna visa flera sådana fall som styrker den rättspraxis, att en bostad som denna är enskild egendom trots att den köpts gemensamt och trots att de därtill gift sig.Sven skrev:Fantastiskt intressant (tycker jag som jurist) men verkligen jobbigt för de inblandade.
Vilket typiskt jurstsvar va?![]()
För mig låter det väldigt osannolikt, så det vore mycket intressant att få ta del av några av dessa praxis-fall
Hmmm..intressant.
Jag skiljde mig för flera år sedan efter ett längre äktenskap.
Vi hade lyckligtvis ett äktenskaps förord där jag satt 1/4 av min förmögenhet som enskild egendom.
Men...Nu i efterhand så minns jag att min förmögenhet, som var förtida arv, faktiskt var med förbehåll att det skulle vara enskild egendom. ..
Frågan är, kan jag nu flera år efter en underskriven bodelning, hävda att misstag begåtts och kräva åter min enskilda egendom. ?
Vi hade lyckligtvis ett äktenskaps förord där jag satt 1/4 av min förmögenhet som enskild egendom.
Men...Nu i efterhand så minns jag att min förmögenhet, som var förtida arv, faktiskt var med förbehåll att det skulle vara enskild egendom. ..
Frågan är, kan jag nu flera år efter en underskriven bodelning, hävda att misstag begåtts och kräva åter min enskilda egendom. ?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det bör du nog prata med en advokat om. Låter tveksamt.
Byggnadsvårdare
· Märsta
· 23 inlägg
Det är daxpriset som avgör vad din vännina ska ha. 50% av detta minus lån och reavinst vid skilsmässan.
Eller är det inte så
Häls
Lage
Eller är det inte så
Häls
Lage
Plåthuset skrev:Enligt Äktenskapsbalken 7 kap 2 § punkt 6 gäller att det som har "trätt i stället" för enskild egendom fortsätter att vara enskild såvida man inte skrivit äktenskapsförord som säger att det görs till giftorättsgods. När det gäller kontanter vet jag faktiskt inte riktigt hur man måste göra för att hålla "kedjan" levande. Det är ju inte så lätt för utomstående att hålla koll om det är giftorättspengarna eller de enskilda medlen som gick till betalningen av den nya soffan...
Däremot är avkastning från enskild egendom giftorättsgods.
Det kan noteras det inte krävs att mottagaren är gift när egendomen erhålls. Små barn kan alltså erhålla egendom genom gåva med föreskrift om att egendomen ska vara deras enskilda i ett framtida äktenskap.
I TS fall hade jag börjat med att be att få se gåvohandlingen där det framgår att gåvan ska vara enskild så att man vet att man inte diskuterar "luft".
Om det finns en sådan handling är jag inte särskilt sugen på att råda TS väninna om hur hon ska göra för att "komma runt" det eftersom det då går ut över mannen som vi inte kan förutsätta har förtjänat det.
Edit. Tvåa på bollen i vissa avseenden. Fördjävligt när jobbet kommer emellan...
Hävda och kräva kan du alltid görakarlmb skrev:Hmmm..intressant.
Men som nämnts tidigare i tråden, så måste du till att börja med kunna visa att egendomen verkligen var enskild, samt att egendomen skall ha bestått fram till skilsmässan.
Om du kan visa detta och göra troligt att detta av någon anledning inte var känt vid bodelningen, och att den därför blev felaktig, är det kanske inte omöjligt att du kan få rätt. Så länge det inte var så att du medvetet skänkte hälften eller snarare hälften av 3/4 till din f.d. hälft vid giftermålet. Så hade nog jag uppfattat det hela, och det är väl sannolikt så din f.d. kommer att försvara sig. Där kan du nog få lite probem, skulle jag tro, med tanke på äktenskapsförordet. Så i slutändan tror jag du kommer få det svårt just på grund av äktenskapsförordet som indirekt skänker hälften av 3/4 till din då blivande fru. Såvida inte du kan visa att det är skillnad på den 1/4 som blev enskild i äktenskapsförordet, och det som redan var din enskilda egendom. I så fall är ju (var ju) din enskilda egendom det du ärvde + 1/4 av din förmögenhet i övrigt.
Fast till sist måste jag säga att jag får en känsla av att allt det där är vatten under bron, och inte värt att försöka göra nåt av nu
Jag skulle nog svarare vilja vända på det hela och säga att allting blir nog så mycket enklare för henne om hon får lite professionell rådgivning. Ringde hon banken?Atom skrev:
Måste bara se om man fattat det hela rätt. om vi låter bli och rabbla lagar och rättsfall.. Han hade en lägenhet som det ev fanns enskilda pengar i då hon flyttade in. Sen säljer han den och dom skaffar ett nytt boende tillsammans, han tar 200 000 från lägenheten han sålde och hon sätter in 200 000 och så lånar dom resten 400 000 upp till priset 800 000? Sen gifter dom sig. Hur kan då han ha nån mera rätt till den än hon? Låter som han lär nog ta och bevisa det och hur skall han få att den nya lägenheten innehåller 300 000 som är hans för att han en gång i tiden fått en enskild gåva att som han köpte sin ursprungliga lägenhet för. borde väl bli rätt svårt att bevisa att nya lägenheten skulle kunna utgöra nåt som han har större ägandedel i än henne. Utan att hört den andra parten så låter det ju som att mannen i detta fall försöker roffa åt sig mer än han har rätt till.. För är man gift utan tydliga äktenskapsförord och utan att skrivit nåt så måste väl boendet vara bådas även om det bara står ett namn på lagfarten. Låter som hon borde börja prata med bankens rådgivare för att försöka få denne att titta på det hela.
Medlem
· östergötland
· 3 inlägg
Såvitt de varit gifta och inger förbehåll om att detta ska vara hans enskilda egendom så är det giftorättsgods, var vid det är totalt ointressant om hon betalat 1 sek eller inget alls till lägenheten.
Den ingår ändå i giftorättsgods och ska således delas lika vid bodelningen....
Det är en dyr hobby att gifta sig fråga John Cleese och Tiger Woods....
Det kan i viss mån bero på hur det är formulerat i pappret om enskild egendom. Jag har tex ärvt pengar, som är enskild egendom, som inte kan göras om till giftorättsgods med mindre än att jag skriver ett äktenskapsförord om det (en sorts omvänt äktenskapsförord jämfört med vad de brukar innehålla kan man säga), och även det som kommer i pengarnas ställe är enskild egendom. Dvs hade jag använt dessa pengar till min kontantinsats så hade i det här exemplet 1%4 av huset varit min enskilda egendom och 3/4 giftorättsgods.
Att läsa exakt vad som står på gåvobrevet/testamentet är alltså A och O för att kunna avgöra denna fråga.
Att läsa exakt vad som står på gåvobrevet/testamentet är alltså A och O för att kunna avgöra denna fråga.
Det var inte dyrare för dem än någon annan, snarare tvärtom, Elin fick långt ifrån hälften av Woods förmögenhet, t.ex.Favoritfamiljen skrev:Såvitt de varit gifta och inger förbehåll om att detta ska vara hans enskilda egendom så är det giftorättsgods, var vid det är totalt ointressant om hon betalat 1 sek eller inget alls till lägenheten.