Givetvis det var därför jag skrev frågan om det fanns något skrivet om saken men som det initialt var visat så var inget skrivet om förbehåll...

Han MÅSTE kunna visa upp ett gåvobrev där det står att pengarna, och det som köps för pengarna, ska vara enskild egendom.

Fast det är kanske rätt stor risk, om det stämmer att han är lite småkriminell, att ett antidaterat gåvobrev lätt får plats i samvetet.

antedaterat, återigen :) Det är latin och betyder före, som i "ante meridiem" / "am" vid klockslag.

Ja, ett antidaterat brev, saknar ju datum ;)

Själva gåvan ska kunna bevisas också, och gåvobrevets trovärdighet kan ifrågasättas, särskilt om det inte bevittnats. Det är inte alltid helt enkelt att få något som är nyproducerat att se 10-20 år gammalt ut. Sedan ska han ju få sin mor med på bedrägeriet också, om hon fortfarande är i livet.

Sedan skall det vara tydligt att gåvan gått till lägenheten, och det är väl där det hela faller, om inte förr, eftersom gåvan var 300 000 och han bara satte in 200 000 i lägenheten.

Det borde införas en lagparagraf om att den som ingår t.ex. äktenskap med enskild egendom, är skyldig att informera den andra parten om den enskilda egendomen, för att den ska förbli enskild.

• Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
...
Det borde införas en lagparagraf om att den som ingår t.ex. äktenskap med enskild egendom, är skyldig att informera den andra parten om den enskilda egendomen, för att den ska förbli enskild.
Kanske registreras vid tingsrätten också.
Det skall man väl alltid göra när man upprättar äktenskapsförord?

Eller så gifter mig sig INTE! Som Jan-Banan i Torsk på Tallin sa, gefta sig för att få göka, vilket jävla höckleri (läs med Skövde-dialekt)

Att "bara" vara sambo, hade ju gett exakt samma effekt i det här fallet.

Men det är klart man kan ju skippa det också.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag skulle nog svarare vilja vända på det hela och säga att allting blir nog så mycket enklare för henne om hon får lite professionell rådgivning. Ringde hon banken? ;)
Nu är hon "försvunnen". Jag tänker inte jaga henne. Hon har fått alla tips som lämnades här.

Så fort jag får veta mer, återkommer jag.

Tack igen.

Atom skrev:
Nu är hon "försvunnen". Jag tänker inte jaga henne. Hon har fått alla tips som lämnades här.

Så fort jag får veta mer, återkommer jag.

Tack igen.
Ok, då håller vi tummarna och hoppas att allt går bra och blir rätt.

hempularen skrev:
Att "bara" vara sambo, hade ju gett exakt samma effekt i det här fallet.

Men det är klart man kan ju skippa det också.
Nähä, då hade de inte behövt skilja sig ;) (dålig humor jag vet).

Men hur är det egentligen. OM man verkligen har något som enskild egendom vid giftermålet (i mitt fall ett förtida arv med förbehållet att det ska vara ensklid egendom), har man då rätt att skänka bort det, och blir det bortskänkt med automatik för att man skriver ett generellt äktenskapsförord senare?
Ifall det blir bortskänkt har man ju brutit mot förbehållet i arvsskiftet och tillgången ska tillbaka till dödsboet/den man ärvde från, dvs det är orimligt att man skänker via äktenskapsförord i såna fall?

karlmb skrev:
Men hur är det egentligen. OM man verkligen har något som enskild egendom vid giftermålet (i mitt fall ett förtida arv med förbehållet att det ska vara ensklid egendom), har man då rätt att skänka bort det, och blir det bortskänkt med automatik för att man skriver ett generellt äktenskapsförord senare?
Ifall det blir bortskänkt har man ju brutit mot förbehållet i arvsskiftet och tillgången ska tillbaka till dödsboet/den man ärvde från, dvs det är orimligt att man skänker via äktenskapsförord i såna fall?
Det beror lite på hur förbehållet är formulerat. I mitt fall går det inte att göra om arvet till giftorättsgods, vilket betyder att jag måste göra en gåva och registrera den. Planen är att ge ungarna grundplåt till bostad istället, med gåvobrev om enskild egendom, så får de lösa problemet istället ;-)

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Nu följer ja er andra.Fy vad många problem...

harry73
Min fru fick en gåva som enskild egendom för några år sen och det är ingenting jag lägger mig i, men själv kan jag tycka att att ingen har något att göra med hur jag och min fru sköter vår ekonomi och att ge mig en gåva som enskild egendom (om jag inte uttryckligen bad om det) skulle jag uppfatta som en omyndighetsförklaring. Och jag skulle seriöst överväga att vägra gåvan och säga upp bekantskapen. Så illa tycker jag om det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.