123 321 läst ·
364 svar
123k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
TS har ju både sagt att den gränsar mot kommunal mark, OCH mot hennes egen, det är förstås möjligt (i ett hörn tex), men det låter märkligt, bilder eller en karta i alla fall vore ju trevligt.F fribygg skrev:
Det är inte så att hon har grävt för djupt intill tomtgränsen så det har blivit underminerat under din asfalt och att den kasar ner eller spricker ? För då kan hon få stå för en omasfaltering.W Wae skrev:
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Ta med några iskalla öl och sätt dig på bänken och mys med grannarna.W Wae skrev:Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden. Ändå säger kvinnan att jag måste ha tillstånd av dom. Jag kommer så klart inte att fråga, men det är ändå obehagligt det hon säger.
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement. Hon ör sjuksköterska!
Det är så tråkigt att få en sån granne efter att jag har bott i huset så länge och aldrig har haft problem med grannarna.
Det är ju glasklart att du har fel och grannen rätt. Du har faktiskt fel om nästan allting du skriver om. Det är möjligt att grannen är världens otrevligaste människa, men det är du som har fel.W Wae skrev:Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden. Ändå säger kvinnan att jag måste ha tillstånd av dom. Jag kommer så klart inte att fråga, men det är ändå obehagligt det hon säger.
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement. Hon ör sjuksköterska!
Det är så tråkigt att få en sån granne efter att jag har bott i huset så länge och aldrig har haft problem med grannarna.
- Grannen får ställa sin bänk var som helst på sin tomt utan att du får lägga dig i. Spelar ingen roll om bänken är av betong..
- Grannen får lägga plast på sin tomt. Att gräset skulle söka nya vägar för att sedan ta sig upp genom din asfalt är ju bara trams.
- Du har inte rätt att beträda grannens mark för att underhålla ditt garage. Det spelar ingen roll vad som står i ditt kontrakt - det har inte med grannen att göra. Grannen måste inte alls undersöka detta.
Vilken kul tråd! 😁Slottsbäcksväktarn skrev:Det är ju glasklart att du har fel och grannen rätt. Du har faktiskt fel om nästan allting du skriver om. Det är möjligt att grannen är världens otrevligaste människa, men det är du som har fel.
- Grannen får ställa sin bänk var som helst på sin tomt utan att du får lägga dig i. Spelar ingen roll om bänken är av betong..
- Grannen får lägga plast på sin tomt. Att gräset skulle söka nya vägar för att sedan ta sig upp genom din asfalt är ju bara trams.
- Du har inte rätt att beträda grannens mark för att underhålla ditt garage. Det spelar ingen roll vad som står i ditt kontrakt - det har inte med grannen att göra. Grannen måste inte alls undersöka detta.
Fortfarande inget svar från TS om TS asfalt faktiskt befinner sig på grannens fastighet. 😁😂🤣
Om din granne vill bygga ett staket eller ett staket som ser ut som sittbänkar spelar ingen roll. - det är grannens fulla rätt utan inhämtande av ditt tillstånd. Börjar vederbörande däremot uppföra högre och ogenomsiktliga konstruktioner såsom t ex en vedbod så är det 4,5m-som gäller. Att man som tomtägare inte skulle få använda sig av ytan närmast gränsen ens för sittmöbler är så klart orimligt, det inser du väl själv vid lite eftertanke?W Wae skrev:
Jag ser mycket fram emot ditt slutliga inlägg där du inser att du tidigare missuppfattat 4,5m-regeln och vad som är att betrakta som ett byggnadsverk. Vidare vore det klädsamt om du inser att det faktisk är du själv som går för långt när du t o m ställer diagnos på din granne p g a det inträffade. Grannsämja kräver vett och sans och dit hör inte anklagelser om narcissism -detta för att en sittbänk har placerats på ett sätt du inte gillar.W Wae skrev:
Du har fel på flera punkter.W Wae skrev:Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
En bänk behöver inte grannens tillstånd och absolut inte bygglov. Den får man placera precis var som helst på den egna tomten, även direkt vid tomtgränsen. Inte ens ett staket behöver bygglov eller grannens tillstånd under en viss höjd.
Att ditt garage går längst tomtgränsen och du behöver gå in till grannen för att underhålla den innebär inte att du har oinskränkt rätt att gå in till grannen när det behagar dig. Din granne har samma rätt till sitt privatliv på tomten som i sitt hus, så du får inte ta dig friheten att gå in där utan tillstånd. Sen kan grannen inte utfärda ett generellt förbud, han/hon måste ge dig tillstånd inom rimlig tid när du behöver underhålla garageväggen eller taket om det inte kan göras från din sida. Det gäller att komma överens på bådas villkor. Grannen får däremot inte hindra dig från att måla väggen genom att till exempel plantera växter och buskar intill väggen så att du inte kan ställa stege där om det är nödvändigt. Samtidigt får grannen naturligtvis ha planteringar där, och du är skyldig att ta dig fram varsamt, utan att förstöra hennes växter. Därför är det inte lämpligt att be om tillstånd precis mitt i växtperioden om det finns mycket blommor där.
Man får visst lägga småstenar (jag antar att du menar makadam) var som helst på ens egen tomt, fram till tomtgränsen. Du kan aldrig bevisa att det gjorde att saker växer ut från asfalten på grund av det. Det är inte så växterna fungerar heller. Uppstår en spricka i asfalten då kommer något att växa där så småningom. Inte nödvändigtvis underifrån, kan vara för att det kommer in fröer uppifrån genom sprickan. Så lycka till med den diskussionen.
Du anklagar grannen för att hon hittar på egna regler, men du verkar inte vara speciellt insatt i vad som gäller. Det kan vara svårt att leva närapå grannen, vissa är svårare än andra, men så är det om man har köpt ett hus på för liten tomt. Har man inte råd med större då får man stå ut med att grannen är där, även om grannen inte är trevlig och gör saker som man inte gillar. Alternativet är att flytta, men det går inte om man inte kan av vissa anledningar, så det är bara bita ihop och gå vidare i livet, koncentra sig på att göra rätt själv och försöka hitta det positiva med att bo just där.
Förresten, även om hon är sjuksköterska kan hon inte diagnostisera dig. Det är möjligt att du har demens, men det kan inte hon avgöra. Det är en utredning som görs av läkare, inte över tomtgränsen av en inkompetent sjuksköterska. Håller hon på såhär då kan hon begå lagbrott, förtal är ganska allvarlig, beroende på hur hon sprider det.
I princip kan hon väl det. Det skulle förvisso omöjliggöra underhåll av fasader och garageväggar i radhus- eller kedjehusområden men man har väl ingen generell rätt att beträda annans mark för underhåll av sin egen fastighet - om det inte är reglerat med t.ex. servitut.A A_Camera skrev:
Finns en hel del trådar om det här på Byggahus - skapade både av grannen som får rosorna förstörda och av grannen som inte får måla sitt garage.
Claes kan säkert redogöra för rättsläget
Jag undrar om det kan skilja isf mellan kommunerna. För generellt hade jag för mig att man inte alls behövde släppa in någon på tomten för att underhålla "sina saker".. (såklart KAN man ju ge tillåtelse om de frågar, men de har ingen slags "rättighet".. såvida det inte finns något skriftligt)A A_Camera skrev:Att ditt garage går längst tomtgränsen och du behöver gå in till grannen för att underhålla den innebär inte att du har oinskränkt rätt att gå in till grannen när det behagar dig. Din granne har samma rätt till sitt privatliv på tomten som i sitt hus, så du får inte ta dig friheten att gå in där utan tillstånd. Sen kan grannen inte utfärda ett generellt förbud, han/hon måste ge dig tillstånd inom rimlig tid när du behöver underhålla garageväggen eller taket om det inte kan göras från din sida. Det gäller att komma överens på bådas villkor. Grannen får däremot inte hindra dig från att måla väggen genom att till exempel plantera växter och buskar intill väggen så att du inte kan ställa stege där om det är nödvändigt
När vi sökte bygglov för ett lite högre plank vid vårt förra hus så var vi tvungna att specificera hur vi skulle underhålla det från våran sida av staketet/planket eftersom det var på tomtgränsen. Dvs om det skulle målas, hur skulle vi göra, vad för material osv.
Det blev både en estetisk sak och en "underhållningssak" där direkt.. på bygglovet.
Allmänt ska man bygga saker och ting (eller plantera) en bit in på sin egna tomt.. så man kan stå eller gå och underhålla "det man nu har på gränsen".. från sin egna tomt!
Jag förstår den delen, men tycker den är lite knasig hehe.. inte för att det är "fel" så att säga.. utan mer att - hur knasigt skulle det inte se ut om allas staket stod 30 cm in på "sin tomt".. när man bor ganska tätt...
MEN.. det är väl därför så många delar staket och häckar!