123 321 läst ·
364 svar
123k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
F fribygg skrev:
Var klar över dina gränser, var klar över att ditt upplevda utrymme verkligen är ditt.W Wae skrev:Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden. Ändå säger kvinnan att jag måste ha tillstånd av dom. Jag kommer så klart inte att fråga, men det är ändå obehagligt det hon säger.
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement. Hon ör sjuksköterska!
Det är så tråkigt att få en sån granne efter att jag har bott i huset så länge och aldrig har haft problem med grannarna.
Nya grannar får göra precis det som lagen säger på sin tomt med sina ideer även om du inte gillar det.
OM de är gränsöverskridande och du har annan åsikt och kommunikationen noll, anmäl till kommunen så det inte bara ökar över tid. Någon vill ha det som förr, någon vill ändra allt....kanske hittar du någon ny bra plats på tomten. Lycka till
Nu verkar ju TS stört sig på grannen dag ett.
Och sen varit över(?) hos grannen och gormat/haft åsikter om saker på grannens tomt som bänkar och grus.
Att TS ger ett intryck som gränsar till demens är i mina ögon inte omöjligt..
Och sen varit över(?) hos grannen och gormat/haft åsikter om saker på grannens tomt som bänkar och grus.
Att TS ger ett intryck som gränsar till demens är i mina ögon inte omöjligt..
Det gör det väl? Om jag vill ställa en bänk vid min sjökant räknas det som om jag privatiserar marken, om du som besökare ställer en bänk på min skogsmark vid sjön finns det kanske inga regler som hindrar dejFotografen skrev:
TS granne kan lugnt ställa bänken nära kommunens mark, kanske även på kommunens mark om kommunen inte misstycker.
Men vad är då problemet? Säg barskt till tanten att du har rätt och att hon har fel. Ta ingen diskussion. Gå sen därifrån med besämda steg.W Wae skrev:
Sen att en bänk inte är byggnad och att det därför inte krävs något tillstånd är en annan sak.
Det är som jag tidigare skrev lämpligt att spänna en murarlina mellan sina gränspinnar då kan man till och med ställa en enbent pall mitt på gränsen om det skulle vara så..Alfredo skrev:
mexitegel skrev:
Känns som en underbar uppstart med en ny granneF fribygg skrev:
Kan kan man men ska man inte inkräkta på grannfastigheten måste pallens ben vara helt "hitom" murarlinan. Sen kan man nog även ha åsikter om att pallens sits tränger in över grannens fastighet även om ingen del av pallen vidrör fastigheten.F fribygg skrev:
Jovisst, men det är väl inget problem om grannen har en bänk som sticker in lite på kommunens mark, det är ju ingen byggnad precis.Alfredo skrev:
Nej det struntar nog de flesta normala fastighetsägare i. Men det betyder inte att något kan stå på gränsen utan att stå på bägge fastigheterna.F fribygg skrev:
Sen uppfattar jag det inte som glasklart att det är kommunens mark som bänken står mot. Är det så är TS intresse för frågan helt obegripligt.
TS skriver:
Och rimligen borde detta betyda att även TS fastighet är berörd.W Wae skrev: