Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden. Ändå säger kvinnan att jag måste ha tillstånd av dom. Jag kommer så klart inte att fråga, men det är ändå obehagligt det hon säger.
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement. Hon ör sjuksköterska!
Det är så tråkigt att få en sån granne efter att jag har bott i huset så länge och aldrig har haft problem med grannarna.

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Karl Bengtsson1 och 10 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Så länge grannarna håller sej på sin egen mark får du lära dej att acceptera att de lägger plast, sten och annat helt efter eget tycke sålänge de inte förändrar marknivån mer än en halvmeter.
Går din asfalt sönder pga grannarnas plastduk är det nog fel på din uppfart.

• Gilla
Flintylaren och 29 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Just det där berör väll inte dig?

W Wae skrev:
Vad var det innan på deras sida av tomtgränsen?

Hur är bärlagret under asfalten gjord?
Har bärlagret gått in på grannens fastighet? Varför i så fall?
Har grannen tagit bort delar av bärlagret?

W Wae skrev:
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden.
I vilket köpekontrakt står det? I ditt eller grannens?
Exakt hur är texten utformad i köpekontraktet?

I vilket fall som helst så får du tex använda en bomlift till att underhålla fasaden mm.

W Wae skrev:
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement.
Vad har du protesterat mot?

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

I vilket fall som helst så får du tex använda en bomlift till att underhålla fasaden mm.

ang asfalten var det gräsmatta tidigare. Huset är snart 50 år och det har inte varit något fel tidigare. Självklart reagerar jag när asfalten vittrar sönder. Att klä asfalten med plastduk säger ju att gräset kommer att ta sig upp någonstans. Han har bara lagt plastduk på gräset och lösa stenar ovanpå. Hos min andra granne har jag grävt ner plattor mot hans asfalt och den har gått inte blivit förstörd.

Det står i mitt köpekontrakt med kommunen vid fastighetsbildningen att man har rätt att underhålla sin byggnad och att det är viktigt att det följer till med till nästa ägare. Det är ett bostadsområde där alla hus är byggda så. För mej är det en självklarhet att grannen i nästa hus får underhålla sin garagevägg från min sida. Det har heller aldrig varit något problem med tidigare ägare. De få ggr som jag behöver göra något kommer jag att göra det, men det är ändå inte trevligt med en sån granne. De regler som hon sätter upp är bar kommet från hennes huvud och inte från verkligheten.

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så länge grannarna håller sej på sin egen mark får du lära dej att acceptera att de lägger plast, sten och annat helt efter eget tycke sålänge de inte förändrar marknivån mer än en halvmeter.
Går din asfalt sönder pga grannarnas plastduk är det nog fel på din uppfart.
Att klä kanten på asfalten behöver jag inte acceptera. Naturens lagar säger att växterna kommer upp någonstans och det blir genom asfalten. Det är f öbinget fel på min uppfart.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

W Wae skrev:
ang asfalten var det gräsmatta tidigare. Huset är snart 50 år och det har inte varit något fel tidigare. Självklart reagerar jag när asfalten vittrar sönder. Att klä asfalten med plastduk säger ju att gräset kommer att ta sig upp någonstans. Han har bara lagt plastduk på gräset och lösa stenar ovanpå. Hos min andra granne har jag grävt ner plattor mot hans asfalt och den har gått inte blivit förstörd.

Det står i mitt köpekontrakt med kommunen vid fastighetsbildningen att man har rätt att underhålla sin byggnad och att det är viktigt att det följer till med till nästa ägare. Det är ett bostadsområde där alla hus är byggda så. För mej är det en självklarhet att grannen i nästa hus får underhålla sin garagevägg från min sida. Det har heller aldrig varit något problem med tidigare ägare. De få ggr som jag behöver göra något kommer jag att göra det, men det är ändå inte trevligt med en sån granne. De regler som hon sätter upp är bar kommet från hennes huvud och inte från verkligheten.
När det gäller bänken så måste en granne ha skriftligt erkännande av mej när den har byggts närmare än 4,5 meter mot tomtgränsen. Nu kallar hon det mur, men det är samma regler för det.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Mitt allra första samtal med damen bestod i att hon skällde ut föregående ägare om hur misskött tomten var och att det inte var så konstigt att hennes förhållande hade tagit slut. Säljaren hade sagt att hon inte kände den nya ägaren. I den stunden förstod jag att detta är en människa som jag nog kommer att få problem med och så blev det också.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
W Wae skrev:
Att klä kanten på asfalten behöver jag inte acceptera. Naturens lagar säger att växterna kommer upp någonstans och det blir genom asfalten. Det är f öbinget fel på min uppfart.
Om grannen vill lägga ut plast/grus på sin fastighet (och håller sig inom fastighetsgränsen) är de i sin fulla rätt att göra det. Det har du inte med att göra.

W Wae skrev:
När det gäller bänken så måste en granne ha skriftligt erkännande av mej när den har byggts närmare än 4,5 meter mot tomtgränsen. Nu kallar hon det mur, men det är samma regler för det.
Vad är det för bänk som kräver skriftligt godkännande? Kan du inte ta en bild på eländet så vi får se.
4,5 meter är inte allmänrådande, det finns saker som får byggas närmare än så helt utan grannens medgivande.

• Gilla
Flintylaren och 18 till
  • Laddar…
Din granne verkar inte så trevlig, men av din beskrivning så låter det som att hon har mer rätt än vad du har.
Du riskerar nu att framstå som en besvärligt och gnällig granne. Försätt dig inte i den situationen.

- Du kan inte anklaga grannen för att din asfalt spricker.
- Att ha en bänk vid tomtgräns är normalt fullt tillåtet.
- Angående underhåll av garaget i tomtgräns så hör det till normalt hyfs att man pratar med grannen innan man utfört sådant arbete, om det innebär att man måste vara på deras tomt. Oavsett vad det står i något avtal så hör man av sig innan och diskuterar det med grannen.

• Gilla
Flintylaren och 31 till
  • Laddar…
Kan det vara något sånt här som står på granntomten?
screenshot_2026-05-17_12-39-22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Granngubben och 44 till
  • Laddar…
Låter som grannen från helvetet.

• Gilla
Segepe
  • Laddar…
Unikt namn
50år gammal asfalt kan nog behöva läggas om om man är ute efter en slät homogen yta.

• Gilla
Flintylaren och 5 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Är det på din mark grannen klätt kanten på asfalten? (På sin egen tomt gör de som de vill...)

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Grannen råder väl inte över naturens lagar?

Du har för dålig asfalt om det växer genom den...

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Om det är en vanlig låg sittbänk, mao inget bussjul med väggar och tak så krävs normalt inget grannmedgivande. Vad har du fåt det ufrån, med tanke på stt du verkar rätt säker.

I övriga frågor, får grannen lov att täcka sin tom lite som som vill. Om du tror att det tvingar upp växtlighet genom din asfalt så måste du själva hitta en åtgärd för det på din sida.

• Gilla
Flintylaren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.