123 321 läst ·
364 svar
123k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Medlem
· Västmanland
· 2 093 inlägg
Vilka avstånd har bänken till dina byggnader eller uteplatser?W Wae skrev:
Om deras bänk är väldigt tätt inpå så hade det kanske varit klädsamt med en dialog innan uppförandet.
Def gör det nog inte men olika områden kan ju vara konstituerade på olika sätt. Hur som helst är det ju väldigt vanligt med huslängor där hus eller garage sitter ihop precis på tomtgräns. Eventuellt är folk helt enkelt mer självcentrerade idag än förr. Förr förstod man att det fanns andra människor som man var tvungen att ta hänsyn till. De här dumheterna med dubbla häckar och staket en bit från tomtgräns är inget jag någonsin sett eller hört talas om under min uppväxt sedan början av 60-talet. Självklart byggde eller planterade man på det men trodde var gränsen och så underhöll man, vid behov, tillsammans. Lika självklart att släppa in grannen för att måla garaget eller husfasaden. Om byggnaden är uppförd precis på tomtgräns har man ju inte så mycket val.Snigla skrev:
Det kanske helt enkelt är så att antalet skitstövlar har ökat...
Medlem
· Västmanland
· 2 093 inlägg
Servitut är något helt annat.Slottsbäcksväktarn skrev:I princip kan hon väl det. Det skulle förvisso omöjliggöra underhåll av fasader och garageväggar i radhus- eller kedjehusområden men man har väl ingen generell rätt att beträda annans mark för underhåll av sin egen fastighet - om det inte är reglerat med t.ex. servitut.
Finns en hel del trådar om det här på Byggahus - skapade både av grannen som får rosorna förstörda och av grannen som inte får måla sitt garage.
Claes kan säkert redogöra för rättsläget![]()
Servitut är något som ger en fastighet (=härskande) rätt över något som finns på en annan fastighet (=tjänande). Det kan handla om flera olika saker. Vanligast är kanske väg eller vatten. På min egen fastighet har vi flera servitut där jag är härskande på två (väg och vatten) och tjänande på ett (annat vatten).A A_Camera skrev:
Om ett servitut är tillämpligt i just fallet "jag måste stå på grannens mark för att underhålla min fasad" vet jag inte men att påstå att det "är något helt annat" tarvar nog mer än bara ett tvärsäkert uttalande.
Man kunde t.ex. tycka att du i så fall skulle kunna redogöra för hur man på ett beständigt sätt, säkerställer denna rätt - för att möjliggöra underhåll av rad- eller kedjehus. Att man inte gör det i ett upplåtelseavtal vid första försäljning torde vara klart.
Så, vad är din input - utöver att, kanske rent av felaktigt, märka ord?
AI: Ett underhållsservitut är en vanlig form av officialservitut eller avtalsservitut som ger dig som fastighetsägare laglig rätt att beträda en grannfastighet för att exempelvis måla, reparera eller underhålla en byggnad som ligger nära tomtgränsen.A A_Camera skrev:
Jag litar just i det här fallet mer på AI än på dig...
Pbl. Du är skyldig att underhålla dina byggnader. Det innebär att fasaden måste målas, renoveras, putsas eller vad som krävs för att hålla den i skick.Alfredo skrev:
Jag vet inte vad du vill säga med ditt "exempel". Hör inte till ämnet här.
Var hittar du den skyldigheten, som trumfar hemfriden hos en granne?A A_Camera skrev:
Du litar på den du vill... 😀Slottsbäcksväktarn skrev:AI: Ett underhållsservitut är en vanlig form av officialservitut eller avtalsservitut som ger dig som fastighetsägare laglig rätt att beträda en grannfastighet för att exempelvis måla, reparera eller underhålla en byggnad som ligger nära tomtgränsen.
Jag litar just i det här fallet mer på AI än på dig...
Men eftersom du litar på AI mer än på mig så kan du läsa vad AI säger i ämnet när man vet hur man använder AI... 😂
Redigerat: