123 321 läst ·
364 svar
123k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Då är det enkelt. Du kontaktar helt enkelt din kommun och anmäler att din granne har uppfört en byggnad vid tomtgränsen, och att du inte godkänt det. Kommunen kommer ut och tittar och ser att det står en bänk där, inte en byggnad och så får de förklara skillnaden för dig, eftersom ingen här når fram.W Wae skrev:
Vad gäller din rätt att vara på grannens fastighet för att underhålla ditt garage så är det normalt så det fungerar i radhusområden ja, men förmodligen står det i ditt kontrakt att du måste låta grannen på andra sidan underhålla sitt garage, och sen har alla fått likadana skrivningar i början. Om den skrivningen försvinner i ett senare kontrakt så har du inget avtal längre, om det inte är inskrivet. Man kan givetvis tycka att det är dåligt och fel, men de är ändå så det ser ut.
Varför går det inte in hos dig att ditt kontrakt inte har något med grannen att göra. Det som är relevant för frågan är ju vad som står i grannens kontrakt.W Wae skrev:
Om det inte står där att du har rätt att beträda deras fastighet när du ska göra underhåll så har du inte den rätten mot din granne.
Det är i så fall mot säljaren av grannes fastighet du ska rikta din ilska, det är de som i så fall underlåtit att informera grannen vid försäljningen, något säljaren borde ha gjort.
Det är inte din nuvarande grannes skyldighet att kolla upp.
Om nu inte alltihopa är inskrivet i fastighetsregistret förstås, något du fortfarande inte svarat på... Som så mycket annat...
Kanske inte köpekontraktet men ett servitut. Som t ex för radhus där garageväggar endast kan underhållas från grannens tomt.Alfredo skrev:
Det låter inte som du fått den trevligaste nya grannen i världshistorienW Wae skrev:Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden. Ändå säger kvinnan att jag måste ha tillstånd av dom. Jag kommer så klart inte att fråga, men det är ändå obehagligt det hon säger.
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement. Hon ör sjuksköterska!
Det är så tråkigt att få en sån granne efter att jag har bott i huset så länge och aldrig har haft problem med grannarna.
MEN (nu menar jag inte att låta elak) just nu verkar det som om Du har mer problem med grannen än vice versa 😳 har du möjligen bara retat upp dig på denne person.. punkt?
Om de ställer något på sin sida av tomtgränsen så är det ju "deras sak" oavsett om det är snyggt, bra eller fel.. det är ju deras tomt! .. och skulle de nu ställa nått på kommunens mark, så är det kommunen som kommer säga ifrån (om det stör dem och de inte kan ta hand om sin mark - ibland forslar de bort sakerna, ibland säger de till.. ibland kan man få böter om man inte river..)
Skulle själv aldrig komma på tanken att fråga grannen om jag fick sätta upp en bänk vid tomtgränsen iaf, så länge den stod på min sida (alltså inte för att jag ville vara dum eller något, utan jag skulle aldrig kommit på tanken att fråga ens.. för det är så självklart att jag får sätta en bänk var jag vill på min tomt).
Jag får ju faktiskt tom bygga altangolv ända mot grannens tomtgräns utan att fråga eller be om bygglov.. (eller staket, sätta häck osv - sedan ska det såklart kunna underhållas..).
De där 4.5 meter gäller inte allt (men det betyder inte att ni kan ha specialregler i er kommun - det vet jag inget om).
Däremot skulle jag givetvis alltid säga till och fråga om det var okej att gå in på tomten och fixa med mitt staket/plank/häck/garage på/från deras sida.. eftersom det inte är min tomt - och det spelar ingen roll om jag har "rätt" att göra det eller inte.. utan det är bara lite allmän hänsyn till grannarna (ifall de har något annat planerat just den dagen när jag tänkte gå in på deras tomt och pyssla..)
Att uttrycka sig om dementhet, namnkallande eller annat trams.. är bara låg nivå och dåligt beteende! Men eftersom du inte verkar vara intresserad av att direkt umgås med dem privat.. så ignorera det bara. Har hon inte bättre saker att säga än sånt.. behöver man inte lyssna.
Båda sidor måste kunna respektera att man tycker och tänker olika.. (utan att börja bete sig dåligt när man inte tycker lika)
Fokusera istället på att hålla ditt hus och din tomt i ordning och bry dig mindre om dem och deras tomt helt enkelt!
Finns förhoppningsvis en trevligare granne på "andra sidan" om du vill umgås