123 321 läst ·
364 svar
123k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Nu är det sant att man behöver tillstånd av granne för att uppföra en byggnad närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Men en parkbänk är ingen byggnad.W Wae skrev:Jag följer mitt köpekontrakt och det kan hon inte påverka. Jag tränger mej aldrig på.
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen. Det står i kommunens bestämmelser så det råder inga tvivel om det. Jag har bortsett från det, men när jag förstår att dessa människor tycker sig kunna göra precis vad dom vill utan att informera så förstår jag att så här kan det inte få fortsätta. Hänsyn och empati är en bristvara nuförtiden.
Angående din uppfart så är det inte grannens fel om den vittrar så länge grannen inte gräver på din fastighet eller förändrar avvattning eller liknande på sin egen. Det har du inte beskrivit. Däremot har du beskrivit din uppfart som belagd och placerad precis i fastighetsgräns. Då är ju din uppfart felaktig, den borde vara placerad en bit ifrån fastighetsgräns så att den kan snöröjas men framförallt så måste den dikas eller utformas så att dagvatten ej kan hamna på grannens fastighet. När den är belagd med gammal asfalt så rinner ditt dagvatten in på grannens fastighet... Det är antagligen dessutom detta vatten som gör att din asfalt vittrar. Vatten äter nämligen upp allt med tiden.
Visst får du, men det hör också till god ton att fråga. Frågan handlar inte så mycket om "om", utan mer om "när". Säg att grannen har ett bröllop inplanerat en helg, med massor av gäster. Hur kul är det då att ha snubbar i målarkläder som klättrar på stegar på tomten? Som kanske slipar?W Wae skrev:Det står i mitt köpekontrakt med kommunen vid fastighetsbildningen att man har rätt att underhålla sin byggnad och att det är viktigt att det följer till med till nästa ägare. Det är ett bostadsområde där alla hus är byggda så. För mej är det en självklarhet att grannen i nästa hus får underhålla sin garagevägg från min sida.
Skulle hon säga blankt "nej", då har du något att klaga på. Är det bara "stäm av först så att det inte krockar med något", så är det helt normalt.
Sådana officialservitut kan naturligtvis finnas från fastighetsbildningen. De är då gällande. Men erfarenheten från trådar här på BH om t ex radhus och kedjehus är att exploatören ofta har struntat i att reglera dylika saker med servitut när fastigheterna har bildats. Och att exploatören heller inte har upplåtit rätt för annan genom avtalsservitut före fastigheterna har sålts.Fotografen skrev:
Kommentar: Det är inte helt ovanligt att det i områden med många små likadana hus på små tomter där husen står i tomtgräns har inskrivet i fastighetsbildningen att man inte kan neka grannen att komma in på tomten för att underhålla sitt hus. Hur de juridiska detaljerna ser ut och fungerar vet jag inte. Detta när områdena och fastigheterna är skapade som egna fastigheter, är det bostadsrätt blir det annorlunda. Jag har även hört talas om varianter där man tex äger huset men arrenderar marken osv.
Om exploatören t ex skriver in önskemål om hur grannarna ska hjälpa varandra med underhåll i överlåtelseavtalet för fastigheterna så är det just det, förslag och önskemål. De är inte bindande för framtida ägare av fastigheten.
Grannen får inte klä in asfaltkanten med plast. Det är just detta som orsakar problemet.F fribygg skrev:
När det gäller bänkar så är det kommunens regler som gäller och som säger att man måste ha skriftligt tillstånd av grannen för att få bygga närmare än 4,5 meter. Det kan inte ens du ändra på.
Som sagt: Du är så totalt fel ute ...W Wae skrev:
Och nu bryr vi oss om bänken igen?
Enligt mitt kontrakt är det bindande!Claes Sörmland skrev:
Sådana officialservitut kan naturligtvis finnas från fastighetsbildningen. De är då gällande. Men erfarenheten från trådar här på BH om t ex radhus och kedjehus är att exploatören ofta har struntat i att reglera dylika saker med servitut när fastigheterna har bildats. Och att exploatören heller inte har upplåtit rätt för annan genom avtalsservitut före fastigheterna har sålts.
Om exploatören t ex skriver in önskemål om hur grannarna ska hjälpa varandra med underhåll i överlåtelseavtalet för fastigheterna så är det just det, förslag och önskemål. De är inte bindande för framtida ägare av fastigheten.
Varför vill du inte bidra med mer information i tråden?W Wae skrev:
Vill du bara gnälla och få medhåll eller vill du faktiskt ha reda på vad som gäller och hjälp med en möjlig väg framåt?
Varför får inte grannen lägga plast ända fram mot din asfaltkant? (Förutsätter här att din asfalt går precis fram till fastighetsgränsen.) Enligt vilket regelverk?
Igen, var hittar du något om att man inte får ställa en bänk i fastighetsgräns? Ge oss en länk. Din kommun kanske explicit har skrivit så även om det låter väldigt otroligt.
Och ge oss en bild på det hela!
Helt ärligt, just nu är det inte din granne som verkar oresonlig och som verkar hitta på egna regler.
Vi är många här som gärna hjälper dig, men du ger inte riktigt någon chansen.
Så länge som grannen är inne på sin fastighet, alltså ända fram till fastighetsgränsen så får grannen lägga plast som går upp i fastighetsgränsen.W Wae skrev:
Vill du inte ha plast mot asfalten/asfaltskanten så får du ta bort lite av asfalten och lägga något lämpligt material mellan asfalten och fastighetsgränsen.
Det hjälper ju liksom inte om det inte finns ett härskande servitut. Kanske finns ett sådant om man tittar i akten från fastighetsbildningen, alltså ett officialservitut. Eller så uppläts en rättighet som ett avtalsservitut men har det slarvats bort vid ägarbyte så gäller det inte mot nuvarande fastighetsägare. Du får leta efter eventuellt servitut.W Wae skrev:
Det kan ju också vara så att det bara var en okunnig kommunalanställd där på 70-talet som inte kunde någon juridik som skrev in det där i kontraktet och att det inte alls har någon rättslig grund. Det var ju ingen brist på okunniga kommunalanställda som trodde att de styrde världen på 70-talet om man säger så. Och sällan hade personalen någon högre utbildning på den tiden.
En sittbänk typ parksoffa är INTE en byggnad och omfattas inte av kommunens regler för byggnation.W Wae skrev:
Oavsett om bänken är permanent fastgjord i marken eller vad du tycker eller tror.