W Wae skrev:
Jag bryr mej bara om det påverkar min fastighet.
Då ska du sluta bry dej om att grannen har plast, sten och bänkar på sin tomt sålänge marknivån inte höjs mer än en halvmeter.

• Gilla
Flintylaren och 10 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Alla har samma kontrakt som ska följa med till nästa köpare. Grannens hus har sålts fem gånger och kanske har kommit bort i något köp. Jag vet inte och det är inte mitt problem. Jag vet vad som gäller för min del.
Exakt hur står det i kontraktet?

Står det någonting i fastighetsregistret, tex något om servitut?

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
W Wae skrev:
På vilket sätt påverkar bänken som står delvis på kommunens mark och resterande på grannens mark din fastighet?

• Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Det har du varit liiiiiite otydlig med gällande bänken.

• Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Betyder det att du saknar grannens tillstånd att ha garaget nära tomtgränsen men att du begär att grannen ska ha ditt tillstånd för att ha en bänk vid/ på en tomtgräns som inte ens vetter mot din fastighet?
Det är ganska många märkliga saker i det hela här. Men förutsatt att husen i området redan var byggda och köptes från kommunen så behöver TS inget medgivande för att ha garaget nära tomtgräns. Då fanns det ju redan vid köpet och på det sättet måste det ha varit reglerad av kommunen genom bygglovet.

• Gilla
umpan och 2 till
  • Laddar…
Bilder på bänken och på asfalten vore ju kul att se 👍

• Gilla
Lövborgen och 7 till
  • Laddar…
Du hade samma fråga/problem/irritation över grannen för ett år sedan. Dags för årliga inspektionen av garaget kanske?

Kan samfälligheten hjälpa till? Är det någon som pratar med grannen?

Och du - försök fokusera på det som är väsentligt, underhållet av garaget. Inte plast, bänk eller den snälle maken.

• Gilla
Jimipe och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här är den andra tråden från 2025-05-13:

[länk]
> Jag har ägt mitt hus i snart 50 år

Kan det vara så att TS är boomer som kan sina rättigheter? Och alla nyinflyttade ska bara hålla tyst och sköta sitt eget, eftersom ålder ger privilegier?

• Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag följer mitt köpekontrakt och det kan hon inte påverka. Jag tränger mej aldrig på.
Att det ev. finns i ett köpekontrakt/fastighetsregistret/etc. betyder inte automatiskt att du inte tränger dig på. Att göra något man har all rätt till kan ändå betyda att man tränger sig på.
W Wae skrev:
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen. Det står i kommunens bestämmelser så det råder inga tvivel om det. Jag har bortsett från det, men när jag förstår att dessa människor tycker sig kunna göra precis vad dom vill utan att informera så förstår jag att så här kan det inte få fortsätta. Hänsyn och empati är en bristvara nuförtiden.
Igen, kan du inte lägga upp en bild på bänken så vi får se hur det hela ser ut?
Och lägg gärna in en länk till kommunens bestämmelser där det står att man inte får ställa en bänk i tomtgräns. En bänk är nämligen normalt sett inte något man ”bygger i tomtgräns”, det är en möbel som man ställer där man vill ha den, analogt med en cykel, fotboll, studsmatta eller solstol.

• Gilla
Jimipe och 4 till
  • Laddar…
Självklart tycker jag grannen skall ge dig tillgång till att underhålla din fasad vid behov
och jag gissar att du har någon form av servitut som förhoppningsvis är registrerat hos lantmäteriet

Pratar vi däremot ett rent kontrak / avtal ( altså inget servitut registrerat eller inte) mellan dig och din förra granne så gäller det bara mellan de parter som skrivit på
så då har du inte längre rätt att gå in på deras fastighet för att utföra underhåll oavsett vad som står i ditt köpekontrakt.

Ungefär som att jag skriver ett kontrakt när jag köper ny bil där jag ger min bror fri tillgång till den för all frammtid. Om jag sedan säljer bilen till dig, ( utan att ha med min brors kontrakt som del av köpeavtalet med dig) Tycker du då att min bror fortfarande skall ha ha full tillgång till din bil genom kontraktet han skrev med mig eller upphörde det att gälla då bilen byter ägare ?

När det gäller bänken så beror allt på hur stor den är. om den behöver medgivande eller inte
är det typ vanlig parkbänk så lär grannen få placera den vart som helst på tomten.

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Salt är inget godkänt bekämpningsmedel, därav får det inte användas som sådant, om man gör det så kan det vara ett miljöbrott.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Salt används primärt som halkbekämpning, så det är bara att vara ute i god tid innan kylan och isen kommer.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag har köpt huset av kommunen som alla andra i området. Jag behöver inget skriftligt kontakt av grannen eftersom alla hus har samma kontrakt som säger att man får sköta sin byggnad. Det är ett stort bostadsområde med flera hundra hus och samma regler gäller för alla. Ingen knäpp inflyttare kan ändra på detta.
Vad som står i köpekontrakett har inte något juridiskt värde i din relation med grannen, oavsett om han har samma skrivning i sitt kontrakt. Men det låter som det ev. finns ett servitut som ger dig rätt att underhålla från granntomten. Men det skall i så fall finnas inskrivet på lantmäteriet. Du kan logga in och titta på vilka uppgiftyer som finns där ang. din fastighet. Ditt köpekontrakt är ett avtal mellan dig och säljaren. Det kan inte reglera rättigheter eller skyldigheter mellan dig och någon 3e person som inte är del i avtalet.

• Gilla
gunnar.malmstrom och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Detta får nån svara på som bor nära havet. För visst finns det sånna?
Tycker mig ha sett det på TV.
Det finns hav, far Götaälv nedströms kommer du så småningom dit..

P
även om det i teorin ofta gnabbas om hemfridsbrott så fort grannen står innanför ens tomtgräns så är det ju ändå rätt ovanligt att nån döms för det..

Ja är du hos grannen eller i nån annans hemfridszon för att bråka käfta och ställa till oreda och blir ombedd att gå därifrån och man står kvar och käftar tills polisen kommer så är det rätt troligt att dömmas för hemfridsbrott

Men om vi vänder på det .. ungarna som springer in på nåns tomt och hämtar bollen , letar efter sitt husdjur, eller bara råkat snubbla in där eller inspekterar sitt trasiga fönster eller skadorna på garage eller husväggen i tomtgräns så ska det ganska mycket mer till för att bli dömd för hemfridsbrott..

Varför man ev inkräktar i nåns hemfridszon har en stor betydelse och lite smarta svar och att man inte kvarstannar när man ombeds avlägsna sig gör det svårt att bli dömd om man har vettig förklaring..

Jag hade i fallet med att jag ska göra nåt jobb på vägg i tomtgräns såklart planerat in det när kärringen inte är hemma för det är svårt att bli dömd i efterhand utan störst risk för påföljd är ju i konflikt att det sen gnälls när det är nån granne som skvallrar ja det är mer osanolikt att bli dömd då..

Folk har en stark övertro till när man faktiskt döms för hemfridsbrott och när det inte går.. oftast krävs viss form av ont uppsåt och brist på vettig förklaring. grovt förenklat och utan att gå in på lagtexterna..

Jag vet ingen som någonsin blivit dömd för hemfridsbrott för att man kollar sina grejer som står i tomtgräns och kliver tillbaka till sin sida när nän klagar.. och polisen brukar inte ha så bråttom till såna konflikter när dom inser vad det handlar om.. och att man inte är är hotfull eller står och skriker på varandra..

Svenska lagar och sen straffrätt är inte som vissa delstater i usa där man får skjuta folk om dom står på ens mark... inte rikigt så det fungerar här...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.