W Wae skrev:
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen.
Men vad är det de har byggt?
En bänk?
Den bänk jag ser framför mig är inget bygge som kräver bygglov utan en möbel och dina (trädgårds-)möbler får du ställa 0,01 mm från tomtgränsen om du vill,utan att fråga någon om lov.

https://www.soffadirekt.se/img/bilder/artiklar/zoom/250229A_1.jpg?m=1771581647

• Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen.
Har DU skriftligt tillstånd från grannen för ditt garage som står nära gränsen?
(Eller är det bara en påhittad regel som gäller andra?)

P Pligg85 skrev:
Gissar på två medelålders eller äldre kvinnor från lägenhet där du max haft hus i något år och grannen är helt ny med hus.

Låt kärringen sitta på bänken och kolla på när du rycker ogräs och hitta ett samtalsämne.
Jag har ägt mitt hus i snart 50 år och min nya granne i nästan två år. Tidigare grannar har hjälpt varandra med gemensam tomtgräns på olika sätt.

• Gilla
icketagetnick
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har DU skriftligt tillstånd från grannen för ditt garage som står nära gränsen?
(Eller är det bara en påhittad regel som gäller andra?)
Jag har köpt huset av kommunen som alla andra i området. Jag behöver inget skriftligt kontakt av grannen eftersom alla hus har samma kontrakt som säger att man får sköta sin byggnad. Det är ett stort bostadsområde med flera hundra hus och samma regler gäller för alla. Ingen knäpp inflyttare kan ändra på detta.

• Gilla
farsan61 och 2 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag följer mitt köpekontrakt och det kan hon inte påverka. Jag tränger mej aldrig på.
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen. Det står i kommunens bestämmelser så det råder inga tvivel om det. Jag har bortsett från det, men när jag förstår att dessa människor tycker sig kunna göra precis vad dom vill utan att informera så förstår jag att så här kan det inte få fortsätta. Hänsyn och empati är en bristvara nuförtiden.
Du är ju helt fel ute. Grannen har inget med ditt köpekontrakt att göra.
”Kommunens bestämmelser” angående den vanliga 4,5m-regeln behandlar möjligheten att få bygglov och / - eller startbesked för ett bygge.
Icke tillståndskrävande attiraljer såsom normala bänkar berörs naturligtvis inte.
Vad du nu har med gränsen mot kommunens mark att göra?

Jag tolkar det uteblivna svaret på frågan om ifall något olagligt faktiskt gjort på din tomt som ett nej …?

• Gilla
Lövborgen och 5 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag har köpt huset av kommunen som alla andra i området. Jag behöver inget skriftligt kontakt av grannen eftersom alla hus har samma kontrakt som säger att man får sköta sin byggnad. Det är ett stort bostadsområde med flera hundra hus och samma regler gäller för alla. Ingen knäpp inflyttare kan ändra på detta.
Hans fråga gällde avståndet mellan garage och tomtgräns, och inte vad du får lov att sköta.

W Wae skrev:
Betyder det att du saknar grannens tillstånd att ha garaget nära tomtgränsen men att du begär att grannen ska ha ditt tillstånd för att ha en bänk vid/ på en tomtgräns som inte ens vetter mot din fastighet?

W Wae skrev:
Jag har köpt huset av kommunen som alla andra i området.
Det tror jag är rätt ovanligt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det enda fel jag kan se att grannen gör är att hon KANSKE i framtiden kommer hindra trådstartaren från att underhålla sin byggnad i tomtgräns. Kanske skulle startat den här tråden då, om det nu händer.

• Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
Kommentar: Det är inte helt ovanligt att det i områden med många små likadana hus på små tomter där husen står i tomtgräns har inskrivet i fastighetsbildningen att man inte kan neka grannen att komma in på tomten för att underhålla sitt hus. Hur de juridiska detaljerna ser ut och fungerar vet jag inte. Detta när områdena och fastigheterna är skapade som egna fastigheter, är det bostadsrätt blir det annorlunda. Jag har även hört talas om varianter där man tex äger huset men arrenderar marken osv.

• Gilla
umpan och 7 till
  • Laddar…
Skötsel är inte lika med att bara klampa in och göra något.

Meddela nya grannen och fråga om det funkar om 1-2 veckor bort, be om en specifik dag deras egendom kan tänkas vara tillgänglig och om det är något som behöver tänkas extra noga på när du är på deras.

• Gilla
umpan och 4 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Du är ju helt fel ute. Grannen har inget med ditt köpekontrakt att göra.
”Kommunens bestämmelser” angående den vanliga 4,5m-regeln behandlar möjligheten att få bygglov och / - eller startbesked för ett bygge.
Icke tillståndskrävande attiraljer såsom normala bänkar berörs naturligtvis inte.
Vad du nu har med gränsen mot kommunens mark att göra?

Jag tolkar det uteblivna svaret på frågan om ifall något olagligt faktiskt gjort på din tomt som ett nej …?
Alla har samma kontrakt som ska följa med till nästa köpare. Grannens hus har sålts fem gånger och kanske har kommit bort i något köp. Jag vet inte och det är inte mitt problem. Jag vet vad som gäller för min del.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
W Wae skrev:
Alla har samma kontrakt som ska följa med till nästa köpare. Grannens hus har sålts fem gånger och kanske har kommit bort i något köp. Jag vet inte och det är inte mitt problem. Jag vet vad som gäller för min del.
Tydligen inte. Du verkar heller inte kapabel att svara i din egen tråd.

• Gilla
Flintylaren och 9 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag vet vad som gäller för min del.
Det viktiga för din del är ju att du låter grannen sköta sitt, du verkar ju ha att göra med underhåll av egna byggnader och anläggningar så du behöver nog inte alls bry dej om vad grannen gör eller inte gör på sin fastighet.

• Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det viktiga för din del är ju att du låter grannen sköta sitt, du verkar ju ha att göra med underhåll av egna byggnader och anläggningar så du behöver nog inte alls bry dej om vad grannen gör eller inte gör på sin fastighet.
Jag bryr mej bara om det påverkar min fastighet.

• Gilla
  • Haha
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.