Ingen här i bygden som klagar. Alla eldar med ved.
Och ved i säck är också fint när man idkar friluftsliv.

• Gilla
villavolvo
  • Laddar…
Det finns naturligtvis inga lagar som reglerar avstånd mellan en normal bänk och tomtgräns. Ej heller dylika som förbjuder markduk på egen tomt.

Har grannen på något sätt gjort åverkan inne på din sida?

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Nu står ju bänken delvis utanför tomten, på kommunal mark. TS är alltså sekundärkränkt, å kommunens vägnar.

• Gilla
  • Haha
Flintylaren och 13 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Nu står ju bänken delvis utanför tomten, på kommunal mark.
Bänken är nog halvkommunal.. men det är ju inget TS behöver ta hänsyn till eller göra nått åt.

• Gilla
Sköna gröna bönan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Hmmm... Frågar åt en kompis: Vet du om någon privatperson har dömts för att sprida salt på ogräs???
Eftersom salt inte är ett växtskyddsmedel kan man ju inte dömas för att felaktigt ha använt sådant. Salt är väl en kemikalie i miljöbalkens mening, så kanske kan man dömas för miljöfarlig kemikaliehantering? Men det blir tufft för åklagare att driva, åklagaren ska ju visa att saltspridningen orsakar eller riskerar att orsaka skada på människor eller i miljön. Och det lär man inte lyckas föra i bevis. Man kanske också skulle kunna prövas via åklagare för miljöbrott. Men man kan inte dömas om spridningen endast har en omfattning av ringa betydelse eller inte ger en betydande olägenhet i miljön.

Så min gissning är att det inte är olagligt att sprida salt i begränsad omfattning på sin tomt eftersom det inte orsakar nämnvärd skada på människa eller miljö. Skulle man skada något, t ex grannens brunn t ex så blir det plötsligt ett miljöbrott. Men det är nog mest en vandringssägen och gröna tolkningar på Naturvårdsverket som ligger bakom drömmar om miljöbrott.

• Gilla
Flintylaren och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tveksamt om man får använda ättika heller, det måste nog vara speciell ättika mot gräs/ ogräs isåfall..
Det är samma ättika som i maten, bara etiketten skiljer.

Ett mycket effektivt hemmagjort ogräsmedel kan göras på ättika, salt och diskmedel. Både ättika och salt är rika på ättiksyra, vilket torkar ut och förstör växter. Diskmedlet fungerar som en tensid, vilket säkerställer att lösningen tränger in i bladens porer istället för att bara lägga sig ovanpå.
Källa: Sloane and Sons Garden Benches https://share.google/9C1jxepXcyEMFCABk

Redigerat:
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom salt inte är ett växtskyddsmedel kan man ju inte dömas för att felaktigt ha använt sådant. Salt är väl en kemikalie i miljöbalkens mening, så kanske kan man dömas för miljöfarlig kemikaliehantering? Men det blir tufft för åklagare att driva, åklagaren ska ju visa att saltspridningen orsakar eller riskerar att orsaka skada på människor eller i miljön. Och det lär man inte lyckas föra i bevis. Man kanske också skulle kunna prövas via åklagare för miljöbrott. Men man kan inte dömas om spridningen endast har en omfattning av ringa betydelse eller inte ger en betydande olägenhet i miljön.

Så min gissning är att det inte är olagligt att sprida salt i begränsad omfattning på sin tomt eftersom det inte orsakar nämnvärd skada på människa eller miljö. Skulle man skada något, t ex grannens brunn t ex så blir det plötsligt ett miljöbrott. Men det är nog mest en vandringssägen och gröna tolkningar på Naturvårdsverket som ligger bakom drömmar om miljöbrott.
Jag tänker att man numera tydligen inte ens får använda grumme såpa mot löss på rosorna om man ska följa reglerna så salt eller mat ättika mot gräs/ ogräs är säkert inte tillåtet.

Men att salta förebyggande mot frost och damm borde nog gå bra och vara tillåtet.

D Dilato skrev:
Det är samma ättika som i maten, bara etiketten skiljer.
Javisst

Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Jag tänker att man numera tydligen inte ens får använda grumme såpa mot löss på rosorna om man ska följa reglerna så salt eller mat ättika mot gräs/ ogräs är säkert inte tillåtet.
Det är fortfarande tillåtet.

F fribygg skrev:
Men att salta förebyggande mot frost och damm borde nog gå bra och vara tillåtet.
Yes.

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Enligt Kemikalieinspektionen får man inte använda salt mot ogräs.

tveksamt tveksamt skrev:
Om grannen vill lägga ut plast/grus på sin fastighet (och håller sig inom fastighetsgränsen) är de i sin fulla rätt att göra det. Det har du inte med att göra.

Vad är det för bänk som kräver skriftligt godkännande? Kan du inte ta en bild på eländet så vi får se.
4,5 meter är inte allmänrådande, det finns saker som får byggas närmare än så helt utan grannens medgivande.
G gbgustaf skrev:
Din granne verkar inte så trevlig, men av din beskrivning så låter det som att hon har mer rätt än vad du har.
Du riskerar nu att framstå som en besvärligt och gnällig granne. Försätt dig inte i den situationen.

- Du kan inte anklaga grannen för att din asfalt spricker.
- Att ha en bänk vid tomtgräns är normalt fullt tillåtet.
- Angående underhåll av garaget i tomtgräns så hör det till normalt hyfs att man pratar med grannen innan man utfört sådant arbete, om det innebär att man måste vara på deras tomt. Oavsett vad det står i något avtal så hör man av sig innan och diskuterar det med grannen.
Jag följer mitt köpekontrakt och det kan hon inte påverka. Jag tränger mej aldrig på.
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen. Det står i kommunens bestämmelser så det råder inga tvivel om det. Jag har bortsett från det, men när jag förstår att dessa människor tycker sig kunna göra precis vad dom vill utan att informera så förstår jag att så här kan det inte få fortsätta. Hänsyn och empati är en bristvara nuförtiden.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Gissar på två medelålders eller äldre kvinnor från lägenhet där du max haft hus i något år och grannen är helt ny med hus.

Låt kärringen sitta på bänken och kolla på när du rycker ogräs och hitta ett samtalsämne.

• Haha
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen. Det står i kommunens bestämmelser så det råder inga tvivel om det
Men det har betydelse VAD man bygger, en soffa är inget bygge överhuvudtaget.

• Gilla
Flintylaren och 20 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag följer mitt köpekontrakt och det kan hon inte påverka.
Jag förstår inte hur ditt köpekontrakt kan ge dig rätt att beträda någon utomståendes fastighet.

W Wae skrev:
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen.
Men är denna bänk för nära din fastighet eller för nära kommunens fastighet?

• Gilla
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men det har betydelse VAD man bygger, en soffa är inget bygge överhuvudtaget.
Måtte inte gräsklipparen stanna inom 4500mm för då klassas det väl som landmärke innan den tas reda på.

• Haha
  • Gilla
Jimipe och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.