123 516 läst ·
364 svar
124k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Eftersom salt inte är ett växtskyddsmedel kan man ju inte dömas för att felaktigt ha använt sådant. Salt är väl en kemikalie i miljöbalkens mening, så kanske kan man dömas för miljöfarlig kemikaliehantering? Men det blir tufft för åklagare att driva, åklagaren ska ju visa att saltspridningen orsakar eller riskerar att orsaka skada på människor eller i miljön. Och det lär man inte lyckas föra i bevis. Man kanske också skulle kunna prövas via åklagare för miljöbrott. Men man kan inte dömas om spridningen endast har en omfattning av ringa betydelse eller inte ger en betydande olägenhet i miljön.H hempularen skrev:
Så min gissning är att det inte är olagligt att sprida salt i begränsad omfattning på sin tomt eftersom det inte orsakar nämnvärd skada på människa eller miljö. Skulle man skada något, t ex grannens brunn t ex så blir det plötsligt ett miljöbrott. Men det är nog mest en vandringssägen och gröna tolkningar på Naturvårdsverket som ligger bakom drömmar om miljöbrott.
Det är samma ättika som i maten, bara etiketten skiljer.F fribygg skrev:
Ett mycket effektivt hemmagjort ogräsmedel kan göras på ättika, salt och diskmedel. Både ättika och salt är rika på ättiksyra, vilket torkar ut och förstör växter. Diskmedlet fungerar som en tensid, vilket säkerställer att lösningen tränger in i bladens porer istället för att bara lägga sig ovanpå.
Källa: Sloane and Sons Garden Benches https://share.google/9C1jxepXcyEMFCABk
Redigerat:
Jag tänker att man numera tydligen inte ens får använda grumme såpa mot löss på rosorna om man ska följa reglerna så salt eller mat ättika mot gräs/ ogräs är säkert inte tillåtet.Claes Sörmland skrev:
Eftersom salt inte är ett växtskyddsmedel kan man ju inte dömas för att felaktigt ha använt sådant. Salt är väl en kemikalie i miljöbalkens mening, så kanske kan man dömas för miljöfarlig kemikaliehantering? Men det blir tufft för åklagare att driva, åklagaren ska ju visa att saltspridningen orsakar eller riskerar att orsaka skada på människor eller i miljön. Och det lär man inte lyckas föra i bevis. Man kanske också skulle kunna prövas via åklagare för miljöbrott. Men man kan inte dömas om spridningen endast har en omfattning av ringa betydelse eller inte ger en betydande olägenhet i miljön.
Så min gissning är att det inte är olagligt att sprida salt i begränsad omfattning på sin tomt eftersom det inte orsakar nämnvärd skada på människa eller miljö. Skulle man skada något, t ex grannens brunn t ex så blir det plötsligt ett miljöbrott. Men det är nog mest en vandringssägen och gröna tolkningar på Naturvårdsverket som ligger bakom drömmar om miljöbrott.
Men att salta förebyggande mot frost och damm borde nog gå bra och vara tillåtet.
Det är fortfarande tillåtet.F fribygg skrev:
Yes.F fribygg skrev:
tveksamt skrev:
Om grannen vill lägga ut plast/grus på sin fastighet (och håller sig inom fastighetsgränsen) är de i sin fulla rätt att göra det. Det har du inte med att göra.
Vad är det för bänk som kräver skriftligt godkännande? Kan du inte ta en bild på eländet så vi får se.
4,5 meter är inte allmänrådande, det finns saker som får byggas närmare än så helt utan grannens medgivande.
Jag följer mitt köpekontrakt och det kan hon inte påverka. Jag tränger mej aldrig på.G gbgustaf skrev:Din granne verkar inte så trevlig, men av din beskrivning så låter det som att hon har mer rätt än vad du har.
Du riskerar nu att framstå som en besvärligt och gnällig granne. Försätt dig inte i den situationen.
- Du kan inte anklaga grannen för att din asfalt spricker.
- Att ha en bänk vid tomtgräns är normalt fullt tillåtet.
- Angående underhåll av garaget i tomtgräns så hör det till normalt hyfs att man pratar med grannen innan man utfört sådant arbete, om det innebär att man måste vara på deras tomt. Oavsett vad det står i något avtal så hör man av sig innan och diskuterar det med grannen.
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen. Det står i kommunens bestämmelser så det råder inga tvivel om det. Jag har bortsett från det, men när jag förstår att dessa människor tycker sig kunna göra precis vad dom vill utan att informera så förstår jag att så här kan det inte få fortsätta. Hänsyn och empati är en bristvara nuförtiden.
Jag förstår inte hur ditt köpekontrakt kan ge dig rätt att beträda någon utomståendes fastighet.W Wae skrev:
Men är denna bänk för nära din fastighet eller för nära kommunens fastighet?W Wae skrev: