123 516 läst ·
364 svar
124k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Problemet är att det inte går. Att bemöta besatthet med rimlighet. Du kommer inte nå fram.G Gallianoman skrev:Ok, inte menat till TS utan er andra… hur hanterar man någon som beter sig som TS - som med en dåres envishet hävdar att det finns regler som inte finns och som anklagar en för allt möjligt och omöjligt. Någon som varken lyssnat på argument )eller nåt man säger) och bara fortsätter med samma orimliga icke-argument. .
Vår granne hävdar att man inte får ha staket på sin egen tomt (ens vinkelrätt) inom 4,5 meter från tomtgräns. Han hävdar också att jag (nattetid!) har flyttat in min friggebod över tomtgränsen…. Friggeboden som jag har hans skriftliga tillåtelse för sen 15 år….
Han låter precis som TS, och är känd i grannskapet… vi misstänker att han har någon demenssjukdom, men försöker bemöta honom så lågaffektivt som möjligt…
Och då det inte går öga mot öga med någon går det definitivt inte online på ett forum.
Medlem
· Västra götaland
· 567 inlägg
Nej, fördelen med forumsnubben är att det är lättare att undvika än gubben som står och skriker över häcken…. 😳
NyKarin skrev:
Exakt!W Wae skrev:
Om det har kommit bort under någon av alla försäljningar är det inget du kan hjälpa. Men om det har kommit bort under någon av alla försäljningar är det heller inget din nuvarande granne kan hjälpa. Och din nuvarande granne är förstås varken ansvarig för, eller bunden av, något som har kommit bort långt innan de skrev kontrakt, visst förstår du det?
Det är ju lite det vi försöker förklara för dig. Du har inget att göra med deras husköp. Och om du inte har ett servitut på att underhålla dina byggnader från deras fastighet har du inte heller något med deras fastighet att göra.W Wae skrev:
Så frågan kvarstår, har du, eller har du inte ett servitut? Om du har det så står det inskrivet på "min fastighet" hos lantmäteriet. Om du inte har det har du inget att hämta och får vackert hålla dig ifrån grannens fastighet.
Vad som står eller inte står i ditt kontrakt är inte vatten värt i frågan.
Vid fortsatta tecken på demenssjukdom skulle du kunna kontakta personens barn eller annan nära anhörig för att informera dem om läget och lyfta din oro om grannens hälsaG Gallianoman skrev:Ok, inte menat till TS utan er andra… hur hanterar man någon som beter sig som TS - som med en dåres envishet hävdar att det finns regler som inte finns och som anklagar en för allt möjligt och omöjligt. Någon som varken lyssnat på argument )eller nåt man säger) och bara fortsätter med samma orimliga icke-argument. .
Vår granne hävdar att man inte får ha staket på sin egen tomt (ens vinkelrätt) inom 4,5 meter från tomtgräns. Han hävdar också att jag (nattetid!) har flyttat in min friggebod över tomtgränsen…. Friggeboden som jag har hans skriftliga tillåtelse för sen 15 år….
Han låter precis som TS, och är känd i grannskapet… vi misstänker att han har någon demenssjukdom, men försöker bemöta honom så lågaffektivt som möjligt…
Jag har avslutat denna tråd pga en massa dumma kommentarer/följdfrågor från okunniga som inte har annat att göra än att hitta på dumma frågor. Du kan i fortsättningen ägna dej åt något annat.S Stuff skrev:
Nej, du har uppenbarligen inte avslutat denna tråd. Du är ju fortfarande kvar här och slänger ur dig otrevligheter.W Wae skrev:
Innan du startar en tråd nästa gång kan du sätta dig ner och reflektera lite över hur du bäst uppträder, för att få den hjälp du vill ha.
Ja. Sånt förekommer tyvärr för ofta. Även om det kan vara lockande att mata trollen så är det ändå bättre för forumets nivå att sikta på snabb varning och ev banningO [old rusty] skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 964 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 964 inlägg
Är det verkligen dumma frågor som ställts?W Wae skrev:
Vad står det i ditt kontrakt, exakt <-- dum fråga?
Var kan vi läsa din kommuns skrivelser om placering av föremål inom 4,5 meter från gränsen? <-- dum fråga?
Du hade med andra ord helt rätt när du citerade och anklagade dig själv för att vara kvar här bara för att bråka?W Wae skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Va fan, sluta mata det gamla surtrollet och gläds istället åt att ni inte har TS till granne 🙄
Förstår inte varför TS startade denna tråd om syftet var annat än underhållning
När forumet försöker hjälpa till och önskar förtydligande eller kompleterande information. eller svaren inte är i linje med TS övertygelse Bemöts detta med Goddag yxskaft. I stället för att försöka få fram förslag på hur problemet kan lösas
Om både du och grannen ”vet ” att ni har rätt och skall hävda den rätten till 100% Så kommer det tyvärr att kosta både tid välmående och pengar att driva det till vägs ända.
När forumet försöker hjälpa till och önskar förtydligande eller kompleterande information. eller svaren inte är i linje med TS övertygelse Bemöts detta med Goddag yxskaft. I stället för att försöka få fram förslag på hur problemet kan lösas
Om både du och grannen ”vet ” att ni har rätt och skall hävda den rätten till 100% Så kommer det tyvärr att kosta både tid välmående och pengar att driva det till vägs ända.