123 518 läst ·
364 svar
124k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Det stämmer troligen att det ska föras in i nästa kontrakt, men om det inte görs så är det säljaren som är din motpart, inte köparen.W Wae skrev:
Du kan inte tänka dig att visa exakt vad det står i kontraktet?
Det är lite fukt att kalla andra ointelligenta när du vägrar visa vad det faktiskt står. Får man inte se vad det står så är det rimligt att det står som det brukar.
En länk till kommunens hemsida där de skriver att bänkar och murar ska placeras 4,5 meter från tomtgräns om man inte får godkänt från grannen? Är det för mycket begärt?
Kontraktet ska alltid följa med till nästa köpare. Det är inte jag som ska tillse det. Om detta har glömts bort är det dom som måste utreda detta.tveksamt skrev:
Nej, din granne har ju enligt din egen utsago inte köpt sin fastighet av kommunen.
Din granne är då förstås heller inte bunden av något som stod i kontraktet som en tidigare ägare undertecknade för flera år sedan utan vad som stod i det kontrakt som din nuvarande granne undertecknade.
Vet du vad som stod i det kontraktet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Kontraktet ska rimligt vis inte följa med till nästa ägare. Skrivningen ska med i kontraktet, men då är vi där igen. Om det inte görs med så är det inte alls köparen som måste utreda något. Du får ge dig på säljaren.W Wae skrev:
Nej, det är faktiskt du som får utreda och driva det. Om du vill hävda en servitutsrätt via avtalservitut. Har du ingen servitutsrätt är det lönlöst att driva det. Du hade då ett avtal med en ägare av grannfastigheten som nu är uppsagt och inte längre gäller.W Wae skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Du är medveten om att du skrev det här till dig själv? 😂W Wae skrev:
Jag tror ingen (annan) är här för att bråka, utan för att hjälpa dig och andra att förstå lagar i detta fall, men du vill uppenbart inte ha hjälp, så varför starta en tråd?
Jag undrar lite över vad som är TS syfte med den här tråden. Vad är det största problemet? Bänken? Plasten? Eller underhåll? Gällande underhåll så är det normala att gå till grannen och frågar om det går bra att underhålla nästa lördag. Inte bara göra. Antar att grannen sitter i samma sits att behöva underhålla sitt från grannens tomt om hela kvarteret ser likadant ut.
Gällande bänken och plasten så är det väl bara att ringa kommunen och ber dom att ta en titt på saken.
Nu har du fått bra råd om det var det du ville här. Om det handlar om att TS tycker att grannen är en idiot då finns det ingen som kan hjälpa eller ändra något. Då är det för TS att flytta eller acceptera grannen som den är.
Gällande bänken och plasten så är det väl bara att ringa kommunen och ber dom att ta en titt på saken.
Nu har du fått bra råd om det var det du ville här. Om det handlar om att TS tycker att grannen är en idiot då finns det ingen som kan hjälpa eller ändra något. Då är det för TS att flytta eller acceptera grannen som den är.
Du gillar inte streetview va?Snigla skrev:
MEN ang att fotografera in på andras tomter och lägga ut dem officiellt.. det känns inte helt okej! Det hade jag inte velat att någon gjorde på min tomt så att säga.. och när det kommer till andras vett och etikett (kunskaper allmänt) har jag inte alltid så hm goda erfarenheter.. så jag förutsätter att de kanske INTE har hyfs nog att kunna redigera bilder de tagit innan de publicerar dem (eller tänka längre än näsan är lång.. när det kommer till vad de väljer, kanske omedvetet, att publicera).
Kan lätt bli väldigt fel.. även om jag inte ser några problem egentligen med att fota just parkbänken (i denna fråga) och tomtgränsen (utan att visa något runt om eller bakom).
För de som kanske inte är så "internetvana" eller har tillräckliga kunskaper .. så kan de dessutom sätta sig själv i klaveret. Alla menar inte att outa sig själv eller andra.. men lyckas ändå ställa till det för sig själva.
Sen får man alltid välja själv.. (och ta konsekvenserna av det)
Skämt åsido så är det nog smart att undvika att ta bilder som avslöjar vart man själv bor speciellt om man som TS driver en inställning som får övriga i tråden att tugga på brättet.