W Wae skrev:
Det har jag redan skrivit! Kontraktet gäller alla och ska följa med till nya ägare.
Att som du skriver det, att avtalet ska följa med till kommande ägare är inte samma sak som att det har gjort det.
Och har det inte gjort det så är det inte din nuvarande grannes fel, denna har inte gjort något tokigt och är givetvis inte bunden av ett avtal denne inte har skrivit på.
Det är någon tidigare ägare till din grannes fastighet som i så fall har slarvat bort det. Det är i så fall denne du ska ge dig på.

W Wae skrev:
Kontraktet ska alltid följa med till nästa köpare. Det är inte jag som ska tillse det. Om detta har glömts bort är det dom som måste utreda detta.
Som tidigare, det är inte din nuvarande granne som ska tillse det heller.
Hur ska en köpare av en fastighet kunna tillse att saker den inte vet något om över huvud taget, finns med i ett avtal den skriver på? Hör du inte hur orimligt det låter?
Och om du vill hävda din rätt till något är det du som har bevisbördan på dig att du har den rätten. Således är det du som måste utreda det.

W Wae skrev:
Ja vad tror du? Det är inte mitt problem. Jag har svart på vitt.
Du har svart på vitt att din (andra) granne har rätt att gå på din fastighet för att underhålla sitt garage, du har inte det vad gäller din rätt att gå på din grannes fastighet för att underhålla ditt. Det kan du nämligen inte avtala om i ditt köpekontrakt. Om du nu inte har det inskrivet som servitut på lantmäteriet. Och om du har det svamlar du så mycket i tråden att det inte framgår och hela tråden är (än mer) meningslös.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
W Wae skrev:
Fredag kl 22. Onykter?
Nej.

Bra skrivet. Hoppas mottagaren förstår budskapet.
Screenshot_20260524_120704_Byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Flintylaren och 14 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Du gillar inte streetview va?
Skämt åsido så är det nog smart att undvika att ta bilder som avslöjar vart man själv bor speciellt om man som TS driver en inställning som får övriga i tråden att tugga på brättet.
Inget jag använder.. 😊

.. som du sa, vissas inställning gör att de behöver skyddas från sig själva ibland!

Ok, inte menat till TS utan er andra… hur hanterar man någon som beter sig som TS - som med en dåres envishet hävdar att det finns regler som inte finns och som anklagar en för allt möjligt och omöjligt. Någon som varken lyssnat på argument )eller nåt man säger) och bara fortsätter med samma orimliga icke-argument. .

Vår granne hävdar att man inte får ha staket på sin egen tomt (ens vinkelrätt) inom 4,5 meter från tomtgräns. Han hävdar också att jag (nattetid!) har flyttat in min friggebod över tomtgränsen…. Friggeboden som jag har hans skriftliga tillåtelse för sen 15 år….

Han låter precis som TS, och är känd i grannskapet… vi misstänker att han har någon demenssjukdom, men försöker bemöta honom så lågaffektivt som möjligt…

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hade du inte avslutat denna tråden? 🤷

Men du har rätt, sluta bråka.
Grannen får ha en bänk på sin tomt.
Stackars dej som är så okunnig, och dessutom bara en bråkstake. Tur att vi inte har dej som granne som inte kan läsa ett avtal.

• Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
W Wae skrev:
Stackars dej som är så okunnig, och dessutom bara en bråkstake. Tur att vi inte har dej som granne som inte kan läsa ett avtal.
Hur tänker du att någon ska kunna läsa avtalet som du inte visat?

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Hur mår du egentligen?

Det är ingen annan än du som bråkar och utan att kunna uppvisa nåt som skulle kunna styrka att du har rätt.

• Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Att som du skriver det, att avtalet ska följa med till kommande ägare är inte samma sak som att det har gjort det.
Och har det inte gjort det så är det inte din nuvarande grannes fel, denna har inte gjort något tokigt och är givetvis inte bunden av ett avtal denne inte har skrivit på.
Det är någon tidigare ägare till din grannes fastighet som i så fall har slarvat bort det. Det är i så fall denne du ska ge dig på.

Som tidigare, det är inte din nuvarande granne som ska tillse det heller.
Hur ska en köpare av en fastighet kunna tillse att saker den inte vet något om över huvud taget, finns med i ett avtal den skriver på? Hör du inte hur orimligt det låter?
Och om du vill hävda din rätt till något är det du som har bevisbördan på dig att du har den rätten. Således är det du som måste utreda det.

Du har svart på vitt att din (andra) granne har rätt att gå på din fastighet för att underhålla sitt garage, du har inte det vad gäller din rätt att gå på din grannes fastighet för att underhålla ditt. Det kan du nämligen inte avtala om i ditt köpekontrakt. Om du nu inte har det inskrivet som servitut på lantmäteriet. Och om du har det svamlar du så mycket i tråden att det inte framgår och hela tråden är (än mer) meningslös.
Jag och alla andra har det inskrivet i våra kontrakt och om det har kommit bort under alla försäljningar kan inte jag hjälpa det. Jag har inget att göra med deras husköp. Du förstår nog inte själv hur okunnig du är. Du kommenterar antagligen bara för att käbbla och inte för sakens skull. Vila i frid!

• Arg
MONTREAL
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag och alla andra har det inskrivet i våra kontrakt och om det har kommit bort under alla försäljningar kan inte jag hjälpa det. Jag har inget att göra med deras husköp. Du förstår nog inte själv hur okunnig du är. Du kommenterar antagligen bara för att käbbla och inte för sakens skull. Vila i frid!
Står det ordagrant att man inte får ställa upp en bänk närmare än 4,5m?

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag har inget att göra med deras husköp.
Och dina grannar har inget att göra med ditt kontrakt och påverkas inte det minsta av vad som står där. Det verkar du ha väldigt svårt att inse.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hur mår du egentligen?

Det är ingen annan än du som bråkar och utan att kunna uppvisa nåt som skulle kunna styrka att du har rätt.
W Wae skrev:
Läste mitt kontrakt idag och där stod det skrivet att du har fel. Om det inte står att du har fel i ditt kontrakt så beror det på att det kommit bort men det ändrar inte det faktum att mitt kontrakt står över alla andra kontrakt. Vidare står det att jag har rätt att sätta upp en soffgrupp med tillhörande belysning närmre än 4,5 meter från din tomt. Givetvis täcker jag marken under den med plastduk för med den långsiktiga planen att spränga dina rör med rötter. Mitt kontrakt ger mig rätten att underhålla min soffgrupp från din tomt utan medgivande så jag kan verkligen vila i frid på min soffa

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Niclas Gustafsson och 11 till
  • Laddar…
TRJBerg
Faktaresitent.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Varför använder du inte din egen tråd när du nu har startat den?
Klarar du åtminstone av att svara på det, eller ska vi kontakta någon anhörig?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Fairlane
W Wae skrev:
Vila i frid???

Jag tror inte ens du har inskrivet i ditt kontrakt vad du tror att det står, och du verkar egentligen lite osäker, eftersom du envist vägrar att visa vad som faktiskt står. Jag skulle tro att du inte ens visar det för grannen.

Det är riktigt att du inte har med deras husköp att göra, det du inte verkar begripa är att de inte har med sitt husköp att göra heller.

Ärligt talat så är det nog så att det är du som inte förstår hur okunnig du är.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.