123 515 läst ·
364 svar
124k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Det blir lätt så att det svävar ut med lite diskussioner som inte alltid främjar trådens avancemang. Ofta beror det på att ämnet inte kommet längre.Farstatjej90 skrev:
Kan ni inte börja med att hjälpa TS innan ni "alltid hjälper någon" ?🤔
Vet inte vem alla digitala diversearbetare i tråden som postar fäbodjäntan och Facebook-memes för åldriga tror att dom hjälper men det är i alla fall inte TS...
Tillägg: det är också intressant att fäbodjäntan får ligga kvar medan jag blir varnad för off topic en gång i veckan .. PLUS får inlägg raderade dagligen. Hade förvånat mig om mer än hälften jag skrivit är kvar.. (så känns det).
Tillägg 2: jag har inga tankar på att radera det här inlägget. Så alla vet .
I denna tråd, tror jag det bland annat beror på TS totala ointresse att visa en bild på den bygglovspliktiga bänken som irriterar TS, trots att den gränsar mot en allmänning.
Samt ett allmänt ointresse av att driva diskussionen framåt, trots upprepade inviter. Själv tror jag att det varken finns en vresig granne eller bautabänk heller, fördenna delen. Därför puttrar tråden vidare på sparlåga med inadekvata ingredienser i grytan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Vi har försökt. Vi har försökt få bilder på saker utan att en enda bild visats. Vi har försökt förklara att det är tillåtet att ställa en bänk närmare gränsen än 4,5 meter, men det accepteras inte. Vi har försökt förklara hur avtalsservitut fungerar. Vi har till och med tipsat om att anmäla bänken till kommunen så kan kommunen förklara för TS att det inte är en byggnad.Farstatjej90 skrev:
Om hjälpen ska vara "oj, vi förstår, stackars dig." så får du stå för den.
Att inte förklara för någon att de har fel tycker inte jag är att hjälpa dem.
Just de delarna tillför givetvis ingenting och borde rensas bort om de anmäls.Farstatjej90 skrev:
Frågan är väl om någon anmält det, annars kan det passera. Du kanske kan hjälpa TS och anmäla de delarna?Farstatjej90 skrev:
OkFarstatjej90 skrev:
Nja. Man skall inte underskatta små krumelurer som skickar en avsomnad tråd upp på förstaplats igen. Det kan generera många nya infallsvinklar som kan ge tråden ny styvfar in i den rätta farleden igen.Fairlane skrev:
Tack! Det borde finnas någon som har övergripande ansvar och stänger av dessa okunniga och elkaka individer. Jag har bifogat del av paragrafen i köpekontraktet.Farstatjej90 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 963 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 963 inlägg
Se där, där kom något som vi efterfrågat.W Wae skrev:
Det står att du har du skyldighet att bereda din granne tillträde för att denna ska kunna underhålla sin byggnad, inte att du har tillträde till grannens tomt. Eftersom grannen har (eller hade) motsvarande skrivning i sitt kontrakt så kan det verka som samma sak, men det är det inte riktigt. Ungefär som bär någon är skyldig att lämna företräde i trafiken så innebär det inte att motparten har rätt att ta företräde.
"Sen står det också "köparen skall vid överlåtelse av egendomen ...", dvs den som köper fastigheten med ett kontrakt med den skrivningen har skyldighet att se till att det kommer med när denne sedan säljer. Om detta inte görs så är det säljaren som har missat, inte den som köpte, dvs den som klantat till det här är den som sålde till din nuvarande granne, eller någon säljare i ett tidigare led. Det är den säljare som är din motpart, rent juridiskt, inte den som köpt och skrivit under ett kontrakt där denna del saknas. Återigen, det kanske kan verka som att det är något för nuvarande köpare att lösa med säljaren, men nuvarande köpare har inte något med saken att göra.
Det är så avtalsservitut fungerar, om de inte är inskrivning hos lantmäteriet så gäller de inte en ny ägare om denne inte informeras om servitutet, förslagsvis genom köpekontraktet.
Du kan läsa mer om det här: https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/maste-ett-avtalsservitut-inskrivas/
Jag har full förståelse för att detta är ett problem, klart du behöver kunna underhålla dina byggnader, men det är ju bra att förstå vad som faktiskt gäller juridiskt.
Jag hoppas att ni kan hitta en lösning, och rekommenderar att skriva in både ditt avtalsservitut (det som står i ditt köpekontrakt) och det som ni förhoppningsvis kommer överens om med grannen, så underlättar det för framtida ägare. Vägen framåt nu tror jag är lugn och sansad dialog, inte eskalering.
Jättebra! Tack för att du nu hjälper tråden framåt.W Wae skrev:
Om vi nu bara kunde få en bild på bänken och din grannes kontrakt, för att se om det står med där (vilket är vad som är relevant för frågan om din tillgång till deras fastighet), så vore det ju toppen!
I övrigt, Fairlanes utmärkta svar ovan.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Det där är som sagt en text som tyder på att här finns ett servitut, som ev. inte är inskrivet. Men du borde kontrollera med lantmäteriet om det ev. finns inskrivet på era resp. fastigheter. Men att du har en sdåan klausul i ditt köpekontrakt beryder ju inte nödvändigtvis att grannarna har det.W Wae skrev:
Men OM servitutet finns inskrivet så gäller det, oavsett om grannen gillar det eller visste om det.
Ja du. Det är nog ingen som ifrågasätter ditt köpekontrakt. Det som sannolikt gått förlorat vid ägarbyte i grannfastgheten, är att vidarebefordra den klausulen till nya ägare. Nya ägare av grannfastigheten som INTE fått denna är inte skyldiga att följa den.W Wae skrev:
Om du söker på Lantmäteriets hemsida, kanske det finns inskrivet som servitut, och du kan åberopa detta mot din granne. Om det inte finns servitut, kan du antingen förlita dig på din grannes goda vilja att släppa in dig på sin tomt, eller begära att det skrivs in ett servitut hos Lantmäteriet. Det första tror jag är enklast för dig för att få tillträde i närtid, men du bör försöka få till ett servitut, vilket borde vara rätt lätt att få.
Och om det inte är inskrivet, och grannen inte var medveten om det vid köpet, så gäller det inte.H hempularen skrev:Det där är som sagt en text som tyder på att här finns ett servitut, som ev. inte är inskrivet. Men du borde kontrollera med lantmäteriet om det ev. finns inskrivet på era resp. fastigheter. Men att du har en sdåan klausul i ditt köpekontrakt beryder ju inte nödvändigtvis att grannarna har det.
Men OM servitutet finns inskrivet så gäller det, oavsett om grannen gillar det eller visste om det.
Och TS får då stämma säljaren på den ekonomiska skada som uppstår av att ha förlorat rätten att underhålla delar av sin byggnad.
Folk här försöker bara hjälpa dig efter bästa förmåga.W Wae skrev:
Jag skulle nog säga att det de flesta skriver stämmer. Ditt enda glada tillrop verkar dock vara när någon ironiserar över att du inte lyssnar.
Vill du verkligen lösa dina problem så finns det gott om kunskap här om du vill ta emot den.
Fast du måste ju ha lite förståelse för att folk blir frustrerade när det tar drygt 300 inlägg innan du återkommer med något som efterfrågats sedan trådstarten. Du kallar väldigt kunniga människor, som faktiskt på ett trevligt vis förklarar vad som gäller, för allt möjligt ohyfsat.W Wae skrev:
Bara för att du inte uppskattar hur lagarna utformats behöver du väl inte klaga på de som försöker förklara dem.
Du skrev i första inlägget att bänken/muren delvis är på kommunens mark, det är inte tillåtet att privatisera allmän plats genom att ställa ut studsmattor eller bänkar där så där har du rätt och bör anmäla det till kommunen.
Är det så att bänken är murad och kan anses vara en mur, och är högre än 50cm, kan den mycket väl anses kräva bygglov eller ert medgivande (skriftligt numera) förutsatt att den är närmare er gräns än 4.5m
Jag är medveten om att allt detta redan skrivits i tråden, men jag skriver en sammanfattning i egenskap av ledamot i miljö- och byggnadsnämnden i en kommun:W Wae skrev:Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden. Ändå säger kvinnan att jag måste ha tillstånd av dom. Jag kommer så klart inte att fråga, men det är ändå obehagligt det hon säger.
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement. Hon ör sjuksköterska!
Det är så tråkigt att få en sån granne efter att jag har bott i huset så länge och aldrig har haft problem med grannarna.
* De behöver inte be om tillstånd för att sätta upp bänk, staket, låg mur. Det hade varit trevligt att diskutera det med dig, men så länge de är på sin sida gränsen får de göra det. En bänk är inte en byggnad.
* Plastduken gör inte att det växer ur din asfalt, det är saker som hade kommit upp ändå.
* Ja, du har rätt att underhålla ditt garage, men du ska givetvis informera grannen om att du tänker göra det och fråga om det passar den dag du tänkt dig, du får inte gå in på deras tomt utan tillåtelse. Grannsämja kallas det.