123 518 läst ·
364 svar
124k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Nej, din granne har ju enligt din egen utsago inte köpt sin fastighet av kommunen.
Din granne är då förstås heller inte bunden av något som stod i kontraktet som en tidigare ägare undertecknade för flera år sedan utan vad som stod i det kontrakt som din nuvarande granne undertecknade.
Vet du vad som stod i det kontraktet?
Din granne är då förstås heller inte bunden av något som stod i kontraktet som en tidigare ägare undertecknade för flera år sedan utan vad som stod i det kontrakt som din nuvarande granne undertecknade.
Köp en rökgrill och låt den vara på några timmar utan att du grillar någon mat. Så fort de sitter där är det bara att ”grilla”.W Wae skrev:Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden. Ändå säger kvinnan att jag måste ha tillstånd av dom. Jag kommer så klart inte att fråga, men det är ändå obehagligt det hon säger.
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement. Hon ör sjuksköterska!
Det är så tråkigt att få en sån granne efter att jag har bott i huset så länge och aldrig har haft problem med grannarna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Det är snyggare att skriva:W Wae skrev:
"Jag hade missuppfattat regelverket och trodde att det krävdes tillstånd från grannarna att placera något som helst inom 4,5 m från fastighetsgräns. Jag har nu förstått att det gäller byggnader, inte bänkar."
Istället tramsar omkring med att du kan regelverket men vägra att hänvisa till det. Du beter dig som ett litet barn som blivit påkommen, vilket rimmar illa med att du trots allt köpt en fastighet för nästan 50 år sen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 965 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 965 inlägg
Ååååhhh, så läskunnig du är! Åååååhhh, så seriöst du bemöter och svarar! Du har SÅN juridisk koll! Du förstår sååå mycket om avtal!W Wae skrev:
Dementa ungar är det inte varje dag man ser …
50 000 kr om du tar dit kommunen i dina ärenden. Helt seriöst, vi kan skriva ett RIKTIGT avtal om det. Jag överför direkt, samma dag som det är gjort.
Kan du utveckla hur detta skiljer sig - Att du ”avslutat” tråden som alltså inte på något sätt alls avslutats - mot hur du tidigare inte klarade av att vare sig läsa eller svara i den?W Wae skrev:
Det framstår som ”små” nyansskillnader, för att uttrycka det lite lindrigt …?
Du sa det själv!W Wae skrev:
Din asfalt är sämre än plastduk, precis som jag sa att:
Det är ingen naturlag att det växer igenom asfalt.D Dilato skrev:
Det har jag redan skrivit! Kontraktet gäller alla och ska följa med till nya ägare.tveksamt skrev:
Nej, din granne har ju enligt din egen utsago inte köpt sin fastighet av kommunen.
Nej, du kan som regel inte civilrättsligt avtala fram regler som gäller andra människor än de som sluter avtalet.W Wae skrev:
Med ett stort undantag för avtalsservitut som faktiskt binder nästa ägare av tjänande fastighet till en form av avtal och ibland regler. Men då måste köparen informeras om att det belastade avtalsservitutet finns, t ex genom att säljaren delger det före kontrakt skrivs eller det är inskrivet i fastighetsregistrets allmänna del. Annars gäller det inte mot köparen.