Nej, din granne har ju enligt din egen utsago inte köpt sin fastighet av kommunen.
Din granne är då förstås heller inte bunden av något som stod i kontraktet som en tidigare ägare undertecknade för flera år sedan utan vad som stod i det kontrakt som din nuvarande granne undertecknade.
Vet du vad som stod i det kontraktet?

tveksamt tveksamt skrev:
Man blir ju lite nyfiken på vad @Träbocken mer tycker att det är okej att ägna sig åt på grannens tomt utan lov...
Mörning av Falukorv av tysk typ, typ.

• Haha
Saelen
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden. Ändå säger kvinnan att jag måste ha tillstånd av dom. Jag kommer så klart inte att fråga, men det är ändå obehagligt det hon säger.
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement. Hon ör sjuksköterska!
Det är så tråkigt att få en sån granne efter att jag har bott i huset så länge och aldrig har haft problem med grannarna.
Köp en rökgrill och låt den vara på några timmar utan att du grillar någon mat. Så fort de sitter där är det bara att ”grilla”.

• Gilla
Wae
  • Laddar…
Fairlane
W Wae skrev:
Jag har avslutat denna tråd. De flesta här är totalt okunniga och kommer med oseriösa kommentarer. Tråkigt för dom som visar hur ointelligenta dom är. Tack!
Det är snyggare att skriva:

"Jag hade missuppfattat regelverket och trodde att det krävdes tillstånd från grannarna att placera något som helst inom 4,5 m från fastighetsgräns. Jag har nu förstått att det gäller byggnader, inte bänkar."

Istället tramsar omkring med att du kan regelverket men vägra att hänvisa till det. Du beter dig som ett litet barn som blivit påkommen, vilket rimmar illa med att du trots allt köpt en fastighet för nästan 50 år sen.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
T tmjreviews skrev:
Köp en rökgrill och låt den vara på några timmar utan att du grillar någon mat. Så fort de sitter där är det bara att ”grilla”.
Det tycker du är en lämplig lösning på ett problem där TS är helt ute och cyklar?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
S
Intet Intet skrev:
Mörning av Falukorv av tysk typ, typ.
Från Vaggeryd? 🙃

W Wae skrev:
Inte i detta fall.
Enda fallet i modern tid?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag har avslutat denna tråd. De flesta här är totalt okunniga och kommer med oseriösa kommentarer. Tråkigt för dom som visar hur ointelligenta dom är. Tack!
Ååååhhh, så läskunnig du är! Åååååhhh, så seriöst du bemöter och svarar! Du har SÅN juridisk koll! Du förstår sååå mycket om avtal!

Dementa ungar är det inte varje dag man ser …

50 000 kr om du tar dit kommunen i dina ärenden. Helt seriöst, vi kan skriva ett RIKTIGT avtal om det. Jag överför direkt, samma dag som det är gjort.

W Wae skrev:
Kan du utveckla hur detta skiljer sig - Att du ”avslutat” tråden som alltså inte på något sätt alls avslutats - mot hur du tidigare inte klarade av att vare sig läsa eller svara i den?

Det framstår som ”små” nyansskillnader, för att uttrycka det lite lindrigt …?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Wae skrev:
Naturens lagar har du tydligen ingen aning om. Växterna kommer upp genom det material som går att komma igenom och det är inte genom plastduk.
Du sa det själv!

Din asfalt är sämre än plastduk, precis som jag sa att:
D Dilato skrev:
Du har för dålig asfalt om det växer genom den..
Det är ingen naturlag att det växer igenom asfalt.

Fairlane Fairlane skrev:
Det tycker du är en lämplig lösning på ett problem där TS är helt ute och cyklar?
TS kan ju även försöka få kontakt med kvinnans man, och be honom blinka två gånger ifall han är där ofrivilligt.

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S
Om kvinnans man försöker få TS fru att blinka tror jag vi får ett fall av tics.

tveksamt tveksamt skrev:
Nej, din granne har ju enligt din egen utsago inte köpt sin fastighet av kommunen.
Din granne är då förstås heller inte bunden av något som stod i kontraktet som en tidigare ägare undertecknade för flera år sedan utan vad som stod i det kontrakt som din nuvarande granne undertecknade.
Vet du vad som stod i det kontraktet?
Det har jag redan skrivit! Kontraktet gäller alla och ska följa med till nya ägare.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Wae skrev:
Det har jag redan skrivit! Kontraktet gäller alla och ska följa med till nya ägare.
Nej, du kan som regel inte civilrättsligt avtala fram regler som gäller andra människor än de som sluter avtalet.

Med ett stort undantag för avtalsservitut som faktiskt binder nästa ägare av tjänande fastighet till en form av avtal och ibland regler. Men då måste köparen informeras om att det belastade avtalsservitutet finns, t ex genom att säljaren delger det före kontrakt skrivs eller det är inskrivet i fastighetsregistrets allmänna del. Annars gäller det inte mot köparen.

• Gilla
Flintylaren och 8 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Enda fallet i modern tid?
Fredag kl 22. Onykter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.