tveksamt tveksamt skrev:
Varför då? Det är en bänk vi pratar om, allt annat på grannens fastighet är ju helt irrelevant, så att bara fota bänken/beskära bilden har knappast någon negativ påverkan på något, eller vad missar jag?
Som jag nämnt tidigare har jag redan "dissat" bänken och sagt att jag själv inte heller skulle ha ens funderat på att fråga grannen (eller någon annan).. jag hade ställt bänken där jag ville ha den - på min tomt (och hade jag valt att ställa den delvis på kommunens mark, så hade jag varit medveten om att det kanske kom tillbaka och bet mig i rumpan! Jag hade dock bara brytt mig om vad kommunen gjorde och sa, inte andra grannar.

MEN ang att fotografera in på andras tomter och lägga ut dem officiellt.. det känns inte helt okej! Det hade jag inte velat att någon gjorde på min tomt så att säga.. och när det kommer till andras vett och etikett (kunskaper allmänt) har jag inte alltid så hm goda erfarenheter.. så jag förutsätter att de kanske INTE har hyfs nog att kunna redigera bilder de tagit innan de publicerar dem (eller tänka längre än näsan är lång.. när det kommer till vad de väljer, kanske omedvetet, att publicera).

Kan lätt bli väldigt fel.. även om jag inte ser några problem egentligen med att fota just parkbänken (i denna fråga) och tomtgränsen (utan att visa något runt om eller bakom).

För de som kanske inte är så "internetvana" eller har tillräckliga kunskaper .. så kan de dessutom sätta sig själv i klaveret. Alla menar inte att outa sig själv eller andra.. men lyckas ändå ställa till det för sig själva.

Sen får man alltid välja själv.. (och ta konsekvenserna av det)

Fairlane
G gaidin skrev:
Det ursprungliga kontraktet som TS har kvar, är skrivet så att TS grannar får komma in på TS tomt och underhålla sin fasad.
Den nya grannen kanske inte har skrivit på ett sådant kontrakt och är då inte tvingad att följa det.
Precis så är jag övertygad om att det är. I TS kontrakt står det att man ska ge grannen tillåtelse att underhålla sin fasad. Sen lär det ha stått samma i den första köparen av granntomten också, men om det inte är ett inskrivet servitut och det sen inte förs in i kommande köpekontrakt så ...

Vi kommer nog aldrig få veta exakt skrivelse i TS kontrakt, liksom vi aldrig kommer få en länk till en webbsida där kommunen skrivit att murar och bänkar inte får byggas inom 4,5 m från tomtgräns utan grannens tillåtelse. TS väljer att svara på några frågor, typ "jag tänker inte ta en bild på grannens bänk", men väljer konstant att hoppa över frågor om skrivelser, förmodligen för att hen inser att hen är ute och cyklar, men inte kan erkänna det.

• Gilla
Aser och 3 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag tar inga bilder från grannens bänkar! Jag förväntar mej heller ingen hjälp eftersom du inte verkar veta något om avtal. Hejdå!
Varför utropstecken?
Här försöker flertalet medlemmar på forat hjälpa dig, men du stoppar huvudet i sanden och vägrar envist att ge någon form av återkoppling som kan föra din tråd framåt på ett konstruktivt sätt.
Jag kan förövrigt en hel del om kontrakt då jag hanterat sådant i min yrkesroll under några decennier.
Tyvärr beror dina problem inte på eventuella kontrakt eller inte, utan på något helt annat är jag rädd.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Som jag nämnt tidigare har jag redan "dissat" bänken och sagt att jag själv inte heller skulle ha ens funderat på att fråga grannen (eller någon annan).. jag hade ställt bänken där jag ville ha den - på min tomt (och hade jag valt att ställa den delvis på kommunens mark, så hade jag varit medveten om att det kanske kom tillbaka och bet mig i rumpan! Jag hade dock bara brytt mig om vad kommunen gjorde och sa, inte andra grannar.

MEN ang att fotografera in på andras tomter och lägga ut dem officiellt.. det känns inte helt okej! Det hade jag inte velat att någon gjorde på min tomt så att säga.. och när det kommer till andras vett och etikett (kunskaper allmänt) har jag inte alltid så hm goda erfarenheter.. så jag förutsätter att de kanske INTE har hyfs nog att kunna redigera bilder de tagit innan de publicerar dem (eller tänka längre än näsan är lång.. när det kommer till vad de väljer, kanske omedvetet, att publicera).

Kan lätt bli väldigt fel.. även om jag inte ser några problem egentligen med att fota just parkbänken (i denna fråga) och tomtgränsen (utan att visa något runt om eller bakom).

För de som kanske inte är så "internetvana" eller har tillräckliga kunskaper .. så kan de dessutom sätta sig själv i klaveret. Alla menar inte att outa sig själv eller andra.. men lyckas ändå ställa till det för sig själva.

Sen får man alltid välja själv.. (och ta konsekvenserna av det)
Det kan såklart kännas tråkigt om man inte vill det, men jag har svårt att se att man skulle göra något fel i juridisk mening om man tar en bild på någons gård och lägger ut på nätet. (Jag förutsätter att man inte fotar grannen genom sovrumsfönstret eller liknande.)
Har jag fel i det så får någon gärna upplysa mig, men det är ju inte annat än man kan få med om man passerar på gatan utanför och tar bild på en fågel i ett träd, sitt barn som cyklar eller vad som helst..

Det spelar som sagt ingen roll i det här fallet, TS har uppenbart fel, och heller inget intresse i att erkänna eller visa på vad det är som i hens ögon skulle vara det som är felaktigt.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Inget juridiskt problem att fota en bänk in på någons tomt. Åtminstone om man inte fotar människor som sitter på den.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag har en ny granne som är riktigt elak. Det är kvinnan som är det. Hennes man är nog snäll, men det är hon som bestämmer.
Dom har byggt en sittbänk på tomtgränsen utan att be om mitt tillstånd. Jag borde ju kontakta kommunen, men det tar emot att behöva göra det. Hon hittar på egna regler som att det är en mur osv. Bänken står delvis på kommunens mark och dom räknas ju också som grannar.
Dom har också lagt massor med småsten på gränsen mot min asfalt på uppfarten. Plastduken som har lagts mot asfalten gör att gräs o växter växer upp i asfalten så att den går sönder.
Våra garage står på tomtgränsen, men i köpekontrakten står det att vi har rätt att sköta om byggnaden. Ändå säger kvinnan att jag måste ha tillstånd av dom. Jag kommer så klart inte att fråga, men det är ändå obehagligt det hon säger.
Hon har t o m sagt när jag har protesterat att jag kanske har börjat bli dement. Hon ör sjuksköterska!
Det är så tråkigt att få en sån granne efter att jag har bott i huset så länge och aldrig har haft problem med grannarna.
Hon har ju inte lov att bygga en sittbänk på tomtgränsen utan ditt lov.
Kapa bort plasten.
Men plast mot asfalt har nog inget med att det växer upp i din asfalt.
Måla om garaget utan lov av grannen.
Ingen utom vissa kommuner kan ha åsikter om det är avvikande kulör..

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Träbocken skrev:
Nu är inte sittbänken på fastighetsgränsen mellan TS & grannens fastighet utan på fastighetsgränsen mellan kommunen & grannen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T Träbocken skrev:
Om vi bortser ifrån att det inte ens är mote TS gräns, utan mot kommunens, så är en bänk ungefär lika mycket byggnad som en cykel och det är nog inte någon (kanske möjligen TS) som påstår att man måste ha grannens godkännande för att ställa cykeln närmare än 4,5 meter från tomtgräns.
T Träbocken skrev:
Kapa bort plasten.
Kapa plast på grannens tomt?
T Träbocken skrev:
Men plast mot asfalt har nog inget med att det växer upp i din asfalt.
Så varför ska den kapas?
T Träbocken skrev:
Måla om garaget utan lov av grannen.
Man ska alltså gå in på grannens tomt och ställa sig och måla, utan att få ok från grannen?
T Träbocken skrev:
Ingen utom vissa kommuner kan ha åsikter om det är avvikande kulör..
Vad har kulör med saken att göra?
Det är att TS behöver stå på grannens tomt som är problemet.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man ska alltså gå in på grannens tomt och ställa sig och måla, utan att få ok från grannen?
Man blir ju lite nyfiken på vad @Träbocken mer tycker att det är okej att ägna sig åt på grannens tomt utan lov...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då får du nog förklara bättre för det du påstår låter helt orimligt. Menar du verkligen att Lantmäteriet har
Alfredo Alfredo skrev:
upprättat ditt köpekontrakt?
Alfredo Alfredo skrev:
Då får du nog förklara bättre för det du påstår låter helt orimligt. Menar du verkligen att Lantmäteriet upprättat ditt köpekontrakt
Alfredo Alfredo skrev:
Alfredo Alfredo skrev:
Kära Alfredo! Nej det har jag aldrig skrivit. .Alla i hela området har köpt husen av kommunen och det är detta kontrakt som gäller. Var vänlig och skriv inte mer om detta eftersom du inte ens förstår skriven svemska.

D Dilato skrev:
Grannen råder väl inte över naturens lagar?

Du har för dålig asfalt om det växer genom den...
Naturens lagar har du tydligen ingen aning om. Växterna kommer upp genom det material som går att komma igenom och det är inte genom plastduk.

Vi testar ett nytt grepp: Du har rätt! Grannen har ingen som helst rätt att sätta bänken närmre än 4,5m från tomtgräns. Ring en jurist omgående. Du kan också anlita en firma som lägger om asfalten och be dem fakturera grannarna. Avsluta med att sätta upp lite byggställningar på grannens tomt intill det du vill underhålla - för framtida behov. Det är ju i det närmaste en skyldighet från din sida så att du inte bryter mot ditt eget köpekontrakt.

Väldigt många i det här forumet är så okunniga - men inte du! och det har du bevisat genom att ställa de här frågorna. Det viktigaste med hela den här tråden är att du faktiskt hade rätt hela tiden och att det är dina grannar som är dementa!

• Haha
Niclas Gustafsson och 5 till
  • Laddar…
Gavialen Gavialen skrev:
Vi testar ett nytt grepp: Du har rätt! Grannen har ingen som helst rätt att sätta bänken närmre än 4,5m från tomtgräns. Ring en jurist omgående. Du kan också anlita en firma som lägger om asfalten och be dem fakturera grannarna. Avsluta med att sätta upp lite byggställningar på grannens tomt intill det du vill underhålla - för framtida behov. Det är ju i det närmaste en skyldighet från din sida så att du inte bryter mot ditt eget köpekontrakt.

Väldigt många i det här forumet är så okunniga - men inte du! och det har du bevisat genom att ställa de här frågorna. Det viktigaste med hela den här tråden är att du faktiskt hade rätt hela tiden och att det är dina grannar som är dementa!
Jag har avslutat denna tråd. De flesta här är totalt okunniga och kommer med oseriösa kommentarer. Tråkigt för dom som visar hur ointelligenta dom är. Tack!

• Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Marcus-AA och 7 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
Jag har avslutat denna tråd.
Du kan inte avsluta tråden..

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ännu märkligare vore det om kommunen bara genom att skriva något i ett avtal med en person skulle kunna påverka andra personers rättigheter och skyldigheter...
Tänker att det logiskt sätt borde vara kopplat till någon form av servitut. Annars är det ju en meningslös och vilseledande inskrivning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.