123 321 läst ·
364 svar
123k läst
364 svar
Min nya granne som tar sig friheter och skapar påhittade regler
Ett staket eller bänk är ingen byggnad, men givetvis ska hon hålla bänken på sin tomt.W Wae skrev:Jag följer mitt köpekontrakt och det kan hon inte påverka. Jag tränger mej aldrig på.
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen. Det står i kommunens bestämmelser så det råder inga tvivel om det. Jag har bortsett från det, men när jag förstår att dessa människor tycker sig kunna göra precis vad dom vill utan att informera så förstår jag att så här kan det inte få fortsätta. Hänsyn och empati är en bristvara nuförtiden.
W Wae skrev:Jag följer mitt köpekontrakt och det kan hon inte påverka. Jag tränger mej aldrig på.
För att bygga närmare än 4,5 meter måste man ha skriftligt tillstånd av grannen. Det står i kommunens bestämmelser så det råder inga tvivel om det. Jag har bortsett från det, men när jag förstår att dessa människor tycker sig kunna göra precis vad dom vill utan att informera så förstår jag att så här kan det inte få fortsätta. Hänsyn och empati är en bristvara nuförtiden.
Som sagt, undersök möjligheten att få det inskrivet som servitut (om det inte går som avtalsservitut kanslke det kan gå som officialservitut men det senare kan bli dyrt), möjligen kan det finnas bestämmelser i detaljplan, vet ej om det skulle kunna läggas till där i efterhand. Avtal mellan två fastighetsägare måste i princip skrivas in för att bli "avtal mellan två fastigheter" dvs avtalservitut och därrmed gälla även efter ägarbyten.W Wae skrev:Jag har köpt huset av kommunen som alla andra i området. Jag behöver inget skriftligt kontakt av grannen eftersom alla hus har samma kontrakt som säger att man får sköta sin byggnad. Det är ett stort bostadsområde med flera hundra hus och samma regler gäller för alla. Ingen knäpp inflyttare kan ändra på detta.
Det gjorde jag inte men det försa svaret från en googling kom från deras AI. Det var ju inte riktigt så att manspleinaren tog en invändning. Troligen inte ens en invändning från en jurist. Jag citerade helt enkelt bara texten från Gemini.TRJBerg skrev:
Fattar du eller skall jag förklara mer?
Jag skulle inte kalla mig för en översittare, och det skulle knappast de som känner mig göra heller. Jag såg bara humorn i ditt sätt att uttrycka dig.Slottsbäcksväktarn skrev:
Men däremot skulle nog fler än jag reagera, och kanske tänka på ordet ”översittare”, när någon uttrycker sig som ”Fattar du eller skall jag förklara mer?”
Kan du SNÄLLA lägga upp bild eller förklara tydligare hur det faktiskt ser ut? Är din asfalt vid tomtgränsen? Har de lagt plast upp på din asfalt över tomtgränsen? De får ju lägga hur mycket plast de vill så länge det är på deras egen tomt.W Wae skrev:
Vill gärna veta vad det är för bänk också? Jag får mycket väl bygga en bänk eller köpa en färdig och ställa på min tomtgräns så är väldigt nyfiken på vad du tror det är gör bygge som kräver ditt samtycke för att stå där. Behöver man ett samtycke för att ställa en solstol 2 meter från gränsen tycker du?
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Renoveringsnovis
· Sigtuna
· 7 inlägg
Jag tror wae trollar er
Kommunen sprider ut 30% saltvatten dvs mättad lösning på alla trottoarer vintertid för att hålla snörent för vyklisterna vägverket spridet tusentals ton salt på vägarna, mycket hamnar i trödgårdskanter, åkerjanter mm men det är tillåtet. Salta din asfalt om du vill Danderyds stad saltar fridkt liksom Stockholms stad och många andra.Demmpa skrev:
Man behöver skilja på de olika användningsområdena som;S Sinuhe skrev:Kommunen sprider ut 30% saltvatten dvs mättad lösning på alla trottoarer vintertid för att hålla snörent för vyklisterna vägverket spridet tusentals ton salt på vägarna, mycket hamnar i trödgårdskanter, åkerjanter mm men det är tillåtet. Salta din asfalt om du vill Danderyds stad saltar fridkt liksom Stockholms stad och många andra.
- ogräsbekämpning
- halkbekämpning
- dammbildning
Jag med andra vill gärna se en bild på bänken.
Kan tänka mig att en radhustomt inte är särskilt stor så det kanse inte blir mycket plats kvar att utnytytja om man alltid måste ha skriftliga tilstånd för utemöbler och annat som råkar hamna närmare än 4,5meter från tomtgränsen.
Det krävs två för att bråka och någon måste våga ta ta första steget mot fred.
Så, mitt förslag
Sätt ett bord och en stol på din sida och bjud på fika över tomtgränsen.
Funkar det inte så se till att skaffa en underhållsfri fasad och sök bygglov för ett plank så du slipper se och umgås med dem.
Kan tänka mig att en radhustomt inte är särskilt stor så det kanse inte blir mycket plats kvar att utnytytja om man alltid måste ha skriftliga tilstånd för utemöbler och annat som råkar hamna närmare än 4,5meter från tomtgränsen.
Så, mitt förslag
Funkar det inte så se till att skaffa en underhållsfri fasad och sök bygglov för ett plank så du slipper se och umgås med dem.
Demmpa skrev:
På vilken tomtgräns?
Mellan grannens & kommunens?
Mellan din & grannen
Demmpa skrev:
Det borde vara grannens problem, men det har blivit mitt.Demmpa skrev:
Det är inte radhus.Herr hatt skrev:
Jag med andra vill gärna se en bild på bänken.
Så, mitt förslag