P
mickesundström skrev:
Jag läser vad du skriver men dagliga resor ersätter mellan hem och jobb står helt solklart i vårat avtal det är just dagliga resor reseersättning kan du få om du går/cyklar åker mc eller egen bil till jobbet och jobbet är arbetsplatsen inte kontoret , resor i tjänsten startar jag hemifrån när jag börjar och åker på arbetstid och till en helt annan milersättning resor i tjänst är betydligt mer , var 55/mil men är högre nu
Det är liksom inget nytt resor i tjänst är mellan jobb /hämtning material osv till/från jobb är dagliga resor att du blandar in kontor som inte har nåt med såna resor alls blir bara konstigt , över 2km till jobbet har vi enligt senaste byggavtalet reseersättning från hemmet till jobbet. Nej du har också rätt i att det är ingen idé att diskutera här nåt som i dina ögon är fel men som står klart och tydligt i vårat avtal att vi har så jag släpper det här nu - att vi har resor ersatta med en symbolisk summa verkar ju vara en nagel i ögat men firmabilar är både mycket dyrare för kund och inte så vanligt förekommande
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ingen aning om varför du tjötar om något avtal som just DU har med DIN arbetsgivare, i en tråd där någon annan vill diskutera det som rör en sak mellan ett företag och en konsument.

Det ena finns i konsumenttjänstlagen, det du verkar vilja diskutera finns väl kanske i någon helt annan lag och/eller kollektivavtal.
Kan du reda ut för mig vad detta rör trådens ämne?
Det rör inte trådens ämne men jag fick ju en besserwisser som vet bättre på mig ,är inte mellan mig och min arbetsgivare utan byggavtalet och vi är några fler som går under det .
Var därför jag skrev jag släpper det så att det inte hakar upp tråden 👋syns inte mer

mickesundström skrev:
Det rör inte trådens ämne men jag fick ju en besserwisser som vet bättre på mig ,är inte mellan mig och min arbetsgivare utan byggavtalet och vi är några fler som går under det .
Var därför jag skrev jag släpper det så att det inte hakar upp tråden 👋syns inte mer
Byggavtalet reglerar just villkoren mellan dig och din arbetsgivare.
Att det är många som går under det avtalet påverkar ju inte det faktumet och än mindre påverkar det avtal mellan konsumenten och företaget.

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
S
M mollson skrev:
Det är precis så du ska göra för att aldrig mer få ngn hjälp 🤗
Enda som händer är att man får anlita någon annan....
Verkar som oerhört få bolag har pengar i kassan nu när räntorna börjar bli normala.
Några höjningar till så har vi en normal ränta och det är BRA!!!

Sen får man väl göra skiten själv i värsta fall, ingen raketforskning men oändligt tråkigt....

FredrikR FredrikR skrev:
Men, äter man matlådan och hinner till Ahlsells eller bygghandeln på 30 min...? 🤔
Eller tar man det ihop med materialkompletteringen före 8:45?
🙂
Du har ju knappast ett iordningställt lunchrum.på plats så då kan man äta på Ahlsell...

M mollson skrev:
Du har ju knappast ett iordningställt lunchrum.på plats så då kan man äta på Ahlsell...
Iordningställt lunchrum...?
Men visst, hinner du till Ahlsell, värma mat och äta där och tillbaka till bygget på 30min så. 👌

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Följer gärna upp hur det går! Du bidrar till att rensa upp i branschen. De seriösa aktörerna borde inte ha något att invända. Lurendrejarna ger ju branschen ett dåligt rykte. Lycka till! Du kommer sedan att få stor hjälp av ARN.
Biter inte eventuella rekommendationer från ARN på entreprenören så kostar en stämningsansökan hos tingsrätten inte så många hundralappar https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-tvistemal-i-tingsratten/

I och med att du bestrider fakturan så har du skapat en tvist, efter det brukar det gå att använda sig av den vanliga hemförsäkringen för att få hjälp med kostnaderna.
Ring och kolla med ditt försäkringsbolag.

• Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Jag läser vad du skriver men dagliga resor ersätter mellan hem och jobb står helt solklart i vårat avtal det är just dagliga resor reseersättning kan du få om du går/cyklar åker mc eller egen bil till jobbet och jobbet är arbetsplatsen inte kontoret , resor i tjänsten startar jag hemifrån när jag börjar och åker på arbetstid och till en helt annan milersättning resor i tjänst är betydligt mer , var 55/mil men är högre nu
Det är liksom inget nytt resor i tjänst är mellan jobb /hämtning material osv till/från jobb är dagliga resor att du blandar in kontor som inte har nåt med såna resor alls blir bara konstigt , över 2km till jobbet har vi enligt senaste byggavtalet reseersättning från hemmet till jobbet
Släpper det här för det är inget att lägga energi på
Men nu blandar du fortfarande ihop saker och vad som diskuteras i tråden.

Först, jag har förtydligat i ett annat inlägg med vad jag avsåg med kontor och det är tjänstgöringsplats eller tjänsteställe som är mer korrekt. Kanske inte var tydligt nog, men tjänstgöringsplats och kontor är alltså ibland samma sak, och ibland inte.

Att den skattefria ersättningen som du får för att köra privat bil är 25:- är ingenting som fick fack är involverat i. Det är lagstiftning, och igen, det finns inget kollektivavtal som kan diktera att den skattefria ersättningen är större. Missade dock höjningen i mitt första inlägg och skrev 18,50 - troligen på grund av allmän förvirring.

Varje gång du för mer än de 25:- / mil skattar du för detta.

Du får vanligtvis inte ersättning för att köra från ditt hem till ditt tjänstgöringsställe (det finns undantag!), däremot kan som jag har skrivit ditt tjänstgöringsställe i vissa fall anses vara ditt hem. Detta är exempelvis om man är egenföretagare, eller, om man som du troligen gör, att ditt "arbete pågår en begränsad tid på varje plats". Då räknas alltså ditt hem som tjänstgöringsplats.

Igen, detta är ingenting som ditt kollektivavtal har hittat på, utan det är så lagen ser ut.
Har du tjänstebil eller förmånsbil gäller helt andra förutsättningar.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mollson skrev:
Det är precis så du ska göra för att aldrig mer få ngn hjälp 🤗
Vadå hjälp? :thinking:

Han har köpt en tjänst. Och som vanligt när man köper något så finns det förutom moral och vanligt hyfs även lagar som omgärdar ett sådant köp.

Jag hjälper inte mina kunder.
Jag säljer min kropp och hjärna till dom, i konkurrens med andra som också säljer tjänst.
Och jag förstår att mina kunder vill lika lite bli lurade, eller känna sig lurade, som jag vill, när jag själv köper tjänst.

• Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.