96 557 läst ·
337 svar
97k läst
337 svar
Milersättning och allmänt trilskandes hantverkare
Kanske att du har kickback från elbutik.se? Som kund så tar man väl reda på vad saker kostar innan man handlar? För övrigt så har inte en kund med anlitat företags fakturor att göra, det är en affärsuppgörelse mellan två två andra aktörer. Den enda gången det görs är vid vissa ätor och då är entreprenörens påslag reglerat i kontraktet.Fairlane skrev:
Om man baserar sina priser på sitt faktiska inköpspris istället för bruttoprislist så fungerar det även med de fåtal saker man inte får rabatt på, vad det nu är för varor.
Jag klagade till exempel på en elfirma som drog all el till ett kök och fakturerade enligt bruttoprislista från Ahlsell, vilket var cirka 4 ggr mer än samma varor från elbutik. Andra elektriker i den tråden plockade ihop samma varor hos sina grossister och fick ungefär samma pris som jag fick hos elbutik. De flesta tyckte att firman gjort fel, sen finns det ju alltid någon som ska försvara företagets beteende och priser i alla lägen.
Tycker du att det var fel av oss som kritiserade företaget, efter att fått se fakturan? Vi hade ju aldrig träffat de så då får vi väl inte ha en åsikt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag har ingen kickback på Elbutik nej, varför skulle jag ha det?E Eloffen skrev:Kanske att du har kickback från elbutik.se? Som kund så tar man väl reda på vad saker kostar innan man handlar? För övrigt så har inte en kund med anlitat företags fakturor att göra, det är en affärsuppgörelse mellan två två andra aktörer. Den enda gången det görs är vid vissa ätor och då är entreprenörens påslag reglerat i kontraktet.
Hur ska en kund som vill ha Ett kök renoverat kunna ta reda på vad det kostar innan för eldelen, om det man inte kommer överens om ett fast pris för allt?
Hur många kunder vet vad en FK (eller FQ) är? Ska de ens behöva veta det för att kunna köpa en tjänst av en elektriker utan att bli lurad?
Du låter som en hantverkare av sort "kunden frågade inte perfekt, nu jävlar ska jag ta betalt". FQ 1,5 mm för 12 kr metern och 500 kr för ett Elko RS 2-vägsuttag låter rimligt?
Som tur är har inte de hantverkare jag anlitat resonerat så.
Vad gäller om kunden har med företagets fakturor att göra så nej, generellt inte, men om man kommit överens om inköpspris plus X procent så hamnar det i ett annat läge.
nej så är det men åker du runt med verktyg och släpkärra i privat bil som jag ?Mikael_L skrev:
Kört runt i mina egna bilar sen -94 och ofta med kärra och det vette fan om nån Ica anställd eller kontorsnisse åker runt med verktyg/skräp/släp till egen bil ? Mina bilar som jag betalar allt på ser ut som skit inuti jämnt tack vare det så det är olika förutsättningar .
Sen har jag just nu 7mil till jobbet enkel väg men inte sällan 35-40mil och även där olika förutsättningar men jag ska ändå vara där 06.45 så ser inget orimligt i att kunden drabbas av mina resor i egen bil men tar gärna din om du erbjuder 😀
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Poängen är att det inte är rätt att fakturera kunden från hemmet (undantag finns förstås, men normalt är det inte så). Säg att jag anlitar det lokala rörmokarföretaget här i närheten, de har lokal säg 3 km bort. Om det nu är så att du råkar vara anställd där och skickas på det uppdraget så är det en fråga mellan dig och företaget att du ska få ersättning för din resa på 2*30 mil. Jag som kund tänker inte betala 60 mils ersättning när min granne som också arbetar där lika gärna skulle kunna göra jobbet. Jag som kund ska ju inte behöva veta vara alla företagets anställda bor etc.mickesundström skrev:nej så är det men åker du runt med verktyg och släpkärra i privat bil som jag ?
Kört runt i mina egna bilar sen -94 och ofta med kärra och det vette fan om nån Ica anställd eller kontorsnisse åker runt med verktyg/skräp/släp till egen bil ? Mina bilar som jag betalar allt på ser ut som skit inuti jämnt tack vare det så det är olika förutsättningar .
Sen har jag just nu 7mil till jobbet enkel väg men inte sällan 35-40mil och även där olika förutsättningar men jag ska ändå vara där 06.45 så ser inget orimligt i att kunden drabbas av mina resor i egen bil men tar gärna din om du erbjuder 😀
S sin skrev:Lite märkligt, att ersättning för bil beror på var du bor.
Hur skulle du reagera om du gick på ICA och köpte en liter mjölk och det kom en reseersättning för kassörskan på 12kr på kvittot?
Dessa kostnader ska ju utgå med en fast summa och inget annat och helst också vara inbakade i timdebiteringen. Sen av knäppa skatteregler så förstår jag att de redovisas separat, men kostnaden kan ju inte bero på om det är Pelle med 2 mil till mitt hus som kommer eller Lisa med 2km. Avståndet från snickarens bostad är inget som jag styr över och därmed inte heller bör debiteras för.
Ja byggnads harAndersPS skrev:
ja byggavtalet har det inbakat och jag har alltid haft egen bil så jag vet inte varför jag ska vara rädd för Skatteverket .AndersPS skrev:
det uppges ju t.om i deklarationen specat vad jag haft i dagliga resor eller traktamente från mitt företag så det är inte hemligt direkt
Ja gå till närmsta granne är väl ett alternativ och fråga om han har hammare och spik , snickaren har ju olika långt till alla och ett företag har ju fler anställda än en oftast så då får du ju verkligen söka i kvarteret för jag åker runt i egen bil och åker ju ogärna runt med verktyg/skit och byggmaterial till dig på släpkärra på min egen bekostnadS sin skrev:Lite märkligt, att ersättning för bil beror på var du bor.
Hur skulle du reagera om du gick på ICA och köpte en liter mjölk och det kom en reseersättning för kassörskan på 12kr på kvittot?
Dessa kostnader ska ju utgå med en fast summa och inget annat och helst också vara inbakade i timdebiteringen. Sen av knäppa skatteregler så förstår jag att de redovisas separat, men kostnaden kan ju inte bero på om det är Pelle med 2 mil till mitt hus som kommer eller Lisa med 2km. Avståndet från snickarens bostad är inget som jag styr över och därmed inte heller bör debiteras för.
Nej ibland kan det bli snett det där , blev drabbad av det själv i badrummet .Fairlane skrev:
Poängen är att det inte är rätt att fakturera kunden från hemmet (undantag finns förstås, men normalt är det inte så). Säg att jag anlitar det lokala rörmokarföretaget här i närheten, de har lokal säg 3 km bort. Om det nu är så att du råkar vara anställd där och skickas på det uppdraget så är det en fråga mellan dig och företaget att du ska få ersättning för din resa på 2*30 mil. Jag som kund tänker inte betala 60 mils ersättning när min granne som också arbetar där lika gärna skulle kunna göra jobbet. Jag som kund ska ju inte behöva veta vara alla företagets anställda bor etc.
Oftast har ju firmor fler anställda och då tar dom den som får tid/blir klar med sitt oavsett vart den bor i förhållande till kunden om du inte vill vänta och har sagt specifikt att du vill ha det så
Du som har den här för oss andra rätt ovanliga avtalslösningen med din arbetsgivare. Hur funkar det om du vill flytta längre bort, t ex 20 mil bort från din nuvarande bostad? Ställer arbetsgivaren upp på det och att betala för din nu längre pendling så länge som du har orken att dyka upp 06:45? Räknas din arbetstid från att du startar bilen hemma på uppfarten eller från 06:45 när du förväntas anlända till arbetsplatsen?mickesundström skrev:nej så är det men åker du runt med verktyg och släpkärra i privat bil som jag ?
Redigerat:
Precis och kunden behöver inte bry sig, då debiteringen blir från företaget till kunden. Dvs inte olika beroende på vem som företaget väljer att skicka ut.mickesundström skrev:
Jag ska vara på arbetsplatsen 06.45 restid har jag aldrig haft , vi har jobb i Gävle , Dalarna ,Småland ,västra Götaland , Skellefteå , Sundsvall bland annat så min arbetsgivare är nog mer glad om vi åker till dom ställena för det är inte ofta jag har förmånen att komma komma hem en eftermiddag utan får ligga borta fyra dagar , byggbranschen har alltid varit antingen sånt eller att man går på service men mina chefer är vana att vi åker långt för jag bor i Värmland självClaes Sörmland skrev:
Du som har den här för oss andra rätt ovanliga avtalslösningen med din arbetsgivare. Hur funkar det om du vill flytta längre bort, t ex 20 mil bort från din nuvarande bostad? Ställer arbetsgivaren upp på det och att betala för din nu längre pendling så länge som du har orken att dyka upp 06:45? Räknas din arbetstid från att du startar bilen hemma på uppfarten eller från 06:45 när du förväntas anlända till arbetsplatsen?
Ja men en snickare utgår från hemmet inte företaget jag har aldrig utgått från nåt kontor utan ska vara på plats 06.45 så dom kan inte fakturera sånt lika om du inte är sambo med chefen och bor på firman vilket inte många gör 😀Dowser4711 skrev:
Förstår jag rätt?mickesundström skrev:Jag ska vara på arbetsplatsen 06.45 restid har jag aldrig haft , vi har jobb i Gävle , Dalarna ,Småland ,västra Götaland , Skellefteå , Sundsvall bland annat så min arbetsgivare är nog mer glad om vi åker till dom ställena för det är inte ofta jag har förmånen att komma komma hem en eftermiddag utan får ligga borta fyra dagar , byggbranschen har alltid varit antingen sånt eller att man går på service men mina chefer är vana att vi åker långt för jag bor i Värmland själv
Du har arbetstid från 06:45 på olika ställen och vad du gör innan är din fritid och hur du tar dig till arbetsplatsen är ditt problem. Men du får milersättning för att du använder din privata bil för företagets verktyg samt för att transportera dig själv till de varierande arbetsplatserna?
Vad är det som gör din snickarkompetens så unik att kunden är villig att betala dessa långresor?mickesundström skrev:Jag ska vara på arbetsplatsen 06.45 restid har jag aldrig haft , vi har jobb i Gävle , Dalarna ,Småland ,västra Götaland , Skellefteå , Sundsvall bland annat så min arbetsgivare är nog mer glad om vi åker till dom ställena för det är inte ofta jag har förmånen att komma komma hem en eftermiddag utan får ligga borta fyra dagar , byggbranschen har alltid varit antingen sånt eller att man går på service men mina chefer är vana att vi åker långt för jag bor i Värmland själv
Reglerna har delvis ändrats,plåtrickard skrev:
Det spelar inte så stor roll, skatteverkets regler är ganska tydliga. Med väldigt tydliga ”knep” för att komma runt det. Men säg att du bor i Malmö, utför ett jobb i Göteborg och har ditt kontor i Stockholm, då är det korrekta om du kör en egen privat bil:mickesundström skrev:nej så är det men åker du runt med verktyg och släpkärra i privat bil som jag ?
Personlig resa till kontoret i Stockholm, betalas av dig privat och du får avdrag via deklarationen.
Kunden betalar resan från kontoret till Göteborg. Du får ersättning med 18,50 per mil. Ytterligare reseersättning skattas.
Skulle du i fallet ovan få ersättning från arbetsgivaren mellan hemmet och Stockholm ska du förmånsbeskattas på denna, på samma sätt som den anställda på Ica.
Skulle du däremot vara egenföretagare och ha kontoret hemma gäller annat. Likaså om du har enskild firma. Etc etc.