96 557 läst ·
337 svar
97k läst
337 svar
Milersättning och allmänt trilskandes hantverkare
Ja det får jag annars hade jag varken åkt dit eller haft verktyg i bilen ,blev höjt lite i år reseersättningen från 18.50 till 25kr per mil slår du ut service/däck/försäkring/bränsle/slitage och att bilen du äger själv ser ut som skit inne jämnt och att du ofta har kärra hängande på dragkroken så hade jag hellre stått vid en maskin på en industri om den inte funnits är ju dessutom fritiden jag åker på inte arbetstid.Claes Sörmland skrev:
Förstår jag rätt?
Du har arbetstid från 06:45 på olika ställen och vad du gör innan är din fritid och hur du tar dig till arbetsplatsen är ditt problem. Men du får milersättning för att du använder din privata bil för företagets verktyg samt för att transportera dig själv till de varierande arbetsplatserna?
Ja hur jag tar mig till arbetsplatsen är mitt problem och min fritid jag åker bort men så är det jobb finns inte alltid nära och byggen ser man alltid start och slut på -åker bort mycket fritid jämnt.
lite grann såna här diskussioner som gör att jag inte jobbar mot privatpersoner heller för det är ingen förmån att åka och sköta sig och sen få gnäll om att man åkt till folk -ska man flytta in i grannstugan så är det nära dig men långt till nästa jobb har alltid varit så och kommer förbli
Reseersättningen får fortfarande bara utgå från din tjänstgöringsplats som det väl egentligen heter. Med undantag enligt ovan.mickesundström skrev:
Det finns inget kollektivavtal i världen som gäller före lagen.
Ja nu är jag ingen lagtextläsare men 18.50 milen mellan hem och jobb har vi alltid haft höjt till i maj i år till 25kr milen vi utgår ju från hemmet till jobbet och inget annat .AndersPS skrev:
Reglerna har delvis ändrats,
Det spelar inte så stor roll, skatteverkets regler är ganska tydliga. Med väldigt tydliga ”knep” för att komma runt det. Men säg att du bor i Malmö, utför ett jobb i Göteborg och har ditt kontor i Stockholm, då är det korrekta om du kör en egen privat bil:
Personlig resa till kontoret i Stockholm, betalas av dig privat och du får avdrag via deklarationen.
Kunden betalar resan från kontoret till Göteborg. Du får ersättning med 18,50 per mil. Ytterligare reseersättning skattas.
Skulle du i fallet ovan få ersättning från arbetsgivaren mellan hemmet och Stockholm ska du förmånsbeskattas på denna, på samma sätt som den anställda på Ica.
Skulle du däremot vara egenföretagare och ha kontoret hemma gäller annat. Likaså om du har enskild firma. Etc etc.
vart kontoret är spelar ingen roll i sammanhanget för det är faktiska resor det ersätter en del av mellan boende och arbetsplats utgår aldrig från kontoret som elektriker och rörmokare ofta gör
Redigerat av moderator:
Firman har hela Sverige som arbetsområde inte indelat i regioner som andra firmor , sen är det väl till viss del så att det kollas på så att man helst håller sig inom 20mil från hemorten men det går inte alltid .D Dilato skrev:
Om du kör en privat bil som du säger får du reseersättning enligt ovan, men det gäller för tjänsteresor. Inte privata resor, och om din tjänstgöringsplats är ditt hem är det också ditt ”kontor”. Annars är det troligen ett tveksamt upplägg som jag inte skulle ”skryta om” på ett publikt forum.mickesundström skrev:Ja nu är jag ingen lagtextläsare men 18.50 milen mellan hem och jobb har vi alltid haft höjt till i maj i år till 25kr milen vi utgår ju från hemmet till jobbet och inget annat .
vart kontoret är spelar ingen roll i sammanhanget för det är faktiska resor det ersätter en del av mellan boende och arbetsplats utgår aldrig från kontoret som elektriker och rörmokare ofta gör
Det är väl inte privatresor att åka till jobbet ? Känns som att du är långt över mitt huvud i diskussionen där för det är mellan vår bostad och jobb vi får reseersättning står klart och tydligt i vårat avtal som är godkänt av Sveriges byggindustrier och byggnadsAndersPS skrev:
Från hem till kontor eller från kontor till arbetsplats är väl ingen vits med om du inte håller på med byggservice i firmabil och utgår från ett kontor
Helt ok att utgå hemifrån ut till arbetsplats 👍i en servicebil som betalas av arbets givarenmickesundström skrev:Det är väl inte privatresor att åka till jobbet ? Känns som att du är långt över mitt huvud i diskussionen där för det är mellan vår bostad och jobb vi får reseersättning står klart och tydligt i vårat avtal som är godkänt av Sveriges byggindustrier och byggnads
Från hem till kontor eller från kontor till arbetsplats är väl ingen vits med om du inte håller på med byggservice i firmabil och utgår från ett
Att åka från sitt hem till sin tjänstgöringsplats är en privat resa. Att köra från sin tjänstgöringsplats till den plats där arbetet utförs är en tjänsteresa.mickesundström skrev:Det är väl inte privatresor att åka till jobbet ? Känns som att du är långt över mitt huvud i diskussionen där för det är mellan vår bostad och jobb vi får reseersättning står klart och tydligt i vårat avtal som är godkänt av Sveriges byggindustrier och byggnads
Från hem till kontor eller från kontor till arbetsplats är väl ingen vits med om du inte håller på med byggservice i firmabil och utgår från ett kontor
Det finns viss undantag, bland annat de som nämnts i tråden. Det kan säkerligen finnas fler, men reglerna är väldigt strikta och det är först på senare tid som detta börjat uppmärksammas - ställ inga frågor som du inte vill så svar på skulle mitt tips vara.
Det stämmer, men nu handlade det om en privat bil som @mickesundström reste i.V Villaägarenr1 skrev:
Och det är helt okej om det är en servicebil som ägs och betalas av företaget och INTE körs exempelvis till kontoret eller, om jag minns det rätt, ens till handlaren. Inte mitt område, men visst måste det vara direkt till platsen för ditt uppdrag? Bilen får inte köras en enda meter privat, om du stannar på Ica på vägen hem, då gäller inte upplägget längre.
Dagliga resor är väl just mellan hem och arbete det är inte tjänsteresor,tjänsteresor är i arbetet .AndersPS skrev:
Att åka från sitt hem till sin tjänstgöringsplats är en privat resa. Att köra från sin tjänstgöringsplats till den plats där arbetet utförs är en tjänsteresa.
Det finns viss undantag, bland annat de som nämnts i tråden. Det kan säkerligen finnas fler, men reglerna är väldigt strikta och det är först på senare tid som detta börjat uppmärksammas - ställ inga frågor som du inte vill så svar på skulle mitt tips vara.
Står separat på våra deklarationsuppgifter till Skatteverket vad som är resor i tjänst respektive dagliga resor enligt schablon så det är inget som mörkas med plus adress till och från på allt .
Med all respekt så litar jag mer på våra tre löneadministratörer som jobbar heltid med sånt här i det här fallet för dom är petiga på allt med löner/resor/tjänsteresor/traktamenten osv
Vi hade representanter från Skatteverket med på ett möte om sånt för ett par år sen om vad som gällde i olika situationer och vid traktamente/avdrag för veckoresan/dubbel bosättning och sånt .
Klart jag ställer frågor om det inte stämmer med infon jag fått därifrån men jag litar på att dom har koll
Mitt jobb börjar när jag sätter mig i bilen hemma, kunderna vill inte betala från kontoret 45 mil bort, och jag får inte åka i firmabilen utanför arbetstid.
Det finns som sagt massa olika avtal/varianter, och som inte är jämförbara, framförallt inte med en fast arbetsplats.
Det finns som sagt massa olika avtal/varianter, och som inte är jämförbara, framförallt inte med en fast arbetsplats.
Tror nog du är ute på hal is , klart man får köra vart man vill i egen bil jag skriver väl inte milersättning för en tur till Ica på vägen hem från jobb utan just sträckan jobb hem , kollas av våra ansvariga också åker jag o handlar så gör jag väl det som alla andra liksom hämtar barn det är inte svårt med datorns hjälp att få exakta avstånd om man är osäkerAndersPS skrev:
Det stämmer, men nu handlade det om en privat bil som @mickesundström reste i.
Och det är helt okej om det är en servicebil som ägs och betalas av företaget och INTE körs exempelvis till kontoret eller, om jag minns det rätt, ens till handlaren. Inte mitt område, men visst måste det vara direkt till platsen för ditt uppdrag? Bilen får inte köras en enda meter privat, om du stannar på Ica på vägen hem, då gäller inte upplägget längre.
Då svarar man att det blir jättebra eftersom det blir lägre milkostnad för mig att betala.Fairlane skrev:
Vissa nyttjar det väldigt effektivt, bokar upp ett antal kunder samma dag i ett område och låter samtliga betala tur/retur till firman 5 mil bort, dvs samtliga får betala för 10 mil istället för att de delar på 10 (eller kanske 11) mil plus att samtliga betalar för 1½ timme i bil. Ren vinst. Inte fel att göra så juridiskt, men lite fult, särskilt om man säger "skulle vi kunna ta det på torsdag nästa vecka då jag ändå ska besöka din granne". Det är ju rimligt att man då som kund tänker att resekostnaden blir lite lägre.
Det förutsätter förstås att man har klart för sig hur firman avser att debitera olika delmoment, vilket man inte alltid kan veta i förväg om man inte frågar, och det är kanske inte det första man frågar om när man har ett problem att lösa som behöver en hantverkare.
Att begära en offert minskar mycket strul.
Samma här, men jag brukar be om en offert innan beställning. Det rensar bort en del som jag antagligen inte vill anlita.S SueCia skrev:
Hantverkare som jag känner (antingen genom att de har gjort ett bra jobb tidigare, eller via någon bekants vitsord) kan jag tänka mig att anlita utan offert om det inte handlar om ett stort jobb.
För småjobb ber jag bara om en kostnadsuppskattning. Vid det senaste småjobbet blev det billigare än den muntliga kostnadsuppskattningen.
Jag har ännu inte anlitat en otrevlig hantverkare, men jag har valt bort flera som inte verkade helt seriösa.