Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
De flesta löntagare står själv för sin resa till jobbet.
Det finns ingen sjuksköterska, affärsbiträde på ICA, kontorsråtta eller lärare som får sina resor till jobbet betalda.
Bygg är ett av få undantag som får betalt för att åka till jobbet utanför arbetstiden. Men givetvis finns det ett regelverk för detta.

Gäller dock inte personal som utgår från samma ställe varje dag. Tex om du kör service och utgår från företagets lokaler varje dag. Men många företag betalar ut ersättning för resa till företaget endå helt felaktigt som en "förmån". Dock kan detta straffa sig hårt vid kontroll av skatteverket.

Går man på byggen så utgår man från sin hemadress, således får man då ersättning från hemmet. Detta är skattemässigt korrekt. Ersättningen är idag 25:- skattefritt per mil.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Bygg är ett av få undantag som får betalt för att åka till jobbet utanför arbetstiden. Men givetvis finns det ett regelverk för detta.

Gäller dock inte personal som utgår från samma ställe varje dag. Tex om du kör service och utgår från företagets lokaler varje dag. Men många företag betalar ut ersättning för resa till företaget endå helt felaktigt som en "förmån". Dock kan detta straffa sig hårt vid kontroll av skatteverket.

Går man på byggen så utgår man från sin hemadress, således får man då ersättning från hemmet. Detta är skattemässigt korrekt. Ersättningen är idag 25:- skattefritt per mil.
Jo, det finns en del undantag.
Det gäller de som inte åker till ett fast arbetsställe, och gränsen där är väl kanske aningens flytande, alltså inte helt entydigt klar och tydlig.
Resande försäljare som åker direkt till olika kunder varje morgon och andra i liknande sits får åka med företagets bil direkt till arbetet utan att betala förmånsskatt.

Så det är alltså möjligheten att använda företagets bil från hemmet till sitt arbete utan att betala förmånsskatt det handlar om.

Vidare kan företag betala ut olika ersättningar till sina anställda, t.ex för resa till arbetet, resa med egen bil i tjänsten osv. En del ersättningar är skattepliktiga, en del skattefria.

Inget av detta har dock med kundrelationen att göra, utan det gäller olika ersättningar och skatter där företaget, den anställde och skatteverket är parter.

• Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, det finns en del undantag.
Det gäller de som inte åker till ett fast arbetsställe, och gränsen där är väl kanske aningens flytande, alltså inte helt entydigt klar och tydlig.
Resande försäljare som åker direkt till olika kunder varje morgon och andra i liknande sits får åka med företagets bil direkt till arbetet utan att betala förmånsskatt.

Så det är alltså möjligheten att använda företagets bil från hemmet till sitt arbete utan att betala förmånsskatt det handlar om.

Vidare kan företag betala ut olika ersättningar till sina anställda, t.ex för resa till arbetet, resa med egen bil i tjänsten osv. En del ersättningar är skattepliktiga, en del skattefria.

Inget av detta har dock med kundrelationen att göra, utan det gäller olika ersättningar och skatter där företaget, den anställde och skatteverket är parter.
Precis, det är en del av lönekostnaden och är med andra ord en del av timpriset. Precis lika lite som kunden är inblandad i att sätta lönen eller betala separat för semesterersättning ska man inte betala för resor mellan hem och företag för ett normalt hantverkaruppdrag. (Visst kan det finnas undantag, låt säga att hantverkaren bor väldigt nära kund och det är ett långt uppdrag, eller om kund av någon orsak vill att en specifik hantverkare ska åka på tider som medför påtagliga extra kostnader, men det är ju i så fall en förhandlingsfråga från gång till gång.)

• Gilla
mrmlz och 4 till
  • Laddar…
Mårtenhingst skrev:
Ja det kan man väl göra också. Men tänk om du börjar 06:45 ska du jobba med kroppen utan en rast till lunch tänker du?

I byggbranschen äter majoriteten sin matlåda alltså "frukost" vilket oftast innebär egentligen en "lunch" kl 09 sedan är det en kort rast vid 11 och sen "Middag" 13:30.
Där jag jobbar vilket är ett av Sveriges största byggföretag är rasterna följande. 06:45 börjar vi jobba. Första rasten 08:45-09:15, 11:15-11:30, 13:30-14:00 sen slutar vi 16:00. Vi börjar en kvart innan sju så vi kan ta en kaffe paus där vid elva snåret.

Det skiljer sig uppenbarligen beroende på vilken bransch man jobbar i. Men såhär har det fungerat sålänge jag arbetat som hantverkare.

Det folk glömmer är att vi hantverkare är oftast anställda inom privat sektor med byggnads fackförbund bakom. Alla seriösa företag har kollektiv avtal. Där framgår det tydligt hur och när rasterna får tas.

Vi har det rätt bra i Sverige som hantverkare. Tack vare att våra fackförbund är så starka. Skulle Cheferna få bestämma skulle vi sitta på golvet inne i byggarbetsplatsen och äta kall mat på fem minuter och sedan jobba eller få sparken. Det är så det är i många länder!
Klart både byggare och hantverkare ska få ha ordentliga raster, inget snack om det. Det som skaver är att det ofta räknas som arbetstid och faktureras till kund som det. Då kan man ju bli irriterad om det blir långa raster på lokala bygghandeln som sedan heter nåt annat när jobbet summeras.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mårtenhingst skrev:
Därför är det bäst alternativet att ta dit en arbetsbod där man kan sitta och ta sina raster på minuten. Annars får arbetsgivaren ha en dialog med kund och komma överens om något. Som sagt går det sitta ifred hemma hos kund och det inte är jätte smutsigt så sitter nog dom flesta hantverkarna där och tar sin rast.

Hur många i Sverige som är anställd jobbar exakt 8 timmar tror du?
Du kanske jobbar exakt så, tar dina raster på sekunden varje dag år in och ut, tvivlar på att dom flesta gör det.

Ska säga ändå att där jag jobbar, om vi nu har en byscha att sitta i och ta våra raster, eller det går bra att sitta hemma hos kund, ja då är vi noga med att ta våra raster dom tider som gäller. Annars är det arbetsgivaresom som får ha en dialog med kund eller komma med en lämplig lösning.

Många gånger vet jag att det har blivit prat om detta efter jobben är slutförda. Vet inte exakt hur dom löser det med kund, men tror att dom kommer överens om något rimligt!
Vi som är anställda har inget ansvar över den biten tack och lov.
Som anställda måste ni väl ha ansvar att tala om för arbetsgivaren vad ni gör på dagarna, exempelvis hur mycket ni arbetar och hur mycket rast ni tar? Låter ju hopplöst att arbetsgivaren ska gissa sig till det när lönerna ska göras.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S
H Håkan Larsson8 skrev:
Jag har själv anlitat. Känner folk som anlitat.
Känner folk med hyreshus osv.
Jag är 63 år.
Kan säga med säkerhet att hantverkare sällan är på plats 8h / dag.

Det kan knappast vara en tillfällighet att det svämmar över av hantverkare på byggvaruhusens kaffe och fralla vid 09 varje dag.
Vad har 8h / dag med någonting att göra? :O
Du pratade ju nyss om att hantverkare över lag inte infinner sig på sin arbetsplats 07:00 om dom börjar 07:00, jag hävdar motsatsen. De skulle få sparken om de upprepade sådant beteende. Ganska lätt för chefen att se om de kommer in på morgonen.

Farstatjej90
T Tobbe_C skrev:
Tyvärr har nog de flesta normala redan tröttnat på tråden. Jag fattar faktiskt inte vad alla dessa hantverkare får ut av att trolla här. Har inte Beijer nått forum där dem kan sitta och kalla kunder för idioter?

Det ända jag tar med mig är en stor försiktighet att över huvud taget anlita hantverkare till något.

Over and out
Jag tror att de senaste årens extrema brist på hantverkare också hjälpt till att ge känslan av att man kommer undan med det mesta och att när man jobbar är man "snäll" för man hade ofta kunnat vara någon annanstans etc.

Det kanske blir annorlunda när många byggen stänger och det blir svårt ekonomiskt. Blir nog mer fokus på kundservice och mer kundens marknad igen. Vi får se!😊

• Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).

Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.

Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:

Hej XXXXX,

Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr
[bild]

Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.

Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.

Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.

Tack så mycket!

Hälsningar,
Mattias

Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:

Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.

Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.

Våra inköpspriser+15% (XX Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.

Resor:
4 st T&R XXXXXXX-XXXXXXX (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (XXX och XXX).
Till närmaste uppsamling: 1 st XXXX T&R XXX-XXX 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st XXXX T&R XXX-XXX, 2*2,2mil=4,4 mil
XXXX kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.

Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
XXX+XXX: 9+2timmar, XXX/XXX: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.

Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.

Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).

/XXX
Du måste nog fråga dig hur du ska "vinna".

Om det handlar om pengarna är det sannolikt inte värt det att driva det här längre än att du bestrider merkostnaderna för att lämna tillbaka det de inte skulle ha köpt till att börja med.

Om det handlar om kompensation för ökad risk pga felaktig installation är det sannolikt inte heller värt det annat än om det är uppenbart dåligt utfört.

I dessa fall "vinner" du genom att komma fram så snabbt som det bara är möjligt till ett läge där du inte längre behöver ha att göra med dessa typer och kan gå vidare. Jag lovar att den som svarade på ditt mejl har oändligt mkt tid och energi att lägga på att försöka mobba kunder som vågar ifrågasätta honom. Du kan alltid skriva en mkt kritisk recension på google maps om att de sabbade garantin genom felaktig installation.

Om det handlar om att "få rätt" är den rimligaste vägen att ta reda på om installationen är fackmannamässigt utfört i enlighet med tillverkarens instruktioner och garantivillkor. I det här fallet verkar inte det vara fallet. Då "vinner" du genom att på något vis tvinga fram en korrigering - antingen att den här störiga typen själv försöker åtgärda felen eller att någon annan får göra det och muppen får kompensera. Det kommer onekligen att leda till mkt mer strul, tjafs, tidsslöseri, energiförlust, stresspåslag och oönskade kontakter. Det kan vara värt det om du letar efter en ny hobby eller om fönstret faktiskt installerats felaktigt med betydande negativ inverkan på funktion.

Bestäm dig för hur du vinner och ta kortast och enklast möjliga väg till mållinjen. lycka till

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
M mushu skrev:
Du måste nog fråga dig hur du ska "vinna".

Om det handlar om pengarna är det sannolikt inte värt det att driva det här längre än att du bestrider merkostnaderna för att lämna tillbaka det de inte skulle ha köpt till att börja med.

Om det handlar om kompensation för ökad risk pga felaktig installation är det sannolikt inte heller värt det annat än om det är uppenbart dåligt utfört.

I dessa fall "vinner" du genom att komma fram så snabbt som det bara är möjligt till ett läge där du inte längre behöver ha att göra med dessa typer och kan gå vidare. Jag lovar att den som svarade på ditt mejl har oändligt mkt tid och energi att lägga på att försöka mobba kunder som vågar ifrågasätta honom. Du kan alltid skriva en mkt kritisk recension på google maps om att de sabbade garantin genom felaktig installation.

Om det handlar om att "få rätt" är den rimligaste vägen att ta reda på om installationen är fackmannamässigt utfört i enlighet med tillverkarens instruktioner och garantivillkor. I det här fallet verkar inte det vara fallet. Då "vinner" du genom att på något vis tvinga fram en korrigering - antingen att den här störiga typen själv försöker åtgärda felen eller att någon annan får göra det och muppen får kompensera. Det kommer onekligen att leda till mkt mer strul, tjafs, tidsslöseri, energiförlust, stresspåslag och oönskade kontakter. Det kan vara värt det om du letar efter en ny hobby eller om fönstret faktiskt installerats felaktigt med betydande negativ inverkan på funktion.

Bestäm dig för hur du vinner och ta kortast och enklast möjliga väg till mållinjen. lycka till
Vad jag har förstått av trådskaparens inlägg, så har han bestridit fakturan. Jag vet inte hur det har gått men jag antar att det går vidare till ARN om hantverkaren inte går honom till mötes. Konsumenttjänstlagen ger ett starkt skydd för oss konsumenter/kunder. Jag misstänker att många hantverkare inte känner till detta eller struntar i denna lag och hoppas att kunden inte känner till den.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
V
AndersPS AndersPS skrev:
De ska betalas på samma sätt som utbildning, säkerhetsutrustning, semester, sjuklön, föräldralön, prestationsbonusar, ev avgifter för kollektivavtal och alla andra kostnader som är förknippade med personal. Genom att täckas inom den debiteringen som sker mot kunden.

Det är förvånansvärt många som tror att arbetstid att faktura kund = kostnad för lön.
Resa till kund står kund för 👍
Där jag jobbar debiteras kunderna för resor. Både mil och timpeng 👍

Vill man inte betala, kavlar man upp ärmarna själv

• Gilla
K.Bygg
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Resa till kund står kund för 👍
Där jag jobbar debiteras kunderna för resor. Både mil och timpeng 👍

Vill man inte betala, kavlar man upp ärmarna själv
Resa från arbetsplats till kund ja. Läste du det? Debiterar din arbetsgivare resa från din hemadress till kund? Eller får du ersättning från sin hemadress? Förmånsbeskattas du för den ersättningen?

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
V
AndersPS AndersPS skrev:
Resa från arbetsplats till kund ja. Läste du det? Debiterar din arbetsgivare resa från din hemadress till kund? Eller får du ersättning från sin hemadress? Förmånsbeskattas du för den ersättningen?
Vad menar du är en förmån med att utgå hemifrån ?

Redigerat:
  • Haha
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Lullejulle och 7 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Vad menar du är en förmån med att utgå hemifrån ?
Ehh. Ja. Antingen förmånsbeskattas du för bilen, är det en hantverksbil kostar det mellan generellt sett mellan 1800 - 4000 per månad, annars får du egentligen inte ens lov att ta hem bilen. Vissa undantag finns, som jour arbete och särskilda omständigheter, men generellt sett. Skulle Skatteverket göra en revision riskerar både du och firman skattetillägg.

Resan från hem till arbetsplats är en privat utgift, så om arbetsgivaren står för kostnaden ska du förmånsbeskattas.

Sen finns det alltid undantag och möjligheter att utnyttja systemet, men om vi håller diskussionen generell.

Är en ensamföretagare är ju vanligtvis kontoret på din hemadress.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Många hantverkare har inte förmånsbil, men har hemaddressen som startpunkt, då slipper man förmansvärde, men får så klart inte åka privata resor med bilen.
Men då får man inte åka till förråd/kontor utan direkt till jobben

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.