P
V Villaägarenr1 skrev:
Är de inte hantverkaren som vet bäst?
Inte i det här fallet, uppenbarligen.
V Villaägarenr1 skrev:
Vad har egentligen konsumenten med hantverkarens rast att göra. Är man så avundsjuk på servicefolk som kan ta rast hur dem vill att man måste klaga.
Om man tar betalt per timme får man inte ta betalt för tid man inte arbetar.

Om man tar betalt med ett fast pris så kan man förstås ta rast när som helst, men man måste se till att bli klar inom utlovad tid.

• Gilla
mojjen och 5 till
  • Laddar…
P
M Mike Andersson skrev:
Viktigt är att ha allt på prent då muntligt aldrig gäller. Samla det du har skriftligt och säg bara att fakturan bestrids.
Muntliga avtal är bindande, lika mycket som ett skriftligt. Dock finns det fall då muntliga avtal inte är giltiga, t.ex. vid telefonförsäljning och fastighetsköp.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
P
K K.Bygg skrev:
Ibland vet hantverkaren saker om sitt yrke som inte kunden gör.
Vi får hoppas att det inte bara är ibland.
K K.Bygg skrev:
Ibland vill inte kunden att hantverkaren ska ringa och fråga om struntsaker, utan att hantverkaren helt enkelt bara ska (i det här fallet) byta fönstren som hantverkaren får betalt för.
I det här fallet hade kunden talat om i förväg att fogskum inte skulle användas, eftersom fönstertillverkarens garantier inte gäller då. Hur troligt är det att användandet av fogskum mot kundens instruktioner var en struntsak som kunden inte vill bli störd om? Kunden fanns f.ö. i huset under hela den tid som hantverkarfirman arbetade där.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
P
K K.Bygg skrev:
Jo, så långt läste jag själv i tråden. Notera texten i citatet som jag markerade. Här låter det som kunden blivit informerad om anledningen
Av brevväxlingen i trådens första inlägg att döma, blev TS informerad om det i efterhand.
K K.Bygg skrev:
Jag kan ju inte läsa någonstans hur hantverkarens kommunikationer med kunden varit, vilja material som funnits att tillgå på plats för att improvisera, vilken tidsrymd hantverkaren hade att göra jobbet på etc.
Varför spelar det någon roll?

P
F Fagelbla skrev:
Någon saltad räkning kan jag inte heller hålla med dig om.
Vad ska man kalla det när firman beställer material trots att kunden redan har meddelat att han har köpt det material som ska användas och firman sen fakturerar kunden för kostnaden för att lämna tillbaka det beställda materialet?
Kanske inte salta är rätt ord, men rätt gjort är det knappast.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Vad ska man kalla det när firman beställer material trots att kunden redan har meddelat att han har köpt det material som ska användas och firman sen fakturerar kunden för kostnaden för att lämna tillbaka det beställda materialet?
Kanske inte salta är rätt ord, men rätt gjort är det knappast.
Det regleras i alla fall i konsumenttjänstlagen (min markering):

Svensk text om klausuler gällande utförande och material för näringsidkare, lagtext eller avtalsutdrag.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Tror nog du är ute på hal is , klart man får köra vart man vill i egen bil jag skriver väl inte milersättning för en tur till Ica på vägen hem från jobb utan just sträckan jobb hem , kollas av våra ansvariga också åker jag o handlar så gör jag väl det som alla andra liksom hämtar barn det är inte svårt med datorns hjälp att få exakta avstånd om man är osäker
Det är helt olika saker om du kör privat bil eller inte. Läs vad jag skriver.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Excel
P pmd skrev:
De nyinköpta sågbladen tillhör väl TS? Om hantverkaren tar med sig dem efter avklarat uppdrag så är det väl stöld?
(Såvida inget annat avtalats, förstås).
Hantverkaren fakturerade ju 2 blad, stod inget om att han stal TS 2 blad.

P
Excel Excel skrev:
Hantverkaren fakturerade ju 2 blad, stod inget om att han stal TS 2 blad.
Det är riktigt, men det framgår inte heller att han lämnade bladen hos TS vilket han alltså ska göra om han debiterade TS för köpet av bladen.

Jag påstod inte att hantverkaren stal bladen. Det var Excel som antydde det i inlägg #22.

TS kanske återkommer och reder ut det?

V
P pmd skrev:
Det är riktigt, men det framgår inte heller att han lämnade bladen hos TS vilket han alltså ska göra om han debiterade TS för köpet av bladen.

Jag påstod inte att hantverkaren stal bladen. Det var Excel som antydde det i inlägg #22.

TS kanske återkommer och reder ut det?
Detta är ju löjligt.
Tjafs om 1-2 slitna sketna jäkla tigerblad.
Jäkla nivå.

F
Håller helt med! Så jäkla sniket att föra bok och fakturera två sketna tigerblad.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Ang reseersättning om den utår från hemmet eller företaget spelar väl ingen roll, men det måste vara tydligt till den som ska betala. Ytterligheten är att du lejjer någon på lokala firman 2km därifrån och sen blir fakturerad resa från 30mil bort.

Ang dyra sågblad är det svårt, som konsument kan man acceptera dåliga blad om dom är tillräckligt billiga, köper själv multimasterblad från Kina för 6,85:-/st och så länge man inte kör för hårt eller i spik håller dom länge. Som hantverkare vill man ha bättre kvalitet, men en hantverkare som dyker upp med dessa från Ahlsell och vill ha drygt 500:- +moms/st när dom bara har kapat trä sticker i ögonen på alla.
Multiblad för Multimaster, 35mm bred, svart och silverfärgad, med priset och köpoption på en webbsajt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att hantverkaren väljer blad som är dyra men inte bra kan väl inte vara konsumentens fel eller ansvar, eller ska konsumenten peka på vilka blad som är mest kostnadseffektiva?
Vad är det då man betalar för med den höga timkostnaden?

Edit:
Biltemas multimasterblad för 49:- klarade att kapa 8,4m lockpanel och ca 120st 4" spikpistolspikar, sista spikarna gick sjukt trögt, jag hade flera blad med mig men ville se hur många jag klarade.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
V Villaägarenr1 skrev:
Detta är ju löjligt.
Tjafs om 1-2 slitna sketna jäkla tigerblad.
Att lämna slitna sågblad hos kunden, när man har debiterat kunden för dem, är självklart. De är ju kundens egendom.
Dessutom är det förtroendeskapande för hantverkaren.
V Villaägarenr1 skrev:
Jäkla nivå.
Om nivån är för hög, och måste sänkas, så är det kanske OK att kunden behåller några av hantverkarens verktyg?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A
AndersPS AndersPS skrev:
Det är helt olika saker om du kör privat bil eller inte. Läs vad jag skriver.
Jag läser vad du skriver men dagliga resor ersätter mellan hem och jobb står helt solklart i vårat avtal det är just dagliga resor reseersättning kan du få om du går/cyklar åker mc eller egen bil till jobbet och jobbet är arbetsplatsen inte kontoret , resor i tjänsten startar jag hemifrån när jag börjar och åker på arbetstid och till en helt annan milersättning resor i tjänst är betydligt mer , var 55/mil men är högre nu
Det är liksom inget nytt resor i tjänst är mellan jobb /hämtning material osv till/från jobb är dagliga resor att du blandar in kontor som inte har nåt med såna resor alls blir bara konstigt , över 2km till jobbet har vi enligt senaste byggavtalet reseersättning från hemmet till jobbet
Släpper det här för det är inget att lägga energi på

• Sökmotorsida som visar information om nytt kollektivavtal och reseersättning inom byggbranschen, i mobilvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Mikael_L
mickesundström skrev:
Jag läser vad du skriver men dagliga resor ersätter mellan hem och jobb står helt solklart i vårat avtal det är just dagliga resor reseersättning kan du få om du går/cyklar åker mc eller egen bil till jobbet och jobbet är arbetsplatsen inte kontoret , resor i tjänsten startar jag hemifrån när jag börjar och åker på arbetstid och till en helt annan milersättning resor i tjänst är betydligt mer , var 55/mil men är högre nu
Jag har ingen aning om varför du tjötar om något avtal som just DU har med DIN arbetsgivare, i en tråd där någon annan vill diskutera det som rör en sak mellan ett företag och en konsument.

Det ena finns i konsumenttjänstlagen, det du verkar vilja diskutera finns väl kanske i någon helt annan lag och/eller kollektivavtal.
Kan du reda ut för mig vad detta rör trådens ämne?

• Gilla
Krilleman och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.