Mårtenhingst skrev:
Hotas? Du var då en skör prick.

Det är ingen fara! Det är ofrånkomligt att man har att göra med jobbiga jävla kunder där det skär sig. Det är helt okej! Du kanske tror att en kund får bete sig som den vill eller? Bara för att den beställt ett jobb så ska man svälja allting utan att säga ifrån? Det kan du glömma lilleman.
Som jag sa tidigare så har jag fått bra mycket mer beröm för utförda jobb än du kan ana. Men absolut finns det en och annan kund där jag bett dom backa undan och låta mig utföra jobbet eller så kan dom göra det själva. Sen om kunden tycker det är drygt, skiter jag fullständigt i! Jag är där för att jobba och inte slicka någons jävla röv!
Vet du vad? Jag tror inte ett ord på vad du skriver. Tror inte att du ens är en utbildad hantverkare.
Är man egen företagare så vet man också hur man behandlar alla slags kunder utan att argumentera. Något annat som du aldrig fått lära dig.

Mårtenhingst skrev:
Men absolut finns det en och annan kund där jag bett dom backa undan och låta mig utföra jobbet eller så kan dom göra det själva. Sen om kunden tycker det är drygt, skiter jag fullständigt i! Jag är där för att jobba och inte slicka någons jävla röv!
Nu vet jag ju inte situationerna, men om en hantverkare var här och bad mig ”backa undan eller göra jobbet själv” om jag tex påpekade att ett fönster ska monteras enligt tillverkarens instruktion, då hade jag till 100% valt att avsluta jobbet på stående fot.

Är det mer ett ”jag skulle vilja ha min lunchrast i lugn och ro” är det ju en självklarhet att lämna mer utrymme.

Nu var det kanske inte sådana situationer du menade. Tänker också att det är lätt att vara kaxig som anonym på ett forum, mot att stå för vem man är på ett forum.

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Alltid intressant med användare som vars enda inlägg på forumet handlar om att försvara tvivelaktiga hantverkare...

• Gilla
jnse och 7 till
  • Laddar…
Mårtenhingst skrev:
Och resultatet blir därefter!

"Hur svårt kan det vara" 😉
"Förstå kundens anvisningar och tillverkarens krav? Nä, det verkar korkat. Hur svårt kan det vara, jag vet ju faktiskt hur det egentligen borde göras."

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mårtenhingst skrev:

Oftast inte så svårt. 😉

Däremot ger erfarenhet och bättre verktyg att det går snabbare. Bättre? Med få undantag skulle jag säga nej. Hantverkare generellt bryr sig inte så mycket om slutresultatet, de vill göra jobbet och dra så fort som möjligt. För min del får det ta lite längre tid, men bli bra.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mårtenhingst skrev:

Oftast minst lika bra om han haft dit en hantverkare, garanterat långt mycket billigare och en känsla av att man gjort nått själv. 🙄

• Gilla
Anonymiserad 458501
  • Laddar…
Mårtenhingst skrev:
Ja eller hur! Precis vem som helst kan vara hantverkare. Det är bara sätta på sig hantverkarbyxor. Stoppa en prilla i käften. Svära lite.
Sen blir det minst lika bra. Bara man följer tillverkarens instruktioner och kollar lite på Youtube. Hur svårt kan det vara! 😁
Det är det väl ingen som påstår. Men de flesta skulle utan problem kunna göra mitt jobb, och så är det för många jobb.

Massvis är företagare sköter sin bokföring och fakturering själva, märkligt nog hör jag sällan ekonomer klaga över det. Eller kockar som har synpunkter på att folk lagar mat själva.

Många av oss renoverat och bygger för att vi tycker det är kul. Andra fiskar eller spelar PS5, vissa till och med kombinerar dessa intressen.

Tekniskt sett kan alla vara hantverkare, eftersom det inte är en skyddad titel.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Jag har rensat bort en rad otrevliga inlägg + svar på detta. Den otrevliga personen är varnad och avstängd från tråden.
/Moderator

• Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).

Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.

Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:

Hej XXXXX,

Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr

[media]
Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.

Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.

Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.

Tack så mycket!

Hälsningar,
Mattias

Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:

Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.

Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.

Våra inköpspriser+15% (IT Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.

Resor:
4 st T&R XXXXXXX-XXXXXXX (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (XXX och XXX).
Till närmaste uppsamling: 1 st Ingvar T&R XXX-XXX 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st Jimmie T&R XXX-XXX, 2*2,2mil=4,4 mil
Tony kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.

Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
Tony+Ingvar: 9+2timmar, James/Jimmie: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.

Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.

Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).

/XXX
Hade skickat en blandning av fogskum och avföring med post till idioten..😎

mattias.rask mattias.rask skrev:
Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).

Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.

Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:

Hej XXXXX,

Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr

[media]
Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.

Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.

Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.

Tack så mycket!

Hälsningar,
Mattias

Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:

Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.

Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.

Våra inköpspriser+15% (IT Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.

Resor:
4 st T&R XXXXXXX-XXXXXXX (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (XXX och XXX).
Till närmaste uppsamling: 1 st Ingvar T&R XXX-XXX 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st Jimmie T&R XXX-XXX, 2*2,2mil=4,4 mil
Tony kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.

Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
Tony+Ingvar: 9+2timmar, James/Jimmie: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.

Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.

Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).

/XXX
Hade skickat en blandning av fogskum och avföring med post till idioten..😎
Violina Violina skrev:
Tror inte ts haft nån offert
Har han inte fått offert får han skylla sig själv..

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har rensat bort en rad otrevliga inlägg + svar på detta. Den otrevliga personen är varnad och avstängd från tråden.
/Moderator
Tyvärr har nog de flesta normala redan tröttnat på tråden. Jag fattar faktiskt inte vad alla dessa hantverkare får ut av att trolla här. Har inte Beijer nått forum där dem kan sitta och kalla kunder för idioter?

Det ända jag tar med mig är en stor försiktighet att över huvud taget anlita hantverkare till något.

Over and out

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Blir väl automatiskt eftersom tidsåtgången ökar?
13th Marine 13th Marine skrev:
Nä, offert brukar man böna och be för, och blir klassad som icke önskvärd kund.
Det är min erfarenhet också. Överhuvudtaget att få skriftligt på allt som ska göras. Inte alla är så, givetvis, men vissa vill att man ska ringa upp eller ringer själva upp för att prata igenom villkoren. Det går jag inte med på, vis av erfarenhet, utan vill ha skriftligt för det har hänt att man "minns" lite olika kring det man har pratat om per telefon. Om det inte kommer någon offert utan hantverkaren vill ta det allt eftersom, så ska man vara mycket försiktig och leta vidare efter någon som lämnar en tydlig offert. Det kan ta längre tid men det är värt väntan!

• Gilla
Bigmike1976
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Vette fan om jag är ett undantag men jobbat i byggbranschen sen -94 och alltid haft reseersättning från hemmet då jag ska vara på jobbet 06.45 jag åker inte på arbetstid men vem står för resan annars ?
Lite märkligt, att ersättning för bil beror på var du bor.

Hur skulle du reagera om du gick på ICA och köpte en liter mjölk och det kom en reseersättning för kassörskan på 12kr på kvittot?

Dessa kostnader ska ju utgå med en fast summa och inget annat och helst också vara inbakade i timdebiteringen. Sen av knäppa skatteregler så förstår jag att de redovisas separat, men kostnaden kan ju inte bero på om det är Pelle med 2 mil till mitt hus som kommer eller Lisa med 2km. Avståndet från snickarens bostad är inget som jag styr över och därmed inte heller bör debiteras för.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Iceman255 Iceman255 skrev:
Att du har kundnummer 7 tyder ju på en rätt nystartad firma. Ett etablerat företag hade troligen inte ens lagt energi på att returnera grejjer för någon hundring utan istället sparat det i bilen till framtida jobb.
Jag har precis skaffat ett "affärssystem", så nu får alla kunder, både gamla och nya, ett kundnummer, och det numret visar alltså inte alls ifall det är en väldigt gammal kund eller en ny, utan jag lägger in alla allteftersom det startas ett projekt.

Tänker bara att det inte är helt säkert vad ett kundnummer bär för information/betydelse.
Fakturanummer ska ju dock komma i följd, men jag är lite osäker på ifall det kanske är tillåtet att starta om med ny nummerserie vid behov.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
mickesundström skrev:
Vette fan om jag är ett undantag men jobbat i byggbranschen sen -94 och alltid haft reseersättning från hemmet då jag ska vara på jobbet 06.45 jag åker inte på arbetstid men vem står för resan annars ?
De flesta löntagare står själv för sin resa till jobbet.
Det finns ingen sjuksköterska, affärsbiträde på ICA, kontorsråtta eller lärare som får sina resor till jobbet betalda.

• Gilla
RoAd och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.