96 557 läst ·
337 svar
97k läst
337 svar
Milersättning och allmänt trilskandes hantverkare
Lika bra det. Du skulle aldrig lyckas få några kunder. Och om din firma skickade dej till att göra ett jobb åt mej så skulle firman få sparken.Mårtenhingst skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är egentligen inte det som frågeställningen rör i detta fall heller. TS reagerade förvisso på de dyra tigersågsbladen och ställde en fråga och accepterade svaret. Det är väl inte att tjaffsa?Mårtenhingst skrev:
Däremot vill självklart inte TS betala för material som inte använts, som man varit överens om innan jobbet började inte skulle inhandlas, men som företagaren åkte och köpte ändå. När TS inte vill betala för det materialet så ville istället företagaren ha ersättning för att lämna tillbaks materialet som han inte skulle köpt från första början. Jag tror inte att du i läget som kund vill att företaget du köper en vara eller en tjänst av börjar fakturera för saker som du från början varit tydlig med att du inte vill ha, men jag har kanske fel? Du kanske är en sådan som med glädje betalar saker du inte beställt för att slippa vara den jobbiga kunden.
Hahaha du tror det va! Har varit självgående byggservice snickare i över tio år och har fått bra mycket mer beröm för mina utförda jobb än du kan ana. I slutändan visar det sig att en kund är mer nöjd över hur väl utfört ett arbete är än hur bra man är på snacka skit och vara trevlig! 😉 och tro mig att det finns en och annan jag sagt ifrån för att dom flåsar mig i nacken. Vilket dom insett och backat undan och låtit mig jobba. No hard feelings liksom jag är där för att jobba och inte snacka skit. Du är väl antagligen en sådan som jag hade satt på plats i sitt eget hem 🙂 och ändå varit nöjd över resultatet.L llundberg skrev:
Material är en sak absolut! Men förbrukningsmaterial är en helt annan sak. Hur mycket dyrare tror du det blir om man måste åka till en bygghandel en eller två gånger för kund kanske inte köpt rätt skruv för materialet, eller rätt sågblad för just dom maskiner man använder? Därför ser man till att ha med sig det mest nödvändiga för att göra jobbet. Visst hade företaget kunna sköta det smidigare. Men ska det börja gnällas över små belopp och även verkar det som att företaget verkar ha ställt upp i en pressad situation med semester etc. Så är det kanske inte så konstigt med den reaktionen. Det där är en jävla bagatell i jämförelse med att dom nu verkar gått mot vad ts tydligt uttryckt med fogskumet i fönstret, vilket inte alls är okej i sådan fall. Vad tråden först verkar handlat om är milersättning och tigersågsblad!Fairlane skrev:
Det är egentligen inte det som frågeställningen rör i detta fall heller. TS reagerade förvisso på de dyra tigersågsbladen och ställde en fråga och accepterade svaret. Det är väl inte att tjaffsa?
Däremot vill självklart inte TS betala för material som inte använts, som man varit överens om innan jobbet började inte skulle inhandlas, men som företagaren åkte och köpte ändå. När TS inte vill betala för det materialet så ville istället företagaren ha ersättning för att lämna tillbaks materialet som han inte skulle köpt från första början. Jag tror inte att du i läget som kund vill att företaget du köper en vara eller en tjänst av börjar fakturera för saker som du från början varit tydlig med att du inte vill ha, men jag har kanske fel? Du kanske är en sådan som med glädje betalar saker du inte beställt för att slippa vara den jobbiga kunden.
Jag har varit med om liknande situationer där en kund vill att vi gör ett jobb och har köpt in materialet som behövs. Har dock aldrig varit med om gnäll om man måste komplettera eller köpa sågblad eller dylik för att utföra jobbet! Och ändå handlar vi på Beijer eller derome som inte är något billigt skit direkt.
Redigerat av moderator:
Ja, tänk så många scenarion man kan få om man sätter ”kanske” framför alla. Det jag försökte förklara för dig, samtidigt som jag gav en någorlunda resonabel förklaring till den situation som nu uppstått, var att det är en skillnad mellan att montera fönster med fogskum och att ANVÄNDA fogskum på ett enstaka ställe där en annorlunda lösning verkar ha krävts för en avvikande situation.S SueCia skrev:
Nåja, jag är klar här, trevlig helg.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är väldigt lätt att lösa. Istället för att innan arbetet påbörjas komma överens med kunden om att denne ska köpa material så säger man att man själv gör det. Här var de ju överens innan.Mårtenhingst skrev:Material är en sak absolut! Men förbrukningsmaterial är en helt annan sak. Hur mycket dyrare tror du det blir om man måste åka till en bygghandel en eller två gånger för kund kanske inte köpt rätt skruv för materialet, eller rätt sågblad för just dom maskiner man använder? Därför ser man till att ha med sig det mest nödvändiga för att göra jobbet.
Man kan även säga "ok, du köper grejerna, men måste vi komplettera så kommer det såklart kosta, inklusive tid för att handla och risk att arbetet står still".
Men, nej man är överens med kunden, och åker ändå och köper saker, som man fakturerar trots att de inte behövs.
Det var ju försenat pga att en anställd på företaget blivit sjuk. Att de då jobbar ikapp är väl inte riktigt att ställa upp för kunden och låta kunden betala mer i onödan.Mårtenhingst skrev:
Att man ska betala hantverkare extra för saker man inte beställt eller för saker som inte använts verkar vara något som man tydligen ska göra. Vad är väl några hundralappar eller tusenlappar extra om det blir bra?
Vilka andra branscher gäller det? Om pizzorna var goda, är det ok om räkningen innehåller fler pizzor än man beställt?
Om taxin kommer fram fint så är det helt ok för taxichauffören att lägga på 250 kronor på notan?
När du lämnar bilen på service så är det och om de fakturerar för 10 liter olja, fast din bil bara behöver 6 liter?
Jag menar det är ju ändå småsummor, inget att bråka om...
Allt du säger låter vettigt och har inget att invända emot det! Om det nu skulle vara som du säger!Fairlane skrev:
Det är väldigt lätt att lösa. Istället för att innan arbetet påbörjas komma överens med kunden om att denne ska köpa material så säger man att man själv gör det. Här var de ju överens innan.
Man kan även säga "ok, du köper grejerna, men måste vi komplettera så kommer det såklart kosta, inklusive tid för att handla och risk att arbetet står still".
Men, nej man är överens med kunden, och åker ändå och köper saker, som man fakturerar trots att de inte behövs.
Det var ju försenat pga att en anställd på företaget blivit sjuk. Att de då jobbar ikapp är väl inte riktigt att ställa upp för kunden och låta kunden betala mer i onödan.
Att man ska betala hantverkare extra för saker man inte beställt eller för saker som inte använts verkar vara något som man tydligen ska göra. Vad är väl några hundralappar eller tusenlappar extra om det blir bra?
Vilka andra branscher gäller det? Om pizzorna var goda, är det ok om räkningen innehåller fler pizzor än man beställt?
Om taxin kommer fram fint så är det helt ok för taxichauffören att lägga på 250 kronor på notan?
När du lämnar bilen på service så är det och om de fakturerar för 10 liter olja, fast din bil bara behöver 6 liter?
Jag menar det är ju ändå småsummor, inget att bråka om...
Det som stör mig personligen är bara att så många hobby snickare här tror sig veta att det är bara och bara höra si eller så!
Man ska inte göra ändringar utan en kunds godkännande, det är såklart fel! Nu är allting vi skriver här bara spekulationer. Men jag håller med att om det är så att kunden inte blivit informerad innan en viss ändring och sedan inte godkänner den. Då är det på företaget och ingen annan!
Om du ska ljuga, åtminstone FÖRSÖK att låta trovärdig. Med din attityd så skulle du inte kunna behålla en enda kund.Mårtenhingst skrev:Hahaha du tror det va! Har varit självgående byggservice snickare i över tio år och har fått bra mycket mer beröm för mina utförda jobb än du kan ana. I slutändan visar det sig att en kund är mer nöjd över hur väl utfört ett arbete är än hur bra man är på snacka skit och vara trevlig! 😉 och tro mig att det finns en och annan jag sagt ifrån för att dom flåsar mig i nacken. Vilket dom insett och backat undan och låtit mig jobba. No hard feelings liksom jag är där för att jobba och inte snacka skit. Du är väl antagligen en sådan som jag hade satt på plats i sitt eget hem 🙂 och ändå varit nöjd över resultatet.
Nu är det ju så att på artiklar som någon sällan köper på Ahlsell (eller någon annan grossist) så gäller ofta prislistan utan rabatt. Inget konstigt med det. Varför alltid banka på Ahlsell, dom jobbar på samma sätt som andra grossister, skillnaden är att dom erbjuder riktigt bra inköps och upphandlingshjälp vid större projekt.Fairlane skrev:
Då har du läst fel. Jag brukar tvärtom hylla de flesta hantverkare, försvara att de har rätt till ersättning för att ta sig till kund (dock inte varifrån som helst) etc. Jag har även skrivit att jag med glädje betalade en saftig faktura till en rörmokare som var på plats 10 minuter och fakturerade för 3 timmar, han kunde nämligen kommunicera om detta innan.
Jag har troligen inte ett par tusen inlägg där jag bankar på diverse hantverkare, men det stämmer att de jag faktiskt klagar på är de sådana jag inte träffat. De jag personligen träffat har alla varit bra, vilket jag skrivit flera gånger. Däremot så anser jag det är fullt rimligt att kritisera en elektriker som tar betalt enligt Ahlsells prislista till exempel, även om jag inte träffat elektrikern.
Anser du att man inte kan kritisera någon som fakturerar enligt Ahlsells prislista, om man inte personligen haft kontakt med denna?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Man behöver inte sätta några kanske alls.K K.Bygg skrev:Ja, tänk så många scenarion man kan få om man sätter ”kanske” framför alla. Det jag försökte förklara för dig, samtidigt som jag gav en någorlunda resonabel förklaring till den situation som nu uppstått, var att det är en skillnad mellan att montera fönster med fogskum och att ANVÄNDA fogskum på ett enstaka ställe där en annorlunda lösning verkar ha krävts för en avvikande situation.
Nåja, jag är klar här, trevlig helg.
TS sa att han inte vill ha fogskum då är det det som gäller. Förbannat oseriöst att inte respektera det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om man baserar sina priser på sitt faktiska inköpspris istället för bruttoprislist så fungerar det även med de fåtal saker man inte får rabatt på, vad det nu är för varor.E Eloffen skrev:Nu är det ju så att på artiklar som någon sällan köper på Ahlsell (eller någon annan grossist) så gäller ofta prislistan utan rabatt. Inget konstigt med det. Varför alltid banka på Ahlsell, dom jobbar på samma sätt som andra grossister, skillnaden är att dom erbjuder riktigt bra inköps och upphandlingshjälp vid större projekt.
Jag klagade till exempel på en elfirma som drog all el till ett kök och fakturerade enligt bruttoprislista från Ahlsell, vilket var cirka 4 ggr mer än samma varor från elbutik. Andra elektriker i den tråden plockade ihop samma varor hos sina grossister och fick ungefär samma pris som jag fick hos elbutik. De flesta tyckte att firman gjort fel, sen finns det ju alltid någon som ska försvara företagets beteende och priser i alla lägen.
Tycker du att det var fel av oss som kritiserade företaget, efter att fått se fakturan? Vi hade ju aldrig träffat de så då får vi väl inte ha en åsikt?
Har redan förklarat att du aldrig ens skulle få den chansen. Helt självklart pga av just den attityden du visar upp i dessa inlägg. Vilken kund tror du att du imponerar genom att vara dryg och hotas?Mårtenhingst skrev:
De ska betalas på samma sätt som utbildning, säkerhetsutrustning, semester, sjuklön, föräldralön, prestationsbonusar, ev avgifter för kollektivavtal och alla andra kostnader som är förknippade med personal. Genom att täckas inom den debiteringen som sker mot kunden.B b50gud skrev:
Det är förvånansvärt många som tror att arbetstid att faktura kund = kostnad för lön.