96 560 läst ·
337 svar
97k läst
337 svar
Milersättning och allmänt trilskandes hantverkare
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Håller inte med, om en kund sagt ett absolut nej till någonting, vad det än är. Och jag tar på mig jobbet. Så skulle jag inte använda det...K K.Bygg skrev:Därför att det är en jäkla skillnad mellan att montera dörrar och fönster med fogskum som ett tillvägagångssätt att göra det och att använda det som en nödlösning på ett enda ställe med avvikande omständigheter för att få ett arbete klart i tid.
Då vi bara hör en version an historien här så lämnar jag iallafall dörren på glänt för möjlighet att TS ville ha jobbet utfört till en viss tid/datum, och att det då kanske inte finns utrymme för att improvisera fram andra rimliga lösningar när förutsättningarna för att göra ett önskat arbete saknas.
Det skulle kunna vara så att TS inte vill ha fogskum någonstans i sitt hus av principskäl. Det har knappast hantverkaren rätt att besluta om att frångå..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Då har du läst fel. Jag brukar tvärtom hylla de flesta hantverkare, försvara att de har rätt till ersättning för att ta sig till kund (dock inte varifrån som helst) etc. Jag har även skrivit att jag med glädje betalade en saftig faktura till en rörmokare som var på plats 10 minuter och fakturerade för 3 timmar, han kunde nämligen kommunicera om detta innan.E Eloffen skrev:
Jag har troligen inte ett par tusen inlägg där jag bankar på diverse hantverkare, men det stämmer att de jag faktiskt klagar på är de sådana jag inte träffat. De jag personligen träffat har alla varit bra, vilket jag skrivit flera gånger. Däremot så anser jag det är fullt rimligt att kritisera en elektriker som tar betalt enligt Ahlsells prislista till exempel, även om jag inte träffat elektrikern.
Anser du att man inte kan kritisera någon som fakturerar enligt Ahlsells prislista, om man inte personligen haft kontakt med denna?
TS ska enligt konusmenttjänstlagen betala det som är skälig med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt. Detta eftersom det inte fanns en överenskommelse om priset på tjänsten.E EB2 skrev:Nja, jag läste ditt inlägg som att du rekommenderade att TS skulle betala (hela) fakturan och gå vidare. Men OK, det handlar om några hundralappar så kanske inte värt att bråka om, även om man ibland också måste ta strid för principen. Denna hantverkare använder sannolikt samma tillvägagångssätt även när det handlar om tusenlappar.
Företaget gör den första bedömningen om vad som är ett skäligt belopp vid faktureringen och sen gör konsument sin egen bedömning utifrån detta belopp eller en specificerad räkning om beloppet stämmer. Det ostridiga beloppet betalar konsument.
Du måste ha skumma hantverkare om de inte har koll. Mina har bättre koll! både på resor och material (får kopior på ALLA kvitton som de handlat något till oss för.. ner till pennor och kassar och en enskild skruv.. 😳 de tom ger ett delat kvitto.. på en färgburk som vi fått dela med en annan kund.. så vi inte skulle behöva köpa/betala massa färg vi inte behövde.. en gång köpte de varor i Malmö .. men tog inte betalt för resan för de skulle iaf på möte där..)Farstatjej90 skrev:
Det andra hantverkarteamet här, fick vi specifikationen direkt ifrån firman de handlar från.. (fast från våra hantverkare) så man kunde se vad de hade för inköpsrabatt osv. De tog bara framkörningsavgift (skälig milkostnad!) för två dagars jobb (fram o tillbaka), fast de åkte iväg en tredje gång.. (de hade glömt eller haft sönder något)
Vid vårt förra hus.. så gjorde vi upp att de hantverkarna (hade inte lika mycket pengar o röra sig med) fick handla på vår lokala butik för byggmaterial.. och det företaget skickade räkningen direkt till oss.. och hantverkarna använde egen kärra för att forsla sakerna till oss (utan kostnad, men vi betalade såklart deras timtid samt milkostnad.. MEN de var inte så nogräknade.. de hämtade material nån gång utan att lägga på milkostnaden).
MEN jag håller med dig att alla är inte lika nogräknade.. varken som hantverkare eller personer.. men man ska inte dra alla över en kant. Jag känner väldigt många hantverkare också
(kan säga att jag också har klockat mina hantverkare, första gångerna jag anlitar nytt folk.. så kollar jag pålitligheten.. jag bjuder gärna på nån timme här och var om jag är nöjd och glad med deras jobb.. och vet jag att jag är där och frågar mycket/stör.. så får de såklart ta upp nån timme extra för det med.. MEN de har aldrig diffat mer än en halvtimme på debiteringen av timmar!)
Tillägg: Ja, vi har typ en hel pärm med kvitton och tidlappar från de tre jobb som "företag 1" gjort här haha
Klockar? Ånej du är en sån där som står och flåsar en i nacken med synpunkter och frågor??? Dom jobbigaste kunderna att jobba för är sådana som dig 😵Snigla skrev:
Du måste ha skumma hantverkare om de inte har koll. Mina har bättre koll! både på resor och material (får kopior på ALLA kvitton som de handlat något till oss för.. ner till pennor och kassar och en enskild skruv.. 😳 de tom ger ett delat kvitto.. på en färgburk som vi fått dela med en annan kund.. så vi inte skulle behöva köpa/betala massa färg vi inte behövde.. en gång köpte de varor i Malmö .. men tog inte betalt för resan för de skulle iaf på möte där..)
Det andra hantverkarteamet här, fick vi specifikationen direkt ifrån firman de handlar från.. (fast från våra hantverkare) så man kunde se vad de hade för inköpsrabatt osv. De tog bara framkörningsavgift (skälig milkostnad!) för två dagars jobb (fram o tillbaka), fast de åkte iväg en tredje gång.. (de hade glömt eller haft sönder något)
Vid vårt förra hus.. så gjorde vi upp att de hantverkarna (hade inte lika mycket pengar o röra sig med) fick handla på vår lokala butik för byggmaterial.. och det företaget skickade räkningen direkt till oss.. och hantverkarna använde egen kärra för att forsla sakerna till oss (utan kostnad, men vi betalade såklart deras timtid samt milkostnad.. MEN de var inte så nogräknade.. de hämtade material nån gång utan att lägga på milkostnaden).
MEN jag håller med dig att alla är inte lika nogräknade.. varken som hantverkare eller personer.. men man ska inte dra alla över en kant. Jag känner väldigt många hantverkare också
(kan säga att jag också har klockat mina hantverkare, första gångerna jag anlitar nytt folk.. så kollar jag pålitligheten.. jag bjuder gärna på nån timme här och var om jag är nöjd och glad med deras jobb.. och vet jag att jag är där och frågar mycket/stör.. så får de såklart ta upp nån timme extra för det med.. MEN de har aldrig diffat mer än en halvtimme på debiteringen av timmar!)
Tillägg: Ja, vi har typ en hel pärm med kvitton och tidlappar från de tre jobb som "företag 1" gjort här haha
Fairlane skrev:
Dumheter. Vad arbetstagare och arbetsgivare har kommit överens om är deras sak, inte kundens. Kanske bor en av killarna på Mallorca, så då ska såklart kunden betala resan också?
Kanske har företaget och arbetstagaren kommit överens om att på fredagar är man ledig, men får full lön, bara skicka en räkning till kunden på 8 timmar?
Kunden betalar från företaget till kund, inte från hem till företag till kund. Så svaret på vem som ska betala dessa resor är solklart, företaget. Att det i slutändan kommer innebära ett lite högre timpris som slås ut på alla kunden är något helt annat.
Vem ska driva det i rätten? Om kunden betalar vad denne anser vara skäligt så blir det upp till företaget att driva det i rätten, inte tvärtom. Med ditt sätt att tänka så är det ju helt ok för ett företag att ta betalt för varor som man inte behövs trots att kunden varit tydlig hela tiden med att man inte vill ha de grejerna, sålänge det inte är några stora summor... Lycka till, jag tror det är företaget som har en rejäl uppförsbacke.
vad mitt första inlägg ville visa är att AG betalar sin personal resa från bostad det är därför de brukar vara dyr resa för inställandet alternativt tar man ut det på timpengen aldrig sett att det skickats specat till kund.utan till kund tar man betalt från företaget x mil * x kr.Fairlane skrev:
Dumheter. Vad arbetstagare och arbetsgivare har kommit överens om är deras sak, inte kundens. Kanske bor en av killarna på Mallorca, så då ska såklart kunden betala resan också?
Kanske har företaget och arbetstagaren kommit överens om att på fredagar är man ledig, men får full lön, bara skicka en räkning till kunden på 8 timmar?
Kunden betalar från företaget till kund, inte från hem till företag till kund. Så svaret på vem som ska betala dessa resor är solklart, företaget. Att det i slutändan kommer innebära ett lite högre timpris som slås ut på alla kunden är något helt annat.
Vem ska driva det i rätten? Om kunden betalar vad denne anser vara skäligt så blir det upp till företaget att driva det i rätten, inte tvärtom. Med ditt sätt att tänka så är det ju helt ok för ett företag att ta betalt för varor som man inte behövs trots att kunden varit tydlig hela tiden med att man inte vill ha de grejerna, sålänge det inte är några stora summor... Lycka till, jag tror det är företaget som har en rejäl uppförsbacke.
spelar ingen roll vilka kostnader företaget har, i slutändan är det kunderna som får betala för det.
vad jag menar med det andra inlägget är att det kan bli dyrt att hamna i rätten för små kostnader beroende hur det drivs kan kostnaden bli stor om man förlorar i rätten. i detta fall ser det mer ut att handla om principer är kr då det i sammanhanget är småpengar de tvistar om.
B b50gud skrev:
Vad det kostar med ett småmål
Först är det ansökningsavgiften till tingsrätten som ligger på 900 kronor. Sedan beräknas ett behov av en timmes juridisk rådgivning till 1700 kronor. Slutligen en ungefärlig resekostnad till och från domstolen på 400 kronor. Den här sammanlagda kostnaden kring 3000 kronor blir rättegångskostnaden för en part. Parten som förlorar riskerar att betala den kostnaden för motparten. Kom ihåg att dessa summor kan förändras.https://www.vasaadvokat.se/tvistemal-om-mindre-varden-smamal/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Då är vi överens. AG betalar från bostaden. I detta fall (och några få till jag har sett, men det är onekligen ovanligt) så har AG valt att lägga det specat till kund. Sen är det givetvis så att företagets kostnader slås ut på samtliga kunder, oavsett om det är ersättning för resa bostad->företag, semesterersättning, lön, kaffe, julfest etc.B b50gud skrev:vad mitt första inlägg ville visa är att AG betalar sin personal resa från bostad det är därför de brukar vara dyr resa för inställandet alternativt tar man ut det på timpengen aldrig sett att det skickats specat till kund.utan till kund tar man betalt från företaget x mil * x kr.
spelar ingen roll vilka kostnader företaget har, i slutändan är det kunderna som får betala för det.
vad jag menar med det andra inlägget är att det kan bli dyrt att hamna i rätten för små kostnader beroende hur det drivs kan kostnaden bli stor om man förlorar i rätten. i detta fall ser det mer ut att handla om principer är kr då det i sammanhanget är småpengar de tvistar om.
Jag är djävulen själv 😈 jag återkommer med jobb, ger dem god publicitet, rekommenderar deras företag till andra, betalar mina räkningar innan tiden gått ut, klagar mycket sällan, erbjuder dem att sitta inne och äta ist för i bilen, stör dem inte om de pratar i mobilen, låter dem planera om vissa utlovade tider för att de ska kunna göra akuta andra jobb eller bara hämta sina barn om det behövs. Jag tom skickade med julkakor hem till någras familj och köpt chokladask till resterande arbetsteam på företaget.. jag är jäkligt elak av mig!Mårtenhingst skrev:
Vii har bra kommunikation 😊 alla team o företag som jobbar här, de vet hur jag funkar och jag vet hur de funkar (de skäller på mig och jag skäller på dem - inga problem!)
Har aldrig behövt ha synpunkter på sånt de gör Jag är tydlig från början (de får ritningar o instruktioner). När det händer något oförutsett, löser jag/vi problemet.
MEN jag gillar o prata ibland, men det görs på deras villkor. Är de ensamma vill de gärna prata lite när de käkar lite frukost el lunch. Pratar om allt ifrån deras familjer, till framtida projekt här hos oss. Passar på att ge dem lite tips om både Ditten o datten (hjälper gärna de jag gillar)
😈
Var du där? Jag menar eftersom du verkar veta precis vad som hände?Mårtenhingst skrev:Fanns det tillgång till plywood där? Eller hade dom behövt åka och köpa det? Hade du gnällt på det också isf? Du hade förmodligen ändå gnällt om dom behövt komplettera och lägga extra tid på det fönstret, för att få det bra, utan din tillåtelse. Då hade det handlat om att dom gör extra arbeten utan din tillåtelse.
Sen är det inte alltid bara att höja ett fönster det kan se för jävligt ut om det ska liva i med andra fönster eller i överkant med dörröppningen i samma rum. Det kanske inte fanns andra fönster eller dörröppningar nära det fönstret, absolut.
Om dom inte har informerat dig om hur situationen ser ut och gett dig möjlighet att avgöra om du är villig att betala för dom timmar som krävs för att åtgärda problemet så är det givetvis fel. Men det hade nog också varit fel om dom gjort det utan tillåtelse, eller hur?
Det är roligt när kunder får det låta som att det är bara och bara göra si eller så..
Vad gör dom då med alla mil som bilen används utanför tjänst, för nog är det så att hantverkarbilar rullar runt på mycket annat än bara jobb.L Löfvenskiöld skrev:
Resa mellan hemmet och arbetsplatsen ingår i arbetet om det debiteras skall förmånsskatt utgå. Så upplys skatteverket om detta eller bolaget som då blir skyldig att betala.mattias.rask skrev:
Fick faktura härom dagen och reagerade över att de fakturerade många mil i reseersättning och för material för fönstermontering trots att jag försåg dem med detta (de var informerade i förväg att allt material skulle finnas på plats).
Och när jag påpekade detta så beskriver de att jag får betala för fyra hantverkares resor från hem till samlingsplats samt ”hämnas” genom att salta fakturan med diverse extra kostnader.
Hur bör jag gå vidare?
Mitt mail:
Hej XXXXX,
Kollat lite igen på fakturan och vill att ni stryker materialet och förklarar vad för tigerblad ni använder som kostar 315kr st. Senast tog vår senaste hantverkare 85kr
[media]
Jag försåg er med Karmskruv, nivåbrickor, täcklock, och fogskum ville jag absolut inte att ni skulle använda - men det gjorde ni ändå.
Har ni valt att använda eget material så får ni stå för det själva - särskilt när ni tar flera gånger mer för det än vad det materialet jag köpt in.
Räknade också på resorna och fick det till 40 mil. 8x46km + 4mil extra för Jimmie. Vet inte om Tony la med sin resa när han var och kollade, men då var han ändå på Hisingen och skrev papper på ett hus och det ska inte jag behöva betala för.
Tack så mycket!
Hälsningar,
Mattias
Svar nedan:
Hej,
Efter din respons på vår fakturering och med tanke på hur vi ställde upp för dig (när vi egentligen inte hade tid), känner jag mig tvungen att bemöta detta enl. nedan (på min semester).
Jag reviderar fakturan enl. följande:
Tony var tvungen att köpa in det nödvändigaste för fönstermontering. Det hade blivit dyrt för dig om detta saknats eller var av fel typ. Men OK, vi stryker karmskruv, nivåskruv och täcklock och debiterar i stället 0,5 timmar för att returnera materialet, d.v.s 550/2= +225 kr+moms.
Returnerat material: 269,61+185,74+38,02= -493,37+moms.
Fogskum var vi tvugna att använda på det översta fönstret som vi förklarade, det fanns helt enkelt inte plats att montera ditt system med ”svälllister”. Det hade krävts extraarbeten på flera timmer som inte hade varit motiverbart, speciellt då vi inte hade kunnat pressa oss att till bli klara innan semestern så du skulle kunna riva ställningen.
Våra inköpspriser+15% (IT Byggservice debiterar våra inköpspriser+15%)
Tigersågblad Bosch s1155 chm heavy/metal: 237,24+15%= 272,83+moms. 1st. blad förbrukat vid rivningsarbeten.
Multisågblad Bosch aiz 32ec wood 32*40, 5-pack: 463,45/5*1,15= 106,60+moms/st. Minst 1 st sågbald förbrukat.
Det är helt rimligt att debitera minst 1 sågblad av båda sorterna, d.v.s jag reviderar kostnaden från 315 till 378,83+moms, +63,83+moms.
Resor:
4 st T&R XXXXXXX-XXXXXXX (Söderleden/Älvsborgsbron) via uppsamlingsplats, 4*10,4mil=41,6 mil (XXX och XXX).
Till närmaste uppsamling: 1 st Ingvar T&R XXX-XXX 7, 2,6 mil.
Till närmaste uppsamling: 2 st Jimmie T&R XXX-XXX, 2*2,2mil=4,4 mil
Tony kollade på jobb (från annan kund): 1 mil
Resa returnering: 2 mil
Summering resor: 41,6+2,6+4,4+1+2=51,6 mil, -faktura revideras med +1,6mil= +64kr +moms.
Arbetstid (nu inkl. 1 timma för att titta på jobbet, -bjuder vi inte på längre…..):
Tony+Ingvar: 9+2timmar, James/Jimmie: 16,5+16,5timmar: Totalt: 44 timmar, -faktura revideras med +550 kr +moms.
Total summering: 225-493,37+63,83+64+550= +409,46+moms.
Här har du alla siffror noggrant genomgångna och redovisade, bifogar ny faktura. Observera oförändrat betalningsdatum (dröjsmålsränta f.o.m. 28/7).
/XXX
Inget är svart och vitt!L llundberg skrev:
Nej jag var inte där
Då är du en sådan som det är trevligt att jobba hos!Snigla skrev:
Jag är djävulen själv 😈 jag återkommer med jobb, ger dem god publicitet, rekommenderar deras företag till andra, betalar mina räkningar innan tiden gått ut, klagar mycket sällan, erbjuder dem att sitta inne och äta ist för i bilen, stör dem inte om de pratar i mobilen, låter dem planera om vissa utlovade tider för att de ska kunna göra akuta andra jobb eller bara hämta sina barn om det behövs. Jag tom skickade med julkakor hem till någras familj och köpt chokladask till resterande arbetsteam på företaget.. jag är jäkligt elak av mig!
Vii har bra kommunikation 😊 alla team o företag som jobbar här, de vet hur jag funkar och jag vet hur de funkar (de skäller på mig och jag skäller på dem - inga problem!)
Har aldrig behövt ha synpunkter på sånt de gör Jag är tydlig från början (de får ritningar o instruktioner). När det händer något oförutsett, löser jag/vi problemet.
MEN jag gillar o prata ibland, men det görs på deras villkor. Är de ensamma vill de gärna prata lite när de käkar lite frukost el lunch. Pratar om allt ifrån deras familjer, till framtida projekt här hos oss. Passar på att ge dem lite tips om både Ditten o datten (hjälper gärna de jag gillar)
😈
Inte alla kunder som förstår hur påfrestande det kan vara med någon som flåsar i nacken!