96 560 läst ·
337 svar
97k läst
337 svar
Milersättning och allmänt trilskandes hantverkare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Dumheter. Vad arbetstagare och arbetsgivare har kommit överens om är deras sak, inte kundens. Kanske bor en av killarna på Mallorca, så då ska såklart kunden betala resan också?B b50gud skrev:
Kanske har företaget och arbetstagaren kommit överens om att på fredagar är man ledig, men får full lön, bara skicka en räkning till kunden på 8 timmar?
Kunden betalar från företaget till kund, inte från hem till företag till kund. Så svaret på vem som ska betala dessa resor är solklart, företaget. Att det i slutändan kommer innebära ett lite högre timpris som slås ut på alla kunden är något helt annat.
Vem ska driva det i rätten? Om kunden betalar vad denne anser vara skäligt så blir det upp till företaget att driva det i rätten, inte tvärtom. Med ditt sätt att tänka så är det ju helt ok för ett företag att ta betalt för varor som man inte behövs trots att kunden varit tydlig hela tiden med att man inte vill ha de grejerna, sålänge det inte är några stora summor... Lycka till, jag tror det är företaget som har en rejäl uppförsbacke.B b50gud skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag antar att du menar det, och inte de.V Villaägarenr1 skrev:
Då måste svaret på frågan vara nej, det är inte alltid så. Om en tillverkare skriver att en artikel inte får användas för ett visst ändamål, max belastning är X etc så ska man nog inte tro att hantverkaren vet bättre i alla lägen.
Några exempel:
Kabeln är inte tillåten att förläggas i mark, men elektrikern tycker att det går bra, vem vet bäst?
Utrustningen är tillåten för max 2400W, men elektrikern ansluter det till 16A/230V för han vet bäst?
Markisen är klassad för vindar upp till 10 m/s, montören tycker att man nog kan köra 15 m/s
Färgen är inte godkänt att användas om man tidigare målat med en färg av typ Y, men målaren vet ju bättre och det blir sådär.
Bara för att nämna några exempel.
Om frågan verkligen var "Är de inte hantverkaren som vet bäst?" så vet jag inte svaret för då är frågan rätt oklar.
Claes Sörmland skrev:
Han kommer ju inte stå för det, trots att du känner starkt att han har gjort fel. Gissningsvis känner han inte alls på samma sätt.
Du och jag eller TS är helt enkelt inte i en maktposition att utmäta och driva igenom straff bland företagare som vi tycker har gjort fel enligt vår privatmoral. Den krassa verkligheten kommer emellan.Hantverkaren lämnar ändå 10 års garanti på fönstret
Ja så kan det vara med...eller att de inte alltid möts där.. man måste veta mera om det för att säga det ena eller andra om uppsamlingsplatsen.S sjoelund skrev:Fast här var det ju allas resor till uppsamlingsplatsen (jag antar kontoret; alltså arbetsresa=privat resa) och därifrån tog de tjänstebilen tillsammans till bostaden för att utföra jobbet. Men de tar betalt för allas privata resor till kontoret. Och de gör säkerligen alla avdrag för den i deklarationen också...
När du skriver, deras kollega, är de ifrån samma firma? Eller var det någon annan som påbörjade jobbet och inte kunde slutföra? Varpå den här firman tog sig tid som de egentligen inte hade, för att slutföra åt dig?mattias.rask skrev:
Jo, och håller med om att kanske borde uttryckt mig lite smidigare om jag förstått att han var så känslig. Är också tacksam för att XXX och XXX ställde upp när deras kollega som precis börjat arbeta efter en hjärnblödning inte klarade av att slutföra jobbet. Så förstår att jag borde visa mer tacksamhet.
Faktum kvarstår dock att de har överdebiterat och när jag ber dem korrigera så jävlas de och skulle man sätta hårt mot hårt så kan jag hålla inne med ett belopp som motsvarar kostnaden för att demontera och återmontera fönstret då de utan tillåtelse använt fogskum i strid med fönstertillverkaren instruktioner. Dessutom använde de fogskum utan att meddela mig trots att jag sagt till om att jag inte ville ha det. Fått besked från villafönster att garantin inte gäller vid drevning med fogskum.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Det är kanske bara den sjunde bokförda kunden.Iceman255 skrev:
En del svartjobb i den branschen
I det fallet hade jag skrapat bort ketchupen själv…Nyfniken skrev:
Det är liksom svårt att låta bli att bråka om småsummor när den i andra änden beter sig som en rövhatt.
Till exempel när denne har gjort tvärt emot instruktionerna och dessutom vill ha betalt för att åtgärda sina egna misstag.
En liknelse som kanske är lättare att ta till sig: Du åker till McDonald's och ber om en hamburgare utan ketchup. Du får en med ketchup, påpekar misstaget och får då betala lite extra för att de ska skrapa bort ketchupen. Sen sitter du där med en mosad hamburgare och en saltad räkning. Det är då lätt att bli lite... vresig.
Hade jag varit beställaren i detta fall så hade jag klagat på det felaktigt genomförda jobbet och fokuserat på det, inte tjafsat om några fjuttiga hundralappar. I detta fall så anser jag att svaret från firman är småkinkig, men rövhatt? Icke. Någon saltad räkning kan jag inte heller hålla med dig om. Däremot är den som gör ett inlägg där man både pekar ut en firma och namnger dess anställda som idiotier på ett forum bara för att en person varit otrevligt en rejäl rövhatt. Betydligt klokare då att ge firman dåligt omdöme på olika sidor där sådana kan ges, kan jag tycka.
Om jag hade tagit betalt för mina resor från företaget till kund hade dessa kostnader i många fall varit flera gånger högre än vad de nu har varit… Kanske är jag ovanligt schysst då jag alltid valt den adress, mitt hem eller kontorets adress som utgångsläge? Men nöjda kunder har jag i alla fall haft hittills utifrån de bedömningar som jag fått. Och återkommande kunder.Fairlane skrev:
Dumheter. Vad arbetstagare och arbetsgivare har kommit överens om är deras sak, inte kundens. Kanske bor en av killarna på Mallorca, så då ska såklart kunden betala resan också?
Kanske har företaget och arbetstagaren kommit överens om att på fredagar är man ledig, men får full lön, bara skicka en räkning till kunden på 8 timmar?
Kunden betalar från företaget till kund, inte från hem till företag till kund. Så svaret på vem som ska betala dessa resor är solklart, företaget. Att det i slutändan kommer innebära ett lite högre timpris som slås ut på alla kunden är något helt annat.
Vem ska driva det i rätten? Om kunden betalar vad denne anser vara skäligt så blir det upp till företaget att driva det i rätten, inte tvärtom. Med ditt sätt att tänka så är det ju helt ok för ett företag att ta betalt för varor som man inte behövs trots att kunden varit tydlig hela tiden med att man inte vill ha de grejerna, sålänge det inte är några stora summor... Lycka till, jag tror det är företaget som har en rejäl uppförsbacke.
Sen beror det helt och hållet på det avtal man har vad som är rätt och vad som är fel. Finns det inget avtal blir det svårt för den som köper in tjänsten att klaga och då kunna bevisa att det är inget som man varit överens om. Det är därför det är så viktigt att ha offert och ett avtal. Vill inte företaget ge det, ja, då får de helt enkelt gå vidare och leta efter andra kunder. Jag har aldrig haft problem med att få tag på hantverkare trots krav på tydliga offerter. Har inte heller haft problem med att få tillbaka hantverkare som tidigare varit hos mig och utfört jobb. Kanske kan det bero på att vi visar varandra ömsesidig respekt och tar eventuella diskussioner öga mot öga istället för Mail eller som här, på forum?
Håller med om mycket av det du säger, men alla är inte bekväma med att åka och prata öga mot öga. En del formulerar sig bättre och tydligare i lugn och ro utan en (eventuellt upplevd) risk att känna sig överkörd på någon annans hemmaplan. Dessutom finns det dokumenterat vad som bestämts.
Karmskruv, skruvar man ut, spik sågar man av. Men skruvarna kanske är överspacklade, då är sågning enklare.
Det finns olika karmskruv, vissa är härdade för att även kunna användas i betong, och då funkar inte ett lågprisblad, då måste man ha ett av högsta kvalité.
Det finns olika karmskruv, vissa är härdade för att även kunna användas i betong, och då funkar inte ett lågprisblad, då måste man ha ett av högsta kvalité.
Om kunden inte kan nås så får han betala för död bortslösad tid. Så funkar det i det landet jag bor i.K K.Bygg skrev:Jag upprepar, ifall kunden är onåbar och det finns en tidsgräns? Jag bara spekulerar, poängen är att det finns många variabler för något som egentligen är en struntsak.
Hade kunden SAGT att utrymmet ovanför det enda fönstret var avvikande och att det krävde en alternativ lösning? Inte?…och ändå hände det.
Ja, världen är verkligen en orättvis plats.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Visst kan man låta det bli billigare för kunden, det har jag själv gjort flera gånger. Dyrare däremot, nej inte en chans.F Fagelbla skrev:Om jag hade tagit betalt för mina resor från företaget till kund hade dessa kostnader i många fall varit flera gånger högre än vad de nu har varit… Kanske är jag ovanligt schysst då jag alltid valt den adress, mitt hem eller kontorets adress som utgångsläge? Men nöjda kunder har jag i alla fall haft hittills utifrån de bedömningar som jag fått. Och återkommande kunder.
Det kan man vända på. Finns inget avtal så blir det svårt för en företagare att fakturera alla medarbetares resor från hemmet.F Fagelbla skrev:
Jag tycker mail är ett utmärkt sätt att kommunicera med. Hantverkaren skickar en faktura och tar sen semester. Jag tycker det är mycket bättre med ett mail med mina frågor då än att åka hem till personen på hans semester.F Fagelbla skrev:Det är därför det är så viktigt att ha offert och ett avtal. Vill inte företaget ge det, ja, då får de helt enkelt gå vidare och leta efter andra kunder. Jag har aldrig haft problem med att få tag på hantverkare trots krav på tydliga offerter. Har inte heller haft problem med att få tillbaka hantverkare som tidigare varit hos mig och utfört jobb. Kanske kan det bero på att vi visar varandra ömsesidig respekt och tar eventuella diskussioner öga mot öga istället för Mail eller som här, på forum?
Att det sen kommer på ett forum beror ju på det idiotiska svaret.
Jag har inte heller haft något problem att få tillbaka samma hantverkare, men det kräver ju också en ömsesidig respekt. Jag är inte särskilt intresserad av att få tillbaks en person som beter sig som denna företagare.
Jag tycker att jag har sett ett par tusen inlägg från dig där du bankar på diverse hantverkare, hantverkare som du aldrig har haft att göra med.Fairlane skrev:
Vissa brukar påstå att hantverkarbranchen är rutten. Själv har jag bara bra erfarenheter (bortsett från några som avtalade tid och sen aldrig hörde av sig mer), så jag håller inte alls med. Enskilda rötägg finns, men branschen är inte rutten är min tanke. När man sen läser ett sådant här inlägg så börjar jag undra om jag har fel, kanske är branchen genomrutten ändå.
En kund klagar på ett arbete utfört på ett sätt som bryter mot krav från leverantören och på ett sätt som bryter mot vad kunden beställt, samt att kunden klagar på att tvingas betala för material som köpts in helt i onödan. Då ska kunden bojkottas av branschen???