19 593 läst ·
95 svar
20k läst
95 svar
Meec borrhammare för att spräcka sten
Därför jag kör med 13 mm. Då går det ännu snabbare att borra.R random_name skrev:Jag har
5st 14mm från cdon
3st 14 mm från hme
5st 16 mm från jula
5 st 20 mm från hme
Kilarna från cdon och Jula är av samma sort. För priset 5 för 199kr fungerar dom mer än utmärkt.
Idag kör jag nästan uteslutande med 16 mm från jula. Fördelen som jag ser det med 16 mm kilarna är att det går fortare att borra. Både För att det går snabbare att borra mindre diameter, men också att 20 mm killarna är längre och kräver ett djupare hål. Och borren är mycket billigare än 20 mm. Borr köper jag på Biltema. Riktigt billigt jämfört med andra. Har dock inte jämfört livslängd kontra andra borrar.
Min erfarenhet är att fler kilar är bättre. Så hellre 5 st 16 mm än 3 st 20 mm.
Jag körde 14 mm innan jag gick upp till 16 mm. Men tyckte att 14 mm borren bara gick av, så gick upp till 16 och tycker de håller bättre. Så 16 mm var bra balans mellan snabbhet och hållbarhet 😊 djupet på cdon/julas 14/16 kilar är samma. Hme 14 kilarna är längre och kräver ett djupare hål.
Sen är cdon/jula kilarna härdade så jag tycker inte dom slits på samma sätt som de från hme. Mina 14 från hme har jag snart slitit ut. Däremot så har många av blecken från cdon/jula kilarna gått av istället… men tror det beror på att jag använd dom i hål där borret är så utslitet att diametern blir mindre. Eller borrar för få hål av lathet så jag får slå hårt och pressar kilarna till gränsen.
Sen har jag läst att en del smörjer sina kilar. Det gör inte jag, tycker bara det fastnar massa på dem då. Håller dom istället rena och torra.
Sen är cdon/jula kilarna härdade så jag tycker inte dom slits på samma sätt som de från hme. Mina 14 från hme har jag snart slitit ut. Däremot så har många av blecken från cdon/jula kilarna gått av istället… men tror det beror på att jag använd dom i hål där borret är så utslitet att diametern blir mindre. Eller borrar för få hål av lathet så jag får slå hårt och pressar kilarna till gränsen.
Sen har jag läst att en del smörjer sina kilar. Det gör inte jag, tycker bara det fastnar massa på dem då. Håller dom istället rena och torra.
För mej fungerar Julas borr bra. Jag använder deras största borrhammare. Det gäller att inte köra borren varma. På ett 20 cm hål kyler jag med en trasa 2 eller 3 gånger. Det gäller att inte kyla längst ner. Jag kör totalt ungefär 3 till 4 meter i granit med ett 20 cm borr.Hemingway skrev:
20 mm - [länk]
Därifrån har jag köpt spräckkilar och borr. Deras borrar är markant dyrare än Jula som exempel. Julaborrar håller 2-4 hål för mig medan deras borrar håller 30-50 hål. Någon har varit sämre och då har jag fått ny. Från Jula sänkte jag 10 borrar på en enda dag.
3-4 spräckkilar kommer du långt med.
Bra att det fungerar för dig. Batchen jag fick kan ha varit dålig, men när de var över 10 st jag reklamerade så blev det ohållbart. Kör ett hål per borr och ca 20 cm djupt, roterar på minst 3 borrar. Det var skären som släppte som var problemet med Julas borrar. Lite komiskt när en enda borr överlever 10 andra i rotationen och då var den andra borren redan ~20 borrhål in.A Antropocen skrev:
Klicka här för att svara