C
T TommyStrandberg skrev:
Det verkar vara lite förvirring över de olika borrtyperna. För mig är SDS plus ett 10mm fäste och SDS max ett 18mm fäste.
TE-C (SDS Plus) och TE-Y (SDS Max) på Hilti-språk.
Är inte bekant med TE 76, men utifrån den information jag kan hitta är det en SDS-Max-maskin(?)

Hiltis SDS Plus-borr specad för natursten (TE-C) finns för övrigt inte större än 16mm.
Den fyrskäriga TE-CX funkar säkert förvisso bra den också, men om man skall vara petig är det enligt Hilti inte "rätt" borr för natursten.

P perka99 skrev:
Tack för alla svar! Nu till nästa fråga, vart ska jag börja borra för att spräcka stenen? Hur många kilar tror ni behövs?
Det beror lite på stenen och hur hårt den sitter ihop/lätt den klyver samt hur bra resultat man vill ha (tex stenar att slänga eller mura snyggt med). Men jag brukar borra max avstånd =10x borrhålets diameter.

Gnejs har en bra guide:
https://gnejsgranit.se/att-anvanda-...V3AW2LeqUUWzlWnZmEpLvyRHQUBmZdGZ_sxiQxSYiaY_D

Redigerat:
C cpalm skrev:
Nackdelen med Hilti är att (rätta mig om jag har fel) de inte har någon lagom stor maskin med SDS-Plus-fäste. SDS-Max blir bra mycket dyrare när man sliter ut borr på löpande band.
Jat köpte 2 stycken Betongborr SDS-MAX 22x280 mm för 400 kr. Jag vet inte om det är dyrt eller inte för jag kännner inte till de svenska priserna men det är i alla fall samma prisnivå som i Tyskland där jag normalt sett bor.

Jag borrade nog ett par hundra hål i år. Ingen av borren gick sönder. Jag brukar kyla borren genom att "borra ner" dom i backen och sedan använda 2-3 borr efter varandra.

Många som har svarat redan men här kommer min erfarenhet.

Hade en äldre hilti med 9J slagstyrka. Den gick det relativt snabbt med. Tyvärr gick den sönder så jag köpte Biltemas 12J maskin, tänkte den kan ju inte vara sämre iaf då den på pappret är kraftigare. Men vilket skämt i jämförelse! Tar nästan dubbla tiden per hål. Tröttnade på det och hyrde en Hilti TE-70 med 14,5 J. Vilken skillnad! Denna kan jag rekommendera att hyra om man ska borra mycket. Numera använder jag bara biltema maskinen till enstaka hål.

R random_name skrev:
Många som har svarat redan men här kommer min erfarenhet.

Hade en äldre hilti med 9J slagstyrka. Den gick det relativt snabbt med. Tyvärr gick den sönder så jag köpte Biltemas 12J maskin, tänkte den kan ju inte vara sämre iaf då den på pappret är kraftigare. Men vilket skämt i jämförelse! Tar nästan dubbla tiden per hål. Tröttnade på det och hyrde en Hilti TE-70 med 14,5 J. Vilken skillnad! Denna kan jag rekommendera att hyra om man ska borra mycket. Numera använder jag bara biltema maskinen till enstaka hål.
Biltemas är kass. Jag använder den till att blanda små portioner av expanderbetong. Använder Jukas stora maskin som tar SDS max när jag skall borra i sten.

Så vilken dimension på borr hade ni kört på till friliggande stenar i 40-90cm diameter? Hur många spräckkilar och från vilken tillverkare? Gärna tips med länkar till borr och spräckkilar med bra kvalitet och pris mottages 🙂

V Villa1949 skrev:
Så vilken dimension på borr hade ni kört på till friliggande stenar i 40-90cm diameter? Hur många spräckkilar och från vilken tillverkare? Gärna tips med länkar till borr och spräckkilar med bra kvalitet och pris mottages 🙂
20 mm - https://sten-spräckning.se/produkt-kategori/sprackkilar/

Därifrån har jag köpt spräckkilar och borr. Deras borrar är markant dyrare än Jula som exempel. Julaborrar håller 2-4 hål för mig medan deras borrar håller 30-50 hål. Någon har varit sämre och då har jag fått ny. Från Jula sänkte jag 10 borrar på en enda dag.

3-4 spräckkilar kommer du långt med.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Jag kör 13 mm kil och borr och har knäckt större stenar än så. Men då har jag 8 kilar också.

Men för 50-60 cm sten använder jag sällan fler än tre.

De borr jag använder är Bosch, det som är viktigt är att aldrig byta borr i ett hål och att alltid byta borr mellan hålen så att de får svalna.

Julas egna borr har jag gett upp med, de överhettas för lätt och släpper då skären.

• Gilla
Hemingway och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör 13 mm kil och borr och har knäckt större stenar än så. Men då har jag 8 kilar också.

Men för 50-60 cm sten använder jag sällan fler än tre.

De borr jag använder är Bosch, det som är viktigt är att aldrig byta borr i ett hål och att alltid byta borr mellan hålen så att de får svalna.

Julas egna borr har jag gett upp med, de överhettas för lätt och släpper då skären.
Jag har kört 14 och 16 mm och har 10 kilar av varje, köpta på temu.
Även billiga kilar fungerar bra, jag skulle inte tveka att köpa dom här:
https://www.amazon.se/Stenklyvplugg...skilar-Borrverktyg-Stenklyvning/dp/B09GB62HPW

Jag har också använt bort från Bosch, EXPERT SDS plus-7X köpta på webben i Tyskland under Black Friday men det är mest för att kunna borra i betongväggar också.

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
C
Kan rekommendera att köpa ett par extra kilar annars hamnar man lätt i situationen att alla kilar man har sitter bergfast i stenen. Det är inte alltid spräckningen går exakt som man tänkt sig.

• Gilla
Villa1949 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Håller med, minst två fria kilar kvar när man stoppat i de man ska använda för spräckningen. Annars står man där.

Jag har 16 st 20 mm kilar, 6 från HME och 10 från något ställe på Amazon. Dessutom har jag 7 st 14 mm kilar från eBay. De används inte så mycket men ibland är de bra att ha på lite mindre stenar och när man jobbar nära en vägg.

Borr kör jag Julas SDS-max eftersom de är tvåskäriga. Jag verkar inte alls ha samma otur som en del andra skribenter som säger att Julas borr pajar efter ett par hål. Jag har iofs vridit av typ tre borr och jag har ett gäng som tappat skären också men det händer oftast efter hård användning. Min erfarenhet är att de fyrskäringa biter sämre i hårt berg men de går jämnare.

• Gilla
Villa1949 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Min erfarenhet är att de fyrskäringa biter sämre i hårt berg men de går jämnare.
Håller med, och även Bosch kan tappa kronan när man borrar i sten, har hänt mig två ggr.

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
20 mm - [länk]

Därifrån har jag köpt spräckkilar och borr. Deras borrar är markant dyrare än Jula som exempel. Julaborrar håller 2-4 hål för mig medan deras borrar håller 30-50 hål. Någon har varit sämre och då har jag fått ny. Från Jula sänkte jag 10 borrar på en enda dag.

3-4 spräckkilar kommer du långt med.
+1 på den.
Jag har endast 20mm kilar typ 15 stycken och då går man aldrig bet oavsett sten, inget jag ångrat hittills efter ca 20 års erfarenhet med kilar.

Ibland finns det batcher med billiga borrar som faktiskt håller måttet, för några år sedan så släppte Irwin ett gäng som höll otroligt bra för den pengen så jag åkte genast och köpte på mig ett rejält gäng efter de testborr jag köpt.

Man ska veta att maskinen man borrar med och tekniken påverkar borrets livslängd avsevärt,

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Jag har
5st 14mm från cdon
3st 14 mm från hme
5st 16 mm från jula
5 st 20 mm från hme

Kilarna från cdon och Jula är av samma sort. För priset 5 för 199kr fungerar dom mer än utmärkt.

Idag kör jag nästan uteslutande med 16 mm från jula. Fördelen som jag ser det med 16 mm kilarna är att det går fortare att borra. Både För att det går snabbare att borra mindre diameter, men också att 20 mm killarna är längre och kräver ett djupare hål. Och borren är mycket billigare än 20 mm. Borr köper jag på Biltema. Riktigt billigt jämfört med andra. Har dock inte jämfört livslängd kontra andra borrar.

Min erfarenhet är att fler kilar är bättre. Så hellre 5 st 16 mm än 3 st 20 mm.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.