C
T TommyStrandberg skrev:
Det verkar vara lite förvirring över de olika borrtyperna. För mig är SDS plus ett 10mm fäste och SDS max ett 18mm fäste.
TE-C (SDS Plus) och TE-Y (SDS Max) på Hilti-språk.
Är inte bekant med TE 76, men utifrån den information jag kan hitta är det en SDS-Max-maskin(?)

Hiltis SDS Plus-borr specad för natursten (TE-C) finns för övrigt inte större än 16mm.
Den fyrskäriga TE-CX funkar säkert förvisso bra den också, men om man skall vara petig är det enligt Hilti inte "rätt" borr för natursten.

P perka99 skrev:
Tack för alla svar! Nu till nästa fråga, vart ska jag börja borra för att spräcka stenen? Hur många kilar tror ni behövs?
Det beror lite på stenen och hur hårt den sitter ihop/lätt den klyver samt hur bra resultat man vill ha (tex stenar att slänga eller mura snyggt med). Men jag brukar borra max avstånd =10x borrhålets diameter.

Gnejs har en bra guide:
https://gnejsgranit.se/att-anvanda-...V3AW2LeqUUWzlWnZmEpLvyRHQUBmZdGZ_sxiQxSYiaY_D

Redigerat:
C cpalm skrev:
Nackdelen med Hilti är att (rätta mig om jag har fel) de inte har någon lagom stor maskin med SDS-Plus-fäste. SDS-Max blir bra mycket dyrare när man sliter ut borr på löpande band.
Jat köpte 2 stycken Betongborr SDS-MAX 22x280 mm för 400 kr. Jag vet inte om det är dyrt eller inte för jag kännner inte till de svenska priserna men det är i alla fall samma prisnivå som i Tyskland där jag normalt sett bor.

Jag borrade nog ett par hundra hål i år. Ingen av borren gick sönder. Jag brukar kyla borren genom att "borra ner" dom i backen och sedan använda 2-3 borr efter varandra.

Många som har svarat redan men här kommer min erfarenhet.

Hade en äldre hilti med 9J slagstyrka. Den gick det relativt snabbt med. Tyvärr gick den sönder så jag köpte Biltemas 12J maskin, tänkte den kan ju inte vara sämre iaf då den på pappret är kraftigare. Men vilket skämt i jämförelse! Tar nästan dubbla tiden per hål. Tröttnade på det och hyrde en Hilti TE-70 med 14,5 J. Vilken skillnad! Denna kan jag rekommendera att hyra om man ska borra mycket. Numera använder jag bara biltema maskinen till enstaka hål.

R random_name skrev:
Många som har svarat redan men här kommer min erfarenhet.

Hade en äldre hilti med 9J slagstyrka. Den gick det relativt snabbt med. Tyvärr gick den sönder så jag köpte Biltemas 12J maskin, tänkte den kan ju inte vara sämre iaf då den på pappret är kraftigare. Men vilket skämt i jämförelse! Tar nästan dubbla tiden per hål. Tröttnade på det och hyrde en Hilti TE-70 med 14,5 J. Vilken skillnad! Denna kan jag rekommendera att hyra om man ska borra mycket. Numera använder jag bara biltema maskinen till enstaka hål.
Biltemas är kass. Jag använder den till att blanda små portioner av expanderbetong. Använder Jukas stora maskin som tar SDS max när jag skall borra i sten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.