C cpalm skrev:
Nä, hårdmetall är ett karbidpulver inbakat i metall. Däremot som du säger är lödfogen förmodligen en svag punkt på flera vis. Men då spekulerar jag bara - är det någon som faktiskt råkat ut för att skäret lossnat, och hur gick det i så fall till?
Ja, jag kylde borren i vatten med 20-30 sek mellanrum, skäret sprack och hälften lossnade efter 20 hål. Borren blev lite väl var, försökte hålla det under 100 grader så deg inte skulle bli för stor chock av kylningen men det blev varmare än så emellanåt. Vet dock inte skicket på borren sen innan men det borde ha varit en 2 skärig från hilti.

B Bubbelito skrev:
Ja, jag kylde borren i vatten med 20-30 sek mellanrum, skäret sprack och hälften lossnade efter 20 hål. Borren blev lite väl var, försökte hålla det under 100 grader så deg inte skulle bli för stor chock av kylningen men det blev varmare än så emellanåt. Vet dock inte skicket på borren sen innan men det borde ha varit en 2 skärig från hilti.
Låt alltid borret svalna i luften, ha två borr som alterneras till varje nytt hål istället.

pacman42 pacman42 skrev:
Låt alltid borret svalna i luften, ha två borr som alterneras till varje nytt hål istället.
Ja det blev så efter det, men jag skulle rekommendera fler än 2 borr. Dom går fortfarande knappt att ta på med bara ett håls mellanrum.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bubbelito skrev:
Ja det blev så efter det, men jag skulle rekommendera fler än 2 borr. Dom går fortfarande knappt att ta på med bara ett håls mellanrum.
Så kan det nog vara denna årstiden, jag brukar spräcka sten på hösten och då kyls de tillräckligt snabbt. Faktum är att det är ett perfekt jobb när det hänger lätt regn i luften...

pacman42 pacman42 skrev:
Så kan det nog vara denna årstiden, jag brukar spräcka sten på hösten och då kyls de tillräckligt snabbt. Faktum är att det är ett perfekt jobb när det hänger lätt regn i luften...
Jo det var 30 grader varmt, vindstilla och sol när jag gjorde det, fettet rann ur en vanlig makita borrhammare när jag använde en sån till ett par hål, halva maskinen blev så varm att den inte gick att ta på så fick byta mellan 2 maskiner också, dom fick turas om i skuggan.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
T TommyStrandberg skrev:
Jag köper numera enbart begagnade proffs maskiner, i detta fall Hilti TE 76 ATC och Bosch GSH 16-30.
Nackdelen med Hilti är att (rätta mig om jag har fel) de inte har någon lagom stor maskin med SDS-Plus-fäste. SDS-Max blir bra mycket dyrare när man sliter ut borr på löpande band.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
B Bubbelito skrev:
Jag kyler antingen kontinuerligt med rinnande vatten ner längs borret eller tar upp borret efter omkr 5 cm borrning och kyler med en våt trasa minst 1 cm från skären. Man skall inte kyla direkt på skären om det inte sker kontinuerligt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Jag kyler antingen kontinuerligt med rinnande vatten ner längs borret eller tar upp borret efter omkr 5 cm borrning och kyler med en våt trasa minst 1 cm från skären. Man skall inte kyla direkt på skären om det inte sker kontinuerligt.
Tar det inte lång tid för borra 1 hål?Kör med 3st borrar (2-skäriga) och byter efter 2 borrade hål och fettar in chucken (fett på borret)varje gång vid bytet men har inte lyckas förstöra någon borr.Brukar hålla 35-40 hål och kostar 179kr för 24mmx400 på biltema.Använder en borrhammare bosch 5-40 som maskin men har en kina hammarborr på 18 till större borrar men inget slirskydd så lite ont i handleder +lite ont i bena när borren fastnar.

Redigerat:
V växelventil skrev:
Tar det inte lång tid för borra 1 hål?Kör med 3st borrar (2-skäriga) och byter efter 2 borrade hål och fettar in chucken (fett på borret)varje gång vid bytet men har inte lyckas förstöra någon borr.Brukar hålla 35-40 hål och kostar 179kr för 24mmx400 på biltema.Använder en borrhammare bosch 5-40 som maskin men har en kina hammarborr på 18 till större borrar men inget slirskydd så lite ont i handleder +lite ont i bena när borren fastnar.
Ser ut som att borren på Biltemas hemsida är 4-skärig?

P perka99 skrev:
Ser ut som att borren på Biltemas hemsida är 4-skärig?
Japp men några varuhus har dom 2-skäriga kvar.I örebro är dom helt slut men köpte i västerås nu i sommar för dom hade några kvar.Provade deras 4-skäriga 28mm men skären lossnade efter några hål.Synd att dom verkar ha slutat med dom 2-skäriga 24mm för dom var verkligen prisvärda och gick som tåget.Har väl 7st 2-skäriga kvar så klarar mig ett tag.

• Gilla
perka99
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jag borrarett hål 20 cm djupt med 20 mm borr på mindre än 1 minut med kontinuerlig kylning med vatten.

A Antropocen skrev:
Jag borrarett hål 20 cm djupt med 20 mm borr på mindre än 1 minut med kontinuerlig kylning med vatten.
Vad hade du för borr?

V växelventil skrev:
Vad hade du för borr?
Julas.

C cpalm skrev:
Nackdelen med Hilti är att (rätta mig om jag har fel) de inte har någon lagom stor maskin med SDS-Plus-fäste. SDS-Max blir bra mycket dyrare när man sliter ut borr på löpande band.
Det verkar vara lite förvirring över de olika borrtyperna. För mig är SDS plus ett 10mm fäste och SDS max ett 18mm fäste.

TE 76 har i så fall ett SDS plus fäste.
Jag har också en äldre Hilti maskin (TE 92) med SDS max fäste (18mm).

Jag bor i södra Tyskland, ca. 25km från Lichtenstein där Hiltis huvudkontor ligger. Kan köpa diverse begagnade Hiltimaskiner därifrån och även de borr jag behöver (köper oftast 5-10 st på en gång). Måste bestämna mig för vad jag tar med mig till “arbetssemestern” i Sverige. Det blir oftast TE 76an, kan inte släpa med allt.

P perka99 skrev:
Behöver spräcka ett par stenar på tomten, den största är ca 1x1x1 meter. Jula har bra pris på denna borrhammare, kan det funka ihop med ett set kilar?
[bild]
Tack för alla svar! Nu till nästa fråga, vart ska jag börja borra för att spräcka stenen? Hur många kilar tror ni behövs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.