C
tommib tommib skrev:
Som redan sagts riskerar det att sabba härdningen.
Grejen är väl just att dessa borrar inte är härdade.

tommib tommib skrev:
Ja. Du vill helst att sprickplanet från varje kil är samma så att de förstärker varandra.
Ja, det är jäkligt trist när man slagit i alla kilar man har och det inte vill spricka 🤬

tommib
Är de inte? Jag trodde att hårdmetallskären var härdade.

Även om de inte är det så tänker jag att en hastig avkylning riskerar att orsaka släpp i lödfogen snabbare så jag avstår. Jag kyler inte heller när jag borrar, det blir bara slabb.

Ja, att "köra fast" alla kilarna är otroligt irriterande. Det hände någon gång i början när jag bara hade 6 st. Numera har jag 15 kilar så nu är risken betydligt mindre.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A Allt går skrev:
Visst går det med Jula-maskinen, några bra borr och kilar! Ta det lugnt och låt borren svalna. Torka av kilarna från stendamm och smörj med tex lagerfett. Men om du faktiskt bor i Stockholm kan du lika gärna hyra en riktig hydraulisk bergborr för ungefär samma totalpris. Fördelen att du får jobbet gjort på en dag och med mycket mindre vibrationer. Nackdel att du inte får några prylar kvar efter om du behöver göra fler saker.
Har Stureby maskiner i närheten men hittar inte en hydraulisk borr hos dem, dock verkar de ha en rejäl elektrisk borrhammare, kan ju vara ett alternativ att hyra den över helgen https://sturebymaskiner.se/produkt/...a-yqSGT65eqMl2Itb4lkLTFS2hnJsVOcXm9W4DsyuX6fI

tommib
Äh, jag skulle köpt Julas Meec om jag vore du.

Stureby maskiner har inte pneumatiska eller hydrauliska bergborrar. Däremot finns det på Cramo i Stuvsta och på Kendrill i Sätra (som också har Darda, om du vill leka med det).

Men som sagt, jag skulle kört med elmaskin och jag skulle köpt den.

• Gilla
Antropocen och 1 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Är de inte? Jag trodde att hårdmetallskären var härdade.
Nä, hårdmetall är ett karbidpulver inbakat i metall. Däremot som du säger är lödfogen förmodligen en svag punkt på flera vis. Men då spekulerar jag bara - är det någon som faktiskt råkat ut för att skäret lossnat, och hur gick det i så fall till?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, jag har haft flera skär som lossnat. I ett av fallen är det bara ett av fyra skär som lossnat, annars ryker det ofta helt. Vet inte exakt vad som händer men misstänker att det kan uppstå när man borrar igenom en spricka i berget och skäret hakar i. Eller just att det blir för varmt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
7ender
Jula-maskinen kommer göra jobbet. Slå till nu när den är så billig. Har spräckt stora mängder berg med en sån.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B
P perka99 skrev:
Behöver spräcka ett par stenar på tomten, den största är ca 1x1x1 meter. Jula har bra pris på denna borrhammare, kan det funka ihop med ett set kilar?
[bild]
jag körde massor med en mindre modell på 5J (den största de hade med SDS+), körde 20mm borr, och kilar, spolade med vatten samtidigt som jag borrade, gjorde att borren inte gick varma och håller väääääldigt mycket längre. det gäller att spola hela tiden, men man har ju två händer....

B
H Harald Blåtumme skrev:
Lägg gärna de varma borrkronorna i sand hellre än att kyla med vatten. Alltför kraftig/snabb kylning ger risk att man förstör borrkronans infästning av hårdmetallskären.
det gäller att spola hela tiden när man borrar, så det aldrig blir varmt, då håller borren väldigt länge.

P perka99 skrev:
Behöver spräcka ett par stenar på tomten, den största är ca 1x1x1 meter. Jula har bra pris på denna borrhammare, kan det funka ihop med ett set kilar?
[bild]
Jag har spräckt ett 50-tal stenar på våra tomter, (bor på en rullstensås 😣)
Använder en Hilti borrhammare men handlar borren, 14 mm på Biltema, ofta går det fortare att förborra med 8 lr 10 mm borr.
Efter att ha kommit in några cm fyller jag borrhålen med vatten från vattenkanna, borrar några cm, byter hål & fyller på vatten kontinuerligt för att inte överhetta borret.

Att borra en rad för 14 mm kilar tar 15-30 minuter och resultatet blir oftast mkt bra.

• Gilla
loffman och 3 till
  • Laddar…
P perka99 skrev:
[bild]
Den är värdelös..
Hur en stor istället o få jobbet gjort

Borret har större betydelse än borrhammaren faktiskt. Kör med två borrar och byt borr efter varje hål. Som jag skrev tidigare jag kör med 13mm kilar. Man skall dock inte ha för få kilar som också nämnts. Jag har massor av stenblock på tomten och har hittills borrat långt över 200 hål för spräckning utan problem med MEECs borrhammare som jag köpte för 599kr fr några år sedan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte en sån där meec borrhammare för att spräcka storsten under golvet i huset. Borrhammaren klarade det utan problem. Gick relativt snabbt också. Men det gick att antal borrar.. Så ha gärna några på reserv.
Sen köpte jag kilar från stenkilar.se för att spräcka med. Tycker det var en bra och billig lösning.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Om man har bankat ned alla kilar man har i botten och stenen inte spräcks, är det möjligt att borra försiktigt intill en kil för att lösgöra den.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har aldrig testat detta. Är det kul att spräcka sten (med bra verktyg) eller bara ett nödvändigt ont?
Jag tycker att oordnad sten i dagen ger ett osnyggt intryck och stenarna kan vara störigt i vägen för hur jag vill att man ska kunna ta sig fram på min tomt. Och jag har mycket av oordnad sten. Ordnad sten, däremot, som en kallmur, eller stenkantad gång, kan vara mycket vackert. Det är lite jolmigt av mig kanske, men när man jobbar med sten får man ta del av det majestät som sten och berg har, från dess ålder, tyngd och hårdhet.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Om man har bankat ned alla kilar man har i botten och stenen inte spräcks, är det möjligt att borra försiktigt intill en kil för att lösgöra den.

Jag tycker att oordnad sten i dagen ger ett osnyggt intryck och stenarna kan vara störigt i vägen för hur jag vill att man ska kunna ta sig fram på min tomt. Och jag har mycket av oordnad sten. Ordnad sten, däremot, som en kallmur, eller stenkantad gång, kan vara mycket vackert. Det är lite jolmigt av mig kanske, men när man jobbar med sten får man ta del av det majestät som sten och berg har, från dess ålder, tyngd och hårdhet.
Har man bankat ned alla kilar i botten så har man en mycket mjuk sten. Jag får inte ned kilen djupare än 3/4 ungefär när det tar stopp i gnejsstenarna på min tomt. Sker detta så ruckar jag loss kilen i sidled (med handsläggan) och borrar nya hål för att försöka hitta en alternativ spräckriktning. Men sedan jag köpte på mig fler kilar så har jag slutat rucka löss dem och istället så blir det bara fler hål.

Största blocket jag har spräckt vägde nog ett par ton, det blev i slutänden ett 15-tal stenar av det. Men det kräver planering för att hitta rätt sätt att dela en så stor sten.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.