S stugfar skrev:
Det är lite jolmigt av mig kanske, men när man jobbar med sten får man ta del av det majestät som sten och berg har, från dess ålder, tyngd och hårdhet.
Det där med känslor kopplade till sten.

Jag tycker stenspräckandet är mycket tillfredsställande. Det går rätt fort, lagom klurigt, jag har en trevlig maskin, syns påtagligt resultat men jag kan också känna en sorg;

Nu har jag förstört något som är miljontals år (eller till och med en miljard år gammalt) och det kommer aldrig att gå att laga igen... 😢

• Gilla
  • Ledsen
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Borrhammaren är helt ok, den har jag använt. Men det viktigaste är att köpa bra borr. Tyvärr är de rätt dyra men det var ändå värt det jämfört med Julas egna borr för detta ändamål. Jag köpte några dewaltborrar och växlade mellan innan de blev för varma.

P PeeWee skrev:
Borrhammaren är helt ok, den har jag använt. Men det viktigaste är att köpa bra borr. Tyvärr är de rätt dyra men det var ändå värt det jämfört med Julas egna borr för detta ändamål. Jag köpte några dewaltborrar och växlade mellan innan de blev för varma.
Julas borr är rätt värdelös. Likaså låprisborrarna på Bauhaus. Körde länge Bacho och de har fungerat bra. Köpte sedan långa borrar på rekommendation av en vän på en elbutik på nätet och de fungerar väldigt bra. Jag förstörde nämligen en Bahco-borr efter att ha stoppat i den i föregående hål av misstag (brain fart). Man skall aldrig använda en borr i ett hål gjort av en annan borr, det finns risk att den går sönder då.

• Gilla
Isbr och 1 till
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Tack för alla svar och tips! Tänkte köpa detta paket med borrar och kilar [länk]
Jag hade gått på lägre dimension på borr och kil. Lättare med en så pass svag maskin och mycket billigare att köpa. Jag föredrar fler och klenare kilar. 10 st 16mm kilar på Amazon kostar 360kr.

Borrar från Bosch kostar runt 115kr på samma butik.

Så halva priset och fler kilar...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P perka99 skrev:
Tack för alla svar och tips! Tänkte köpa detta paket med borrar och kilar [länk]
Det är typ det jag har, och det funkar fin-fint
En handslägga på ty p1,5 - 2 kg på det också för att slå ned kilarna behövs också

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
tommib
Jag har provat både 16 och 20 mm kilar och 20 mm är överlägset kraftfullare. Paketet från bergkungen ser bra ut tycker jag. Komplettera gärna med några borr till.

P perka99 skrev:
Behöver spräcka ett par stenar på tomten, den största är ca 1x1x1 meter. Jula har bra pris på denna borrhammare, kan det funka ihop med ett set kilar?
[bild]
Jag är lite tveksam till "billiga" maskiner. Köpte själv en sådan för många år sedan, den gick nästan sönder med en gång. Jag hade förmodligen kunnat lämna tillbaka den men då köpet gjordes i södra Tyskland för vi normalt sett bor ville jag inte släpa tillbaka åbäket igen. Jag köper numera enbart begagnade proffs maskiner, i detta fall Hilti TE 76 ATC och Bosch GSH 16-30. Dom är inte alls så dyra eftersom många sladdburna, i bra skick, numera byts ut mot batterimaskiner. TE 76 kostade mig 150 EUR och Bosch 190 EUR. Det är trots allt ganska enkla maskiner och måste dom servas eller om dom går sönder, finns det alltid reservdelar och anvisningar / YouTube videos för reparationer eller underhåll.

Angående borr håller jag med. 4 skär är bättre än två och kyl med vatten när du borrar. Har en liten avstyckad bondgård i stenrika Blekinge och har knäckt en mängd stenar både utomhus och under huset både med kilar och varianten med krutladdning. Kilar är klart billigast.

Flera som lyft tekniken när man borrar men jag vill ge ett viktigt tips efter att ha spräckt o borrat massor med Biltemas största rackare: Sätt fast borren i maskinen. Låt borrspetsen vila mot stenen. Notera nu "slaget", dvs det spel maskinen arbetar med när den hamrar. Det brukar vara några centimeters slaglängd på större maskiner.

Man håller maskinen utan att trycka hårt mot stenen så att maskinen sköter nästan hela slaget på egen hand. Inte för löst (då "hoppar den bara"), inte pressa borren ner mot stenen (då får du "borrskälvan" i händerna, dvs vibrationsskador på sikt).

När man hittar rätt tryck för sin maskin är det mycket trevligare att jobba 🙂 och går snabbt utan att man bränner skären.

• Gilla
Allt går och 6 till
  • Laddar…
Har använt den maskinen mycket och kan verkligen rekommendera den. 4 st 20mm borr från Bergkungen och ett antal kilar så har jag klyvt väldigt mycket sten ihop med den.

Gav mig nyligen på att använde den även till 30mm borr och spräckmedel men det kan jag inte rekommendera. Körde Meecs borr här och det gick ändå till slut men tog tid, skakade satan och ett borr gick av på mitten. Tog mig säkert 7h aktivt borrande för denna berghäll:

• Bergplatta med många borrade hål för klyvning; omgivning av grus och jord, synligt förlängningskabel på marken bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenklyvning av en berghäll med sprickor och lösa stenar, omgiven av grus och gräs, med en skottkärra i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Profossen och 2 till
  • Laddar…
tommib
Till den där typen av jobb rekommenderar jag starkt pneumatisk maskin med påhängsvikt eller en cobra. Det är relativt billigt att hyra och de där hålen hade du borrat på några timmar med betydligt mindre skakande.

Det är ju inte ens inomhus med allt strul det innebär.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, hårdmetall är ett karbidpulver inbakat i metall. Däremot som du säger är lödfogen förmodligen en svag punkt på flera vis. Men då spekulerar jag bara - är det någon som faktiskt råkat ut för att skäret lossnat, och hur gick det i så fall till?
Jag använder Julas borrhammare och deras 20 mm borr när jag spräcker. Borret klara 3 meter i granit eller mer. Det motsvarar 20 borrhål med mina kilar. Jag använder smidda kilar. När borret går sönder så är det skäret som lossnar eller splittras. Borret kostar bara 149 kr hos Jula. Jag har inte provat dyrare borr. Däremot så har jag provat tryckluftsmaskiner. Man sätter kompressorn på dragkroken. En dags hyra inkl borr kostar betydligt mer än Julas alternativ. Jag har också provat Cobra bensindrivna borr. Den är tung att hantera. Fördelen med de två senaste alternativen är att man kan ha grövre borr och därmed kraftigare kila. Med dessa har jag använt 34 mm kilar och klarat mig med 3 kilar. Men jag föredrar Jula-alternativet. Med 10 kilar har jag spräckt stenar på mer än 1 kubikmeter. Jag har också borrat med Biltemas största orrhammare. den är mycketr sämre än Julas. När jag reklamerade den så sa de att den är bara avsedd för betong, inte granit.

• Gilla
perka99 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, kompressormaskin är mer om man ska spräcka med snigeldynamit vilket är betydligt bättre på de flesta former av fast berg. Jag skulle inte rekommendera det för kilar även om det finns stora sådana. För mig har det kostat ca 2500 kr per dygn, inkl diesel, för maskin och kompressor. Jag har egna borr.

För TS specifika problem med lösa stenar så tycker jag att kilar och elborrmaskin är bättre och mer lätthanterligt.

Det är helt enkelt olika verktyg för olika problem.

• Gilla
perka99 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, kompressormaskin är mer om man ska spräcka med snigeldynamit vilket är betydligt bättre på de flesta former av fast berg. Jag skulle inte rekommendera det för kilar även om det finns stora sådana. För mig har det kostat ca 2500 kr per dygn, inkl diesel, för maskin och kompressor. Jag har egna borr.

För TS specifika problem med lösa stenar så tycker jag att kilar och elborrmaskin är bättre och mer lätthanterligt.

Det är helt enkelt olika verktyg för olika problem.
Fast berg har jag anlitat en entreprenör som spräcker med krut.

Höll på med elborr och kil men tröttnade snabbt då jag byggde skogsväg.
Nu använder jag hydraulborr och spräcker med cellulosakrut. Går inte att jämföra i effektivitet. Jag har använt krutspräckning i syfte att sönderdela sten till hanterbara storlekar så att man kan lasta och köra bort alternativ sänka ner i tex en åker om ett större block stuckit upp.
Nackdelen med denna metod är att den inte är tillgänglig för hemmafixare att "göra själv", då det kräver både kurs och tillstånd.
Men var metod har sina fördelar och nackdelar kil, krut, hydraulspräckning, dynamit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.