Det är ju såklart väldigt fult att medvetet och aktivt dölja ett fel på huset. Vilket man kan utgå ifrån att de gjort, när man läser ts beskrivning.

I det läget tror jag det kan vara lönt att prova att rikta rimliga anspråk mot säljaren med ök att de står för en liten del av kostnaden för dräneringen med löfte om att det aldrig riktas några fler gällande detta.

Däremot tror jag inte det är lönt att tvista om de nekar. Det är mycket svårt att visa på vilken prisskillnad det hade gett eller att det ens ska räknas som dolt.

• Gilla
FPetrini och 2 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Tack för det. Det var ju trevliga villkor även för köparen!
Problemet är väl bara det att deras ansvar inte är värt särskilt mycket. Det enda AC är kompetenta att göra är att se till att de själva är friskrivna. Ett under att folk köper deras besiktningar, en enkel googling borde väl få alla varningsklockor att blinka.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
L lbgu skrev:
Problemet är väl bara det att deras ansvar inte är värt särskilt mycket. Det enda AC är kompetenta att göra är att se till att de själva är friskrivna. Ett under att folk köper deras besiktningar, en enkel googling borde väl få alla varningsklockor att blinka.
Så är det. Men rent tekniskt så går det åtminstone för en köpare att ställa dem till svars.

Sen tror jag det blir omöjligt att få något gehör från dem givet att de formulerat sig i så breda och svepande ordalag.

G g.kraft skrev:
Det är ju såklart väldigt fult att medvetet och aktivt dölja ett fel på huset. Vilket man kan utgå ifrån att de gjort, när man läser ts beskrivning.

I det läget tror jag det kan vara lönt att prova att rikta rimliga anspråk mot säljaren med ök att de står för en liten del av kostnaden för dräneringen med löfte om att det aldrig riktas några fler gällande detta.

Däremot tror jag inte det är lönt att tvista om de nekar. Det är mycket svårt att visa på vilken prisskillnad det hade gett eller att det ens ska räknas som dolt.
Den enda möjligheten här är att skrämma säljaren till att betala en del av dräneringen, kanske 50% av intagen offert.

Hota med stämning i Tingsrätten och hoppas på det bästa.

• Gilla
  • Haha
jarlh och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Tja med bra bevis kan man ju vara tuff och gå ut hårt.
  1. Ta in offerter på nödvändiga reparationer
  2. Kräv motsvarande ersättning från säljaren. I form av omgående återbetalning av (för hög) köpeskillingen. Hota med att stämma dem eller polisanmäla om de inte betalar.
Är ju inte riktigt så det fungerar. Den ersättning dom ev kan kräva, är skillnaden mellan vad dom nu gett för kåken och vad dom skulle ha kunnat gett för kåken om dom visste att dräneringen behövde fixas nu och inte om något år.
Dvs inte speciellt mycket.
Varför hota med något som inte ens är realistiskt. Vad skulle dom tex kunna polisanmäla dom för? Vilket brott har säljarna begått.

• Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
S
Som nån skrev tidigare, vad ska ni använda källaren till?

Att dränera lär absolut göra det bättre, men troligen ligger hela bottenplattan mot marken utan fuktspärrar och kapillärbrytande material. Så du kan få fuktvandring den vägen och upp i väggarna oavsett hur mycket du dränerar.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ett par andra aspekter på detta.

För det första så ställer jag mig lite frågande till (den till synes gällande) åsikten i tråden som verkar vara att dränering behöver/måste/ska göras. Varför det? Det är i sig inget fel att det tränger in lite vatten i en källare. I vissa fall är det ändå nästan omöjligt att göra en källarvåning "vattentät" oavsett hur väl dränerat det är. Det som däremot är fel är att förvänta sig att man kan nyttja biytan som boyta och ev. bli förvånad när inträngande fukt får färg att släppa, organiska material ruttna etc.

Har förstås ingen exakt statistik (så rätta mig gärna om jag har fel) men min bild är att nio av tio källare är biytor och inte boyta. Baserat på vad man hör & läser upplever jag en lite naiv tro att biytor i allmänhet och källare i synnerhet nästan alltid ska kunna användas till annat än vad dom från början var avsedda för. Kanske det delvis beror på en urspårad bostadsmarknad i våra större städer som gör att man desperat letar yta men den diskussionen tar vi inte här 😀.

Vad TS hade för planer för källaren i ett hus från 60-talet med tveksam (obefintlig/otillräcklig får ni andra bråka om) ska jag låta vara osagt men gissningsvis hade hen räknat med att använda den som boyta, annars bör det i TS ögon inte vara något fel med en källare som inte är tät.

För att inte sväva ut för mycket off topic 😎 så ....... Som flera redan varit inne på ... Ja, säljaren har med största sannolikhet kört en fuling men att bevisa det är snudd på omöjligt. Om du har säljarens utfästelser i skrift så har du en sportmössa om du skulle vilja försöka med en stämning. Men du bör rimligtvis inte få ut speciellt mycket ändå med tanke på omständigheterna så risk/reward-uträkningen är inte direkt fördelaktig.

Men som sagt, försök dig på ett skrämskott och hota med stämning . Speciellt om någon av säljarnas felaktiga utfästelser om källaren finns skriftligt. Går det så går det och annars är det bara att slicka såren och lägga ner.

• Gilla
Duxxor och 1 till
  • Laddar…
Det finns i det här fallet inget medvetet dålt fel i huset utan det är ett allmänt känt fel (problem) på äldre hus med källare att det finns fukt som måste åtgärdas på något sätt.
TS har därmed inget att hämta gällande definitionen dålt fel och inte heller gällande säljares upplysningsplikt. Detta eftersom undersökningsplikten väger tyngst innan köp av en fastighet på köparen att verifiera status av objektet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Den enda möjligheten här är att skrämma säljaren till att betala en del av dräneringen, kanske 50% av intagen offert.

Hota med stämning i Tingsrätten och hoppas på det bästa.
50% tror jag är på tok för mycket att kräva av säljaren. Dräneringen behövs pga ålder, inte pga att det dolts. Men kanske mer peka på att eftersom det behövs akut och ytskikt nu måste åtgärdas eftersom dränering skulle ha gjorts tidigare. Kan de stå för en del av de kostnaderna. Jag tror man ska vara nöjd om 20tkr skrivs av för ytskikt och för att det blev dyrare att göra "akut".

G g.kraft skrev:
50% tror jag är på tok för mycket att kräva av säljaren. Dräneringen behövs pga ålder, inte pga att det dolts. Men kanske mer peka på att eftersom det behövs akut och ytskikt nu måste åtgärdas eftersom dränering skulle ha gjorts tidigare. Kan de stå för en del av de kostnaderna. Jag tror man ska vara nöjd om 20tkr skrivs av för ytskikt och för att det blev dyrare att göra "akut".
Med tanke på att säljaren verkar vara en rejält falsk typ tycker jag det kan vara motiverat att köra lite fulspel. Sådana människor är ofta rätt fega så bara att hota med tingsrätten kan räcka.

G g.kraft skrev:
Om man hotar med TR och kräver 50% kanske man får 20%.

Den här säljaren krävs nog ”hot” för att få något, det räcker knappast med att be snällt

Eller så accepterar man att man köpt ett 50+år gammalt hus medveten om att dräneringen (om det överhuvudet fanns ngn) var dålig och står sitt kast.
Troligtvis finns tydliga spår av fukt i källaren som hade uppdagats om du haft kunskapen eller gjort riktig besiktning.
Borde varit med i kalkylen vid köp av huset, är säljaren minsta påläst avvisar han dina krav.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ämnet heter ju medvetet dolt fel?
Alltså jag gick på många visningar innan jag köpte hus och det var mycket "landlord special" som man säger... På det jag köpte hade nån målat ett förråd rätt slarvigt och framförallt var synlig ruttet trä övermålat. Det tog nog ungefär 20 minuter att måla gissar jag.
Det finns mycket sånt. Målat kakel i badrum är en annan klassiker....
Att folk fulmålar är inte straffbart.
Inte heller klassikern att ställa en blomkruka över hacket i parketten. 🤔
Älskar blomkruka tricket! 😂 Off topic men vi var på en villavisning där ägaren låtit sina hundar skita och pissa inomhus. Det löste säljarna genom att köpa en stor maffig designmatta och la över trägolvet och sen möblera. Men de missade att ta bort prislappen. Lite väl misstänksamt tyckte vi så vi drog undan både möbler och matta och upptäckte enorma skador… som lätt kunnat missas om man inte ”vågar” ta för sig på en visning.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Detta tolkar jag som att besiktningen kommit fram till att huset ÄR tillräckligt väl dränerat.

Jag förstår inte vad det finns för anledning att påstå motsatsen.

Det stämmer ju inte.
Jo det stämmer, om man köper hus som är byggt 62 med källare och inte är nyligen omdränerat (senaste 15-20 åren?) då får man räkna med att det kommer att behövas göras.. förr eller senare…

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Detta tolkar jag som att besiktningen kommit fram till att huset ÄR tillräckligt väl dränerat.

Jag förstår inte vad det finns för anledning att påstå motsatsen.

Det stämmer ju inte.
Jo det stämmer inte, om man köper hus som är byggt 62 med källare och inte är nyligen omdränerat (senaste 15-20 åren?) då får man räkna med att det kommer att behövas göras.. förr eller senare…
Bönhas Bönhas skrev:
Fast det påpekas det inte. Vad har du fått det från? Läs vad TS skriver igen

Det betyder att den är ok, att dränering inte behövs.
det betyder att besiktningsmannen bedömer att det troligen inte behöver göras omgående.. han hade fel så då är det bara att dränera om, inget doltfel utan något man kan förbäntas sig med tanke på ålder och rimligt skick

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.