36 046 läst ·
94 svar
36k läst
94 svar
Medvetet dolt fel i fastighet
Felet är inte dolt - hade upptäckts med fuktmätning.H Hantverkare78 skrev:
Felet är förväntat - dränering saknas.
Du kan inte vinna detta. Dränera din kåk istället.
Men det finns inga garantier att en annan besiktningsman skulle ha upptäckt problematiken.F Festlund skrev:Pengar i sjön. Släpp det och gå vidare.
Tillägg: Felet du nämner har flera punkter där det kunnat upptäckas som du också nämner, bl.a. en egen kunnig besiktningsman, fråga grannarna innan köpet samt att det är noterat i deras säljbesiktning att huset ej är dränerat.
Det finns inget case dvs, så släpp och gå vidare.
Och att fråga grannar känns inte som ett rimligt argument inför ett köp.
Det som är noterat är att dräneringen inte anses ske i närtid. Och 3v tycker jag är är närtid.
Oavsett så tycker jag det är märkligt att man som säljare kan ljuga och dölja fel hur som helst utan att sedan behöva ta ansvar för de.
Jag skulle i teorin kunna putsa och måla för att sedan sälja fastigheten och låtsas som ingenting.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Glöm detta. Först: är detta ett fel? Släppt färg och slätt puts i källare är ganska vanligt och kan inte betraktas som oväntat fel.
Dolt fel: Fet att glömma. Ett väntat skick i fastighet från 60-talet. Oavsett vad motpartens besiktningsman skriver. Det har inte betydelse. Tyvärr.
Lösning: Snilla ingen tid/pengar på nya besiktningar/juridiska processer. Fokussera på att lösa problemet om det nu finns problem. Vad ska ni ha källaren till?
Dolt fel: Fet att glömma. Ett väntat skick i fastighet från 60-talet. Oavsett vad motpartens besiktningsman skriver. Det har inte betydelse. Tyvärr.
Lösning: Snilla ingen tid/pengar på nya besiktningar/juridiska processer. Fokussera på att lösa problemet om det nu finns problem. Vad ska ni ha källaren till?
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Att det är ett dolt fel har jag aldrig påstått.D datja skrev:
Stämningen kommer baseras på att säljaren agerat svikligt och medvetet inte berättat information som påverkar fastighetens värde.
Jag tror verkligen att det är att felanvända den begränsade mängd energi och tid man har. Det är bara juridiska ombud som vunne på en slik process.H Hantverkare78 skrev:
Puts och färg är en sak men att få in mycket vatten i källaren kallar jag ett ganska allvarligt problem.T Thomas_Blekinge skrev:Glöm detta. Först: är detta ett fel? Släppt färg och slätt puts i källare är ganska vanligt och kan inte betraktas som oväntat fel.
Källaren är inredd.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Lycka till! Det blir spännande att se om du lyckas bättre än alla andra. Håll oss gärna underrättat om dina juridiska knep.H Hantverkare78 skrev:
Jag förstår att du känner dig lurad men allt säljaren behöver göra nu för att komma undan i det här fallet är att säga att de trodde att de åtgärdat problemet med sprucken vägg och att ni borde ha undersökt källaren.H Hantverkare78 skrev:
Det finns ingen lag om att man inte får måla över skador.
Det tycker jag inte. Och det är inte antingen eller utan både och.S Sthlm_ skrev:
Det första man bör göra är att säkert identifiera orsaken till att det kommer in vatten i huset. Då är det smart att låta någon annan än hantverkaren som skall göra jobbet först göra en besiktning.