110 734 läst ·
727 svar
111k läst
727 svar
Måste jag låta Bauhaus och Hornbach titta i min bil?
Du avänder inte shop express eller någon annan självscanningstjänst där man scannar varor själv och betalar själv innan man går ut?lars_stefan_axelsson skrev:
Avtalslagen är mer omfattande än de flesta tänker på.
Kör du in på ett parkeringsområde där det är skyltat att man måste erlägga avgift, så har du ingått ett avtal att göra det. Det är kanske inte så svårt att inse.
Samma sak gäller om kliver ombord på en buss. Du har då också ingått ett avtal.
Vad som gäller i det här specifika fallet vet jag faktiskt inte, men det är ju ett ingrepp i din privata sfär. Polis får till exempel inte kontrollera någons väska om det inte finns en skälig brottsmisstanke.
Kör du in på ett parkeringsområde där det är skyltat att man måste erlägga avgift, så har du ingått ett avtal att göra det. Det är kanske inte så svårt att inse.
Vad som gäller i det här specifika fallet vet jag faktiskt inte, men det är ju ett ingrepp i din privata sfär. Polis får till exempel inte kontrollera någons väska om det inte finns en skälig brottsmisstanke.
MathiasS skrev:
Det var ju det jag skrev. i min värld har man accepterat butikens köpvillkor genom att passera infarten, precis som att det finns andra avtal som inte kräver en underskrift.
När du går in på ett köpcentrum eller går på en konsert accepterar du tex ofta att fotografering inte är tillåten och kan då bli avvisad från platsen om du bryter mot det förbudet.
Men det måste vara skillnad på "avtal" i form av "snälla fotografera inte i våra lokaler" jämfört med "om du går in här så går du ovillkorligen med på att vi får söka igenom alla dina tillhörigheter, göra kroppsbesiktning samt titta i din browserhistorik"
Angående parkeringsplats och bussar så antar jag att det är så pass allmänt känt vad som gäller om man åker buss eller parkerar, att man förväntas känna till och följa de reglerna.
Angående parkeringsplats och bussar så antar jag att det är så pass allmänt känt vad som gäller om man åker buss eller parkerar, att man förväntas känna till och följa de reglerna.
Du kan ha din varningstriangel varsomhelst i bilen tex på passagerarstolen och då behöver du inte öppna någon baklucka!hantverkare1 skrev:Eller så tycker polisen att man har lite röda ögon/verkar nervös eller annat svepskäl och eftersom du är i anslutning till fordonet är det helt i sin ordning att kika i bilen för att leta efter narkotika eller annat.
Du kan också bli ombedd att visa att du medför varningstriangel, välj själv på böter eller att öppna bakluckan och visa den. 😀
Denna tråd handlar ju om affärer där byggmaterial säljes vilket gör att juridiska forum delen av byggahus är ett helt ok ställe att diskutera juridik kring dessa affärer.ollesthlm skrev:
Att hävda att så ej är fallet är ju samma sak som att säga att trådar om byggvaruhus överlag oavsett vad dom handlar om (som tex verktygstips/reor/etc) ej hör hemma på byggahus.
Visserligen skulle man ju troligen få mer rättsligt kunniga (jurister/etc) som skulle svara på ett rendodlat juridik forum.
Ja den är absolut mer omfattande än att ett avtal endast uppstår när man skriver under något.J-stedt skrev:Avtalslagen är mer omfattande än de flesta tänker på.
Det finns muntliga avtal och avtal som ingås genom konkludent handlande.
Men samtidigt finns det också bromsar inom avtalsrätten, t.ex. att "oskäliga avtal" inte är giltiga osv.
Men mest begränsande vad det gäller butikers rätt att visitera oss kunder är den viktigaste av våra grundlagar, Regeringsformen
2 kap 6§
https://lagen.nu/1974:152#K2R2
Där kroppsvisitation förbjuds.
RF går nog ej att avtala bort genom en skylt där man går in i butiken.
Var går gränsen då?ollesthlm skrev:
Om vi för sakens skull överför resonemanget till den "vanliga" kassan - vad är då OK? Kolla i väskan? Kolla fickorna? Kolla innanför kundens klädesplagg? Alla högst sannolika ställen att dölja stöldgods på.
Kan så vara.Robert63 skrev:
Men har dom rätt att få kika i bakluckan?
Vad kan dom sen kräva utöver detta?
Kolla handskfacket? kolla dina fickor, fullständig kroppsundersökning inkl gummihandskgrejen?
Var går din gräns för när du börjar se det som ett problem. Och var går lagens gräns?
tvåa ...
edit:
Jag kan förtydliga lite med att säga att jag aldrig någonsin har krånglat med att vägra visa upp en medhavd väska eller så. Och jag har nästan aldrig i mitt liv ens blivit uppmanad till detta, så som något problem kan jag inte säga att jag upplevt det som.
Så för mig är detta en rent hypotetisk/juridisk diskussion.
Men det finns en verklig baksida, och det är att en del människor blir särbehandlade genom hudfärg, klädesval, utseende osv. Och det är illa, man ska inte behöva bli undersökt oftare bara för att man har speciella kläder.
Redigerat: