lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är både en dålig idé eftersom det är ofredande. Det finns ganska många domar om det så vi behöver inte sväva i ovisshet. Och det har dessutom inte mycket med TS frågeställning att göra.
Du avänder inte shop express eller någon annan självscanningstjänst där man scannar varor själv och betalar själv innan man går ut?

B
Känns som att det finns en del användare som jobbar på Byggmax, Bauhaus brädgård m.fl som är inne och kommenterar och har lite svårt för det juridiska.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Äntligen någon som vet vad han snackar om!! Gud så skönt... Tänkte göra ett inlägg men nu slipper jag :)

Avtalslagen är mer omfattande än de flesta tänker på.
Kör du in på ett parkeringsområde där det är skyltat att man måste erlägga avgift, så har du ingått ett avtal att göra det. Det är kanske inte så svårt att inse.
Samma sak gäller om kliver ombord på en buss. Du har då också ingått ett avtal.
Vad som gäller i det här specifika fallet vet jag faktiskt inte, men det är ju ett ingrepp i din privata sfär. Polis får till exempel inte kontrollera någons väska om det inte finns en skälig brottsmisstanke.

MathiasS skrev:
Just så är det, men i denna tråd diskuterar vi då om du juridiskt har ingått i ett avtal med butiken bara för att dom skriver så på ett papper eller en skylt. Har du något att tillföra i den teoretiska diskussionen så gör gärna det, tycka om sakfrågan kan du göra på annan plats.

Det var ju det jag skrev. i min värld har man accepterat butikens köpvillkor genom att passera infarten, precis som att det finns andra avtal som inte kräver en underskrift.

När du går in på ett köpcentrum eller går på en konsert accepterar du tex ofta att fotografering inte är tillåten och kan då bli avvisad från platsen om du bryter mot det förbudet.

Jag antar att butikerna själva har bra koll på det juridiska, innan de inför sådan här system.

Jonko,

Just det, det är förnuftigt att agera efter den ståndpunkten och det gör jag även själv. Men som indikeras ovan i flera inlägg inte alls säkert att det är juridiskt korrekt.

Mikael_L
jonko skrev:
När du går in på ett köpcentrum eller går på en konsert accepterar du tex ofta att fotografering inte är tillåten och kan då bli avvisad från platsen om du bryter mot det förbudet.
När man fyllt bilen med stöldgods så känns det nog rätt bra att bli avvisad från platsen. :p

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Men det måste vara skillnad på "avtal" i form av "snälla fotografera inte i våra lokaler" jämfört med "om du går in här så går du ovillkorligen med på att vi får söka igenom alla dina tillhörigheter, göra kroppsbesiktning samt titta i din browserhistorik"

Angående parkeringsplats och bussar så antar jag att det är så pass allmänt känt vad som gäller om man åker buss eller parkerar, att man förväntas känna till och följa de reglerna.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Eller så tycker polisen att man har lite röda ögon/verkar nervös eller annat svepskäl och eftersom du är i anslutning till fordonet är det helt i sin ordning att kika i bilen för att leta efter narkotika eller annat.

Du kan också bli ombedd att visa att du medför varningstriangel, välj själv på böter eller att öppna bakluckan och visa den. 😀
Du kan ha din varningstriangel varsomhelst i bilen tex på passagerarstolen och då behöver du inte öppna någon baklucka!

ollesthlm skrev:
Jag menade såklart ett renodlat juridikforum och inte på Byggahus.se
Den här tråden är så långt från husbyggen, byggprojekt och annat, då den bara är en teoretisk juridisk diskussion.
Denna tråd handlar ju om affärer där byggmaterial säljes vilket gör att juridiska forum delen av byggahus är ett helt ok ställe att diskutera juridik kring dessa affärer.
Att hävda att så ej är fallet är ju samma sak som att säga att trådar om byggvaruhus överlag oavsett vad dom handlar om (som tex verktygstips/reor/etc) ej hör hemma på byggahus.

Visserligen skulle man ju troligen få mer rättsligt kunniga (jurister/etc) som skulle svara på ett rendodlat juridik forum.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Mikael_L
J-stedt skrev:
Avtalslagen är mer omfattande än de flesta tänker på.
Kör du in på ett parkeringsområde där det är skyltat att man måste erlägga avgift, så har du ingått ett avtal att göra det. Det är kanske inte så svårt att inse.
Samma sak gäller om kliver ombord på en buss. Du har då också ingått ett avtal.
Vad som gäller i det här specifika fallet vet jag faktiskt inte, men det är ju ett ingrepp i din privata sfär. Polis får till exempel inte kontrollera någons väska om det inte finns en skälig brottsmisstanke.
Ja den är absolut mer omfattande än att ett avtal endast uppstår när man skriver under något.
Det finns muntliga avtal och avtal som ingås genom konkludent handlande.

Men samtidigt finns det också bromsar inom avtalsrätten, t.ex. att "oskäliga avtal" inte är giltiga osv.

Men mest begränsande vad det gäller butikers rätt att visitera oss kunder är den viktigaste av våra grundlagar, Regeringsformen
2 kap 6§
https://lagen.nu/1974:152#K2R2
Där kroppsvisitation förbjuds.
RF går nog ej att avtala bort genom en skylt där man går in i butiken.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Brukar underlätta för personalen genom att öppna bakluckan. Tror man måste vara ganska lättkränkt för att se detta som ett intrång i den personliga integriteten.

C
ollesthlm skrev:
Om byggvaruhuset vill kontrollera bilen så kränker det er integritet. Om byggvaruhuset Inte kontrollerar bilen så är de slöa och godtrogna.
Var går gränsen då?
Om vi för sakens skull överför resonemanget till den "vanliga" kassan - vad är då OK? Kolla i väskan? Kolla fickorna? Kolla innanför kundens klädesplagg? Alla högst sannolika ställen att dölja stöldgods på.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Robert63 skrev:
Brukar underlätta för personalen genom att öppna bakluckan. Tror man måste vara ganska lättkränkt för att se detta som ett intrång i den personliga integriteten.
Kan så vara.

Men har dom rätt att få kika i bakluckan?
Vad kan dom sen kräva utöver detta?
Kolla handskfacket? kolla dina fickor, fullständig kroppsundersökning inkl gummihandskgrejen?

Var går din gräns för när du börjar se det som ett problem. Och var går lagens gräns?

tvåa ... ;)

edit:
Jag kan förtydliga lite med att säga att jag aldrig någonsin har krånglat med att vägra visa upp en medhavd väska eller så. Och jag har nästan aldrig i mitt liv ens blivit uppmanad till detta, så som något problem kan jag inte säga att jag upplevt det som.
Så för mig är detta en rent hypotetisk/juridisk diskussion.

Men det finns en verklig baksida, och det är att en del människor blir särbehandlade genom hudfärg, klädesval, utseende osv. Och det är illa, man ska inte behöva bli undersökt oftare bara för att man har speciella kläder.

Redigerat:
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.