110 734 läst ·
727 svar
111k läst
727 svar
Måste jag låta Bauhaus och Hornbach titta i min bil?
Ja, Du säger väl gladeligen ja tack till intimvisitering på flygplatsen också kan jag tänka mig...Tokskalle skrev:Jag tänker tvärtom ... Det går ju oftast inte att se på en människa om denne är tjuv eller inte. Så ju fler människor som blir "kollade" vid utfart/utgång vid vilken handel som helst - ju fler tjuvar/snattare blir tagna. Och desto fler sådana som blir tagna, desto lägre priser kan handeln erbjuda oss som faktiskt betalar för våra varor. Så jag handlar gärna igen på stället där de kollar min bil. (Och ja, även på ICA-affären där väktare vid flera tillfällen har velat - och fått mitt medgivande att - titta i min ryggsäck)
Denna teori bygger ju på att tjuvarna gladeligen visar upp innehållet i sin ryggsäck full med stöldgods när personalen ber om det vid utgången, så att de kan bli haffade. Det förekommer säkerligen, men jag tvivlar starkt på att tjuvar i allmänhet är så pass korkade faktiskt. Det är ju där hela logiken i ett sådant här kontrollsystem fallerar.Tokskalle skrev:
Att personalens väskor kontrolleras vid hemgång är inte helt ovanligt, jag jobbade en sommar för länge sen på en stormarknad där det satt en vakt vid personalingången som man fick lämna son väska till och sen hämta den vid hemgång.. På ett annat företag jag jobbade på infördes hemgångskontroller som bestod av att en civilklädd väktare mötte upp personalen efter att de lämnat arbetsplatsen (slumpvis) och kontrollerade väskor mm.lars_stefan_axelsson skrev:Öhh, du vet att mer gods och varor försvinner i distributions och försäljningsledet än snattas/stjäls av presumtiva kunder va?
Med den logiken så skulle jag som kund alltså få kräva att kontrollera lastbilarna vid lastkajen och be att få titta i de anställdas väskor när de går hem...
Vi kanske kunde bilda ett medborgargarde som ICA-kassörskorna kunde få löpa gatlopp mellan när de slutar sina skift?![]()
thumbdown
![]()
Har dom rätt att kolla i din väska?jonko skrev:Att personalens väskor kontrolleras vid hemgång är inte helt ovanligt, jag jobbade en sommar för länge sen på en stormarknad där det satt en vakt vid personalingången som man fick lämna son väska till och sen hämta den vid hemgång.. På ett annat företag jag jobbade på infördes hemgångskontroller som bestod av att en civilklädd väktare mötte upp personalen efter att de lämnat arbetsplatsen (slumpvis) och kontrollerade väskor mm.
Du ska väl visa upp din väska för dom, om du vill låta dom se din tomma matdosa och smutsiga strumpor.
Är väl bara polis som får genomsöka ryggsäck.
Dom får väl inte hålla dig kvar om du nekar.
Det händer att vi har utpasseringskontroll på mitt arbete. Då ombeds vi själva visa upp väskan då dom inte har rätt att rota igenom den.
Dom har heller inte rätt att hålla oss kvar om vi nekar, däremot kan dom väl skriva upp namn och anställningsnummer, men hur det ska gå till om man bara går förbi vet jag inte..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Det må så vara, men det var inte min poäng. (Jag har också jobba på ställen där man kunde blir kontrollerad i vakten).jonko skrev:Att personalens väskor kontrolleras vid hemgång är inte helt ovanligt, jag jobbade en sommar för länge sen på en stormarknad där det satt en vakt vid personalingången som man fick lämna son väska till och sen hämta den vid hemgång.. På ett annat företag jag jobbade på infördes hemgångskontroller som bestod av att en civilklädd väktare mötte upp personalen efter att de lämnat arbetsplatsen (slumpvis) och kontrollerade väskor mm.
Min poäng var att själva inställningen att det skulle vara bra för mig att bli kontrollerad i affärer eftersom det skulle leda till mindre stölder och därför något bättre för mig, är tveksam.
Dessutom i första fallet fel; jag vet ju att jag inte stulit så alla resurser som läggs på att kontrollera mig är ju resurser som inte läggs på att kontrollera någon annan, som ju statistiskt sett är mer sannolik.
Men, det är i vilket fall att sila mygg och svälja kameler.
Med åren har man dock lärt sig att det långt ifrån san. Man förstummas ibland av hur dåligt företag känner till lagar och regler inom sina egna branscher. På samma sätt som jag ibland förstummas av hur dåligt polismän kan juridiken inom sina egna områden.Andy78 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Du är inte den förste som säger det...bra-byggare skrev:
Dessvärre har bra-byggare alltför rätt. Det är många som man förväntar sig att de ska ha kunskaper som de faktiskt inte har.
Jag vet ganska stora företag som inte utnyttjar sina bokförings- och lagerhanteringssystem ordentligt. En del känner inte ens till hur BAS-kontoplanen är uppbyggd.
Redan som 15-åring för många år sen fick jag första gången informera en polisman om vad som faktiskt stod i lagen. Det har blivit fler gånger sen dess.
Somliga företag följer inte ens sina egna säkerhetsföreskrifter. Högre chefer kan t o m bli förvånade över en del åtgärder som de inte känner grunden till.
Ordningsvakter är inte alltid så väl pålästa.
Ovanstående är baserat på verkligheten och inga hypotetiska fall.
Jag vet ganska stora företag som inte utnyttjar sina bokförings- och lagerhanteringssystem ordentligt. En del känner inte ens till hur BAS-kontoplanen är uppbyggd.
Redan som 15-åring för många år sen fick jag första gången informera en polisman om vad som faktiskt stod i lagen. Det har blivit fler gånger sen dess.
Somliga företag följer inte ens sina egna säkerhetsföreskrifter. Högre chefer kan t o m bli förvånade över en del åtgärder som de inte känner grunden till.
Ordningsvakter är inte alltid så väl pålästa.
Ovanstående är baserat på verkligheten och inga hypotetiska fall.
Detta är jag helt säker på att det inte är förenligt med lagen om inte lagen har ändrats de senaste åren. Jag jobbade på et företag som hade Securitasvakter för kontroll av in och ut passage. Och även kontroll av oss anställdas väskor vid arbetsdagensslut, Inget som jag hade problem med, men en kollega som kände till att detta förfarande inte var lagligt satte det på sin spetts en dag, i korta drag polisen kom han hade inget stöldgods i väskan efter visitation. Företaget fick en lektion (eller flera) i lagen om systematisk kontroll och visitation av ej polispersonal. Så hela detta förfarandet lades ner eftersom det var olagligt, vill minnas men är inte säker att även Securitas fick någon form av varning. Så visitation får endast förekoma vid misstanke om stöld och av polis.jonko skrev:Att personalens väskor kontrolleras vid hemgång är inte helt ovanligt, jag jobbade en sommar för länge sen på en stormarknad där det satt en vakt vid personalingången som man fick lämna son väska till och sen hämta den vid hemgång.. På ett annat företag jag jobbade på infördes hemgångskontroller som bestod av att en civilklädd väktare mötte upp personalen efter att de lämnat arbetsplatsen (slumpvis) och kontrollerade väskor mm.
Precis så är det, dom får inte heller hålla dig kvar.nissenhj skrev:Detta är jag helt säker på att det inte är förenligt med lagen om inte lagen har ändrats de senaste åren. Jag jobbade på et företag som hade Securitasvakter för kontroll av in och ut passage. Och även kontroll av oss anställdas väskor vid arbetsdagensslut, Inget som jag hade problem med, men en kollega som kände till att detta förfarande inte var lagligt satte det på sin spetts en dag, i korta drag polisen kom han hade inget stöldgods i väskan efter visitation. Företaget fick en lektion (eller flera) i lagen om systematisk kontroll och visitation av ej polispersonal. Så hela detta förfarandet lades ner eftersom det var olagligt, vill minnas men är inte säker att även Securitas fick någon form av varning. Så visitation får endast förekoma vid misstanke om stöld och av polis.
(så det blir ju lite intressant att ta reda på vem man är, om man bara går, för stoppar dom en, så håller dom ju en kvar?)
Då de flesta av dessa varuhus inte är svenska så tror jag att de har väldigt dålig koll på svenska lagar utan kör sitt race som de gör i sina ursprungsländer.pelen skrev:
Hehe... I min ungdom i nån hemelektronikaffär, kanske var det Siba, kommer jag ihåg att jag tyckte ordningsvakten störde mig med att vilja titta i väskan. "Anklagar du mig för stöld får du väl tillkalla polis, jag väntar." Då var det inte så intressant att titta i väskan längre.Norrhyttan skrev:
Men du har rätt, om inte annat så kan man ju vara trevlig och tillmötesgående för personalens skull.
Lite off topic, men när jag i mataffärn med självscanning råkade ut för avstämning hände nåt konstigt. Jag hade i väskan en vara inköpt i annan butik, som inte fanns i mataffären ifråga. I hastigheten scannade damen i kassan även denna vara, och då blev det rena kaoset. Deras system blev helt bananas, och tog en bra stund att reda ut.
nissenhj skrev:Detta är jag helt säker på att det inte är förenligt med lagen om inte lagen har ändrats de senaste åren. Jag jobbade på et företag som hade Securitasvakter för kontroll av in och ut passage. Och även kontroll av oss anställdas väskor vid arbetsdagensslut, Inget som jag hade problem med, men en kollega som kände till att detta förfarande inte var lagligt satte det på sin spetts en dag, i korta drag polisen kom han hade inget stöldgods i väskan efter visitation. Företaget fick en lektion (eller flera) i lagen om systematisk kontroll och visitation av ej polispersonal. Så hela detta förfarandet lades ner eftersom det var olagligt, vill minnas men är inte säker att även Securitas fick någon form av varning. Så visitation får endast förekoma vid misstanke om stöld och av polis.
Det här var för 15 år sen så jag minns inte detaljerna men vad jag tror minnas var att facket sa: "visa väskan om du vill ha jobbet kvar".