Klart spännande diskussion.

Jag är inte någon Jurist, men den jämförelsen med en buss går den verkligen att göra rakt av?
När det tex gäller en buss så handlar det väl om att man ingår ett avtal genom konkludent handlande?

När du kliver på en buss så åtsidosätter du ju inte din integritet och avsäger dig dina egna rättigheter.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MangeH skrev:
Klart spännande diskussion.

Jag är inte någon Jurist, men den jämförelsen med en buss går den verkligen att göra rakt av?
När det tex gäller en buss så handlar det väl om att man ingår ett avtal genom konkludent handlande?

När du kliver på en buss så åtsidosätter du ju inte din integritet och avsäger dig dina egna rättigheter.
Jag är inte heller jurist, så har vi klarat av det. ;)

Visst åsidosätter du dig vissa av dina rättigheter. Du godkänner till exempel att ditt färdbevis kan kontrolleras och om du saknar detta eller vägrar att uppvisa det betala en kontrollavgift. Om du vägrar gå med på detta tillkallas polis, som kommer att "hjälpa" dig att ta emot din kontrollavgift.

Detta skiljer sig inte nämnvärt med det Byggmax eller Hornbach gör.

Norrhyttan skrev:
Ibland skrämmer alla rättshaverister på Byggahus mig lite...

Jag öppnar glatt bagageluckan eftersom jag inte snattar. Om jag jobbade i butik och någon vägrade öppna skuffen så skulle jag givetvis utgå ifrån att denne hade något att dölja.

Jag visar gärna upp vad jag har i skuffen /väskan etc men pga hur man
blivit behandlad i vissa butker (inte byggbutiker) så har jag börjat villkora detta med att begäran att få se vad jag har i väska/skuff etc sak ske på ett hövligt sätt. (Jag tycker att alla som besöker en butik ska kunna förvänta sig att bli trevligt bemött)

Detta krav har jag pga tigare incidenter som jag råkat ut för.

Jag hade precis varit och köpt en bok på en bokhandel i en mindre stad (en bokhandel som höll på att installera dessa larmbågar visade det sig, men som inte var i drift än) Efter bokhandeln gick jag in på en sportaffär. På väg ut börjar det tjuta. Jag står och väntar vid bågarna i 3 min men ingen dyker upp. Då söker jag upp personalen innuti butiken och säger att det larmar när jag går ut. De följer med till bågarna och ber mig lämna väskan och gå igenom själv först för att se om det är jag eller väskan som larmar. När jag klivit igenom utan att larmet går så sliter expiditen upp min väska och börjar rota själv innan jag hunnit reagera. Efter en stund kommer man fram till att det är en bok som har en larmremsa som inte är avmagnitiserad som orsakat att larmet gått. Kommentaren jag får från expiditen är att "Du kan gå, det är ju inte här du snott boken".....

Denna incident har fått mig att ändra spår lite...

Efter denna incident har jag vid några tillfällen fått uppmaningen att "Jag ska se vad du har i väskan" varvid
jag svarar att, jag har inte ngt emot att visa vad jag har om du omformulerar dig på ett lite vänligare sätt.
Vissa har då valt att omformulera sig lite trevligare och då får de gärna titta för min del.
Andra har istället börjat ropa dit fler från personalen och börja tjafsa. Då har jag klargjort för dem att de får gripa mig, tillkalla polis så får polisen undersöka väskan. Samt att när det visar sig att jag inte har snattat något
så kommer jag anmäla dem för olaga frihetsberövande.

Jag blir lika förvånad varje gång man inser att en butik hellre bråkar istället för att omformulera sig och fråga artigt istället.

Redigerat:
  • Gilla
islander och 2 till
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Jag är inte heller jurist, så har vi klarat av det. ;)

Visst åsidosätter du dig vissa av dina rättigheter. Du godkänner till exempel att ditt färdbevis kan kontrolleras och om du saknar detta eller vägrar att uppvisa det betala en kontrollavgift. Om du vägrar gå med på detta tillkallas polis, som kommer att "hjälpa" dig att ta emot din kontrollavgift.

Detta skiljer sig inte nämnvärt med det Byggmax eller Hornbach gör.
Jag håller inte med. För det första är inte ett färdbevis något av dina personliga saker.
En biljettkontrollant får ju inte kolla i dina fickor för att se om du har en biljett. Dessutom det här med att ingå ett avtal så kan väl det ske på 3 sätt. Skriftligt, muntligt eller med konkludent handlande. Det sissta är när man utför en handling som indikerar att man har ett avtal. Tex när man kliver på en buss så gör man det för att åka med. (det är inte ngn hemlighet i sverige att det kostar att åka buss heller). När det däremot gäller en affär så ingår du ju inte något avtal att du ska handla något bara för att du går in i butiken. Så jag har svårt att se hur du ska kunna ha ingått ett avtal genom konkludent handlande där? Vore kul med ngn experts åsikt på det hela.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
AndersPS skrev:
Angående kontrollavgift finns explicit lagstöd (Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik), så denna rättighet/skyldighet uppstår inte enbart som en följd av det ingågna avtalet.

Om man vägrar identifiera sig, betala kontrollavgift eller vägrar uppvisa färdbevis är påföljden att du kan avvisas om jag förstått det rätt. Det var ju en rätt uppblåst mediadebatt för några år sedan runt detta då några trafikbolag kokat ihop ett lite märkligt resonemang att den som inte kunde uppvisa färdbevis vid kontroll gjorde sig skyldig till bedrägligt beteende eller något sånt och eftersom detta ertappades på bar gärning så fanns grund för envarsgripande. Men om jag minns rätt slutade det med att trafikbolagen släppte den idén innan frågan prövats i domstol.

Så återigen, avvisad kan man alltid bli.

Mikael_L
MangeH skrev:
...
Andra har istället börjat ropa dit fler från personalen och börja tjafsa. Då har jag klargjort för dem att de får gripa mig, tillkalla polis så får polisen undersöka väskan. Samt att när det visar sig att jag inte har snattat något
så kommer jag anmäla dem för olaga frihetsberövande.

Jag blir lika förvånad varje gång man inser att en butik hellre bråkar istället för att omformulera sig och fråga artigt istället.
Nu blir jag lite nyfiken.
Hur många har du till dags dato anmält för olaga frihetsberövande, och hur många anmälningar blev ej nedlagda och vad blev resultatet av dessa?

Mikael_L skrev:
Nu blir jag lite nyfiken.
Hur många har du till dags dato anmält för olaga frihetsberövande, och hur många anmälningar blev ej nedlagda och vad blev resultatet av dessa?
Ingen. Det hör till undantagen att någon inte frågar på ett trevligt sätt från början. Eller omformulerar sig om man säger att de får titta om de frågar på ett trevligt sätt. Jag försöker kommunicera med dem på ett trevligt och korrekt sätt. De fåtal gånger man stött på expediter som skulle behöva en charmkurs så har de inte gått så långt att de försökt hålla kvar en. Däremot gör det mig väldigt förundrad att det I dessa fall varit mer intressant att tjafsa, vara otrevliga och sedan låtit mig gå därifrån utan att få se vad som finns I väskan isf att bara omformulera sig och uttrycka sig på ett vänligt sätt.

Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Det går alldeles utmärkt att villkora tillträde till en lokal/område enbart genom att informera om det i samband med tillträde. Titta på baksidan av en bussbiljett nästa gång så ser du att du genom att gå på bussen/tåget accepterat trafikutförarens villkor. Detta trots att de inte finns tillgängliga *innan* du bereds tillträde (vanligtvis finns på ombord på fordoner, på deras kundcenter och på deras sajt/app).
Det är en dålig analogi eftersom det som kan komma att bli konflikt om är lagbrott (bedrägligt beteende osv.) och inte avtalsbrott.

Här handlar frågan om vilka befogenheter en butiksanställd skulle kunna ha utan att ha bevittnat ett brott. Om de bevittnar ett brott, då är saken redan ganska klar.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Utan att vara Jurist eller något i den stilen, så torde sammanfattningen vara något såhär

1) Dom har rätt att ställa frågan om dom får titta i bilen, säger du då nej kan dom inte göra något alls, dvs det finns inget i lagen som säger att du måste.

2) Om vederbörande butik vägrar låta dig gå, kan dom gripas för olaga frihetsberövande (en kul twist på det är ju att du åker dit, vägrarw visa något och dom håller kvar dig, vänd dig då om och förklara att vederbörande är gripen för olagha frihetsberövande =)

3) Inte ens Polisen får gå igenom din bil utan husransakan, dom kan dock trolla fram en sådan tämligen fort om dom vill det. Dom kan dock titta in igenom rutan om det finns möjlighet men det kan även gemene man.

Så nej du behöver inte visa något alls om du inte vill, du kan även åka in på bauhaus eller byggmax med släpet fullt av saker, det är dom dom som måste bevisa skulden inte du oskulden. =)

morbidhans skrev:
3) Inte ens Polisen får gå igenom din bil utan husransakan, dom kan dock trolla fram en sådan tämligen fort om dom vill det. Dom kan dock titta in igenom rutan om det finns möjlighet men det kan även gemene man.
Nja, om polisen går igenom din bil så ÄR det en husrannsakan. De behöver inget tillstånd för detta utan det räcker med en skälig misstanke om brott.

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Jobbar själv i en bygghandel och skulle aldrig få för mig att kräva titta och undersöka bilen. Lever på hoppet att dom aldra flesta är ärliga :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
Har själv funderat på detta, då vi tidigare i sommar hade köpt en säck puts på k-rauta(allt annat var stängt), nu använde vi aldrig denna och den fick då ligga kvar i bilen då det inte var vår primära bil. Kom sedan på detta när vi var inne på Beijer och handlade, när de mätte upp de två brädor vi köpt och lagt i bilen så frågade han inte ens om säcken som låg där tydligt.

Har dock fått öppna luckan på både k-rauta och byggmax, men aldrig på Beijer eller Karl Hedin.

För övrigt så får vi ibland öppna bilen när vi åker ut genom vakten på jobbet, men antar att det har jag godkänt via inkörningstillståndet. Fast i för sig sa de någon gång att de inte får öppna bilen.

Skulle dock bli irriterad om något utomstående fick för sig att öppna/stänga min bil då jag inte vill ha repor/smuts/kladd i onödan.

Tycker det är rätt skumt att på byggmax, bauhaus och liknande konsumentvaruhus så ska det tittas och mätas och räknas osv.
På XL, Beijer, Derome, Karl Hedin osv är det inte tal om det, man lastar det man ska ha och går in i butiken och berättar vad man har plockat. Förtroende eller slöhet?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Tycker det är rätt skumt att på byggmax, bauhaus och liknande konsumentvaruhus så ska det tittas och mätas och räknas osv.
På XL, Beijer, Derome, Karl Hedin osv är det inte tal om det, man lastar det man ska ha och går in i butiken och berättar vad man har plockat. Förtroende eller slöhet?
I mitt fall förtroende

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.