110 734 läst ·
727 svar
111k läst
727 svar
Måste jag låta Bauhaus och Hornbach titta i min bil?
Men, men nu hänger jag inte med i det juridiska pladasket att de kan hålla kvar mig/dig inom området om jag inte vill öppna och visa bakluckan... men vill de verkligen ha mig kvar ensam på området när alla har gått hem?
Du har all rätt att neka!
För det första krävs misstanke om brott/stöld. Om misstanke finns, har de rätt att fråga. Men de har INGEN rätt att kroppsvisitera, titta i din väska, eller din bil. Om misstanke finns, och du nekar, krävs polis för att kolla. De har rätt att hålla dig kvar tills polisen kommer till platsen, dock inte med våld.
Däremot är jag inte helt säker på om polisen får kolla din bil. Jag vet bara att de inte har rätt att titta i ditt hus, utan husrannsakningstillstånd.
För enkelhetens skull är det ju lättas om man låter butiken kolla. Tyvärr tror då många butiksanställda att de har rätt att kolla.
Rent juridiskt hjälper inte en skylt som: "var god att visa upp medhavd väska".
Personligen skulle jag aldrig sätta min fot i byggbutik, som misstrodde mig så, att de skulle kolla min bil varje gång.
För det första krävs misstanke om brott/stöld. Om misstanke finns, har de rätt att fråga. Men de har INGEN rätt att kroppsvisitera, titta i din väska, eller din bil. Om misstanke finns, och du nekar, krävs polis för att kolla. De har rätt att hålla dig kvar tills polisen kommer till platsen, dock inte med våld.
Däremot är jag inte helt säker på om polisen får kolla din bil. Jag vet bara att de inte har rätt att titta i ditt hus, utan husrannsakningstillstånd.
För enkelhetens skull är det ju lättas om man låter butiken kolla. Tyvärr tror då många butiksanställda att de har rätt att kolla.
Rent juridiskt hjälper inte en skylt som: "var god att visa upp medhavd väska".
Personligen skulle jag aldrig sätta min fot i byggbutik, som misstrodde mig så, att de skulle kolla min bil varje gång.
Jag tror det var ByggMax som började med självplock, som det nu är vanligt på de flesta byggvaruhus.cpalm skrev:
Före det blev att lasta själv på det byggvaruhus jag besökte, fick man gå in till kassan och säga vad man ville ha. Betala och köra bilen till brädgården, där det fanns personal som plockade fram det du hade på kvittot. Var du betrodd, fick du själv plocka det du hade betalat.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Mattias, ta och skoja med butiken, tejpa för munnen och bakbind en kompis och lägg honom i bakluckan, säg bara att han är duktig på att spika bräder och smäll igen luckan.
Protte
Protte
Obefogad angivelse, falsk angivelse är brottsligt.
Blir du fasthållen i en butik utan att du har tagit ngt är brottsligt.
Du kan stämma butiken för det eller personen som hindrar dig.
När polisen kommer anmäler du butiken eller personen för obefogad angivelse / falsk angivelse.
Polisen får inte titta in i din bil för det.
Vill du jävlas; ha varningstriangeln på baksätet .
Blir du fasthållen i en butik utan att du har tagit ngt är brottsligt.
Du kan stämma butiken för det eller personen som hindrar dig.
När polisen kommer anmäler du butiken eller personen för obefogad angivelse / falsk angivelse.
Polisen får inte titta in i din bil för det.
Vill du jävlas; ha varningstriangeln på baksätet .
Ha, jag råkade faktiskt skoja till det tidigare i somras. Har svarta rutor på jeepen och glaslucka som går att öppna i bakluckan. Hade en stor ridgeback i bakluckan (världens snällaste vovve, vaktar inte bilen) men tänkte inte på att säga något när jag öppnade glasluckan och kontrollanten ganska snabbt stack in huvudet....innan han hoppade en meter bakåt i rena förskräckelsen. Ett misstag från min sida men lite kul ändå.
När jag jobbade på Bauhaus för några år sedan så hade vi en skylt där man körde in.
Det stod att om man ville handla i driver in hallen så skulle man öppna bilen vid både inpassering samt utpassering.
Dumt att bara kolla bilen när den ska ut, då vet man ju inte vad kunden själv hade med sig.
Kan bli en jobbig situation...
Det stod att om man ville handla i driver in hallen så skulle man öppna bilen vid både inpassering samt utpassering.
Dumt att bara kolla bilen när den ska ut, då vet man ju inte vad kunden själv hade med sig.
Sen är ju frågan om det ger affärerna laglig rätt, bara för att det just står en skylt..FruNyfiken skrev:När jag jobbade på Bauhaus för några år sedan så hade vi en skylt där man körde in.
Medlem
· Blekinge
· 12 279 inlägg
Bilen är att likställa ditt hus. Ingen har rätt att snoka igenom det annat än polis eller eventuell vaktbolag(dom är i en viss gråzon).
Hur skulle det se ut om grannen plötsligt kom över och kräver att få snoka i ditt garage för han hittar inte sin egen hammare och kanske misstänker att du har den?
Hur skulle det se ut om grannen plötsligt kom över och kräver att få snoka i ditt garage för han hittar inte sin egen hammare och kanske misstänker att du har den?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg