thomas33 skrev:
I en del butiker räcker det att du passerar kassalinjen. Hur det är på byggvaruhus har jag ingen aning.
Om jag inte missminner mig (hittar tyvärr inte någon referens), så var det en butik här i stan som tog fast en snattare som passerat kassan.
Personen i fråga blev sedan friad av domstol, för att den inte hunnit lämna butiken (minns inte om snattaren hade passerat eller inte passerat trappen utanför butiken).
Men domstolen ansåg iaf då att man måste lämnat butiken för att det ska anses som snatteri, bara passera förbi kassalinjen dög inte..

I övrigt som flera redan konstaterat, så spelar det ingen roll hur många skyltar de än sätter upp, de kan inte kräva att få titta igenom bilen..

Johan Gunverth skrev:
De kan vägra tilllträde, trots att det är tillgängligt för allmänheten
Visst kan en vakt/anställd neka tillträde till butiken. Men en skylt innebär inte att man ingått ett avtal med butiken. Butiken kan inte kräva att få titta i din bil innan du åker därifrån, för att det finns en skylt vid infarten.
Det krävs ett muntligt eller skriftligt avtal, om att man godkänner butiken att kolla igenom bilen. Om då kunden inte vill få bilen kollad, har givetvis butiken rätt att neka tillträde.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ibland skrämmer alla rättshaverister på Byggahus mig lite...

Jag öppnar glatt bagageluckan eftersom jag inte snattar. Om jag jobbade i butik och någon vägrade öppna skuffen så skulle jag givetvis utgå ifrån att denne hade något att dölja.

En del blir ju väldigt kränkta över att personalen kontrollräknar artiklar också. Om jag säger "det är 20 stycken" och kassören kontrollräknar blir jag inte ledsen. Det har ju hänt att jag själv räknat fel. Senast det hände var när jag köpte 50 paket klinker. "Det är 21 av ena färgen, och 29 av den andra" sa jag och mätkillen brydde sig inte om att räkna. Den enda som lurades var jag själv, när jag kom hem och lastade av var det bara 49 paket - jag hade betalat för 50 och hade bara mig själv att skylla...

• Gilla
MariaT75 och 14 till
  • Laddar…
mikael_thn skrev:
Om jag inte missminner mig (hittar tyvärr inte någon referens), så var det en butik här i stan som tog fast en snattare som passerat kassan.
Personen i fråga blev sedan friad av domstol, för att den inte hunnit lämna butiken (minns inte om snattaren hade passerat eller inte passerat trappen utanför butiken).
Men domstolen ansåg iaf då att man måste lämnat butiken för att det ska anses som snatteri, bara passera förbi kassalinjen dög inte..
Just därför jag skrev att det är lite olika. I en byggnad som enbart rymmer en butik är det ganska säkert att du måste lämna byggnaden genom en dörröppning. Däremot är det svårare med gränserna i köpcentrum. Där kan det räcka att du kommer utanför kassalinjen, för att det skall räknas som att du lämnat butiken.

AG A skrev:
Visst kan en vakt/anställd neka tillträde till butiken. Men en skylt innebär inte att man ingått ett avtal med butiken. Butiken kan inte kräva att få titta i din bil innan du åker därifrån, för att det finns en skylt vid infarten.
Det krävs ett muntligt eller skriftligt avtal, om att man godkänner butiken att kolla igenom bilen. Om då kunden inte vill få bilen kollad, har givetvis butiken rätt att neka tillträde.
Precis så. Det är ju ett muntligt avtal när man säger "OK". :)

"Ibland skrämmer alla rättshaverister på Byggahus mig lite..."
Tänk på att ordet rättshaverist inte har med havari att göra utan kommer från "att hava rätt".
Självklart är bilskuffen min privatsak. Tänk om jag har en död katt där eller en million i kontanter eller el samling rosa BHer. Det är inget som mätkillen behöver veta.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Allt handlar ju om ifall man vill krångla eller inte.

Självklart har en civil butiksanställd inte rätt att genomsöka din bil. Men om du vägrar lär de tro att du har stulit något och ringer polisen. Butiken har inte rätt att kvarhålla dig, men intressant fråga om de har rätt att vägra öppna bommen för att släppa ut bilen. (Även om de inte får kvarhålla fordonet genom att stänga bommen har du knappast rätt att köra sönder bommen om anledningen till att den är stängd är att du beter dig som en tjuv).

Polisen lär dyka upp så småningom och de har garanterat rätt att söka igenom din bil utan husrannsakan. Inte minst därför att du misstänks ha använt bilen som hjälpmedel vid stöld.

Ligger det nu några plankor i bilen när polisen öppnar så upprättas troligen en polisanmälan om stöld/snatteri. Det blir då butikens sak att bevisa att du faktiskt stulit grejerna. Om en anställd kan vittna om att plankorna inte låg där när bilen åkte in så åker du nog dit. Men antagligen vägrade du nog här också så då krävs antagligen ett vittne eller filmupptagning på när du stoppar grejerna i bilen.

Finns inget vittne eller film så går du nog fri då det inte kan bevisas att du stulit varorna. (Den som yrade om polisanmälan om förtal kan låta bli att lägga energi på det. Det är lagligt att polisanmäla en misstänkt tjuv.)

Under tiden har det blivit både krångligare och dyrare för oss andra att handla på drive in då vi möts av en butiksanställd som står redo med avtal och penna för varje bil som vill in.

Enklast är nog att mötas på mitten, som idag. Man kan med fördel också packa ut alla rosa BH:ar innan man handlar byggvaror så de slipper bli fyllda med träspån.

• Gilla
hallingguza och 5 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Om du har hållt kvar någon, så visst är det brottsligt. Ett ganska allvarligt brott dessutom.
Något man kanske kunde slutit sig till genom att jag dels skrev det i inlägget innan och dessutom skrev "Men det förutsätter som sagt att du är kvar, något som du inte behöver ställa upp på." i inlägget du citerade... :banghead:

Detta som direkt svar på inlägget som sade att polisen när de kommer förstås kan hitta på en massa sätt att visitera bilen. Det räcker som sagt att butikspersonalen hävdar att de bevittnat brott, så behöver inte polisen hitta på något annat.

Juridiskt rätt eller fel, vet ej..

Men man kan ju välja själv om man vill åka in eller inte - och väljer man att åka in får man väl lov att "följa reglerna" oavsett (inte för att man lagligen måste, utan mer någon form av ömsesidig hm respekt). Jag vill gärna att folk som besöker mitt hus ska respektera mina regler :)

Själv tycker jag det är lite olustigt att de kollar (men förståeligt ändå.. eftersom man inte kan lita på dagens folk).
Fast den enda gången det hänt iof var på Hornbach.. där kände jag mig nästan bevakad (vilket gav mig den olustiga känslan).

MVH Sandra

thomas33 skrev:
Just därför jag skrev att det är lite olika. I en byggnad som enbart rymmer en butik är det ganska säkert att du måste lämna byggnaden genom en dörröppning. Däremot är det svårare med gränserna i köpcentrum. Där kan det räcka att du kommer utanför kassalinjen, för att det skall räknas som att du lämnat butiken.
Det brukar heta att man ska ha passerat sista betalningsmöjlighet eller något i den stilen. Det stora problemet uppstår när butiken har en förbutik, typ för att köpa frimärken och snus. Då finns det en teoretisk möjlighet att du hade planerat att betala din frysta oxfile i förbutiken, och att du bara förvarade den i kalsongerna så länge.

Det verkar vara någon missuppfattning som många har att polisen får genomsöka din bil, det får dom inte.
Detta är såklart ett väldigt stort problem, tex så vet polisen ofta vilka "i byn" som håller på med villaindrott och om polisen då stannar dom påväg ut från villakvarteret (med nyligt inbrott) så får dom *iinte* söka igenom bilen utan att i stort sett ha bevis redan innan...
Dom har rätt att titta in genom rutorna och om dom då ser något misstänkt kan dom begära ransakan och då kontrollera bagaget.

Dom kan inte heller begära att du skall öppna bagaet för att visa triangeln.

Micke_xyz skrev:
Allt handlar ju om ifall man vill krångla eller inte.
Nej, det är inte vad denna tråd avsågs handla om. Det missförstår du och några andra. Det jag tänkte att denna tråd skulle handla om är vad som gäller juridiskt, inte hur man praktiskt bör bete sig för att lösa detta smidigt (det är redan uppenbart för alla.

• Gilla
jimih och 6 till
  • Laddar…
Jag åkte förövrigt en sväng till Hornbach Fittja idag, passade på att prata lite med kontrollanten om detta på väg in. Det finns inga skyltar vid infarten men på lappen där man skriver upp vad man handlar (och sedan går till kassan med) finns det ett par köpvillkor som gäller drive-in.

1. Man tar inget ansvar för stölder som sker i bilar inom området
2. Man skriver att kunden genom att handla accepterar att Hornbach tittar i bilen på väg ut.

Här har man alltså möjlighet att välja vid infarten om man vill åka in eller inte (baserat på dessa villkor), eller åka till en annan butik med, eventuellt, andra regler (Tex fredells eller Byggole).

Vad detta papper håller för juridiskt vet jag inte, men här har jag iallafall informationen i förskott. Det tycker jag är ok.

• Gilla
pve
  • Laddar…
MathiasS skrev:
2. Man skriver att kunden genom att handla accepterar att Hornbach tittar i bilen på väg ut.
Grundregeln är att man inte genom samtycke kan överträda befogenheter man annars inte haft. I USA är den supertydlig (fruits of the poisoned tree) men i Sverige är den lite luddigare. Dock så finns den trots allt ändå. Så bara för att de säger att du förbinder dig att göra si eller så, så ger det dem faktiskt inte rätten att med laga stöd visitera din bil eftersom de inte haft den utan ditt samtycke.

Det är inte ens säkert att det skulle gå att få det till ett kontraktsbrott, men även om det gjorde det, så är deras enda sanktion i så fall att vägra låta dig handla där... Så någon biltitt blir det ändå inte.

(Nu får de titta i min bil med när jag handlar. Bara de ber snällt. Jag förväntar mig att de vet vad som faktiskt gäller juridiskt. Om de som för dig bara börjar rycka upp dörrar, då skulle jag också surna till.)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det går alldeles utmärkt att villkora tillträde till en lokal/område enbart genom att informera om det i samband med tillträde. Titta på baksidan av en bussbiljett nästa gång så ser du att du genom att gå på bussen/tåget accepterat trafikutförarens villkor. Detta trots att de inte finns tillgängliga *innan* du bereds tillträde (vanligtvis finns på ombord på fordoner, på deras kundcenter och på deras sajt/app).

På samma sätt går det alldeles utmärkt att villkora att du måste visa upp bilen vid utfart från en drive-in.

Byggmax i Helsingborg har en stor skylt som informerar att de filmar och registrerar samtliga registreringsnummer samt att de har rätt att kräva att få titta i din bil/släp. Genom att passera bommen och informationen godkänner du dessa villkor.

Hornbach har någon skylt med information, men jag vet inte riktigt vad det står på den.

Vad som händer om man ändå vägrar, borde vara att det uppstår ett rent civilrättsligt fall. Du begår avtalsbrott, men det ger i sig inte butiken laglig rätt att fullfölja avtalet mot din vilja. De kan troligen inte på något sätt tvinga sig till insyn i bilen, men de kan stämma dig vid tingsrätten för avtalsbrott - och nej, det tror jag inte de skulle göra.

Mest troligt är att de efter mycket stök skulle låta dig köra därifrån, men räkna med att du inte kommer in nästa gång du kör upp mot bommen. De kan utan problem neka dig tillträde - osäkert dock om de får lov att registrera denna uppgift!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.